Verket har fått britiske eiere. Ørjan er spent på hva de vil gjøre med hydrogensatsingen
Hjørnesteinsbedriften i Tyssedal jobber for å bytte ut kull med hydrogen i produksjonen. Veien videre blir opp til de nye eierne.
Hovedtillitsvalgt Ørjan Andersson er i utgangspunktet positiv til at Ineos har kjøpt dem opp, men er spent på hvilke endringer det vil få for dem.
Arkivfoto: Tonje Paulsen Solem
tonje@lomedia.no
Tidligere i september ble det kjent at den britiske kjemigiganten Ineos kjøper opp hjørnesteinsbedriften Eramet Titanium and Iron i Tyssedal (ETI) fra Eramet.
Prislappen er på 2,6 milliarder kroner.
Hovedtillitsvalgt Ørjan Andersson i Industri Energi-klubben er spent på hvilke endringer de nye eierne vil gjøre, og da spesielt når det kommer til hydrogenprosjektet deres.
– Et av de viktigste spørsmålene vi har som fagforening, er hva som skjer med hydrogenprosjektet. Slik jeg ser det, så er det vår framtid. Det kan gi økt produksjon og en klimagevinst som er helt hinsides, sier han.
Håper på ny giv
Verket i Tyssedal er produserer råjern og titanslagg til bruk i pigmentindustrien. Omlegging fra å bruke kull til å bruke hydrogen i produksjonen, skal kutte CO₂-utslippene med mellom 80 og 85 prosent.
Andersson håper at Ineos kan komme inn å skape litt ny giv på verket og forteller at medlemmene hans tok imot nyheten om oppkjøpet med glede.
– Oppkjøpet er ennå veldig nytt, men det er positivt at det er en stor aktør i bransjen som har kjøpt oss. Også er det positivt at de satser veldig på HMS. Det har vi også vært gode på, sier han.
Det nye navnet er Ineos Tyssedal.
Mye lest: Regjeringens solsatsing kom for seint – Sandra mistet jobben
Verket i Tyssedal jobber for å realiserer et av de mest spennende hydrogenprosjektene i Norge. Omlegging fra å bruke kull til å bruke hydrogen i produksjonen, skal kutte CO₂-utslippene deres med mellom 80 og 85 prosent.
Arkivfoto: Tonje Paulsen Solem
Trenger tid
Det er ei drøy uke siden oppkjøpet ble kjent, og Ineos jobber med å bli bedre kjent med verket i Tyssedal og få mer detaljert kunnskap om driften, ifølge Jorulf Kyrkjeeide, som tidligere har ledet hydrogenprosjektet i Tyssedal.
– De nye eierne vil sette seg inn i hydrogenprosjektet. I utgangspunktet så skal det videreføres, men det er naturlig at Ineos bruker tid på å sette seg inn i alle detaljer og status i prosjektet, sier Kyrkjeeide.
En beslutning om å bygge fullskala-anlegg kan trolig tas i 2026–2027. Det avhenger av resultatene fra pilot- og demonstrasjonsanlegg.
Verket i Tyssedal har mål om å bli klimanøytral innen 2050.
Ineos sier i en pressemelding at ETI er et verk av god kvalitet, og at de har et erfarent driftslag. Ineos er eid av Jim Ratcliff, som er Storbritannias nest rikeste mann.
Mye delt: Jarle og Vendela tar Equinor til retten for å få fast jobb