Oldefaren til Gullbrand Giacobbe-Helleberg kom fra Sicilia og fant kjærligheten i Norge. På 1980-tallet fikk Gullbrand kontakt med slekta og la til det italienske slektsnavnet.
Tormod Ytrehus
Historie
Pensjonerte Gullbrand er ikke i tvil om høydepunktet fra en lang yrkeskarriere
– Den ulovlige streiken på havna i 1977, sier havnearbeideren resolutt.
roy@lomedia.no
tormod@lomedia.no
Det er snart 82 år siden Gullbrand Giacobbe-Helleberg ble født rett ved havna i Oslo.
Draget mot saltvann og sjø sendte ham til sjøs som 15-åring i 1957. Da han mønstret av i 1959, fortsatte yrkeskarrieren på havna. Først som hjelpemann på lastebil, deretter truckfører og transport av både biler, stål og fisk til og fra kaia.
I 1971 ble han tilkallingsvikar – eller supplant som bryggesjauerne sier – på Oslo losse- og lastekontor. Et par år etter ble han fullverdig havnearbeider og medlem i Oslo Bryggearbeideres Forening.
– Den gang var det meste av arbeidet manuelt. Vi sjaua stykkgods, sekker med kaffe og sukker. Da jeg sluttet var det langt større grad av automatisering og mekanisering, og havna hadde fått flere containerkraner. Vi måtte etterutdanne oss for å være med på utviklinga, forteller Gullbrand.
– Jeg ble nok sett på som en kranglete tillitsvalgt, men også en som var flink å jobbe. Det holdt meg på havna, forteller Gullbrand.
Tormod Ytrehus
Banket av politiet
Den 6. januar 1977 brøyt det ut en såkalt ulovlig streik på Oslo Havn.
Havnearbeiderne hadde lenge ønsket å kvitte seg med et akkordlønnssystem. En fastlønnsavtale, fremforhandla og signert av Dampskipsekspeditørene og Transportarbeiderforbundet ville bety dårligere arbeidstidsordninger, svekka medbestemmelsesrett og flere tusen kroner mindre i årslønn.
Avtalen skulle tre i kraft umiddelbart, men et medlemsmøte forkasta diktatet og valgte å gå til streik.
– Vi hadde arbeidsgiverne, NTF/LO, rederne og ikke minst pressa mot oss. Streikevaktene våre ble møtt av det største politioppbudet mot arbeidere siden 1930-tallet. Da vi fikk spredd vår informasjon om streiken, og det kom ut at vi fikk bank av politiet, snudde opinionen. Til slutt hadde vi enorm faglig og politisk støtte både i Norge og utlandet, sier han fornøyd.
Den 1. februar 1977 ble streiken avblåst. Det opprinnelige forslaget ble vraket, og i stedet ble det forhandlet fram en ny fastlønnsavtale som var langt bedre for havnearbeiderne.
– Det var en full seier for oss, understreker han.
Bryggesjauerne i Oslo fikk fullt gjennomslag i den ulovlige streiken i januar 1977.
Tormod Ytrehus
Noen år etter streiken ble mange, inkludert Giacobbe-Helleberg, oppsagt. Det resulterte i to tapte rettssaker og en anke til Høyesterett som ble avvist.
– En arbeidsgiver innrømmet at de først sa opp 20, deretter fem til for å få Helleberg ut av Oslo havn, men da en ekspeditør tilbød meg jobb hos ham, fikk jeg bli på havna til jeg ble pensjonist, sier han.
Mye lest: Året etter at Øystein var ferdig med læretida, tjente han mer enn faren
Mot sammenslåing
Han har et glødende engasjement for fagbevegelsen, Palestina og EU- og EØS-kampen.
– Jeg var mot at vi skulle inn i Fellesforbundet. NTF var det eneste forbundet som forsvarte folkets nei i 1972 og i 1994, påpeker han.
Av andre ting han er stolt av, rager internasjonalt faglig arbeid og opplevelsene på LO-skolens trinn 1 og 2, høyt.
– Jeg ble nok sett på som en kranglete tillitsvalgt, men også en som var flink å jobbe. Det holdt meg på havna, smiler Gullbrand.
Han smiler ikke over tilstanden til egen forening.
– Hjertet mitt blør, for Oslo Bryggearbeideres Forening ligger med brukket rygg, avslutter Gullbrand Giacobbe-Helleberg.
– Å være bryggesjauer er en livsstil, sier Gullbrand Giacobbe-Helleberg.
Tormod Ytrehus
Navn: Gullbrand Giacobbe-Helleberg
Alder: snart 82
Bosted: Oslo
Yrke: Havnearbeider
Medlem siden: Meldte seg inn i Norsk Transportarbeiderforbund 21. mai 1973
Tidligere LO-forbund: Norsk Sjømannsforbund
Hva har du hatt mest nytte/glede av som fagorganisert: Å få jobbe på Oslo Havn der jeg har fått utviklet meg både som person og som fagforeningsmann
Navn: Gullbrand Giacobbe-Helleberg
Alder: snart 82
Bosted: Oslo
Yrke: Havnearbeider
Medlem siden: Meldte seg inn i Norsk Transportarbeiderforbund 21. mai 1973
Tidligere LO-forbund: Norsk Sjømannsforbund
Hva har du hatt mest nytte/glede av som fagorganisert: Å få jobbe på Oslo Havn der jeg har fått utviklet meg både som person og som fagforeningsmann
Mest lest
LO og NHO har sammen utredet en «reformert AFP», og LO ønsker at denne skal bli del av et samordnet tariffoppgjør til våren. Men innad i LO har det vært svært ulike syn på forslagene som er lagt fram - og nå begynner tiden å renne ut.
Tormod Ytrehus
Pensjonsordning kan snart forsvinne: Dette handler AFP-striden om
Hanna Skotheim
Foreslår nye regler: Flere kan gå glipp av Nav-penger
– Jeg ønsker ikke å bli rik på en forsikring. Alt jeg håper på nå er å få nedbetalt gjeld, forteller Rune Sundmoen som er et av ofrene i Alpha-saken.
Martin Guttormsen Slørdal
300 yrkesskadde nordmenn rammes av et hull i loven. Rune er blant dem
Martin Guttormsen Slørdal
Ny pensjon kan svekke Norges sikkerhet: Fire av ti i Forsvaret vil slutte
Det er kun 1.200 meter mellom bebyggelsen og den nærmeste vindmølla i Havøysund. Likevel har det vært lite protester mot vindparken.
Håvard Sæbø
Oppgitt ordfører: – Man kan jo lure hva staten har tenkt å bruke Finnmark til
– Nå kommer vi med vårt krav, der vi ivaretar våre medlemmers utfordringer og muligheter, sier forbundsleder Jørn Eggum.
Håvard Sæbø
AFP har skapt storkonflikt mellom LO-forbund. Her er Fellesforbundets løsning
Merethe Solberg er bekymret for at flere ikke vil klare seg gjennom alle krisene med pandemi, dyrtid og rentehevinger.
Erlend Angelo
Renta øker igjen: – Folk går fra den ene krisa til den andre
Jørn Teigen har jakt som sin hobby. Uten ekstrajobben hadde det ikke blitt like mange opplevelser i naturen.
Privat
Jørn var lei av å ha dårlig råd. Nå jobber han ekstra og jakter egen mat
– Om jeg noen gang klarer å slippe tankene: «Gir jeg barna det de trenger? Er det bra nok?». Det tviler jeg dessverre på, sier småbarnsmoren. Fortvilet forsøker hun å skaffe det helt nødvendige av mat og klær til sine fire barn.
Tomm Pentz Pedersen
«Silje» (42): – Jeg bruker strøm kun i ukene barna er hos meg
Erlend Angelo
Tordis gleder seg fortsatt til å gå på jobb etter 47 år. Her er hemmeligheten
Køen ble lang for å sikre seg en pose mat.
Tom Vestreng, Dagsavisen
Krisa øker ved Fattighuset: – Rundt 100 må gå tomhendt hjem
Sjåførene frykter det betyr at de må utføre samme jobb, på dårligere betingelser og lavere lønn. (Illustrasjonsfoto)
Alf Ragnar Olsen
Sjåførene i Posten frykter lavere lønn for samme jobb
Nav må ta utgangspunkt i at mottakeren ikke kjenner reglene og heller ikke enkelt kan forstå juridiske tekster, mener sivilombud Hanne Harlem.
Hanna Skotheim
Nav begrunner avslag for dårlig, mener Sivilombudet
Jan-Erik Østlie
Ap-topp: – Vanlige folk har også to biler, hus og gode liv. Det er ikke alle som strever
Richard Storevik i Fellesforbundet krever at bankene – i de vanskelige tidene som er nå – ikke øker utlånsrenten ytterligere etter Norges Banks siste renteheving.
Roy Ervin Solstad
Fagforeningsleder åpner for bankboikott etter renteheving
GOD STEMNING: ... på kokeriet. Der det visstnok ikke jobba så mange damer, men Marit Lovise Hanekam (til venstre) og Renate Øvstetun Tungen smilte i alle fall bredt!
Erlend Angelo
Den tradisjonsrike norske familiebedriften skal lære amerikanerne å drikke saft
Jøran Grønstad
Erling Braut Haaland er første fotballspiller på lista over Norges rikeste
Sina Hennig og Robin Bull Kulseth studerer sosialt arbeid og har fått boka «Vi fattigfolk» av Anna-Sabina Soggiu. På torsdag var de på bokbad med forfatteren.
Jonas Fagereng Jacobsen
Kan Robin fra Oslos vestkant forstå fattigdom?
Hverdagen til Bergersen består av flere hjelpeapparat. På hodet har hun satt inn et CI-apparat som hjelper henne med å oppfatte lyder og foran henne på bordet ligger en høyttaler som hun bruker når hun skal snakke med folk på telefonen.
Hanna Skotheim
Da døve Hilde ble ansatt, var flere skeptiske
NYE FARGER: Det nye tøyet som er tilpasset kroppen bedre, rulles nå ut i Norge. Fargene er endret for å være mer synlig i trafikken.
Pressefoto: Hans Fredrik Asbjørnsen/Hydro