JavaScript is disabled in your web browser or browser is too old to support JavaScript. Today almost all web pages contain JavaScript, a scripting programming language that runs on visitor's web browser. It makes web pages functional for specific purposes and if disabled for some reason, the content or the functionality of the web page can be limited or unavailable.

Sosial dumping av sjøfolk

Sjømannsforbundet i Brussel: Krever at EU rydder opp i europeiske farvann

Sjøfolk fra vestlige EØS-land har gradvis blitt erstattet med sjøfolk fra lavkostland, ofte fra Asia.
Titusenvis av europeiske jobber er gått tapt, viser statistikk. I dag bruker europeiske skipsredere flere sjøfolk fra tredjeland enn fra EØS internt i Europa.
Nå må EU ta grep for å stanse sosial dumping til sjøs, mener Norsk Sjømannsforbund.
VISTE SKREKKEKSEMPLER FRA NORGE: NSF-advokat Terje Hernes Pettersen forteller om situasjonen for sjøfolk i Norge.

VISTE SKREKKEKSEMPLER FRA NORGE: NSF-advokat Terje Hernes Pettersen forteller om situasjonen for sjøfolk i Norge.

Kim Lekva Velve

tri@lomedia.no

Norsk Sjømannsforbund og European Transport Federation (ETF) arrangerte tirsdag et seminar i Brussel i forbindelse med European Shipping Week hvor tema var hvordan man kan gjøre sjømannsyrket mer attraktivt. Bakgrunnen er den bekymringsfulle situasjonen der sjøfolk fra lavkostland erstatter EU- og EØS-borgere.

Skrekkeksempler

Foran et fullsatt publikum med folk fra EU-Kommisjonen, EU-Parlamentarikere og europeiske redere viste Sjømannsforbundet til en rekke eksempler hvor norske sjøfolk har blitt erstattet av billig utenlandsk arbeidskraft, ofte fra Asia, for at rederier vil spare kostnader. Mange av skipene fortsetter å operere i norske og nord-europeiske farvann. I jakten på profitt har arbeidsmarkedet for norske sjøfolk i fraktefart i nærmest totalt kollapset. 2003 var 60–70 prosent av frakteskipene på Nor-flagg, nå er bare rundt 20 prosent på NOR-flagg som sikrer norske lønns- og arbeidsvilkår om bord.

FULLTALLIG SEMINAR: Seminaret ble arrangert i regi av NSF og ETF og tiltrakk seg både redere, parlamentarikere og folk fra EU-kommisjonen.

FULLTALLIG SEMINAR: Seminaret ble arrangert i regi av NSF og ETF og tiltrakk seg både redere, parlamentarikere og folk fra EU-kommisjonen.

Kim Lekva Velve

– Dette har ikke bare rammet norske sjøfolk, men sjøfolk i hele Vest-Europa, forklarte advokat Terje Hernes Pettersen i Norsk Sjømannsforbund.

Videre poengterer han at dette er en negativ spiral som er kommet ut av kontroll og EU må snarest sette ned foten og oppfylle den sosiale dimensjonen som ligger i Traktaten, også for sjøfolk.

LES OGSÅ: Nå er det bare opp til politikerne om det skal være norsk lønn i norske farvann

Dolker sjøfolk i ryggen

I en etterfølgende paneldebatt fortalte Sjømannsforbundets hovedtillitsvalgt i Solstad Offshore, Kim Lekva Velve, om kollegaer i næringen som har mistet jobben på grunn av utflagging.

– Familiefolk går fra en sikker jobb til arbeidsledighet og mange er usikre på om de tør satse på sjømannsyrket i fremtiden. Etter lang og tro tjeneste oppleves det som å bli dolket i ryggen når rederiet flagger ut, sa Velve.

Like utfordringer i Frankrike og Spania

Også representanter fra spanske og franske fagforeninger forklarte om tap av arbeidsplasser på grunn av utflagging de senere år. De pekte på at hovedproblemet er at det i store deler av EU er fritt frem for bruk av bekvemmelighetsflagg.

Handlingsrom til å regulerer EU-markedet

Hanna Furuseth fra Universitetet i Oslo presenterte utredningen som ble gjort i fjor, hvor konklusjonen er et betydelig handlingsrom til å regulere arbeidsmarkedet til sjøs. Furuseth presenterte også det private lovforslaget om norske vilkår i norske farvann som hun og forskerkollega Finn Arnesen nylig har utarbeidet på vegne av LO, Sjømannsforbundet og Sjøoffisersforbundet.

Europeisk rederiforbund uenig med Norges rederiforbund

Mens Norges Rederiforbund har avvist et partssammensatt utvalg for å arbeide fram en slik lov i Norge, sa direktøren i det europeiske rederiforbundet, Martin Dorsman, at han ikke var uenig i fakta som ble lagt frem av Sjømannsforbundet og Nordisk institutt for sjørett. Partene burde sette seg ned å drøfte dette, mener han.

Det nederlandske parlamentsmedlemmet Vera Tax ble sjokkert over de eksemplene som ble presentert i seminaret. Hun merket seg at EU-parlamentet har et betydelig handlingsrom til å kunne innføre lover. Nå vil Sjømannsforbundet, sammen med ETF, jobbe tett mot de mektige beslutningsorganene i Brussel for å få på plass en europeisk lovgivning gjennom prosjektet «European Maritime Space without social dumping».

FÅ KVINNER: Lena Dyring fra NSF la fram en skisse for hva som fungerer i Norge og hva som kan gjøres bedre.

FÅ KVINNER: Lena Dyring fra NSF la fram en skisse for hva som fungerer i Norge og hva som kan gjøres bedre.

Kim Lekva Velve

Få kvinner

En annen utfordring som ble tatt oppunder seminaret er den skjeve kjønnsfordelingen i sjømannsyrket. Kun to prosent av alle sjøfolk globalt er kvinner. Sjømannsforbundet har imidlertid 20 prosent kvinnelige medlemmer, noe Lena Dyring i NSF, som også er ITFs kvinnerepresentant, forklarer med at det er ordnede arbeidsforhold for norske sjøfolk.

– Når europeiske redere flagger Bahamas, Panama og lignende og tilbyr kvinner en arbeidskontrakt på seks måneder sammenhengende arbeid, 10-12 timer arbeid per dag, syv dager i uka, til 650 US dollar per månede, så kan det ikke komme som en overraskelse at dette er vilkår ingen Vest-europeiske kvinner vil vurdere, sier Dyring.

Skal denne næringen i fremtiden være attraktiv for unge kvinner og menn fra Vest-Europa må det tilby anstendige vilkår, poengterte Dyring.

Sjømannsforbundets nestleder Kurt Inge Angell var også til stede på Brussel-seminaret.

– Det står ikke til troende når europeiske redere først flagger ut flesteparten av skipene sine og sier opp titusenvis av vest-europeiske sjøfolk, og så lurer på hvordan de kan rekruttere flere sjøfolk fra Vest-Europa, sier Angell oppgitt.

Dette er en sak fra

Vi skriver om sjøfolk, havfiskere, maritime ledere og ansatte i maritime yrker.

Les mer fra oss

Annonse

Flere saker

Annonse