JavaScript is disabled in your web browser or browser is too old to support JavaScript. Today almost all web pages contain JavaScript, a scripting programming language that runs on visitor's web browser. It makes web pages functional for specific purposes and if disabled for some reason, the content or the functionality of the web page can be limited or unavailable.

Tori Aarseth

Hurtigruten:

Hurtigruten får ikke krisehjelp. Ansatte er bekymret for hjem, familie og framtida

Regjeringen sier nei til en underskuddsgaranti for Hurtigruten. Det setter selskapets framtid i fare.



29.05.2020
07:59
29.05.2020 14:51

tri@lomedia.no

Nylig gikk Hurtigruten, LO og Norsk Sjømannsforbund ut og ba om økonomisk hjelp for å få skipene i drift igjen. I et svar kommer Samferdselsdepartementet med et blankt avslag.

– Jeg får daglige henvendelser fra ansatte som lurer på om selskapet vil overleve, om det er noe jobb å komme tilbake til. Folk er oppriktig bekymret for hus, hjem og framtida, forteller Jørn Henning Lorentzen.

Han er hovedtillitsvalgt for Sjømannsforbundets medlemmer som i disse dager går en usikker framtid i møte.

14 av 16 Hurtigrutens skip er ute av drift på grunn av koronakrisen.

– Det er uforståelig at ikke departementet ser behovet for å sikre en nulldrift. Det er ikke slik at vi ber om penger for spare penger. Vi ber bare om en statlig garanti for å unngå ytterligere økonomiske tap, sier Lorentzen.

Stor risiko for Hurtigruten

Han påpeker at uten den etterspurte garantien vil det være en stor risiko for selskapet å starte opp igjen. Konsekvensen kan være konkurs, nedbemanning og tapte arbeidsplasser, ikke bare for Hurtigruten men også langs hele kysten da selskapet skaper ringvirkninger for hele samfunnet.

Til nå har selskapet permittert over 3000 ansatte, deriblant 1300 norske sjøfolk. Selskapet har selv beregnet tapet til mer enn to milliarder kroner. Det er grunnen til at de har bedt om en ytterligere garantiordning som ville gitt 12,5 millioner per skip i drift per måned fra 15. juni til 15. september.

– Hurtigruten er dessuten viktig i forhold til landets beredskap og godstransport, ikke bare for persontransport. Å Gamble med selskapets skjebne er et spill regjeringen ikke burde ta, sier Lorentzen.

Opprettholder avtalen

I statsbudsjettet for 2020 er det vedtatt å bevilge 856.100.000 kroner til Hurtigruten gjennom Kystruteavtalen. Med andre ord betalingen de får for å seile mellom Bergen og Kirkenes.

– Hurtigruten ber ikke om penger. Vi ber om garantier og kriselån som blant annet tog- og flyselskapene allerede har fått. Dette skal vi betale tilbake, krone for krone – med renter, sier Anne Marit Bjørnflaten, direktør for myndighetskontakt i Hurtigruten.

Regjeringen mener på sin side at de allerede har hjulpet Hurtigruten nok ved at de opprettholder betalingen i Kystruteavtalen, selv om selskapet ikke seiler som avtalt under krisen.

«Det er regjeringens vurdering at det i denne ekstraordinære situasjonen allerede er vist stor fleksibilitet overfor Hurtigruten Cruise AS ved å godkjenne en reserverute med kun to skip på strekningen Bodø-Kirkenes, og samtidig stå ved vederlaget på 856,1 mill. kr for 2020», skriver departementet i sitt svar til selskapet.

– Videre har selskapet tilgang til de generelle støtteordningene som følge av Koronakrisen, sier samferdselsminister Knut Arild Hareide.

Skuffet nestleder

1. nestleder i LO Peggy Hessen Følsvik reagerer på departementets avslag til Hurtigruten.

– Jeg er skikkelig skuffet over at regjeringen har kommet med blankt avslag på tiltak som kan hjelpe Hurtigruten. Her ber Samferdselsdepartementet alle de som jobber på Hurtigruten og de berørte kystsamfunnene bokstavelig talt om å seile sin egen sjø. Dette kan vi ikke akseptere, Hessen Følsvik som ber regjeringen se på saken på nytt.

Hun minner om at Kystruten er selve livsnerven langs kysten, og den betyr mye for mange arbeidsplasser langt ut over selve rederiet. Hessen Følsvik er også meget kritisk til treffsikkerheten i støtteordningene som til nå har kommet på plass for å takle korona-krisen.

– På oversikten over rederier som har fått mest støtte finner vi foreløpig rederier som utelukkende seiler med utenlandsk flagg og mannskap. Vi må ha støtteordninger som sikrer verdiskapning og sysselsetting her i landet, og trygger sysselsettingen av norske sjøfolk, sier Hessen Følsvik.

PS: Hurtigruten har planer om å ha fire av 16 skip i drift fra 16. juni. Da vil rundt 400 av 1300 sjøfolk få komme tilbake i arbeid

Var dette interessant? Vil du dele den med noen andre?
29.05.2020
07:59
29.05.2020 14:51



Mest lest

Yngvil Mortensen

Ingrid (32) måtte kjempe i seks år for å overbevise Nav

LO-sekretær

LO-sekretær

Jan-Erik Østlie

Strømsjokket: – Vi kan prise oss lykkelige over det statlige eierskapet, sier LO-sekretær

Tonje Paulsen Solem

Anna (59) kan miste jobben hvis Norgesplaster flagges ut til Spania: – Det var sjokk og fortvilelse

Girteka anmeldes regelmessig for brudd på kabotasjereglene i Norge. Nå går politiet til sak mot selskapet på bakgrunn av 11 forhold.

Girteka anmeldes regelmessig for brudd på kabotasjereglene i Norge. Nå går politiet til sak mot selskapet på bakgrunn av 11 forhold.

Stein Inge Stølen

Transportgigant har kjørt ulovlig i Norge, ifølge politiet. Nå må selskapet møte i retten

BARNEVERN-JUS: - Barnevernet er ikke rettslig forpliktet til å finne et fosterhjem med samme kulturelle bakgrunn som barnets foreldre har, men må gjøre en innsats for å finne det, påpeker jus-professor Elisabeth Gording Stang.

BARNEVERN-JUS: - Barnevernet er ikke rettslig forpliktet til å finne et fosterhjem med samme kulturelle bakgrunn som barnets foreldre har, men må gjøre en innsats for å finne det, påpeker jus-professor Elisabeth Gording Stang.

Nadia Frantsen

Tvangsadoptert fra muslimsk til kristent hjem: Dette betyr dommen fra Strasbourg for barnevernet

–  Strømsjokket vil gi lavere lønninger, advarer Hogne Hongset.

– Strømsjokket vil gi lavere lønninger, advarer Hogne Hongset.

Jan-Erik Østlie

Eksperten fikk rett da han advarte mot høye strømpriser. Nå advarer han om lavere lønninger

Leif Martin Kirknes

Innfører forbud mot bemanningsbransjen i Oslo-området

Colourbox.com

Rekordhøye bonuser i 2021, samtidig som Norge var i krise

Helge Rønning Birkelund

Kim André og Jøran fikk 35 avlysninger på to dager i desember. Siden har de ikke hatt noe å gjøre

Ole Palmstrøm

100-dagersplanen punkt for punkt: Slik har det gått med løftene fra Ap

Jan-Erik Østlie

De skyhøye strømprisene har gjort noe med Jørn Eggum

Jan-Erik Østlie

Arbeidstilsynet har sviktet ansatte i skoler og barnehager, mener Skolenes landsforbund

TOPRISSYSTEM: Strømmen folk trenger til å varme opp huset og koke kaffe, må koste mindre enn strøm til boblebad og annet «luksusforbruk», mener SV.

TOPRISSYSTEM: Strømmen folk trenger til å varme opp huset og koke kaffe, må koste mindre enn strøm til boblebad og annet «luksusforbruk», mener SV.

Håvard Sæbø

SV går inn for statlig strømselskap og toprissystem

Debatt

TIL SPANIA: Norgesplaster vurderer utflagging. Det får Rødts Mimir Kristjánsson til å reagere.

TIL SPANIA: Norgesplaster vurderer utflagging. Det får Rødts Mimir Kristjánsson til å reagere.

Tonje Paulsen Solem og Norgesplaster

«Skal vi ikke lage ting her i landet lenger?»

– Vi krever rett og slett nasjonal politisk kontroll over strømprisene. Det er handlingskraft for det i dag, sier Remy Penev.

– Vi krever rett og slett nasjonal politisk kontroll over strømprisene. Det er handlingskraft for det i dag, sier Remy Penev.

Petter Pettersen

Hvis strømkrisa fortsetter, vil konsekvensene ramme hele samfunnet, mener aksjonsleder

LO jobber på en ny måte for å finne dem som skal være i ledelsen de neste tre årene. Her fra kongressen i 2017.

LO jobber på en ny måte for å finne dem som skal være i ledelsen de neste tre årene. Her fra kongressen i 2017.

Håvard Sæbø

Hvem skal lede LO til 2025? Slik foregår valget til ny ledelse for de neste tre årene

Kommentar

Det gjenstår å se om Erna Solberg virkelig har som ambisjon å ta tilbake statsministerjobben etter Jonas Gahr Støre ved neste korsvei.

Det gjenstår å se om Erna Solberg virkelig har som ambisjon å ta tilbake statsministerjobben etter Jonas Gahr Støre ved neste korsvei.

Håvard Sæbø

«Ernas mulige vei tilbake»

Nettselskapene skyldte norske strømkunder over 1,7 milliarder kroner ved utgangen av 2020

Nettselskapene skyldte norske strømkunder over 1,7 milliarder kroner ved utgangen av 2020

colourbox.com

Nettselskap har skyldt norske strømkunder penger i over ti år

Ole Palmstrøm

Oskar (86) blir pensjonist: – Jeg kan jo ikke jobbe til jeg er 100, heller

KONKURRANSEVRIDNING: Hver vinter står dårlig skodde utenlandske lastebiler fast på norsk vinterføre. Mange av dem får heller ikke lovpålagt lønn, og konkurrerer dermed ut norsk transportbransje. Det håper norsk transportbransje skal bli bedre med en ny handlingsplan mot sosial dumping i transportsektoren.

KONKURRANSEVRIDNING: Hver vinter står dårlig skodde utenlandske lastebiler fast på norsk vinterføre. Mange av dem får heller ikke lovpålagt lønn, og konkurrerer dermed ut norsk transportbransje. Det håper norsk transportbransje skal bli bedre med en ny handlingsplan mot sosial dumping i transportsektoren.

Statens Vegvesen, Region Vest (illustrasjonsfoto)

Utenlandske sjåfører har lenge jobbet ulovlig på norske veier. Nå krever partene at regjeringen blir tøffere


Flere saker