JavaScript is disabled in your web browser or browser is too old to support JavaScript. Today almost all web pages contain JavaScript, a scripting programming language that runs on visitor's web browser. It makes web pages functional for specific purposes and if disabled for some reason, the content or the functionality of the web page can be limited or unavailable.

Tori Aarseth

Hurtigruten:

Hurtigruten får ikke krisehjelp. Ansatte er bekymret for hjem, familie og framtida

Regjeringen sier nei til en underskuddsgaranti for Hurtigruten. Det setter selskapets framtid i fare.



29.05.2020
07:59
29.05.2020 14:51

tri@lomedia.no

Nylig gikk Hurtigruten, LO og Norsk Sjømannsforbund ut og ba om økonomisk hjelp for å få skipene i drift igjen. I et svar kommer Samferdselsdepartementet med et blankt avslag.

– Jeg får daglige henvendelser fra ansatte som lurer på om selskapet vil overleve, om det er noe jobb å komme tilbake til. Folk er oppriktig bekymret for hus, hjem og framtida, forteller Jørn Henning Lorentzen.

Han er hovedtillitsvalgt for Sjømannsforbundets medlemmer som i disse dager går en usikker framtid i møte.

14 av 16 Hurtigrutens skip er ute av drift på grunn av koronakrisen.

– Det er uforståelig at ikke departementet ser behovet for å sikre en nulldrift. Det er ikke slik at vi ber om penger for spare penger. Vi ber bare om en statlig garanti for å unngå ytterligere økonomiske tap, sier Lorentzen.

Stor risiko for Hurtigruten

Han påpeker at uten den etterspurte garantien vil det være en stor risiko for selskapet å starte opp igjen. Konsekvensen kan være konkurs, nedbemanning og tapte arbeidsplasser, ikke bare for Hurtigruten men også langs hele kysten da selskapet skaper ringvirkninger for hele samfunnet.

Til nå har selskapet permittert over 3000 ansatte, deriblant 1300 norske sjøfolk. Selskapet har selv beregnet tapet til mer enn to milliarder kroner. Det er grunnen til at de har bedt om en ytterligere garantiordning som ville gitt 12,5 millioner per skip i drift per måned fra 15. juni til 15. september.

– Hurtigruten er dessuten viktig i forhold til landets beredskap og godstransport, ikke bare for persontransport. Å Gamble med selskapets skjebne er et spill regjeringen ikke burde ta, sier Lorentzen.

Opprettholder avtalen

I statsbudsjettet for 2020 er det vedtatt å bevilge 856.100.000 kroner til Hurtigruten gjennom Kystruteavtalen. Med andre ord betalingen de får for å seile mellom Bergen og Kirkenes.

– Hurtigruten ber ikke om penger. Vi ber om garantier og kriselån som blant annet tog- og flyselskapene allerede har fått. Dette skal vi betale tilbake, krone for krone – med renter, sier Anne Marit Bjørnflaten, direktør for myndighetskontakt i Hurtigruten.

Regjeringen mener på sin side at de allerede har hjulpet Hurtigruten nok ved at de opprettholder betalingen i Kystruteavtalen, selv om selskapet ikke seiler som avtalt under krisen.

«Det er regjeringens vurdering at det i denne ekstraordinære situasjonen allerede er vist stor fleksibilitet overfor Hurtigruten Cruise AS ved å godkjenne en reserverute med kun to skip på strekningen Bodø-Kirkenes, og samtidig stå ved vederlaget på 856,1 mill. kr for 2020», skriver departementet i sitt svar til selskapet.

– Videre har selskapet tilgang til de generelle støtteordningene som følge av Koronakrisen, sier samferdselsminister Knut Arild Hareide.

Skuffet nestleder

1. nestleder i LO Peggy Hessen Følsvik reagerer på departementets avslag til Hurtigruten.

– Jeg er skikkelig skuffet over at regjeringen har kommet med blankt avslag på tiltak som kan hjelpe Hurtigruten. Her ber Samferdselsdepartementet alle de som jobber på Hurtigruten og de berørte kystsamfunnene bokstavelig talt om å seile sin egen sjø. Dette kan vi ikke akseptere, Hessen Følsvik som ber regjeringen se på saken på nytt.

Hun minner om at Kystruten er selve livsnerven langs kysten, og den betyr mye for mange arbeidsplasser langt ut over selve rederiet. Hessen Følsvik er også meget kritisk til treffsikkerheten i støtteordningene som til nå har kommet på plass for å takle korona-krisen.

– På oversikten over rederier som har fått mest støtte finner vi foreløpig rederier som utelukkende seiler med utenlandsk flagg og mannskap. Vi må ha støtteordninger som sikrer verdiskapning og sysselsetting her i landet, og trygger sysselsettingen av norske sjøfolk, sier Hessen Følsvik.

PS: Hurtigruten har planer om å ha fire av 16 skip i drift fra 16. juni. Da vil rundt 400 av 1300 sjøfolk få komme tilbake i arbeid

Var dette interessant? Vil du dele den med noen andre?
29.05.2020
07:59
29.05.2020 14:51



Mest lest

FriFagbevegelse har sett kontrakter hvor styrmenn direkte ansatt i Wizz Air har 11.000 kroner i månedslønn. Arbeidstiden er 40 timer i uka.

FriFagbevegelse har sett kontrakter hvor styrmenn direkte ansatt i Wizz Air har 11.000 kroner i månedslønn. Arbeidstiden er 40 timer i uka.

Pete Webber/Flickr (CC BY-SA 2.0)

Wizz Air-lønna: Slik er pilotens kontrakt

AFP-EN RYKER: – Planen var å gå av med AFP, men det kommer bare til å mangle noen måneder på at jeg blir 62 år før jeg må slutte. Jeg får prøve å finne en jobb i en bedrift som har AFP, sier Eva Sæther.

AFP-EN RYKER: – Planen var å gå av med AFP, men det kommer bare til å mangle noen måneder på at jeg blir 62 år før jeg må slutte. Jeg får prøve å finne en jobb i en bedrift som har AFP, sier Eva Sæther.

Håvard Sæbø

Eva (60) mister jobben hun fikk som 18-åring. Nå flyttes suksessfabrikken ut av Norge

SIER IFRA: – Når jeg mener Nav har konkludert feil, har jeg anbefalt at Nav ikke stanser stønad eller at Nav må innvilge stønad. Jeg har da påpekt at økonomisk uforutsigbarhet skaper sterk uro og bekymring, noe som forstyrrer behandling i vesentlig grad, sier lege Paul Kavli.

SIER IFRA: – Når jeg mener Nav har konkludert feil, har jeg anbefalt at Nav ikke stanser stønad eller at Nav må innvilge stønad. Jeg har da påpekt at økonomisk uforutsigbarhet skaper sterk uro og bekymring, noe som forstyrrer behandling i vesentlig grad, sier lege Paul Kavli.

Yngvil Mortensen

Nav anklager lege for å bidra til trygdemisbruk: – Jeg gjør jobben min

Elisabeth Thoresen i AAP-akssjonen får henvendelser fra mange fortvilede medlemmer.

Elisabeth Thoresen i AAP-akssjonen får henvendelser fra mange fortvilede medlemmer.

Nanna Aanes Wolden

Frykter AAP-kuttene har bidratt på selvmordsstatstikken – krever umiddelbar kartlegging

Paul S. Amundsen

På 18 år har vekternes tillegg for natt og helg kun økt med seks kroner

Ti år etter at han falt på jobb og brakk ryggen, inngikk tidligere rørlegger Vidar Sagen i 2018 et forlik med Alpha Insurance, som skulle sikre ham 850.000 kroner i yrkesskadeerstatning. Så gikk det danske forsikringsselskapet konkurs.

Ti år etter at han falt på jobb og brakk ryggen, inngikk tidligere rørlegger Vidar Sagen i 2018 et forlik med Alpha Insurance, som skulle sikre ham 850.000 kroner i yrkesskadeerstatning. Så gikk det danske forsikringsselskapet konkurs.

Håvard Sæbø

Vidar (68) skulle få 850.000 kroner etter ulykken på jobben. Så gikk selskapet konkurs

MINIMAL MARGIN: Bussene blir ikke parkert fra neste uke grunnet ny streik, etter at uravstemningen viste at 50,44 prosent av bussjåførene stemte ja til meklingsresultatet.

MINIMAL MARGIN: Bussene blir ikke parkert fra neste uke grunnet ny streik, etter at uravstemningen viste at 50,44 prosent av bussjåførene stemte ja til meklingsresultatet.

Tormod Ytrehus

Under 100 stemmer avgjorde bussoppgjøret. Nå får sjåførene ny lønn

TALENT: Sandra Åberg Kristiansen, her under landsstyremøtet i EL og IT Forbundet i juni i fjor. I desember samme år var hun også en av dirigentene på landsstyremøtet i forbundet.

TALENT: Sandra Åberg Kristiansen, her under landsstyremøtet i EL og IT Forbundet i juni i fjor. I desember samme år var hun også en av dirigentene på landsstyremøtet i forbundet.

Leif Martin Kirknes

Sandra (23) kan bli en av Norges mektigste kvinner

Arkivfoto.

Arkivfoto.

Håvard Sæbø

Nå må medlemmene i hotell og restaurant selv ta stilling til om de vil streike for bedre lønn

Bussjåfør Ørjan Takle tvilte seg til et ja. Kollega Øyvind Selnes stemte nei.

Bussjåfør Ørjan Takle tvilte seg til et ja. Kollega Øyvind Selnes stemte nei.

Håvard Sæbø/Tormod Ytrehus

Bussoppgjøret: Ørjan stemte ja, Øyvind stemte nei. Nå sender begge en advarsel til arbeidsgiverne

NYTT DIREKTIV PÅ TRAPPENE: Direktivet sier at alle arbeidstakere skal ha tilgang til minstelønn, enten gjennom tariffavtale eller gjennom lovfestet minstelønn.

NYTT DIREKTIV PÅ TRAPPENE: Direktivet sier at alle arbeidstakere skal ha tilgang til minstelønn, enten gjennom tariffavtale eller gjennom lovfestet minstelønn.

Ole Palmstrøm

Nå kommer EU-loven om minstelønn

FERDIGFORHANDLET: Årets lønnsoppgjør i persontogselskapene og de andre selskapene i jernbanesektoren nærmer seg ferdigforhandlet. Noen steder gjenstår fortsatt resultatet fra uravstemninger før oppgjørene anses som ferdige.

FERDIGFORHANDLET: Årets lønnsoppgjør i persontogselskapene og de andre selskapene i jernbanesektoren nærmer seg ferdigforhandlet. Noen steder gjenstår fortsatt resultatet fra uravstemninger før oppgjørene anses som ferdige.

Ole Palmstrøm

Lite penger i lønnsoppgjøret for jernbaneansatte. Så mye øker lønna

Marianne Evensen (55) ble i 2017 dømt for trygdesvindel og måtte sone 75 dager i fengsel. I ettertid har Nav konkludert med at de tolket regelverket feil. Nå håper Evensen på å bli frikjent.

Marianne Evensen (55) ble i 2017 dømt for trygdesvindel og måtte sone 75 dager i fengsel. I ettertid har Nav konkludert med at de tolket regelverket feil. Nå håper Evensen på å bli frikjent.

Amanda Iversen Orlich

Trygdeskandalen: Marianne vet ikke om hun blir frikjent før hun dør

Trygve Slagsvold Vedum

Trygve Slagsvold Vedum

Jan-Erik Østlie

Senterpartiet mest fram på målinger i oktober

OPP 3,6 PROSENT: Lastebilsjåførenes minstelønn øker med nesten 3,6 prosent etter at partene meklet seg fram til enighet om ny tariffavtale. Her Ole Einar Adamsrød i Fellesforbundet.

OPP 3,6 PROSENT: Lastebilsjåførenes minstelønn øker med nesten 3,6 prosent etter at partene meklet seg fram til enighet om ny tariffavtale. Her Ole Einar Adamsrød i Fellesforbundet.

Roy Ervin Solstad

Lastebilsjåfører får ny lønn: – Var nok maksimalt av det vi kunne klare å få til

Leif Martin Kirknes

Regjeringen strammer inn: Utenlandske arbeidere fra røde land får ikke lenger unntak

Ole Palmstrøm

Både kunder og ansatte i villrede: – Hæ? Skal Trondheim postkontor legges ned?

Natalia Zubillaga, NTL UiO.

Natalia Zubillaga, NTL UiO.

Jan-Erik Østlie

De lavest lønte i staten kommer dårligst ut to år på rad. Det provoserer de tillitsvalgte

TIL HØYESTERETT: Motstanderne av EUs jernbanepakke IV øyner nytt håp etter at Frp sluttet seg til SVs forslag om å be Høyesterett vurdere reformen.

TIL HØYESTERETT: Motstanderne av EUs jernbanepakke IV øyner nytt håp etter at Frp sluttet seg til SVs forslag om å be Høyesterett vurdere reformen.

Morten Hansen

Frp snudde og stemte med venstresida: Dette skjer videre når Høyesterett skal vurdere EUs jernbanereform

Arne Viste

Arne Viste

Ole Berg-Rusten / NTB

Arne Viste ga papirløse jobb. Nå er firmaet hans konkurs


Flere saker