JavaScript is disabled in your web browser or browser is too old to support JavaScript. Today almost all web pages contain JavaScript, a scripting programming language that runs on visitor's web browser. It makes web pages functional for specific purposes and if disabled for some reason, the content or the functionality of the web page can be limited or unavailable.

Sympatistreik i Tromsø

Nor Lines AS ønsker å imøtegå noen av påstandene som framkommer i artikkelen 24. mars 2014 om sympatistreik blant NTF organiserte arbeidere tilknyttet Tromsø Laste- og Lossekontor.

Nor Lines AS ønsker å imøtegå noen av påstandene som framkommer i artikkelen 24. mars 2014 om sympatistreik blant NTF organiserte arbeidere tilknyttet Tromsø Laste- og Lossekontor.

1. De sympatistreikende arbeiderne er omfattet av en tariffavtale mellom NHO Logistikk og Transport og Norges Transportarbeiderforbund. Tromsø Laste- og Lossekontor er arbeidsgiver for arbeiderne som, når de ikke er i streik, utfører arbeid for forskjellige oppdragsgivere, herunder Nor Lines, som historisk sett har vært den største oppdragsgiveren i Tromsø. NHO har for øvrig anført at sympatistreiken er ulovlig, da den gjennomføres til støtte for en boikott, som etter NHOs syn også er rettstridig.

2. Forholdet mellom arbeiderne tilknyttet Tromsø Laste- og Lossekontor og Nor Lines har den siste tiden før sympatistreiken ble iverksatt vært preget av en ulovlig blokade av en laste- og losseoperasjon ved Nor Lines kai/terminal på en privateid kai på Skattøra, nord på Tromsøya, den 1. november 2013.

Denne ulovlige aksjonen ble ikke avsluttet verken etter oppfordring fra lokal tillitsvalgt eller fra sentrale NTF tillitsmenn. De personene som ikke fulgte denne oppfordring ble deretter av kaieier og Port Facility Security Officer (PFSO) bedt om å forlate området, men nektet å etterkomme dette. I tråd med internasjonale konvensjoner på havnesikkerhetsområdet, har vi forstått at PFSO da måtte vurdere å iverksette ytterligere tiltak på bakgrunn av sikkerhetsbrist.

Situasjonen løste seg da ved at de angjeldende personer forlot området etter oppfordring fra offentlige myndigheter. Imidlertid valgte PFSO å erklære de angjeldende personer som uønsket, og fratok de adgangstillatelse til området. Nor Lines henstilte, etter lokale forhandlinger, til PFSO om at dette ble reversert, noe det også ble, men betinget av at de angjeldende personer reetablerer den tillit som ligger i å ha adgang til et ISPS område. De angjeldende personer utførte også oppdrag for Nor Lines på området fram til sympatistreiken ble iverksatt av NTF/LO 7. desember 2013. Disse oppdragene var bestilt gjennom Tromsø Laste- og Lossekontor.

3. Det har vært en lokal særavtale mellom Nor Lines AS og Tromsø Laste- og Lossearbeiderforening, når det gjelder lasting og lossing av Hurtigruten ved offentlig kai i Tromsø Sentrum. Gjennom flere år har det vært forhandlinger om ytterligere endringer av særavtalen, uten at partene kom til enighet. Tromsø Laste- og Lossekontor har også, p.g.a. høy pris etter det vi har forstått, mistet oppdraget med å fortøye Hurtigruteskipene på sydgående om natten, til en annen aktør. Nor Lines valgte, etter et forhandlingsmøte med lokalt tillitsvalgte i februar 2014, å si opp den lokale særavtalen, for å tildele oppdrag til Tromsø Laste- og Lossekontor i h.t. gjeldende sentrale tariffavtale. Den lokale særavtalen har også minst en gang de siste årene vært sagt opp av Tromsø Laste- og Lossearbeiderforening, men denne oppsigelsen ble trukket etter noe tid. Tromsø Laste- og Lossearbeiderforening har de senere år sagt opp flere andre lokale særavtaler.

4. Ledende personer i Nor Lines har aldri truet noen som deltar i sympatistreiken med arbeidsnekt som følge av denne streiken. Vi har respekt for reglene som regulerer konflikter i arbeidslivet, selv om vi kan være uenig i grunnlaget for streiken.

Så lenge de aktuelle losse- og lastearbeidere er i streik, og det heller ikke er bemanning ved administrasjonskontoret (Tromsø Laste- og Lossekontor), kan vi heller ikke melde inn oppdrag for de angjeldende arbeidere ansatt i Tromsø Laste- og Lossekontor.

Nor Lines AS har valgt å avslutte bruk av Tromsø Laste- og Lossekontor til oppdrag på den privateeide kaien/terminalen på Skattøra, fra 1. april 2014 (eller når sympatistreiken er slutt). Operasjonen foregår på en privateid kai/terminal, og det er en mulighet som foreligger i h.t. tariffavtaler og arbeidsrettslige avgjørelser å avslutte forholdet til det lokale laste- og lossekontoret når det gjelder den aktuelle kaien. Dette er et valg som innebærer at vi ønsker bruk av egne fast ansatte medarbeidere i stedet for arbeidskraft innleid fra Tromsø Laste- og Lossekontor. Dette vil styrke konkurranseevnen mot landtransport-fremføring, både relatert til kvalitet og effektivitet.

5. Medlemmer av Tromsø Laste- og Lossearbeiderforening har kalt de ansatte i Nor Lines AS som utfører sitt arbeid for streikebrytere. Dette er en unødvendig karakteristikk på personer som utfører lovlig arbeid og innenfor regelverket mellom partene i arbeidslivet som regulerer opptreden i streikesituasjoner.

Arbeidet er avklart med NHO til ikke å være streikebryteri i h.t. gjeldende forståelse og regelverk. Vi håper at i den grad de lokale tillitsvalgte er uenig i denne forståelsen, tar dette opp med ledelsen i selskapet og gjennom sine organisasjoner, og ikke ”trakasserer” våre kollegaer som utfører sitt på alle måter lovlige arbeid i Tromsø i h.t. instruks fra sin arbeidsgiver.

6. Når det gjelder min angivelige personlige holdning som også er karakterisert i den angjeldende artikkel, faller det meste av dette på sin egen urimelighet. Det er tydelig at jeg har andre synspunkter enn flere av de tillitsvalgte i både lokale Transportarbeiderforeninger og NTF sentralt, når det gjelder hva som er riktig fremtidig organisering av havnearbeid for nærsjøfarten i Norge.

Heldigvis har vi flere eksempler, også i Norge, på at det i samarbeid er mulig å få til gode løsninger som sikrer arbeidet til havnearbeiderne, samtidig som det ivaretar behovet for å ha en sikker, effektiv og konkurransedyktig havneoperasjon. Dette er med og bidrar til at de politiske målsettinger om mer last sjøveien kan oppnås.

Nor Lines AS

Toralf Ekrheim /Viseadm. Dir.

Annonse

Flere saker

Annonse