JavaScript is disabled in your web browser or browser is too old to support JavaScript. Today almost all web pages contain JavaScript, a scripting programming language that runs on visitor's web browser. It makes web pages functional for specific purposes and if disabled for some reason, the content or the functionality of the web page can be limited or unavailable.
SJØMANN: John Morten Engseth mener at godstransport på sjøen er mindre værutsatt enn vei og bane.

SJØMANN: John Morten Engseth mener at godstransport på sjøen er mindre værutsatt enn vei og bane.

Tri Nguyen Dinh

LESERINNLEGG

Mer godstransport må over på sjø

Styrking av «Godsalliansen» er et bærekraftig alternativ, og en medspiller i disse tider med stadig større vær- og klimautfordringer. Mens veier og jernbaner kan bli stengt eller skadet av naturkatastrofer, kan skipene fortsette å levere varer og tjenester uansett vær, skriver artikkelforfatter John Morten Engseth.



11.08.2023
10:01
11.08.2023 10:01

Når det gjelder effektivitet og pålitelighet i transport og logistikk, er det en kjent sannhet at mangfold og fleksibilitet er nøkkelen. I en stadig mer kompleks verden der naturkreftene og andre uforutsette hendelser kan stikke kjepper i hjulene for forsyningskjedene, er det avgjørende å ha en solid plan for å opprettholde transporten av varer og tjenester, inkludert livsviktige medisiner. Det er her «Godsalliansen» kommer inn.

«Godsalliansen»: Et samarbeid for fremtiden

«Godsalliansen» representerer et banebrytende samarbeid som ser ut til å omfavne de beste sidene ved ulike transportformer, inkludert vei, sjø og bane. Ideen om å diversifisere transportinfrastrukturen er en fremtidsrettet tilnærming som ikke bare øker påliteligheten, men også reduserer risikoen for overbelastning og slitasje på en enkelt transportmetode. Dette sikrer at forsyningskjeder forblir flytende, selv når en del av infrastrukturen blir påvirket av uventede utfordringer som flom eller stengte veier og jernbaner.

Motstandskraft mot vær og uforutsette hendelser

Været kan være lunefullt, og det er ofte en betydelig utfordring for transportindustrien. Her kommer skipsfarten til sin rett. Skipene, som kan navigere selv under krevende værforhold, står som en pålitelig bastion mot elementenes rasende krefter. Mens veier og jernbaner kan bli stengt eller skadet av naturkatastrofer, kan skipene fortsette å levere varer og tjenester uansett vær. Dette er en bemerkelsesverdig fordel når det gjelder å sikre konstant forsyning av nødvendige varer, spesielt medisiner og andre viktige ressurser.

Økonomiske fordeler og bærekraft

Ved å redusere veislitasje gjennom økt bruk av sjø- og banebasert transport, kan «Godsalliansen» også tilby betydelige økonomiske fordeler på lang sikt. Lavere vedlikeholds- og reparasjonskostnader, sammen med redusert trafikkbelastning på veiene, kan frigjøre midler som kan brukes på andre viktige infrastrukturprosjekter. I tillegg kan den økte bruken av mer miljøvennlige transportmetoder som jernbane og sjøfart bidra til å redusere karbonavtrykket og støtte bærekraftige transportløsninger.

Alternativ transport: En forsikring mot infrastrukturell svikt

«Godsalliansen» fungerer også som en effektiv forsikring mot potensiell infrastrukturell svikt. Når veier og jernbaner blir stengt på grunn av naturkatastrofer eller tekniske problemer, kan sjøbasert transport trå til som et pålitelig alternativ. Denne evnen til raskt å tilpasse seg og finne alternative ruter sikrer kontinuitet i forsyningskjedene og bidrar til å opprettholde handel og økonomisk stabilitet, selv i utfordrende tider.

Oppsummert kan det hevdes at «Godsalliansen» representerer en banebrytende tilnærming til transport og logistikk, som inkorporerer mangfold, fleksibilitet og motstandsdyktighet. Med fokus på samarbeid og utnyttelse av ulike transportformer, sikrer «Godsalliansen» at varer og tjenester når frem, uansett vær, uforutsette hendelser eller infrastrukturell svikt. Dette er en investering i en mer robust fremtid for samfunnet vårt.

John Morten Engeseth, NSF-medlem og forpleiningsjef i «H U SVERDRUP II», Forsvarets Forskningsinstitutt.

Godsalliansen

En sammenslutning av organisasjoner innen sjø-, jernbane- og veitransport som arbeider for at mer godstransport overføres fra veg til sjø og bane.

Disse er med: Vy, CargoNet, Norsk Jernbaneforbund, Norsk Lokomotivmannsforbund, Kystrederiene, Maritimt Forum, Norske Havner, Sjømat Norge, Norsk Sjømannsforbund, Norsk Sjøoffisersforbund, Det Norske Maskinistforbund og Yrkestrafikkforbundet.

11.08.2023
10:01
11.08.2023 10:01

Godsalliansen

En sammenslutning av organisasjoner innen sjø-, jernbane- og veitransport som arbeider for at mer godstransport overføres fra veg til sjø og bane.

Disse er med: Vy, CargoNet, Norsk Jernbaneforbund, Norsk Lokomotivmannsforbund, Kystrederiene, Maritimt Forum, Norske Havner, Sjømat Norge, Norsk Sjømannsforbund, Norsk Sjøoffisersforbund, Det Norske Maskinistforbund og Yrkestrafikkforbundet.




Mest lest

LO og NHO har sammen utredet en «reformert AFP», og LO ønsker at denne skal bli del av et samordnet tariffoppgjør til våren. Men innad i LO har det vært svært ulike syn på forslagene som er lagt fram - og nå begynner tiden å renne ut.

LO og NHO har sammen utredet en «reformert AFP», og LO ønsker at denne skal bli del av et samordnet tariffoppgjør til våren. Men innad i LO har det vært svært ulike syn på forslagene som er lagt fram - og nå begynner tiden å renne ut.

Tormod Ytrehus

Pensjonsordning kan snart forsvinne: Dette handler AFP-striden om

Seks dekk fra en Boeing 737 var stablet på en pall og veltet da Roy Grindstrand skadet seg på jobben.

Seks dekk fra en Boeing 737 var stablet på en pall og veltet da Roy Grindstrand skadet seg på jobben.

Jonas Fagereng Jacobsen

Navs klagefrist ble for kort for Roy. Nå kan den bli enda kortere

Martin Guttormsen Slørdal

Ny pensjon kan svekke Norges sikkerhet: Fire av ti i Forsvaret vil slutte

Det er kun 1.200 meter mellom bebyggelsen og den nærmeste vindmølla i Havøysund. Likevel har det vært lite protester mot vindparken.

Det er kun 1.200 meter mellom bebyggelsen og den nærmeste vindmølla i Havøysund. Likevel har det vært lite protester mot vindparken.

Håvard Sæbø

Oppgitt ordfører: – Man kan jo lure hva staten har tenkt å bruke Finnmark til

– Nå kommer vi med vårt krav, der vi ivaretar våre medlemmers utfordringer og muligheter, sier forbundsleder Jørn Eggum.

– Nå kommer vi med vårt krav, der vi ivaretar våre medlemmers utfordringer og muligheter, sier forbundsleder Jørn Eggum.

Håvard Sæbø

AFP har skapt storkonflikt mellom LO-forbund. Her er Fellesforbundets løsning

Tri Nguyen Dinh / Ronny Øksnes

«Svenskebåten» legges ned: – Vi visste overhodet ingenting

Merethe Solberg er bekymret for at flere ikke vil klare seg gjennom alle krisene med pandemi, dyrtid og rentehevinger.

Merethe Solberg er bekymret for at flere ikke vil klare seg gjennom alle krisene med pandemi, dyrtid og rentehevinger.

Erlend Angelo

Renta øker igjen: – Folk går fra den ene krisa til den andre

– Om jeg noen gang klarer å slippe tankene: «Gir jeg barna det de trenger? Er det bra nok?». Det tviler jeg dessverre på, sier småbarnsmoren. Fortvilet forsøker hun å skaffe det helt nødvendige av mat og klær til sine fire barn.

– Om jeg noen gang klarer å slippe tankene: «Gir jeg barna det de trenger? Er det bra nok?». Det tviler jeg dessverre på, sier småbarnsmoren. Fortvilet forsøker hun å skaffe det helt nødvendige av mat og klær til sine fire barn.

Tomm Pentz Pedersen

«Silje» (42): – Jeg bruker strøm kun i ukene barna er hos meg

Erlend Angelo

Tordis gleder seg fortsatt til å gå på jobb etter 47 år. Her er hemmeligheten

Jørn Teigen har jakt som sin hobby. Uten ekstrajobben hadde det ikke blitt like mange opplevelser i naturen.

Jørn Teigen har jakt som sin hobby. Uten ekstrajobben hadde det ikke blitt like mange opplevelser i naturen.

Privat

Jørn var lei av å ha dårlig råd. Nå jobber han ekstra og jakter egen mat

Køen ble lang for å sikre seg en pose mat.

Køen ble lang for å sikre seg en pose mat.

Tom Vestreng, Dagsavisen

Krisa øker ved Fattighuset: – Rundt 100 må gå tomhendt hjem

Sjåførene frykter det betyr at de må utføre samme jobb, på dårligere betingelser og lavere lønn. (Illustrasjonsfoto)

Sjåførene frykter det betyr at de må utføre samme jobb, på dårligere betingelser og lavere lønn. (Illustrasjonsfoto)

Alf Ragnar Olsen

Sjåførene i Posten frykter dårligere betingelser og lavere lønn

Nav må ta utgangspunkt i at mottakeren ikke kjenner reglene og heller ikke enkelt kan forstå juridiske tekster, mener sivilombud Hanne Harlem.

Nav må ta utgangspunkt i at mottakeren ikke kjenner reglene og heller ikke enkelt kan forstå juridiske tekster, mener sivilombud Hanne Harlem.

Hanna Skotheim

Nav begrunner avslag for dårlig, mener Sivilombudet

Kronikk

Nav-ansatte har det handlingsrommet de trenger for å kunne gi god og tilpasset hjelp til den enkelte familie. Men det krever svært god kompetanse i sosialt arbeid, skriver Tore Nyseter.

Nav-ansatte har det handlingsrommet de trenger for å kunne gi god og tilpasset hjelp til den enkelte familie. Men det krever svært god kompetanse i sosialt arbeid, skriver Tore Nyseter.

Eirik Dahl Viggen/Privat

Nav svikter barn i fattige familier

Jan-Erik Østlie

Ap-topp: – Vanlige folk har også to biler, hus og gode liv. Det er ikke alle som strever

GOD STEMNING: ... på kokeriet. Der det visstnok ikke jobba så mange damer, men Marit Lovise Hanekam (til venstre) og Renate Øvstetun Tungen smilte i alle fall bredt!

GOD STEMNING: ... på kokeriet. Der det visstnok ikke jobba så mange damer, men Marit Lovise Hanekam (til venstre) og Renate Øvstetun Tungen smilte i alle fall bredt!

Erlend Angelo

Den tradisjonsrike norske familiebedriften skal lære amerikanerne å drikke saft

 – Vi kan ikke forby noen å filme, og det er heller ikke ulovlig å gjøre det – det er hendelser som skjer på offentlige plasser. Jeg ber bare om arbeidsrom, sier vekteren Stefan.

 – Vi kan ikke forby noen å filme, og det er heller ikke ulovlig å gjøre det – det er hendelser som skjer på offentlige plasser. Jeg ber bare om arbeidsrom, sier vekteren Stefan.

Jan-Erik Østlie

Stefan blir ofte omringet og filmet når han gjør jobben sin. Frykten er å bli hengt ut

Jøran Grønstad

Erling Braut Haaland er første fotballspiller på lista over Norges rikeste

Richard Storevik i Fellesforbundet krever at bankene – i de vanskelige tidene som er nå – ikke øker utlånsrenten ytterligere etter Norges Banks siste renteheving.

Richard Storevik i Fellesforbundet krever at bankene – i de vanskelige tidene som er nå – ikke øker utlånsrenten ytterligere etter Norges Banks siste renteheving.

Roy Ervin Solstad

Fagforeningsleder åpner for bankboikott etter renteheving

Det tok lang tid før Hilde Abigael Bergersen aksepterte at hun var døv, men selvtilliten blir stadig bedre. Arbeidsplassen hennes får mye av fortjenesten for det.

Det tok lang tid før Hilde Abigael Bergersen aksepterte at hun var døv, men selvtilliten blir stadig bedre. Arbeidsplassen hennes får mye av fortjenesten for det.

Hanna Skotheim

Da døve Hilde ble ansatt, var flere skeptiske


Flere saker