JavaScript is disabled in your web browser or browser is too old to support JavaScript. Today almost all web pages contain JavaScript, a scripting programming language that runs on visitor's web browser. It makes web pages functional for specific purposes and if disabled for some reason, the content or the functionality of the web page can be limited or unavailable.

Simen kontrollerer kjøretøy. Dette er de verste feilene han finner

Nedkjørte dekk og usikret last er noe av det inspektøren blir minst glad for å oppdage.
Simen Barosen har to ganger opplevd at sjåføren stikker av underveis i kontrollen, slik at han må koble på politiet.

Simen Barosen har to ganger opplevd at sjåføren stikker av underveis i kontrollen, slik at han må koble på politiet.

Tonje Paulsen Solem

tonje@lomedia.no

Simen Barosen er opptatt av å behandle alle han kontrollerer langs veien likt og på en hyggelig måte.

Han har i to år jobbet for vegvesenet i Harstad og har erfart at det hjelper å være rolig og tydelig i møte med de som ferdes på asfalten.

Usikret last

Så langt i karrieren har han kontrollert 1096 kjøretøy langs veiene. Det han synes er kjipest å finne på kontroll, er feil og mangler som utfordrer sikkerheten i trafikken.

Dekk som er helt nedkjørte, last som ikke engang er forsøkt sikret og kjøretøy som er så rustne at de kan bryte sammen når som helst, gir automatisk bruksforbud.

To ganger har Barosen opplevd at sjåføren stikker av underveis i kontrollen, slik at han må koble på politiet.

– Vi har hjemmel i loven til å ta ut kjøretøy når som helst og hvor som helst. De aller fleste respekterer det, sier han.

I jobben kontrollerer han også kjøretøy i hall, hvor sjåførene av ulike grunner har fått time for å få sitt kjøretøy kontrollert og godkjent av vegvesenet.

Etatens distrikt Nord har også ansvar for kontroller på Svalbard. Kjøretøyene på denne øygruppa er ikke underlagt periodisk kjøretøykontroll (EU-kontroll), slik som er standard på norsk fastland annethvert år.

Barosen har selv meldt seg og dratt på jobb på øygruppa.

– Det er noe helt eget å jobbe der oppe. Det er et veldig fint sted, og du møter på veldig mange kjøretøy som ikke har vært kontrollert på lang tid og folk som ikke er kjent med vårt oppdrag, forteller han.

Kontorarbeid og juss

Barosen har fagbrev som anleggsmaskinoperatør og har gått toårig teknisk fagskole. I vegvesenet har han bygd på med en rekke interne kurs, deriblant et 14 dagers kurs i juss.

– Jobben er utrolig lærerik, og jeg har ingen dag som er lik. Men det er mye juss, og alt det vi gjør må hjemles i lovverket. Så det er en god del kontorarbeid og skriving, forteller han.

Alle har krav på vedtaksbrev i digital postkasse med klagerett, selv om det ikke er feil eller mangler å påpeke.

På en vanlig arbeidsdag med kontroll i hall, kan han og kollegaen få inn ti kjøretøy til godkjenning.

På lista over neste arbeidsdag er det blant annet to motorsykler som søker godkjenning for å bli brukt til opplæring av kjøreskole, hestetransport som krever en ekstra godkjenning for bruk utenfor næringsvirksomhet og to kjøretøy som har fått avvik påpekt av politi eller vegvesen under kontroll langs veien.

Inspektøren er selv svært bilinteressert og har blant annet importert og restaurert en god del gamle amerikanere.

– Det er ikke alle i vegvesenet som har bil eller motorsykkel som hobby, men det går absolutt an, mener Barosen.

Via jobb har han også tatt sertifikat for å kjøre motorsykkel og tilhenger. Også skal han kjøre opp til lastebil-lappen. Slik at han selv kan kjøre de maskinene som han kontrollerer.

Warning
Dette er en artikkel fra

Vi skriver om ansatte i olje-, gass- og landindustri, ledere, ingeniører og teknikere.

Les mer fra oss

Annonse
Annonse