Mobbing:
Antall mobbesaker går ned når både læreren og vaktmesteren går på kurs
Antall mobbesaker har gått betraktelig ned der Utdanningsdirektoratets Læringsprosjekt har kurset både læreren og vaktmesteren i mobbing.
MOBBEBRILLER: De ansatte må ha kunnskap om hva mobbing er for å hva de skal se etter. De trenger «mobbebriller», sier Liv Jorunn Byrkjedal-Sørby, universitetslektor ved Læringsmiljøsenteret (UiS).
Alf Bergin
tips@fagbladet.no
– Alle ansatte har plikt til å gripe inn når de oppdager mobbing på en skole eller i en barnehage. Vaktmestre og rengjøringspersonale være gull verdt. De kan oppdage mobbing når lærerne ikke er til stede, sier lektor ved Universitetet i Stavanger, Liv Jorunn Byrkjedal-Sørby.
Klart bedre kompetanse
Læringsmiljøsenteret på universitetet har det faglige ansvaret for Utdanningsdirektoratets Læringsmiljøprosjekt, et tilbud for kommuner med skoler og barnehager som vil jobbe med læringsmiljø og mobbing.
Ifølge Kunnskapsdepartementet har 103 skoler i 42 kommuner fått slik opplæring. Tall fra Elevundersøkelsen viser at antallet mobbesaker for disse skolene gikk fra å ligge godt over landssnittet til å ligge godt under.
Veavågen barneskole i Karmøy kommune i Rogaland er en av deltakerne fra Læringsmiljøprosjektet.
– Jeg har ingen eksakte tall å vise til, men prosjektet har helt klart gitt ansatte på skolen bedre kompetanse til å følge med og følge opp mobbing. Nå er det oftere læreren som oppdager og melder fra til meg om krenkelser, sier rektor Lena L. Simonsen.
Les også: Helsefagarbeider Astrid var en mobber: – Som ny måtte du «ta eller bli tatt»
Det viktigste er at noe blir gjort
Veavågen bruker meldeskjema for rapportering av mobbing blant de 370 elevene. Utenom lærere, er det hovedsakelig assistentene som melder fra om mobbing.
En lærer kan ikke være overalt. Da kan også ansatte uten direkte relasjon til barna, som vaktmestre og kontor- og rengjøringspersonale følge med og gripe inn eller gi beskjed til kontaktlærer hvis de er i tvil. Det viktigste er at noe blir gjort.
Vaktmester og rengjøringspersonalet på Veavågen har hatt informasjonsmøte om mobbing med rektor.
Miljøarbeidere/assistenter har deltatt på de samme kursdagene som lærerne. De har ukentlige møter med rektor hvor elevenes skolemiljø alltid er første sak på saklista.
Mobbing skjer gjerne i overganger, som for eksempel ved bytte av klasserom eller fra friminutt til klassetime. Derfor er de ansatte på Veavågen spesielt observante her. Skolen har også mobilforbud.
– Men vi bruker iPad i undervisningen, så de voksne må ha fokus på digital mobbing via sosiale medier, sier rektoren.
Les også: Elisabeth (44) ble mobbet – da hun sa ifra, ble hun møtt med et skuldertrekk
Alle må kurses
Alle ansatte må involveres for å kunne nå målet om nulltoleranse mot mobbing. Da må alle ansatte kurses, slik at de vet hvilke tegn de skal se etter.
– Du må ha kunnskap om hva mobbing er for å kunne skjelne det fra erting eller krangling, sier Byrkjedal-Sørby.
Utdanningslova sier at alle voksne har plikt til å gripe inn.
– Det er bedre at den voksne påpeker at slik oppførsel ikke tolereres på denne skolen. Det gjelder også tilfeller av utestenging, «blikking», eller annen skjult mobbing sier universitetslektoren.
Hun påpeker også at skjult mobbing kan være minst like vondt som fysisk mobbing med spark og slag. Dette er også vanligere blant eldre enn yngre barn.
Les også: Nå skal vaktmester Trond gå på mobbekurs
Ingen bagatell
Mobbing kan starte så tidlig som i barnehagen. Digital mobbing er et nytt fenomen. 80 prosent av de som mobbes på sosiale medier, mobbes også utenfor nettet.
– Ikke bagatelliser mobbingen. Den går ikke over av seg selv, understreker Byrkjedal-Sørby.
Det viktigste tiltaket er imidlertid å lage et godt og trygt skolemiljø. Det gjøres ved å bygge gode relasjoner, være til stede for barna og sette grenser for hva som er standard for oppførsel på skolen eller i barnehagen. Det skal ikke finnes bortgjemte kroker der mobbing kan skje i skjul. Voksne må være til stede blant barna ute og inne.
Elevene må også bevisstgjøres. De skal ikke være tilskuere til mobbing, men gripe inn eller gi beskjed til en voksen.
Mobbingens tre kjennetegn er:
1) Fysiske eller sosiale negative handlinger
2) Gjentatt over tid
3) Med ujevnt styrkeforhold
Gjør:
1) Vit hva mobbing er.
2) Vær bevisst din rolle som voksen.
3) Følg med.
4) Grip inn.
5) Varsle videre uansett.
6) Jobb systematisk med mobbing. Ikke slutt når mobbetallene går ned.
Ikke gjør:
1) Ikke bagatelliser.
2) Ikke diskuter med barna. Du skal være trygg på hva mobbing er.
3) Ikke behandle mobbing som konflikt mellom jevnbyrdige.
Utdanningslova § 9 A-4 sier blant annet:
«Alle som arbeider på skolen, skal følgje med på om elevane har eit trygt og godt skolemiljø, og gripe inn mot krenking som mobbing, vald, diskriminering og trakassering dersom det er mogleg.»
Kilder: regjeringen.no , Lovdatata
Flere saker
Mobbingens tre kjennetegn er:
1) Fysiske eller sosiale negative handlinger
2) Gjentatt over tid
3) Med ujevnt styrkeforhold
Gjør:
1) Vit hva mobbing er.
2) Vær bevisst din rolle som voksen.
3) Følg med.
4) Grip inn.
5) Varsle videre uansett.
6) Jobb systematisk med mobbing. Ikke slutt når mobbetallene går ned.
Ikke gjør:
1) Ikke bagatelliser.
2) Ikke diskuter med barna. Du skal være trygg på hva mobbing er.
3) Ikke behandle mobbing som konflikt mellom jevnbyrdige.
Utdanningslova § 9 A-4 sier blant annet:
«Alle som arbeider på skolen, skal følgje med på om elevane har eit trygt og godt skolemiljø, og gripe inn mot krenking som mobbing, vald, diskriminering og trakassering dersom det er mogleg.»
Kilder: regjeringen.no , Lovdatata