JavaScript is disabled in your web browser or browser is too old to support JavaScript. Today almost all web pages contain JavaScript, a scripting programming language that runs on visitor's web browser. It makes web pages functional for specific purposes and if disabled for some reason, the content or the functionality of the web page can be limited or unavailable.

EØS-avtalen:

Professor: Fullt mulig å kreve norske vilkår for sjøfolk i Norge

EØS-regler er ingen unnskyldning for ikke å kreve norske lønns- og arbeidsvilkår for sjøfolk som jobber i Norge. Det slo professor Finn Arnesen fast foran en fullsatt sal på Haugesundkonferansen.
EØS-JA: Vi kan kreve norske lønns- og arbeidsvilkår i norske farvann og på sokkelen, slår professor Finn Arnesen fast.

EØS-JA: Vi kan kreve norske lønns- og arbeidsvilkår i norske farvann og på sokkelen, slår professor Finn Arnesen fast.

Tri Nguyen Dinh

tri@lomedia.no

– Enkelte kan være bekymret for næringsflukt og utflagging av skip. Dette er økonomiske og praktiske konsekvenser man må ta hensyn til, men det er helt feil å si at det er jussen som hindrer oss i å kunne kreve norske lønns- og arbeidsvilkår i norske farvann og på sokkelen.

Disse klokkeklare ordene kom fra professor Finn Arnesen fra Nordisk institutt for sjørett da han sto foran en fullsatt sal av politikere og folk fra den maritime næringen.

Dermed har han en klar formening om det store spørsmålet alle i næringen stiller seg i disse dager: Er det mulig å stille krav om norske lønns- og arbeidsvilkår i norske farvann og på norsk sokkel og dermed forhindre billig arbeidskraft å tjenestegjøre i Norge?

Arnesen: Ja. Regjeringen: Vet ikke.

Politikere vil ikke ha sosial dumping i norsk oljebransje: – Equinor har et samfunnsansvar

Utredet i 2017

Etter harde kamper og massivt press, fra blant andre sjømannsorganisasjonene, er det blitt gjort politisk vedtak om å utrede dette spørsmålet. Nærings- og fiskeridepartementet har signert avtale med Wikborg Rein Advokatfirma, som i samarbeid med Oslo Economics, skal utrede denne problemstillingen.

Grunnen til at professor Arnesen allerede nå er nokså sikker i sin konklusjon er fordi hans institutt fikk i oppdrag fra sjømannsorganisasjonene å utrede «EØS-rettens betydning for norske myndigheters adgang til å bestemme at arbeidstakere om bord på fartøyer som opererer i norske farvann tilstås norske lønns- og arbeidsvilkår uavhengig av hvilket lands flagg fartøyet de er om bord på fører, og uavhengig av hvilket lands rett arbeidstakerens arbeidsavtale er underlagt». Rapporten, som ble skrevet av Arnesen selv og hans kollega professor Tarjei Bekkedal, ble ferdig i 2017.

– Vi ser ofte at EØS-regler blir skjøvet fram som et argument for å oppnå løsninger man av andre grunner ønsker, derfor er det viktig å klargjøre hva EØS-reglene egentlig tillater og ikke tillater slik at EØS-regler ikke lenger kan være et argument, sier Arnesen.

Regjeringen og Næringsdepartementet er blant dem som har påpekt at EØS-reglene kan være til hinder for å kreve norske vilkår i Norge.

Maskinistforbundet sier nei til LO-familien

Kvalitetssikrer utredningen

Selv om Nordisk institutt for sjørett tidligere har utredet dette spørsmålet, skal de igjen gå igjennom hele kverna. På et nytt oppdrag fra Sjømannsforbundet, Sjøoffisersforbundet og LO skal de utrede problemstillingen om igjen. De har fått nøyaktig samme oppdrag og mandat som Næringsdepartementet har gitt Wikborg Rein Advokatfirma. Sånn sett vil utredningen bli kvalitetssikret av to uavhengige jusparter.

Krav om norske lønns- og arbeidsvilkår har vært sjømannsorganisasjonenes kampsak nummer én i mange år. Det er derfor de setter inn så store ressurser i dette arbeidet.

Utredningsarbeidet skal omfatte tre deler: Juridisk handlingsrom, aktuelle virkemidler og konsekvenser.

Her er LOs krav i lønnsoppgjøret

Dette er en sak fra

Vi skriver om sjøfolk, havfiskere, maritime ledere og ansatte i maritime yrker.

Les mer fra oss

Annonse

Flere saker

Annonse