«Alle» var positive til SVs tiltak for å sikre mer gods på skinner, men på Stortinget sa de borgerlige nei
SV foreslo tiltak som vil sikre mer gods fra vei til bane. Omtrent alle aktørene i godsbransjen – både de på veiene og de på togskinnene – støttet tiltakene. Men de borgerlige partiene på Stortinget stemte nei.
MER AV DETTE: «Alle» vil ha mer gods på jernbanen. Før jul kom SV med et forslag til Stortinget, som en samlet bransje var positive til. De borgerlige partiene stemte forslaget ned. (arkivfoto fra Alnabru godsterminal)
Erlend Dalhaug Daae
morten.hansen@lomedia.no
Stort sett alle som deltok på den åpne høringen i Transport- og kommunikasjonskomiteen på Stortinget i slutten av oktober, var positive til SVs forslag: Godstog blir prioritert på jernbanenettet på nattestid, støtteordninger for overføring av gods fra vei til bane eller sjø, et transportregister for all internasjonal godstrafikk, og bøter for brudd på kabotasjeregelverket.
• Kutt i godstog gir 11.000 flere lastebiler på veiene
Bred støtte
Sjelden har et forslag fått så bred tilslutning fra både arbeidsgivere og arbeidstakere. Are Kjensli, administrerende direktør i NHO Transport og Logistikk, konstaterte at:
– Ordningen SV viser til kan være et alternativ eller et supplement til det vi selv foreslår.
Arbeidsgiverforeningen Spekters spesialrådgiver, Mekonnen Titos Germiso, fulgte opp med å takke SV for initiativet.
– Konsekvensene hvis noe ikke skjer er 1000 ekstra trailere på veiene hver dag. 500 vogntog passerer Tynset hver dag. Spørsmålet er om noen har undersøkt om befolkningen på Tynset er klar for et par hundre til, sa Germiso.
Også Lokomotivmannforbundets Eirik Larsson berømmet forslagene fra SV.
– Bransjen er kommet i den situasjonen at rammevilkårene må bedres betraktelig hvis man skal fortsette med gods på bane, sa Larsson.
Lastebileierforbundets administrerende direktør, Geir A. Mo, karakteriserte forslaget som et skikkelig kinderegg.
– Vi støtter forslaget, som er et godt forslag som reiser problemstillingen vi står overfor.
Ikke alle var enige
Man skulle tro at når både de som eier og kjører lastebilene, de som eier godset som blir fraktet og de som jobber på jernbane var sjeldent enige, var det en enkel sak og enes på Stortinget.
Men nei.
I behandlingen i komiteen var Høyre, Frp og Venstre fornøyd med det arbeidet som allerede blir gjort i Samferdselsdepartementet, og at man «stiller seg positive til at departementet har satt i gang en prosess som en mellomløsning frem til tiltakene i godspakken begynner å virke …»
• Solvik-Olsen setter ned arbeidsgruppe for å få mer gods fra vei til jernbane (08.05.18)
Forenklede forelegg
Da partiene møttes til debatt og avstemning like før jul, ble det klart at også KrF var fornøyd med departementets arbeid. Dermed ble forslaget stemt ned.
Men én ting kunne Stortinget enes om: KrFs forslag om at «Stortinget ber regjeringen vurdere om det er mer hensiktsmessig å benytte administrative sanksjoner i form av forenklet forelegg for å sikre en mer effektiv oppfølging av brudd på kabotasjeregelverket, herunder nivået på foreleggene og muligheten til å kreve det inn på stedet.»
• CargoNet kutter i tog og ansatte – 20 prosent mister jobben (31.08.18)
• Regjeringen vurderer støtteordning for å få godstrafikk av veien
Dette er en sak fra
Vi skriver om de ansatte i alle deler av jernbanen og busstransport.