JavaScript is disabled in your web browser or browser is too old to support JavaScript. Today almost all web pages contain JavaScript, a scripting programming language that runs on visitor's web browser. It makes web pages functional for specific purposes and if disabled for some reason, the content or the functionality of the web page can be limited or unavailable.

KrF tar opp Hurtigruten-saken med statsråden: Vil sikre norske lønns- og arbeidsvilkår

Hurtigruten får seile to seilaser uten norske lønns- og arbeidsvilkår i sommer etter at de skal ha planlagt å flagge ut. Nå varsler KrF at de vil ta saken opp med statsråden.
NIS-flagg: Hurtigruten får seile to seilaser i sommer under Norsk Internasjonalt Skipsregister (NIS), som ikke har krav til norske lønns- og arbeidsvilkår.

NIS-flagg: Hurtigruten får seile to seilaser i sommer under Norsk Internasjonalt Skipsregister (NIS), som ikke har krav til norske lønns- og arbeidsvilkår.

Håvard Sæbø

tori@lomedia.no

I forrige uke ble det klart at næringsminister Torbjørn Røe Isaksen (H) godkjenner at Hurtigruten får seile to seilaser under NIS-flagg i sommer, selv om det formelt sett er et regelbrudd.

Også LO har gått med på dette som et midlertidig kompromiss. Bakgrunnen er at Hurtigruten skal ha vært i ferd med å flagge ut skipene som seiler ekspedisjonsturer rundt Svalbard til Marshalløyene hvis de ikke får seile under NIS.

– Jeg liker det svært dårlig at et selskap som utfører oppdrag på vegne av den norske stat bruker utflagging som et pressmiddel, sier stortingsrepresentant Steinar Reiten (KrF) til FriFagbevegelse.

p

Etter planen skal partene og næringsministeren komme sammen igjen etter sommeren for å finne en mer permanent løsning på problemet. Nå varsler KrF at de vil engasjere seg i saken.

– Jeg kommer til å ta opp denne saken på vegne av KrF så man lander en langsiktig løsning som rederiet kan leve med, samtidig som vi sikrer arbeidsplassene og norske lønns- og arbeidsvilkår i den grad det er mulig, sier Reiten.

Handler om arbeidsplasser

Norsk internasjonalt skipsregister (NIS) har ikke krav til at ansatte om bord skal ha norske lønns- og arbeidsvilkår, slik det ordinære norske skipsregisteret har.

Forutsetningen for at Hurtigruten får seile under NIS-flagg på de to turene, er at det skal betales norsk lønn så lenge skipene går langs norskekysten. De to skipene skal seile ekspedisjonsturer rundt Svalbard hvor mesteparten av turene da blir unntatt.

Saken fortsetter under bildet.

Næringsminister Torbjørn Røe Isaksen (H).

Næringsminister Torbjørn Røe Isaksen (H).

NFD

– Jeg hadde et møte med partene mandag denne uka. Da ble vi enige om at Hurtigruten får seile under NIS på de to aktuelle seilingene i juli og august, men at rederiet betaler norske lønninger til sjøfolka om bord når skipet går langs norskekysten, skrev næringsminister Isaksen i en e-post til FriFagbevegelse forrige uke.

Selv om Sjømannsforbundet og Norsk Sjøoffisersforbund har gått med på kompromisset, er ikke Det norske maskinistforbund enige. Administrerende direktør Hege-Merethe Bengtsson understreker at dette ikke handler om lønnsnivå på de to seilasene, men om å sikre arbeidsplassene på lang sikt.

– Å ta imot en slik foreslått lønn for noen dager, for å bryte med en så viktig sak, er ikke aktuelt for oss, skriver hun i en SMS til FriFagbevegelse.

– Vil gjøre vårt ytterste

Reiten, som også er næringspolitisk talsmann for KrF, har tidligere engasjert seg i saken om Color Lines Kiel-ferger. I forbindelse med fremleggingen av statsbudsjettet i fjor, foreslo regjeringen en forskriftsendring som ville åpnet for at Kiel-fergene kunne omregistreres til NIS. Norsk Sjømannsforbund fryktet da at 700 norske sjøfolk kunne miste jobben, men KrF stoppet endringen.

– Problemet i saken med Hurtigruten er at, i motsetning til Color Line, så er alternativet å flagge skipet helt ut. I den situasjonen er det naturlig for oss i KrF å gå inn i en dialog med næringsdepartementet, sier Reiten.

Saken fortsetter under bildet.

Steinar Reiten, KrF.

Steinar Reiten, KrF.

KrF (pressefoto)

Han understreker at det til syvende og sist er næringsministeren som bestemmer, og berømmer Isaksen for å ha vært lydhør i saken om Color Line.

– Jeg og KrF vil gjøre vårt ytterste i denne saken også, sier han, og understreker at det er viktig at dialogen med de aktuelle fagforbundene fortsetter.

– Tror du at folk vil ha forståelse for at urnorske Hurtigruten vil seile under flagget til Marshalløyene?

– På en måte kan du forstå det, fordi Hurtigruten opererer i et marked der de konkurrerer med cruiseselskaper i hele verden, sier Reiten.

– På den andre siden så liker jeg svært dårlig at et selskap som utfører oppdrag på vegne av den norske stat bruker dette som et pressmiddel. De løser et transportoppdrag som er lyst ut på anbud av samferdselsdepartementet. Så dette er ikke et rent privat anliggende, forklarer Reiten.

– Ren og skjær grådighet

SV og Rødt reagerer også på Hurtigrutens fremgangsmåte.

– Det bedrives utpressing og trussel om utflagging for å presse ned sjøfolks lønns- og arbeidsvilkår. Skal vi ha norske sjøfolk igjen, må det være mulig å leve av lønna i Norge, skriver stortingsrepresentant Karin Andersen (SV) i en e-post til FriFagbevegelse.

p

Hun mener at regjeringen signaliserer at de gir opp når næringsministeren nå setter sitt godkjent-stempel på kompromisset.

– Selv om det er inngått et kompromiss nå, er det ingen selvfølge at reglene bør endres, skriver hun.

Nestleder Silje Josten Kjosbakken i Rødt, også kjent for bloggen Bryggesjauerfrue, mener at Hurtigrutens omflagging er forkastelig.

– Dette er ren og skjær grådighet fra rederiet. Her truer Hurtigruten med utflagging for å kunne utnytte sjøfolk. Det er en uverdig form for utpressing som vi ikke kan godta, skriver hun i en e-post til FriFagbevegelse.

Hun mener at omflaggingen til NIS i seg selv er en form for utflagging.

– Selv om man skryter av å seile under norsk flagg, så stopper det dessverre med flagget, skriver hun.

Warning
Dette er en sak fra

Vi skriver om sjøfolk, havfiskere, maritime ledere og ansatte i maritime yrker.

Les mer fra oss

Annonse
Annonse