I mai 2019 demonstrerte Uber-sjåfører i USA mot at Uber kunne «deaktivere» dem uten videre. Nå kjemper Uber for at sjåførene skal miste alle sosiale og faglige rettigheter i California
NTB
Uber:
Uber & co. satser milliarder på å knuse arbeidstakernes rettigheter
Etter å ha tapt i Californias høyesterett satser Uber og andre taxiselskap milliarder av kroner for å vinne folkeavstemningen som knuser arbeidstakerrettighetene.
torgny@lomedia.no
Samme dag som presidentvalget i USA, skal befolkningen i California stemme over et forslag om å frata ansatte mange sosiale goder og faglige rettigheter.
Uber og andre selskaper i det som kalles gig-økonomien har fremmet forslaget som kalles prop 22.
Utdatert organisering
Uber blir sett på som den internasjonale motoren i gig-økonomien. Med gig-økonomi menes en økonomi basert på at arbeidstakerne får betalt per oppdrag (gig er amerikansk slang for oppdrag).
Uber har etablert seg i 700 byer over hele verden. I 2014 forsøkte det å etablere seg i Norden.
Over 200 millioner dollar, nesten to milliarder kroner bruker selskapene på kampanjen før folkeavstemningen i California. Dette skal være historias dyreste kampanje i forbindelse med en folkeavstemning i hele USA.
I fjor vedtok California det som kalles AB5-loven. En dom i delstatens høyesterett i august slo fast at begrepet «uavhengige entreprenører» bare gjelder arbeidere som «er frie fra ledelse og kontroll». Prop 22 var fremmet før tapet i høyesterett, men etter tapet har Uber og et tilsvarende taxiselskap, Lyft intensivert kampanjen.
«Sjåførene vil ikke være ansatt. Dette er en utdatert måte å organisere arbeidslivet på som er bygd opp gjennom 200 til 300 år. Våre sjåfører er sine egne administrerende direktører, sjefer. De bestemmer selv når de skal jobbe, når de skal ta ferie og når de ikke skal ha ferie. De vil ikke være ansatte som blir styrt av klokka på den tradisjonelle måten», sa administrerende direktør i Uber, Dara Khosrowshahi, da han ble intervjuet av den amerikanske TV-stasjonen CNN om forslaget.
• Han er engelskmannen som sette Uber i knestående. No har han ei åtvaring til Norge
Oljefondet er eier
Det norske oljefondet har investert 2,3 milliarder kroner i Uber og 1,45 milliarder kroner i Lyft.
Robert Reich, tidligere arbeidsminister under Bill Clinton, er en av de skarpeste kritikerne av Prop 22. Han har i en video oppsummert hvilke rettigheter arbeidstakere i California vil miste hvis forslaget går gjennom. De vil miste retten til arbeidsledighets trygd, overtidsbetaling, sykepenger, beskyttelse mot diskriminering og seksuell trakassering og retten til kollektive lønnsforhandlinger.
Reich viser til en undersøkelse fra Berkeley universitet som viser at den garanterte minstelønna vil bli 5,64 dollar (55 NOK) i timen. For ansatte i dag er minstelønna 13 dollar (125 NOK) i timen.
Forskerne bak rapporten sier at man må tilbake til Harry Trumans presidentperiode for å finne en så lav minstelønn. Truman var president i USA fra 1945 til 1953.
Uber og Lyft hevder at minstelønna for deres sjåfører er 15,60 dollar som er 120 prosent av lovbestemt minstelønn.
• Ny arbeidslivslov for delingsøkonomien møter motstand i California
Aldri tjent penger
Ifølge Berkley-forskerne regner ikke Uber og Lyft blant annet ventetid mellom oppdrag som arbeidstid og de tar ikke med utgiftene med å kjøre rundt for å skaffe nye oppdrag med i regnestykket sitt.
«Fakta er at Uber, Lyft (…) og andre selskap betaler hundrevis av millioner dollar på denne avstemningen for å slippe å betale kostnaden for arbeideres rettigheter og beskyttelse.», sier Reich i en video. Han viser til Uber og Lyft har spart til sammen 413 millioner dollar siden 2014 ved ikke å betale arbeidsløshetsforsikring for sine ansatte.
Selskapet ble børsnotert våren 2019. I august 2018 ble det verdsatt til 120 milliarder dollar. Etter at selskapet ble børsnotert har aksjene falt med 30 prosent. En av årsakene til dette er at Uber aldri har tjent penger.
• Uber starter ny bemannings-app som skal skaffe arbeidskraft til alle bransjer
Uforutsigbar betaling
Uber og Lyft er et taxiselskap basert på en app. Via appen kan kundene bestille transport og sjåførene som kjører sine egne biler, får oppdragene. Sjåførene får provisjonsbetalt. Det skiller seg ikke fra andre drosjesjåfører. Men sjåførene får ikke fast betaling per minutt og kilometer de har passasjerer i bilen. I appen ligger det inne en «surge»-funksjon eller dynamiske priser.
Hvis etterspørselen er større en det de aktuelle sjåførene på jobb kan klare å dekke på et visst tidspunkt, øker prisen. Prisen kan tredobles hvis det er stor etterspørsel etter turer. Dette systemet gjør at betalingen bli uforutsigbar. Det fører også til at lengden på arbeidsdagen blir uforutsigbar.
Etter hver tur blir kunden oppfordret til å legge igjen en vurdering av turen. Hvis vurderingen faller, vil det dukke opp færre kjøreoppdrag i appen. «Hvis Uber-sjåførenes gjennomsnittsvurdering faller under en bestemt, men ikke-oppgitt grense, vil de bli advart og potensielt «deaktivert», det vil si sparket (Uber u.å.). Muligheten for «deaktivering» fører ifølge sjåførene jeg intervjuet til at de må tolerere passasjerenes oppførsel, nesten uansett hva de gjør, for å unngå en dårlig vurdering.»
Taxi-liberalisering
Uber er fortsatt etablert i Norge gjennom limousin-servicen Uber Black, men de måtte stanse virksomheten i Uber Pop da den brøt mot reglene for drosjekjøring i Norge. Fra 1. november blir taxinæringen liberalisert. Det er mange som forventer at Uber da forsøker seg på det norske markedet igjen.
Mest lest
Malin Fagerli saksøkte arbeidsgivaren for å få lønn under opplæring.
Tormod Ytrehus
Malin måtte jobbe ei veke utan lønn: – Tenkte det måtte vere ein feil
HK-tillitsvalgte Tormod Aarum (t.v.) og Christian Kaborg etterlyser forebygging av sykefravær ved Ikea Fururset.
Brian Cliff Olguin
Tillitsvalgte: Syke Ikea-ansatte tvinges på jobb. Nav-lege får skylda
Josefine Weiby Koller (22) mener politikerne må sørge for bedre bemanning i barnehagene for å unngå at barnehageansatte sliter seg ut lenge før en stadig økende pensjonsalder.
Ole Martin Wold
Josefine (22): – Får følelsen av at jeg ikke blir verdsatt nok til å fortjene å pensjonere meg
Prosessoperatør Hanne Høines jobber til alle døgnets tider.
Jan Inge Haga
Hanne jobber til alle døgnets tider: – Jeg ser folk som sliter voldsomt
Jan-Erik Østlie
SAS driver hærverk på den nordiske modellen, mener pilot-leder
Satsene offshore økes med 25.000 kroner fra 1. juni 2022, opplyser Industri Energi.
Håvard Sæbø
Ingen streik: Dette er den nye lønna til offshoreansatte i oljeservice
Marte Mjøs Persen kalte inn partene NHO Luftfart og Norsk Flytekniker Organisasjon (NFO) tirsdag morgen.
Jan-Erik Østlie
Tvungen lønnsnemnd i flyteknikerstreiken. Her er reaksjonene
Hanna Skotheim
Fra 1. juli blir det enklere å bruke lønnstilskudd
LAGER: Hvem skal organisere de ansatte på ulike typer lagre? Handel og Kontor og Fellesforbundet har i årevis kranglet om dette.
Håvard Sæbø
LO har satt ned foten i krangel om lageransatte
Kokią pensiją gausiu sulaukęs pensijos amžiaus?
Anna Granqvist
Kokią pensiją gausiu sulaukęs pensijos amžiaus? Ar gausiu uždirbtą Norvegijoje pensiją, išvykęs gyventi į kitą šalį?
Jan-Erik Østlie
LO frykter flere ledige etter rentehopp: – Jeg er bekymret
ALLIERTE: Unge homofile vil finne naturlige allierte på venstresiden, sier Per Østvold, tidligere leder i Norsk Transportarbeiderforbund.
Håvard Sæbø
Per var åpen homofil på arbeidsplassen: – Du måtte regne med kraftig trakassering
STREIKEFARE: Mange av NTLs medlemmer i NRK jobber med å få sendingene på luften, blant annet i regirommene. (Arkivfoto)
nyebilder.no
Lyd og bilde kan forsvinne fra NRK i sommer – mekling denne uka
Over 900 SAS-piloter blir tatt ut i streik dersom ikke meklingen mellom SAS-pilotene og SAS ender i enighet innen 29. juni.
Tormod Ytrehus
Alle SAS-pilotene i Norge vil bli tatt ut i streik fra dag én
Lanseringen ble gjort midt i produksjonshallen til Rosenberg verft. Her er statsminister Jonas Gahr Støre sammen med Ap-veteran Gunnar Berge.
Helge Rønning Birkelund
Regjeringen gir inntil 60 milliarder til grønn industri
Benedicthe Eliassen er gravid og skal bli tobarnsmor. Etter planen skal hun tilbake til jobb i august til neste år. Da skal familiekabelen med to små og to skiftarbeidende foreldre stå sin prøve.
Jan Inge Haga
Småbarnsmoren Benedicthe (24) har slitt med nattskift fra første stund
Hvordan grave en sikker grøft? De regionale verneombudene for bygg og anlegg har laget revidert veileder om dette.
Illustrasjon: Lina Raknes
Fire store endringer i det nye lovverket for grøftearbeid
Flyteriggansatte i Maersk er blant de som nå får høyere lønn. Bildet er av flyteriggen Maersk Inspirer.
Maersk Drilling
Flyteriggansatte får ny lønn etter mekling. Se hva de ble enige om her
Debatt
Dessverre opplever jeg at ytelser blandes sammen og ønsket om tabloide overskrifter overskygger debatten. Dette er uheldig, skriver Sigrid Ofstad.
Hanna Skotheim
«Debatten om fattigdom er viktig. Så viktig at den må være faktabasert», skriver Nav-veileder
Leder av LOs organisasjonsavdeling,,Bård Nylund, havnet midt i skytedramaet utenfor Per på Hjørnet og London pub natt til lørdag.
Jan-Erik Østlie