«Roboter eller løsarbeidere?»
Delingsøkonomi-gründeren og LO-sekretæren deler utålmodigheten
Delingsøkonomi-gründer Kim Haagensen er utålmodig overfor politikerne: Når får de som driver innen delingsøkonomi ta del i velferdssamfunnet? LO-sekretær Renée Rasmussen er også utålmodig og håper LO tar selvstendig næringsdrivende på alvor på årets kongress.
ISFRONT? I starten av debatten kunne det virke som om Kim Haagensen fra Weclean og Renée Rasmussen fra LO var to rake motsetninger, men etter hvert ble det klart at de to har mer til felles enn de kanskje hadde trodd på forhånd.
Leif Martin Kirknes
leif.kirknes@lomedia.no
Kim Haagensen, grunnleggeren av selskapet Weclean, er utålmodig. Delingsøkonomi er fremtiden, mener han, men lovverk og andre formaliteter er stadig ikke på plass. Det har blant annet ført til at Uber-sjåfører har blitt avskiltet og fått strenge brev fra skattemyndighetene.
Politikernes svar på problemstillingen har vært tidkrevende utredninger i stedet for handling, mener Haagensen.
– Jeg er ikke imponert over politikerne. Vi er mange nordmenn, slik som meg selv, som ikke har noen utdanning, som ønsker å brødfø våre barn og være en del av velferdssamfunnet gjennom delingsøkonomi. Det er faktisk ikke sånn at Uber-sjåfører kjører rundt og tenker at «nå skal vi snyte samfunnet», sier han.
• Dette bør du vite om delingsøkonomien
Savner aktiv handling
Han mener det sitter en hel haug med gründere som ønsker å skape noe, men oppfinnelsene stoppes fordi politikere og byråkrater nedsetter utvalg heller enn å bane vei.
– Hvor er den politiske ledelsen? Hva er det å vente på? Vi er så lulla inn i oljerikdom at det er helt forferdelig. Jeg håper å kunne provosere dem til å tenke nytt og prøve noe heller enn bare å sitte bakoverlent. Jeg savner politisk lederskap der man har en tese, prøver den ut, og går det ikke får man heller ta et steg tilbake og prøve igjen. Det er jo essensen i innovasjon, sier Haagensen.
Han mener for øvrig at det ikke er slik at alle må bli gründere og ser gjerne at flere myke fag kommer inn i skolen; kunst, musikk eller yoga for den saks skyld, slik at folk lærer seg kreativitet.
– Du kan ikke lære innovasjon og entreprenørskap, men du kan stimulere til kreativitet og nysgjerrighet. La innovasjon og entreprenørskap være for dem som vil drive med innovasjon og entreprenørskap, sier han
Vil dele, ikke eie Porsche og fancy leilighet
Selskapet hans, Weclean, er en tjeneste der du med noen tastetrykk kan bestille boligrengjøring. Selskapet kobler sammen etterspørsel med tilbud «on demand».
Haagensen sier han har forsøkt å invitere Norsk Arbeidsmandsforbund og LO til dialog om tjenesten, men også der er han utålmodig og mener det tar for lang tid å få til en samtale.
Han sier han er opptatt av at arbeiderne har best mulig forhold.
– Når vi snakker om digital plattform og teknologi handler det ikke bare om en app. Vi prøver å bygge en bedrift som er best i klassen og som bruker teknologi for å være best for våre ansatte, sier han.
Haagensen mener hans generasjon skiller seg ut fra det etablerte samfunnet. Generasjonen ønsker frihet og mellommenneskelige relasjoner, i motsetning til «å gå rundt som apatiske roboter», er hans beskrivelse.
– Vi lever i et kapitalistisk samfunn som hyller dem som tar mer og mer til seg selv. Men min generasjon ser verdien av deling, derav navnet delingsøkonomi. Vi er en generasjon som ikke ønsker å bo i toppleilighet med takterrasse på Tjuvholmen, gå i dress og kjøre Porsche Cayenne som andre roboter. Vi vil ha frihet. Vi vil reise. Vi vil skape, sier Haagensen.
DEBATTPANEL: Roger Schjerva (IKT-Norge), Beate Sletvold Øistad (FAFO), Kim Haagensen (Weclean), Renée Rasmussen (LO), Sven Lunøe Phil (Bouvet) og Isabelle Rignes.
Leif Martin Kirknes
– Må gjøres ordentlig
LO var også representert i debatten om fremtidens arbeidsliv på IKT-Norges årskonferanse Neo2017 28. april. «Roboter eller løsarbeidere?» var tittelen på debatten.
LO-sekretær Renée Rasmussen, som blant annet har ansvar for selvstendig næringsdrivende i LO, diskuterte på LOs vegne.
– For oss er det ikke tjenestene i seg selv som er farlige, men at tjenestene må bli lovlige. Vi ønsker å se nærmere på dette med Uber. Vi vil gjøre teknologien til noe der alle kan være med i velferdssamfunnet på en ordentlig måte. Men sånn er det ikke i dag. Det må gjøres på en ordentlig måte, så alle får være med, sier hun.
Rasmussen savner mer informasjon om omfanget av norsk gründervirksomhet. Hun mener vi trenger gründere, men har ikke fått tak på hvor omfattende norsk gründervirksomhet er.
Håper «selvstendige» blir tatt på alvor på kongressen
Det hun vet, er i alle fall at mange «selvstendig næringsdrivende» ikke har det som eneste inntekt.
– Det er egentlig veldig få som er selvstendig næringsdrivende, de fleste har en blandingsøkonomi. Utfordringen jeg ser er at de som har inntekt som kommer fra mange ulike kilder slik det er i dag, taper pensjon og trygderettigheter, og får problemer med andre rettigheter. Når vi skal se fremover med ny teknologi og andre måter å jobbe på, er det viktig å få med også dem i velferdssamfunnet, sier Rasmussen.
Hun legger til at også hun er utålmodig.
– Jeg er like utålmodig som deg (Kim Haagensen), bare så det er sagt. Jeg ønsker også endrede lover og regler. Vi må også se litt på vårt eget medlemstilbud overfor selvstendig næringsdrivende i LO, for eksempel med tanke på hva vi tilbyr av juridiske tjenester, sier Rasmussen.
– Vi skal ha en LO-kongress, og det har nok ikke vært enklest å legge trykket på akkurat det her i disse tider, men jeg håper kongressen i år synliggjør denne typen arbeid, så vi får satt fullt trykk på dette.
Verver gjerne Uber-sjåfører
Kim Haagensen kommer i den sammenheng med et forslag til Renée Rasmussen.
– Uber Pop i Norge er inne i en stor, juridisk kamp nå. Om dere er interessert i å finne en løsning på dette, skal jeg prøve å organisere alle de sjåførene til å bli med i LO, så de også kan bli en del av velferdssamfunnet. Så kan vi sammen prøve å ordne med skatt og slike ting så det blir lovlig, sier han.
– Nå er jeg fra LO sentralt, og kan ikke love noe på vegne av Transportarbeiderforbundet, men dette er interessant, sier Rasmussen.
LUNSJ: Adm.direktør Heidi Austlid i IKT-Norge slår av en prat med nye medier-direktør Torgeir Waterhouse og næringsuviklingsdirektør Fredrik Syversen
Leif Martin Kirknes
Så legger panelets Sven Lunøe Phil, leder for forretningsutvikling i Bouvet, til et poeng om Uber:
– Jeg synes kanskje ikke Uber er det beste eksempelet vi har på delingsøkonomi i Norge. Kanskje nabobil.no er bedre. Det er jo et spørsmål om internasjonale skatteoverføringer. Det er ikke kult at alle pengene vi skaper i Norge skal flyttes rett ut av landet.
Det sier Haagensen og Rasmussen seg enig i.
Kanskje endringer i arbeidstid?
Når det gjelder spørsmål om hvorvidt robotene tar over, ser det ut til at panelet, som også består av «sosial entreprenør og tech-profil» Isabelle Ringnes, FAFO-sosiolog Beate Sletvold Øistad og moderator Roger Schjerva fra IKT-Norge, er ganske samstemte i at robotene kommer til å ta over kjedelige oppgaver og dermed overlate mer interessante og morsomme oppgaver til oss mennesker.
– Yrker som forsvinner vil fylles på med splitter nye yrker i andre enden. Noen få uheldige må kanskje omskoleres til barista. Det kan derimot hende det skjer større endringer med tanke på arbeidstid, slik som da Henry Ford fant opp samlebåndet, påpeker Phil. Produksjonstiden gikk fra 12 til to timer for å lage én bil, men samtidig ble heller ingen arbeidsledige.
Øistad mener det ser ut til at innholdet i mange jobber vil endres, og mener det stiller store krav til omstilling fra arbeidstakers side. Hun tror heller ikke det blir slik at delingsøkonomien vil «ta over».
– Det vi vet er at når arbeidsløsheten synker, sliter disse plattformene med å holde på folk. Jeg ser for meg at i Norge, der arbeidsledigheten er lav, er det begrenset hvor stort plattformer som formidler arbeid vil bli, fordi folk har andre alternativer til plattformarbeid, sier hun, og legger til at 2015-omsetningen fra slike plattformer var beskjedne 0,16 promille av BNP.
Politisk duell
Konferansen inneholdt også en en statsministerduell mellom partileder Jonas Gahr Støre (Ap) og statsminister Erna Solberg (H), der de så ut til å egentlig være ganske enige om at noe må gjøres for å få fart på digitaliseringen, men litt uenige om hvordan det skal gjøres. Den store forskjellen er at Jonas Gahr Støre vil ha en digitaliseringsminister, sågar en digitaliseringsstatsminister.
Han vil også at helseministeren skal få på plass en strategi som gjør Norge til ledende på e-helse innen 2025.
Erna Solberg kunne fortelle at hun nettopp har opprettet et digitaliseringsutvalg hun selv skal lede. Ellers mener hun det er kommunal og moderniseringsministerposten som har ansvar for digitaliseringsarbeid, sammen med næringsministerposten til å ta seg av rammebetingelsene.
DEBATTERTE: IKT-Norges årskonferanse Neo2017 starte med en IKT-statsministerduell mellom Erna Solberg og Jonas Gahr Støre.
Leif Martin Kirknes
I tillegg hadde de to en diskusjon om antallet IT-studieplasser, etter at IKT-Norge samme dag kunne melde at de bare har klart å finne 140 av de 500 nye IT-studieplassene sittende regjering hadde lovet. Det sa Solberg hun måtte undersøke nærmere, men at det er i strid med regjeringens styringssignaler overfor utdanningsinstitusjonene om de «manglende» 360 plassene ikke er å finne innen IT-fag.
Når det gjelder programmering i grunnopplæringen var dette noe Støre enkelt og greit svarte «ja» til, mens Solberg svarte «vi har ikke bestemt oss, men skal bygge opp koding i norsk skole». Solberg hadde heller ikke tatt stilling til særavgift på bredbånd for å finansiere andre forhold, mens Støre svarte at han ikke ville ha det.
Fiffig busstur
De to ankom for øvrig konferansens lokasjon, Posthallen, i en førerløs elbuss sammen med IKT-Norges administrerende direktør Heidi Austlid. De smilte fra øre til øre, og det kunne virke som om de syntes transportformen var stats.
– Vi lever!, var det første Jonas Gahr Støre sa i det dørene åpnet seg.
HESTEKORTESJE OG ELBUSS: Erna Solberg og Jonas Gahr Støre kjører elektrisk førerløs buss sammen med IKT-Norges direktør Heidi Austlid. - Vi lever!, sier Støre i det dørene åpnes. Bussen ble ledsaget av politihester, muligens en planlagt "gammel traver vs ny teknologi"-symbolikk?
Leif Martin Kirknes