I mai 2019 demonstrerte Uber-sjåfører i USA mot at Uber kunne «deaktivere» dem uten videre. Nå kjemper Uber for at sjåførene skal miste alle sosiale og faglige rettigheter i California
NTB
Uber:
Uber & co. satser milliarder på å knuse arbeidstakernes rettigheter
Etter å ha tapt i Californias høyesterett satser Uber og andre taxiselskap milliarder av kroner for å vinne folkeavstemningen som knuser arbeidstakerrettighetene.
torgny@lomedia.no
Samme dag som presidentvalget i USA, skal befolkningen i California stemme over et forslag om å frata ansatte mange sosiale goder og faglige rettigheter.
Uber og andre selskaper i det som kalles gig-økonomien har fremmet forslaget som kalles prop 22.
Utdatert organisering
Uber blir sett på som den internasjonale motoren i gig-økonomien. Med gig-økonomi menes en økonomi basert på at arbeidstakerne får betalt per oppdrag (gig er amerikansk slang for oppdrag).
Uber har etablert seg i 700 byer over hele verden. I 2014 forsøkte det å etablere seg i Norden.
Over 200 millioner dollar, nesten to milliarder kroner bruker selskapene på kampanjen før folkeavstemningen i California. Dette skal være historias dyreste kampanje i forbindelse med en folkeavstemning i hele USA.
I fjor vedtok California det som kalles AB5-loven. En dom i delstatens høyesterett i august slo fast at begrepet «uavhengige entreprenører» bare gjelder arbeidere som «er frie fra ledelse og kontroll». Prop 22 var fremmet før tapet i høyesterett, men etter tapet har Uber og et tilsvarende taxiselskap, Lyft intensivert kampanjen.
«Sjåførene vil ikke være ansatt. Dette er en utdatert måte å organisere arbeidslivet på som er bygd opp gjennom 200 til 300 år. Våre sjåfører er sine egne administrerende direktører, sjefer. De bestemmer selv når de skal jobbe, når de skal ta ferie og når de ikke skal ha ferie. De vil ikke være ansatte som blir styrt av klokka på den tradisjonelle måten», sa administrerende direktør i Uber, Dara Khosrowshahi, da han ble intervjuet av den amerikanske TV-stasjonen CNN om forslaget.
• Han er engelskmannen som sette Uber i knestående. No har han ei åtvaring til Norge
Oljefondet er eier
Det norske oljefondet har investert 2,3 milliarder kroner i Uber og 1,45 milliarder kroner i Lyft.
Robert Reich, tidligere arbeidsminister under Bill Clinton, er en av de skarpeste kritikerne av Prop 22. Han har i en video oppsummert hvilke rettigheter arbeidstakere i California vil miste hvis forslaget går gjennom. De vil miste retten til arbeidsledighets trygd, overtidsbetaling, sykepenger, beskyttelse mot diskriminering og seksuell trakassering og retten til kollektive lønnsforhandlinger.
Reich viser til en undersøkelse fra Berkeley universitet som viser at den garanterte minstelønna vil bli 5,64 dollar (55 NOK) i timen. For ansatte i dag er minstelønna 13 dollar (125 NOK) i timen.
Forskerne bak rapporten sier at man må tilbake til Harry Trumans presidentperiode for å finne en så lav minstelønn. Truman var president i USA fra 1945 til 1953.
Uber og Lyft hevder at minstelønna for deres sjåfører er 15,60 dollar som er 120 prosent av lovbestemt minstelønn.
• Ny arbeidslivslov for delingsøkonomien møter motstand i California
Aldri tjent penger
Ifølge Berkley-forskerne regner ikke Uber og Lyft blant annet ventetid mellom oppdrag som arbeidstid og de tar ikke med utgiftene med å kjøre rundt for å skaffe nye oppdrag med i regnestykket sitt.
«Fakta er at Uber, Lyft (…) og andre selskap betaler hundrevis av millioner dollar på denne avstemningen for å slippe å betale kostnaden for arbeideres rettigheter og beskyttelse.», sier Reich i en video. Han viser til Uber og Lyft har spart til sammen 413 millioner dollar siden 2014 ved ikke å betale arbeidsløshetsforsikring for sine ansatte.
Selskapet ble børsnotert våren 2019. I august 2018 ble det verdsatt til 120 milliarder dollar. Etter at selskapet ble børsnotert har aksjene falt med 30 prosent. En av årsakene til dette er at Uber aldri har tjent penger.
• Uber starter ny bemannings-app som skal skaffe arbeidskraft til alle bransjer
Uforutsigbar betaling
Uber og Lyft er et taxiselskap basert på en app. Via appen kan kundene bestille transport og sjåførene som kjører sine egne biler, får oppdragene. Sjåførene får provisjonsbetalt. Det skiller seg ikke fra andre drosjesjåfører. Men sjåførene får ikke fast betaling per minutt og kilometer de har passasjerer i bilen. I appen ligger det inne en «surge»-funksjon eller dynamiske priser.
Hvis etterspørselen er større en det de aktuelle sjåførene på jobb kan klare å dekke på et visst tidspunkt, øker prisen. Prisen kan tredobles hvis det er stor etterspørsel etter turer. Dette systemet gjør at betalingen bli uforutsigbar. Det fører også til at lengden på arbeidsdagen blir uforutsigbar.
Etter hver tur blir kunden oppfordret til å legge igjen en vurdering av turen. Hvis vurderingen faller, vil det dukke opp færre kjøreoppdrag i appen. «Hvis Uber-sjåførenes gjennomsnittsvurdering faller under en bestemt, men ikke-oppgitt grense, vil de bli advart og potensielt «deaktivert», det vil si sparket (Uber u.å.). Muligheten for «deaktivering» fører ifølge sjåførene jeg intervjuet til at de må tolerere passasjerenes oppførsel, nesten uansett hva de gjør, for å unngå en dårlig vurdering.»
Taxi-liberalisering
Uber er fortsatt etablert i Norge gjennom limousin-servicen Uber Black, men de måtte stanse virksomheten i Uber Pop da den brøt mot reglene for drosjekjøring i Norge. Fra 1. november blir taxinæringen liberalisert. Det er mange som forventer at Uber da forsøker seg på det norske markedet igjen.
Mest lest
Hanna Skotheim
Uføre vil få mange tusen mer i pensjon. Se tallene
TRENGER FOLK: På den spanske ambassaden på Frogner i Oslo er det tre ledige stillinger, med en årslønn på rundt 250.000 kroner.
Kai Hovden
Reagerer på ambassadelønn: – Sjokkerende lavt
Brian Cliff Olguin
Butikkansatte får ny lønn
– Det er deilig å jobbe samtidig som jeg går på skole, sier Tuva Opstad. Erik Pettersen er enig. Begge har tatt truckfører-bevis på jobben.
Brian Cliff Olguin
Da lønna kom inn på konto, oppdaget Erik og Tuva at noe ikke stemte
Jørn Eggum i Fellesforbundet (til venstre) og Knut Sunde i Norsk Industri (til høyre) møttes hos riksmekler Mats Ruland for å planlegge veien videre i frontfagsforhandlingene.
Jan-Erik Østlie
Brudd i lønnsoppgjøret: Kan bli storstreik etter påske
Veterinær og klinikkleder Caroline Holtet ved Lisaklinikken Dyrebeskyttelsen Norge.
Maud Lervik
Caroline tilhører den yrkesgruppa som oftest har selvmordstanker
BELASTENDE YRKE: Frisør og tillitsvalgt Kaja Aga Gaarder tar smertestillende for å klare arbeidsdagen. Etter en bilulykke har hun daglige smerter. Men hun tok smertestillende på jobb også før ulykken. Her fikser hun håret til Victoria Gjone.
Jan-Erik Østlie
Bruken av smertestillende øker: Kaja starter alltid arbeidsdagen med en Paracet
BITTERT: Per Olav Truberg har jobba mange år i matindustrien. Takken var oppsigelse da han havna i operasjonskø med et trøble kne.
Erlend Angelo
Per Olav mistet jobben i operasjonskø: – Det er veldig sårt
I Norge har Tesla-ansatte gitt uttrykk for at de frykter for å miste jobben hvis det blir kjent at de er organisert, noe Tesla har hevdet det ikke finnes noen grunn for. (Illustrasjonsfoto)
Martin Guttormsen Slørdal
Tesla-streiken: Elektrikere nekter å installere ladere
Håndverkere oppgir en høyere bruk av narkotika enn gjennomsnittet. Elektrobransjen frykter det kan føre til flere farlige situasjoner og ulykker på arbeidsplassene.
Leif Martin Kirknes
Økt kokainbruk blant unge elektrikere
Brian Cliff Olguin
Passasjeren skrek til Rebecca at han skulle voldta og drepe henne
Ringnes-sjåførene håper på politisk drahjelp for å redde opp mot ansatte fra å miste jobben.
Erlend Angelo
– Det er snakk om 300 ekte mennesker som vil miste jobben
FLEST KVINNER: I rapporten kommer det fram at det ofte er unge kvinnelige ansatte, både med norsk og utenlandsk opprinnelse, som er skadelidende.
Colourbox.com
Renholdere trues med at de mister jobben om de er syke
Mats Ruland har allerede fire oppgjør på sitt bord, og skal i gang med mekling uka etter påske.
Leif Martin Kirknes
Lønnsoppgjøret: Brudd i tre nye oppgjør
Det danske flyselskapet DAT vant kontrakten på flyruten Florø – Oslo i 2021. Men danskene lot litauisk mannskap operere norske flyruter på litauisk lønn, samtidig som de mottok statsstøtte fra Norge.
Paul Kleiven / NTB
Dansk flyselskap brukte norske skattekroner på sosial dumping
Leif Martin Kirknes
Telenor-tillitsvalgte har fått nok: – Det er galskap
Renovatørene Markus Michalsen Helmundsen (t.v.) og Svein Øyvind Syse Johansen er godt kledd i gule refleksjakker, arbeidsbukser og vernesko. De får dekket alt arbeidstøy av jobben. Det får ikke barnehageansatt Alexander Filiberto (i midten).
Jan-Erik Østlie
Alle tre jobber i kommunen, men bare to får dekket alt arbeidstøy
Det var ikke mye varme igjen i Olsens hender etter å ha strevd seg igjennom snøen i Arendal.
Sissel M. Rasmussen
Kim Alexander må velge mellom å fryse på jobb eller søle til private klær
Så langt er det meldt om to tilfeller av skabbsmitte blant vaktere ved Nasjonalmuseet.
André Kjernsli, Flickr
Vektere ved Nasjonalmuseet har fått skabb. Ansatte frykter større utbrudd
HENTER I BARNEHAGEN: Fengselsbetjent Jørgen Myrvold samler overtid for å ha et hjem til barna. Han er helt avhengig av et godt lønnsoppgjør for å fortsette i fengsel.
Eirik Dahl Viggen