JavaScript is disabled in your web browser or browser is too old to support JavaScript. Today almost all web pages contain JavaScript, a scripting programming language that runs on visitor's web browser. It makes web pages functional for specific purposes and if disabled for some reason, the content or the functionality of the web page can be limited or unavailable.
Regjeringens handlingsplan mot sosial dumping i transportsektoren burde sagt noe om hvor mye utenlandske turbusser kan operere i Norge, mener Fellesforbundet.

Regjeringens handlingsplan mot sosial dumping i transportsektoren burde sagt noe om hvor mye utenlandske turbusser kan operere i Norge, mener Fellesforbundet.

Roy Ervin Solstad

Sosial dumping i transportbransjen: – Regjeringen burde vært enda tøffere

Den nye handlingsplanen er en god start, men det er svakt av regjeringen ikke å si hvor strenge tiltak de vil ha i turbuss-bransjen, mener Fellesforbundet.



28.10.2022
09:22
28.10.2022 09:40

roy@lomedia.no

Tirsdag 25. oktober lanserte regjeringen sin etterlengtede handlingsplan mot sosial dumping i transportsektoren. En slik plan ble varslet allerede i regjeringserklæringen høsten 2021.

Forbundssekretær Dag-Einar Sivertsen i Fellesforbundet skulle gjerne sett at planen på en del områder var enda tøffere.

– Vi er svært positive til at vi nå har en regjering som tar kampen mot sosial dumping i bransjen på alvor, og til handlingsplanen som helhet. Det er bra det er kommet noe konkret på bordet. Vi ser på det som en veldig god start, men vi synes også at planen ikke går langt nok på en del punkter, sier Sivertsen.

– Usedvanlig svakt

Ikke minst gjelder det tiltak for å hindre sosial dumping i turbilbransjen. Der sier dagens europeiske regelverk at utenlandske turbusser kan operere i Norge på midlertidig basis, uten at det er definert hva som menes med midlertidig.

Resultatet er at utenlandske turbusser kjører i Norge fra tidlig om våren til langt utpå høsten, og noen kommer deretter tilbake på vinteren for å kjøre nordlysturister.

I regjeringens handlingsplan står det kun at man skal utfordre handlingsrommet i EØS-avtalen når det gjelder midlertidighet. Det mener Sivertsen er for svakt.

– Det er usedvanlig forsiktig fra regjeringen, sier Sivertsen oppgitt.

Han peker på Danmark og Island som allerede har innført strenge nasjonale begrensninger på maksimalt sju dagers kjøring per måned før de utenlandske bussene må ut av landet.

– Her burde planen hatt en konkret definisjon av midlertidigheten slik Island og Danmark har gjort, understreker han.

Les også: Utenlandske turbusser har tatt over for norske

Mange tiltak kjent fra før

Planen inneholder mange punkter som regjeringen allerede har varslet eller innført. Det gjelder blant annet innføring av nye europeiske regler i transportsektoren, den såkalte Mobilitetspakke 1, og en innstramming i den liberaliseringen Solberg-regjeringen gjorde i drosjenæringa.

Det inkluderer blant annet nye begrensninger på innenlandstransport utført av utenlandske transportører, såkalt kabotasjekjøring, strengere kjøre- og hviletidsbestemmelser for sjåførene, og at kravene etter hvert også vil gjelde for varebiler over 2,5 tonn.

– Det er to ting vi savner i planen. Det ene er at man burde innført HMS-kort også i varebilbransjen, slik man har i bygge- og renholdsbransjen. Hvorfor det skal utredes, skjønner jeg ingenting av, siden det allerede er innført i andre bransjer. Det burde også vært enda mer konkret ansvarliggjøring av transportkjøpere. Nå retter tiltakene seg mest mot sjåførene, påpeker Sivertsen.

Eget drosjeutvalg

I drosjenæringa blir frislippet av antall løyver som Solberg-regjeringa innførte, forsøkt dempet blant annet med kompetansekrav til løyvehaverne og at drosjene likevel skal ha taksameter.

At handlingsplanen ikke har flust med andre konkrete tiltak, har Sivertsen imidlertid forståelse for. Det er nemlig nedsatt et utvalg som skal se på tiltak for å se på hva som skal gjøres i den næringa.

– Siden det allerede pågår et utvalgsarbeid, forstår jeg at det vil være vanskelig å være mer konkret før man har utvalgets innspill, sier han.

Vil pushe regjeringen

Sivertsen lover imidlertid at Fellesforbundet ikke kommer til å legge inn årene i kampen mot sosial dumping i transportbransjen, selv om det nå er kommet en handlingsplan på bordet.

– Vi kommer til å pushe hardt på regjeringen på de områdene vi synes handlingsplanen ikke går langt nok, og mange av tingene som skal utredes kommer vi også til å følge opp. Planen er et stort sprang i riktig retning, og med forslaget til statsbudsjett er det også penger på plass til å gjennomføre planen. Det er veldig bra, sier Sivertsen.

Han er derimot litt skeptisk til at planen ikke skal vedtas av Stortinget.

– Det er mulig at regjeringen som er en mindretallsregjering er redd den ikke vil gå gjennom i Stortinget, men det ville gitt den en enda bredere legitimitet, sier Dag-Einar Sivertsen i Fellesforbundet.

Mye lest: Sjåførene ble ikke spurt om råd: Nå får de nye busser med farlige luker og ingen toaletter

Her er noen av de viktigste forslagene:

• Vil innføre løyveplikt, samt at kjøre- og hviletidsbestemmelser og kabotasjeregelverk skal gjelde for både nasjonal og internasjonal godstransport med kjøretøy over 2,5 tonn.

• Vurdere innføring av HMS-kort for varebiltransport.

• Innføre regler om at kjøretøy i internasjonal transport må tilbake til hjemlandet minst hver åttende uke, og at sjåføren skal ha ukehvil hjemme minst hver fjerde uke.

• Klargjøre medansvaret for transportkjøpere også når det gjelder brudd på arbeidstidsbestemmelser og sikring av last, ikke bare lønn.

• Innføre krav om fagkompetanse, taksameter, riktig merking og løyvegaranti i drosjenæringa.

• Utfordre handlingsrommet i EØS-avtalen når det gjelder kabotasje i turbilbransjen.

• Styrke samarbeidet mellom Statens vegvesen, Politiet, Arbeidstilsynet, Skatteetaten og Tolleataten, samt utrede ordning med en tverretatlig operativ ressursgruppe.

28.10.2022
09:22
28.10.2022 09:40

Her er noen av de viktigste forslagene:

• Vil innføre løyveplikt, samt at kjøre- og hviletidsbestemmelser og kabotasjeregelverk skal gjelde for både nasjonal og internasjonal godstransport med kjøretøy over 2,5 tonn.

• Vurdere innføring av HMS-kort for varebiltransport.

• Innføre regler om at kjøretøy i internasjonal transport må tilbake til hjemlandet minst hver åttende uke, og at sjåføren skal ha ukehvil hjemme minst hver fjerde uke.

• Klargjøre medansvaret for transportkjøpere også når det gjelder brudd på arbeidstidsbestemmelser og sikring av last, ikke bare lønn.

• Innføre krav om fagkompetanse, taksameter, riktig merking og løyvegaranti i drosjenæringa.

• Utfordre handlingsrommet i EØS-avtalen når det gjelder kabotasje i turbilbransjen.

• Styrke samarbeidet mellom Statens vegvesen, Politiet, Arbeidstilsynet, Skatteetaten og Tolleataten, samt utrede ordning med en tverretatlig operativ ressursgruppe.




Mest lest

Flere trygder øker i neste års statsbudsjett.

Flere trygder øker i neste års statsbudsjett.

Anna Granqvist/Hanna Skotheim (Innfelt)

Snart øker trygdene. Se hele lista her

Fagbrev og maks uttelling på ansiennitetstilleggene har gitt Bjørn Søgnen et solid lønnsløft.

Fagbrev og maks uttelling på ansiennitetstilleggene har gitt Bjørn Søgnen et solid lønnsløft.

Martin Guttormsen Slørdal

Bjørn (64) har aldri fått en så stor lønnsøkning

– Jeg fikk noen aha-opplevelser om hvor lett det er å gå i en fella, sier Morten Fjølstad.

– Jeg fikk noen aha-opplevelser om hvor lett det er å gå i en fella, sier Morten Fjølstad.

Martin Guttormsen Slørdal

Da Skatteetaten ringte, ble Morten positivt overrasket

FORSKJELLER: 70 prosent av alle husholdningene i Norge får kun 17 prosent av det høyeste tilskuddet fra Enova, ifølge forskning.

FORSKJELLER: 70 prosent av alle husholdningene i Norge får kun 17 prosent av det høyeste tilskuddet fra Enova, ifølge forskning.

Håvard Sæbø

Støtte til strømsparing går til de rikeste

Partilederne Erna Solberg og Sylvi Listhaug i Høyre og Frp legger opp til en annen kurs enn statsminister Jonas Gahr Støre (Ap). (Arkivfoto)

Partilederne Erna Solberg og Sylvi Listhaug i Høyre og Frp legger opp til en annen kurs enn statsminister Jonas Gahr Støre (Ap). (Arkivfoto)

Jan-Erik Østlie

Slik ville Høyre og Frp styrt Norge. Se hva de bruker pengene på

IKKE BITTER: Gudmund Monsen lever med kols og har under halv lungekapasitet. I tillegg har han kjempet for å få kolsen godkjent som yrkessykdom. - Jeg har et godt humør, det har jeg alltid hatt. Det har berga meg, sier den tidligere gruvearbeideren.

IKKE BITTER: Gudmund Monsen lever med kols og har under halv lungekapasitet. I tillegg har han kjempet for å få kolsen godkjent som yrkessykdom. - Jeg har et godt humør, det har jeg alltid hatt. Det har berga meg, sier den tidligere gruvearbeideren.

Bjørn Leirvik

Gudmund kjempet alene og vant over Nav

TOPPSJEF: Peter Hebblethwaite, administrerende direktør i rederiet P&O Ferries, er kåret til verdens verste sjef av Den internasjonale faglige samorganisasjonen.

TOPPSJEF: Peter Hebblethwaite, administrerende direktør i rederiet P&O Ferries, er kåret til verdens verste sjef av Den internasjonale faglige samorganisasjonen.

House of Commons / Pa Photos / NTB

Sparket 800 ansatte via Zoom. Nå er han kåret til verdens verste sjef

SPARING PÅ HJUL: Sykkelen gjør at driftstekniker Jamal Bajja sparer mange hundrelapper i måneden. Det trengs nå som lønnsøkningen spises opp av høyere priser.

SPARING PÅ HJUL: Sykkelen gjør at driftstekniker Jamal Bajja sparer mange hundrelapper i måneden. Det trengs nå som lønnsøkningen spises opp av høyere priser.

Sissel M. Rasmussen

Jamals lønnsøkning på 15.000 blir spist opp av høye priser

Hanna Skotheim

Tusenvis risikerte dagpengekutt. Nå kan de puste lettet ut

SLUTTPAKKER: Folkehelseinstituttet skal nedbemanne, og prøver først med frivillige sluttpakker. Tillitsvalgt Marc Gayorfar tror det fortsatt kan bli behov for å si opp rundt 100 ansatte.

SLUTTPAKKER: Folkehelseinstituttet skal nedbemanne, og prøver først med frivillige sluttpakker. Tillitsvalgt Marc Gayorfar tror det fortsatt kan bli behov for å si opp rundt 100 ansatte.

Sissel M. Rasmussen

FHI-ansatte må si ja eller nei til sluttpakke innen lille julaften

SV, med leder Audun Lysbakken i spissen, har fått gjennomslag for flere forslag i sitt alternative statsbudsjett.

SV, med leder Audun Lysbakken i spissen, har fått gjennomslag for flere forslag i sitt alternative statsbudsjett.

Herman Bjørnson Hagen

Oljestans er uansvarlig, mener LO. – Et riktig skritt på veien, mener Fagforbundet

Per Flakstad

Anngunn prøvde å skjule at hun var syk. Helt til naboen trodde hun hadde forlatt mann og barn

Påtalemyndigheten ber om at politimannen blir dømt til ni måneders ubetinget fengsel.

Påtalemyndigheten ber om at politimannen blir dømt til ni måneders ubetinget fengsel.

Colourbox

Politimann kan havne i fengsel etter at han stjal fra jobben

SL-medlemmer mobbes på arbeidsplassen, ifølge Alex Tarkan Sen Evanger.

SL-medlemmer mobbes på arbeidsplassen, ifølge Alex Tarkan Sen Evanger.

Jan-Erik Østlie

Lærere skal ha blitt trakassert av kolleger på jobb. LO-lederen er rystet

Jan Arve frykter han har betalt 17.800 kroner for mye i strøm. Nå har han mistet tilliten til Fjordkraft.

Jan Arve frykter han har betalt 17.800 kroner for mye i strøm. Nå har han mistet tilliten til Fjordkraft.

NTB og privat

Kunder langer ut mot strømselskap: Jan Arve krever penger tilbake

– Vi skulle jo ønske at NRK ikke hadde kommet i denne situasjonen i det hele tatt, sier Trine Steen i NTL NRK.

– Vi skulle jo ønske at NRK ikke hadde kommet i denne situasjonen i det hele tatt, sier Trine Steen i NTL NRK.

Ole Palmstrøm

NRK varsler store kutt. Slik reagerer de tillitsvalgte

Knut Viggen

Strømstøtte til bedriftene minner mest om Lotto, mener NHO-organisasjon

Produksjonen på Troll C platfformen ville ha stoppet opp hvis Ledernes streik hadde blitt satt i verk. I stedet grep regjeringen inn med tvungen lønnsnemnd etter press fra Tyskland og Storbritannia.

Produksjonen på Troll C platfformen ville ha stoppet opp hvis Ledernes streik hadde blitt satt i verk. I stedet grep regjeringen inn med tvungen lønnsnemnd etter press fra Tyskland og Storbritannia.

Erlend Angelo

Olje-lederne streiket. Nå har de fått ny lønn

POLITI: Politiets Utlendingsinternat på Trandum skal vurderes overført til Kriminalomsorgen.

POLITI: Politiets Utlendingsinternat på Trandum skal vurderes overført til Kriminalomsorgen.

Sissel M. Rasmussen

Kritikken har haglet: Slik er livet på innsiden av Trandum

Mimmi Kvisvik ber om at statens satser for økonomisk sosialhjelp heves.

Mimmi Kvisvik ber om at statens satser for økonomisk sosialhjelp heves.

Hanna Skotheim

FO-lederen vil gjøre det enklere å få sosialhjelp: – Ingen skal leve under fattigdomsgrensa


Flere saker