Norske tog:
– Et land i verdensklasse bør også ha et togtilbud i verdensklasse, mener jernbaneekspert
Norske tog er treigere enn tog i Afrika, mener svensk jernbaneekspert.
Togingeniør Per Corshammar mener norske tog er treige.
Lene Sørøy Neverdal, Dagsavisen
Per Corshammar er på et korstog for et langt bedre jernbanetilbud, ikke bare i Norge, men også i hjemlandet Sverige, og ikke minst mellom de to landene.
Slik den erfarne svenske togingeniøren vurderer det, er både Norge og Sverige håpløst på etterskudd i sin satsing på tog, sammenlignet med intet mindre enn resten av verden.
• Bane Nor skiller ut drift og vedlikehold. 1000 ansatte overføres til nytt selskap
Nairobi - Mombasa
– Aller først Corshammar, har du et eksempel på hvor i Afrika toget er raskere enn i Norge?
– Toget mellom Nairobi og Mombasa. Ifølge European Real Timetable er det en strekning på 485 kilometer, noe som unnagjøres på 4 timer og 43 minutter. Det betyr en gjennomsnittsfart på 103 kilometer i timen. Ifølge samme tidstabell er det 489 kilometer mellom Oslo og Bergen. Det tar 6 timer og 38 minutter, en gjennomsnittsfart på 74 kilometer i timen.
Selv om Bergensbanen bare er 4 kilometer lengre enn jernbanestrekningen mellom de to byene i Kenya, tar det altså 1 time og 55 minutter lenger å kjøre fra Oslo til Bergen.
NSB kan ikke en gang konkurrere med de treigeste togene mellom Nairobi og Mombasa. De bruker 5 timer og 58 minutter på strekningen, ifølge Kenya Railways, altså 40 minutter mindre enn NSB på sitt beste.
På sine treigeste avganger bruker NSB hele 7 timer og 24 minutter mellom Oslo og Bergen. Det tilsier en gjennomsnittsfart på bare 66 kilometer i timen.
– Er eksempelet ditt et unntak, Corshammar?
– Det er ikke et unntak. Djibouti-Addis Abeba og Tanger-Rabat er andre eksempler, og det finnes flere. Det er også ting på gang mellom Alexandria og Kairo.
• Fagbevegelsens beskjed til samferdselsministeren: Ikke gjør noe dumt!
Bygger nytt
Med det mener Corshammar jernbanebygging, som nå finner sted i stort monn i mange land i Afrika, ikke minst takket være kinesisk kapital og ekspertise. Tidligere tok toget mellom Nairobi og Mombasa om lag 15 timer. Den æraen tok slutt da den nåværende ekspressbanen åpnet 30. mai i fjor av den kenyanske presidenten, Uhuru Kenyatta.
– Afrika bygger helt nytt. De gamle banene rives opp og erstattes med nye, forteller Corshammar.
Men det stopper ikke med det. På hjemmebane bygger kineserne høyhastighetsbaner på spreng.
– Også hele India bygges om akkurat nå, forteller Corshammar.
– Unntaket på jorda er Norge og Sverige. Det er altså en global utbygging av jernbanen som vi i Norden ikke ser noe til, dessverre, og derfor løper verden forbi oss i framtiden.
Corshammar støtter seg blant annet til reisetidene mellom flere norske og svenske byer, når han slakter jernbanetilbudet i disse landene. På en rekke strekninger er gjennomsnittsfarten til dels godt under 80 kilometer i timen. Oslo-Bergen er allerede nevnt. Oslo-Kristiansand og Trondheim-Bodø er bare et par av de andre.
• Entur overtar billettsalget fra NSB på stasjonene
245 kilometer i timen
– Hvor høy bør gjennomsnittsfarten være, mener du?
– Den bør være på 120 kilometer i timen eller mer.
Med en slik fart ville det ikke ha tatt mer enn 4 timer og 5 minutter fra Oslo til Bergen.
Det bringer oss til høyhastighetsbaner hvor tog kan kjøre i flere hundre kilometer i timen, noe Corshammar virkelig brenner for.
Best i Europa på det er Spania, hvor togene raser av sted med gjennomsnittshastigheter opptil 245 kilometer i timen (Madrid-Zaragoza). Mellom Madrid og Barcelona og Madrid og Valencia går det også unna, med gjennomsnittshastigheter på henholdsvis 226 og 223 kilometer i timen.
Corshammar ser et lignende potensial på strekninger som Oslo-Gøteborg og Oslo-Stockholm.
– Mellom Norge og Sverige med et så stort antall reisende og to land som er i verdensklasse, er det rimelig å ha verdensklasse på togene også.
Corshammar synes det er merkelig at det ikke for lengst er blitt politisk enighet om dette i både Norge og Sverige.
– Hvorfor skal det være så vanskelig for to nasjoner å bli enige om å skape noe fantastisk for begge landene samtidig? Det enkleste er og Norge og Sverige danner et felles statlig selskap med oppdrag å bygge jernbane over grensa. Hvis det ikke gjøres noe radikalt kommer dagens jernbanetilbud til å bestå i 30 år til.
Dette er en sak fra
Vi skriver om de ansatte i alle deler av jernbanen og busstransport.