JavaScript is disabled in your web browser or browser is too old to support JavaScript. Today almost all web pages contain JavaScript, a scripting programming language that runs on visitor's web browser. It makes web pages functional for specific purposes and if disabled for some reason, the content or the functionality of the web page can be limited or unavailable.

Bane Nor skiller ut drift og vedlikehold. 1000 ansatte overføres til nytt selskap

Styret i Bane Nor har vedtatt at det skal opprettes et nytt aksjeselskap som skal drive med drift og vedlikehold. 1000 av Bane Nors 4500 medarbeidere overføres til det nye selskapet.
Bane NOR skiller ut drift og vedlikehold av jernbanen i eget selskap

Bane NOR skiller ut drift og vedlikehold av jernbanen i eget selskap

Ole Palmstrøm

morten.hansen@lomedia.no

Styret i Bane Nor har besluttet at selskapet skal etablere et heleid aksjeselskap for produksjon av drift og vedlikehold. Nå skal etableringen drøftes med fagforeningene.

Torfinn Håverstad, nestleder i Norsk Jernbaneforbud (NJF) understreker at arbeidet med opprettelsen av det nye selskapet må gjøres grundig.

– Det som nå er viktig er at prosessen framover blir ordentlig gjennomført. Med bakgrunn i rammebetingelsene vi har å forholde oss til, må vi sikre oss at Bane Nor danner et datterselskap som er rigget for å delta i, og vinne, framtidige anbudskonkurranser, sier Håverstad.

Nå koster det 19 milliarder å ta igjen etterslepet på jernbane-vedlikehold

 EN ANBUDSVINNER: Torfinn Håverstad er opptatt av at det nye selskapet må være så solid at det kan vinne anbudskonkurransene det deltar i.

EN ANBUDSVINNER: Torfinn Håverstad er opptatt av at det nye selskapet må være så solid at det kan vinne anbudskonkurransene det deltar i.

Morten Hansen

Beholder rettigheter og avtaler

Bane Nors styreleder, Siri Hatlen, sier på Bane Nors hjemmeside at med etablering av det nye selskapet blir det et tydelig skille i rollene. Bane NOR blir bestiller av tjenester, og det nye selskapet blir utfører av drift og vedlikehold på jernbanen.

– Opprettelse av selskapet legger til rette for at pågående effektiviseringsarbeid videreføres samtidig som arbeidet med å bedre datakvaliteten på tilstanden av jernbanen fortsetter. Frem til konkurranseutsettingen starter vil Bane NOR utvikle gode systemer og rutiner for kjøp av tjenester innen drift og vedlikehold, sier Siri Hatlen.

Konsernsjef Gorm Frimannslund har tidligere uttalt at direkte konkurranseutsetting ville bidratt til usikkerhet i, og slitasje på, organisasjonen. Nå vil kompetansen og de ansatte forbli i Bane Nor-konsernet. Det nye selskapet vil settes i drift våren 2019 og blir et heleid aksjeselskap av Bane NOR.

– I overkant av 1000 medarbeidere i Bane NOR overføres til det nye selskapet. Alle medarbeidere som virksomhetsoverføres til det nye selskapet, overføres med de kollektive rettighetene og avtalene de har i dag, sier Frimannslund på Bane Nors hjemmeside.

Aksepterer løsninga

Norsk Jernbaneforbund mener dette er en akseptabel løsning for de ansatte og Bane Nor, tatt i betraktning forutsetningene som ligger til grunn.

– Ut fra den situasjonen vi er i, er vi fornøyde med beslutningen styret har tatt. I forhold til det som kunne blitt resultatet, er dette bra. Vi er fornøyde med at styret velger en annen løsning enn direkte konkurranseutsetting. Nå holder vi blant annet fagmiljøet og kompetansen samlet, sier Håverstad.

Hos de tillitsvalgte ute i organisasjonen er mottakelsen avmålt positiv.

– Vi merker oss at jernbanereformen fører til at det vil bli mer oppsplitting og flere direktører. Vi er likevel fornøyd med at det nå kan se ut som om drift og vedlikehold skal drives i Bane Nors regi, sier Rune Dahlen, leder av landsrådet for trafikk, teknikk og administrasjon.

– Champagnekorkene spretter ikke, så lenge målet er det samme – konkurranseutsetting og regjeringens ønske om mer privatisering, sier Janina Hortman, leder av elektropersonalets landsråd.

Også hun mener det er en fordel at man med denne organiseringen holder fagmiljøene samlet.

– Dette vil bli mer oversiktlig enn anbud bit for bit og strekning for strekning. Men jeg er spent på å se hvordan den videre prosessen blir. Om det blir gjort på en fornuftig måte, sier Hortman.

Tre om privatisering: – Det går alltid ut over lønn og pensjon

Veien videre

Konkurranseutsettingen av drift og vedlikehold av jernbaneinfrastrukturen er planlagt gjennomført gjennom utlysning av et antall kontrakter på de ulike jernbanestrekningene.

Etter styrebehandling den 19. desember vil Bane NOR offentliggjøre tidsplan for gjennomføring av konkurranseutsettingen, inkludert informasjon om når de ulike kontraktene blir utlyst samt informasjon om prekvalifiseringsprosessen, skriver Bane Nor på sin hjemmeside.

Dette er en sak fra

Vi skriver om de ansatte i alle deler av jernbanen og busstransport.

Les mer fra oss

Annonse

Flere saker

Annonse