JavaScript is disabled in your web browser or browser is too old to support JavaScript. Today almost all web pages contain JavaScript, a scripting programming language that runs on visitor's web browser. It makes web pages functional for specific purposes and if disabled for some reason, the content or the functionality of the web page can be limited or unavailable.

Sosial dumping i transportbransjen: – Regjeringen burde vært enda tøffere

Den nye handlingsplanen er en god start, men det er svakt av regjeringen ikke å si hvor strenge tiltak de vil ha i turbuss-bransjen, mener Fellesforbundet.
Regjeringens handlingsplan mot sosial dumping i transportsektoren burde sagt noe om hvor mye utenlandske turbusser kan operere i Norge, mener Fellesforbundet.

Regjeringens handlingsplan mot sosial dumping i transportsektoren burde sagt noe om hvor mye utenlandske turbusser kan operere i Norge, mener Fellesforbundet.

Roy Ervin Solstad

roy@lomedia.no

Tirsdag 25. oktober lanserte regjeringen sin etterlengtede handlingsplan mot sosial dumping i transportsektoren. En slik plan ble varslet allerede i regjeringserklæringen høsten 2021.

Forbundssekretær Dag-Einar Sivertsen i Fellesforbundet skulle gjerne sett at planen på en del områder var enda tøffere.

– Vi er svært positive til at vi nå har en regjering som tar kampen mot sosial dumping i bransjen på alvor, og til handlingsplanen som helhet. Det er bra det er kommet noe konkret på bordet. Vi ser på det som en veldig god start, men vi synes også at planen ikke går langt nok på en del punkter, sier Sivertsen.

– Usedvanlig svakt

Ikke minst gjelder det tiltak for å hindre sosial dumping i turbilbransjen. Der sier dagens europeiske regelverk at utenlandske turbusser kan operere i Norge på midlertidig basis, uten at det er definert hva som menes med midlertidig.

Resultatet er at utenlandske turbusser kjører i Norge fra tidlig om våren til langt utpå høsten, og noen kommer deretter tilbake på vinteren for å kjøre nordlysturister.

I regjeringens handlingsplan står det kun at man skal utfordre handlingsrommet i EØS-avtalen når det gjelder midlertidighet. Det mener Sivertsen er for svakt.

– Det er usedvanlig forsiktig fra regjeringen, sier Sivertsen oppgitt.

Han peker på Danmark og Island som allerede har innført strenge nasjonale begrensninger på maksimalt sju dagers kjøring per måned før de utenlandske bussene må ut av landet.

– Her burde planen hatt en konkret definisjon av midlertidigheten slik Island og Danmark har gjort, understreker han.

Les også: Utenlandske turbusser har tatt over for norske

Mange tiltak kjent fra før

Planen inneholder mange punkter som regjeringen allerede har varslet eller innført. Det gjelder blant annet innføring av nye europeiske regler i transportsektoren, den såkalte Mobilitetspakke 1, og en innstramming i den liberaliseringen Solberg-regjeringen gjorde i drosjenæringa.

Det inkluderer blant annet nye begrensninger på innenlandstransport utført av utenlandske transportører, såkalt kabotasjekjøring, strengere kjøre- og hviletidsbestemmelser for sjåførene, og at kravene etter hvert også vil gjelde for varebiler over 2,5 tonn.

– Det er to ting vi savner i planen. Det ene er at man burde innført HMS-kort også i varebilbransjen, slik man har i bygge- og renholdsbransjen. Hvorfor det skal utredes, skjønner jeg ingenting av, siden det allerede er innført i andre bransjer. Det burde også vært enda mer konkret ansvarliggjøring av transportkjøpere. Nå retter tiltakene seg mest mot sjåførene, påpeker Sivertsen.

Eget drosjeutvalg

I drosjenæringa blir frislippet av antall løyver som Solberg-regjeringa innførte, forsøkt dempet blant annet med kompetansekrav til løyvehaverne og at drosjene likevel skal ha taksameter.

At handlingsplanen ikke har flust med andre konkrete tiltak, har Sivertsen imidlertid forståelse for. Det er nemlig nedsatt et utvalg som skal se på tiltak for å se på hva som skal gjøres i den næringa.

– Siden det allerede pågår et utvalgsarbeid, forstår jeg at det vil være vanskelig å være mer konkret før man har utvalgets innspill, sier han.

Vil pushe regjeringen

Sivertsen lover imidlertid at Fellesforbundet ikke kommer til å legge inn årene i kampen mot sosial dumping i transportbransjen, selv om det nå er kommet en handlingsplan på bordet.

– Vi kommer til å pushe hardt på regjeringen på de områdene vi synes handlingsplanen ikke går langt nok, og mange av tingene som skal utredes kommer vi også til å følge opp. Planen er et stort sprang i riktig retning, og med forslaget til statsbudsjett er det også penger på plass til å gjennomføre planen. Det er veldig bra, sier Sivertsen.

Han er derimot litt skeptisk til at planen ikke skal vedtas av Stortinget.

– Det er mulig at regjeringen som er en mindretallsregjering er redd den ikke vil gå gjennom i Stortinget, men det ville gitt den en enda bredere legitimitet, sier Dag-Einar Sivertsen i Fellesforbundet.

Mye lest: Sjåførene ble ikke spurt om råd: Nå får de nye busser med farlige luker og ingen toaletter

Her er noen av de viktigste forslagene:

• Vil innføre løyveplikt, samt at kjøre- og hviletidsbestemmelser og kabotasjeregelverk skal gjelde for både nasjonal og internasjonal godstransport med kjøretøy over 2,5 tonn.

• Vurdere innføring av HMS-kort for varebiltransport.

• Innføre regler om at kjøretøy i internasjonal transport må tilbake til hjemlandet minst hver åttende uke, og at sjåføren skal ha ukehvil hjemme minst hver fjerde uke.

• Klargjøre medansvaret for transportkjøpere også når det gjelder brudd på arbeidstidsbestemmelser og sikring av last, ikke bare lønn.

• Innføre krav om fagkompetanse, taksameter, riktig merking og løyvegaranti i drosjenæringa.

• Utfordre handlingsrommet i EØS-avtalen når det gjelder kabotasje i turbilbransjen.

• Styrke samarbeidet mellom Statens vegvesen, Politiet, Arbeidstilsynet, Skatteetaten og Tolleataten, samt utrede ordning med en tverretatlig operativ ressursgruppe.

Dette er en sak fra

Vi skriver om ansatte i store bransjer i privat sektor, blant annet industri, bygg, transport og hotell- og restaurant.

Les mer fra oss

Annonse
Annonse

Her er noen av de viktigste forslagene:

• Vil innføre løyveplikt, samt at kjøre- og hviletidsbestemmelser og kabotasjeregelverk skal gjelde for både nasjonal og internasjonal godstransport med kjøretøy over 2,5 tonn.

• Vurdere innføring av HMS-kort for varebiltransport.

• Innføre regler om at kjøretøy i internasjonal transport må tilbake til hjemlandet minst hver åttende uke, og at sjåføren skal ha ukehvil hjemme minst hver fjerde uke.

• Klargjøre medansvaret for transportkjøpere også når det gjelder brudd på arbeidstidsbestemmelser og sikring av last, ikke bare lønn.

• Innføre krav om fagkompetanse, taksameter, riktig merking og løyvegaranti i drosjenæringa.

• Utfordre handlingsrommet i EØS-avtalen når det gjelder kabotasje i turbilbransjen.

• Styrke samarbeidet mellom Statens vegvesen, Politiet, Arbeidstilsynet, Skatteetaten og Tolleataten, samt utrede ordning med en tverretatlig operativ ressursgruppe.