Hva skjer med Color Line?
Nordiske politikere ber regjeringene sine stoppe sosial dumping i sjøfarten
– Dette er en pinlig sak for den norske regjeringen. Jeg håper næringsministeren nå merker seg det tydelige signalet fra de andre nordiske landene, sier Arbeiderpartiets Ruth Grung.
Illustrasjonsfoto.
colourbox.com
tormod@lomedia.no
Det var den sosialdemokratiske gruppen i Nordisk råd som fremmet et forslag om gode arbeidsvilkår innenfor sjøfarten.
Rådet består av medlemmer fra Danmark, Finland, Norge, Sverige og Island, som er valgt fra landenes parlamenter.
I forslaget heter det at det Nordiske rådet anbefaler Nordisk ministerråd, samarbeidsorganet til de nordiske regjeringene, å «jobbe aktivt for å motarbeide forslag som leder til sosial dumping i sjøfarten og for å underlette et regelverk som beskytter den nordiske modellen for lønns- og arbeidsvilkår».
• Om tre måneder kan Color Line bytte ut Christian (53) med billigere utenlandsk arbeidskraft
Sosial dumping
Bakgrunnen for forslaget er den norske Color Line-saken, der regjeringa nå åpner for at rederiet kan registrere Kiel-fergene fra Norsk ordinært skipsregister til Norsk internasjonalt skipsregister. Det betyr at de kan ansette sjøfolk på internasjonale lønns- og arbeidsvilkår, framfor norske tariffavtaler. 700 norske sjøfolk kan miste jobben.
– Vi ønsker ikke en utvikling der man legger til rette for at sterkt subsidierte næringer som sjøfart inviteres til å underby hverandre på lønns- og arbeidsvilkår, sier Arbeiderpartiets Ruth Grung, i den sosialdemokratiske grupperingen, i en pressemelding.
Nordisk råd vedtok at de støtter nordiske fagforeningers kamp mot sosial dumping. Forslagsstillerne peker på at lave lønninger og dårlige arbeidsvilkår påvirker arbeidslivet for alle arbeidstakere. De framhever også at det fører til urettferdige konkurransevilkår for de som tilbyr bedre lønns- og arbeidsvilkår.
• Color Line-tillitsvalgt om utflagging: – Det er Erna som gambler, ikke vi
Nordiske konsekvenser
Blant annet har det danske rederiet DFDS advart den norske regjeringa om at de vil vurdere å flagge om, dersom Color Line får lov. Saken kan dermed få konsekvenser for fergetrafikken i hele Skagerak-området.
– I de nordiske landene har gode arbeidsvilkår og sosial trygghet vært avgjørende for vår konkurransekraft. Det samme har felles spilleregler og rettferdig konkurranse på like vilkår vært. Det gjelder også for sjøfarten og rederiene. Mobilitet må ikke misbrukes for at rederier skal kunne ansette sjøfolk fra land med lavere lønn og dårligere arbeidsvilkår, sier Grung.
• DFDS: – Om Color Line får flagge om til NIS, må vi også vurdere vårt flagg
Grung mener regjeringens forslag om å tillate omflagging vil føre til at flere rederier vil ønske å gjøre det samme, slik at vi får en negativ spiral med aksept for dårlige arbeidsforhold innenfor sjøfarten.
– Dette er en pinlig sak for den norske regjeringen. Jeg håper næringsministeren nå merker seg det tydelige signalet fra de andre nordiske landene, sier Grung.
Den konservative gruppen i rådet uttalte på møtet at de var enig i at sosial dumping skal bekjempes, men avstod fra å stemme fordi de mente begrepet sosial dumping ikke er godt nok definert.
Color Line-saken har ikke bare fått nordiske dimensjoner. Nylig vedtok også den internasjonale sammenslutningen til transportarbeiderne, med 20 millioner medlemmer, sin støtte til de Color Line-ansattes kamp.
Dette er en sak fra
Vi skriver om sjøfolk, havfiskere, maritime ledere og ansatte i maritime yrker.