JavaScript is disabled in your web browser or browser is too old to support JavaScript. Today almost all web pages contain JavaScript, a scripting programming language that runs on visitor's web browser. It makes web pages functional for specific purposes and if disabled for some reason, the content or the functionality of the web page can be limited or unavailable.

Oljebransjen

Innleide Øyvind får ikke overtidsbetalt. Nå anker han dommen

Øyvind Akselsen vant ikke fram i retten med sitt krav om å bli likebehandlet med de fast ansatte på flerbruksfartøyet han har jobbet fra.
Når Øyvind Akselsen har blitt leid ut fra bemanningsforetaket har han fått mindre betalt enn de fast ansatte som gjør en tilsvarende jobb.

Når Øyvind Akselsen har blitt leid ut fra bemanningsforetaket har han fått mindre betalt enn de fast ansatte som gjør en tilsvarende jobb.

Arkivfoto: Jan Kåre Ness

tonje@lomedia.no

Akselsen og en kollega i bemanningsselskapet Saga Subsea ble leid ut til oljeserviceselskaper som Dof Subsea, Reach Subsea og DeepOcean.

Når de jobbet fra såkalte flerbruksfartøy på sokkelen, fikk de dårligere lønnsvilkår enn de fast ansatte.

– Jobben er lik. Alt er likt – bortsett fra at jeg som var innleid, ikke fikk betalt overtid eller nattillegg. Det er spesielt at vi må ta denne kampen i 2022, sa Øyvind Akselsen til Magasinet før dommen fra Haugaland og Sunnhordland tingrett kom den 30. mai.

Bakgrunn: Innleide Øyvind tapte i retten – får ikke overtidsbetalt

Kjent problemstilling

Akselsen er ROV-pilot og fjernstyrer farkoster som gjør ulike oppdrag under havoverflaten, altså «subsea».

Det sentrale spørsmålet i saken er om de to oljearbeiderne kan kreve å bli likebehandlet i tråd med arbeidsmiljøloven, og dermed erstatning for differansen mellom deres lønnsutbetaling og lønna som ville ha blitt utbetalt dersom de var lønnet som fast ansatte i oljeserviceselskapene.

Opprinnelig krevde de over 800.000 kroner hver i erstatning.

«Retten er ikke nødvendigvis uenig i saksøkernes syn på at aml § 14-12a burde omfatte deres yrkesgruppe. Det sentrale er at etter gjeldende rett omfatter ikke bestemmelsen dette personellet», står det i dommen.

Retten viser blant annet til at flerbruksfartøy-saken har vært på den politiske dagsordenen i en årrekke, hvor blant annet Industri Energi har argumentert for at arbeidsmiljøloven også må gjelde for oljearbeidere som jobber fra flerbruksfartøyene.

«Dette er i all hovedsak politiske vurderinger, som kan motvirkes ved teknisk sett enkle lovendringer», står det i dommen.

Dommen bekymrer

Ommund Stokka i Industri Energis valgte ledelse har tidligere uttrykt bekymring for tingrettens dom:

– Dersom dommen blir stående, åpnes et nytt og betydelig marked for landbaserte bemanningsforetak. Andelen innleide med betydelig dårligere vilkår enn direkte ansatte øker, i strid med lovgiverviljen, sa han da dommen kom.

Saga Subseas advokat, Maria Oftedal, har ­tidligere sagt til Magasinet at selvskapet er fornøyd med at retten er enig i at deres praksis er i tråd med gjeldende rett.

Ankeforhandlingene var ennå ikke berammet da saken ble skrevet.

Vil stramme inn: Regjeringen foreslår kraftige innstramminger for bemanningsbransjen. Her er endringene

Arbeidsministeren avventer

Magasinet har spurt arbeidsminister Marte Mjøs Persen (Ap) om oljearbeidere som jobber på såkalte flerbruksfartøy, snart vil bli omfattet av arbeidsmiljøloven.

Vi har også spurt om hun er bekymret at det er billigere for selskaper som driver flerbruksfartøy, å leie inn ansatte fra bemanningsselskaper enn å ansette egne folk, som har krav på langt bedre lønns- og arbeidsvilkår.

– Det er ikke naturlig at statsråden kommenterer den konkrete rettstvisten, svarte arbeidsdepartementet i en epost som ble sendt før fellesferien.

Når det gjelder status for flerbruksfarøy-saken viser de til redegjørelsen som Mjøs Persen hadde for Stortinget den 2. juni.

Her viser statsråden til at fiskeri- og havministeren har sendt på høring et forslag til en egen lov om norske lønns- og arbeidsvilkår på skip i norske farvann og på norsk sokkel.

Mjøs Persen understreker at «Dette lovforslaget er ikke ment å være noen løsning på flerbruksfartøysaken, men de folkerettslige vurderingene av handlingsrommet som gjøres i denne forbindelse, vil ha betydning også for flerbruksfartøyspørsmålet. Jeg mener derfor at videre oppfølging av flerbruksfartøysaken skal vurderes i lys av dette lovarbeidet».

Dette er en sak fra

Vi skriver om ansatte i olje-, gass- og landindustri.

Les mer fra oss

Annonse
Annonse