JavaScript is disabled in your web browser or browser is too old to support JavaScript. Today almost all web pages contain JavaScript, a scripting programming language that runs on visitor's web browser. It makes web pages functional for specific purposes and if disabled for some reason, the content or the functionality of the web page can be limited or unavailable.

Bane Nor søker nye direktører, men vil ikke si hva lønna blir

Bane Nor søker ny konserndirektør. Den gamle beholder lønna på nær 1,8 millioner kroner.
Samferdselsminister Ketil Solvik-Olsen (Frp) kan ikke måle seg med Bane Nors konsernsjef Gorm Frimannslund (t.h.), iallfall ikke når det gjelder lønn. Sistnevnte har halvannen million mer i lønn enn jernbanereformens far. Men også ansatte utenfor Bane Nors toppledelse tjener nå mer enn Solvik-Olsen.

Samferdselsminister Ketil Solvik-Olsen (Frp) kan ikke måle seg med Bane Nors konsernsjef Gorm Frimannslund (t.h.), iallfall ikke når det gjelder lønn. Sistnevnte har halvannen million mer i lønn enn jernbanereformens far. Men også ansatte utenfor Bane Nors toppledelse tjener nå mer enn Solvik-Olsen.

Bjørn A. Grimstad (arkivfoto)

Nylig kunne Dagsavisen opplyse at etter at jernbanereformen ble vedtatt, har antallet direktører økt fra 11 til 27, og lønnsnivået deres har skutt i været. Toppsjefen i Bane Nor, Gorm Frimannslund, har best betalt med nær 2,8 millioner kroner i lønn.

Før jernbanereformen tjente sjefen 1,6 millioner. Nå tjener han 2,8 mill. Her er jernbane-millionærene

– Under gjennomsnittet

I samme artikkel uttalte pressesjef Thor Erik Skarpen i Bane Nor at de øvrige stillingene i Bane Nors konsernledelse «har i hovedsak en årslønn i underkant av gjennomsnittet» i Oslo og Akershus.

Når Bane Nor nå har utlyst stillingen som konserndirektør virksomhetsstyring, heter det like fullt at «Bane NOR tilbyr konkurransedyktig lønn».

– Innebærer det at den nye konserndirektøren vil få mer i lønn enn den nåværende, som har 1.773.800 kroner i lønn?

– Ingen vet hvor mye vedkommende vil få i lønn. Det er ikke bestemt ennå, svarer Skarpen.

– Har avtroppende konserndirektør Jørn Johansen en etterlønnsavtale?

– Han fortsetter i Bane Nor. Han skal jobbe med forretningsutvikling i Bane Nor Eiendom.

– Beholder han nåværende lønn?

– Jørn Johansen beholder nåværende lønn i ny stilling. Det er i samsvar med både avtaleverk og etablert praksis i Jernbaneverket / Bane Nor.

Tilsvarende direktør i Jernbaneverket hadde en lønn på 1.235.180 kroner, over en halv million mindre enn det Johansen tar med seg til sin nye stilling utenfor konsernledelsen.

– Bane Nor bør sørge for at arbeiderne i Condotte får lønna si

Enda en ny direktør

Parallelt med dette søker Bane NOR etter «direktør anskaffelser». «Bane NOR kjøpte i 2017 varer og tjenester for nær 14 milliarder kroner. (...) Direktør anskaffelser er en nyopprettet rolle i Bane NOR som er organisert i konsernstaben og rapporterer til konserndirektør virksomhetsstyring. Bane NOR er i endring og en ny felles anskaffelsesfunksjon skal etableres fra januar 2019», heter det i utlysningsteksten.

– Utvider dere med dette konsernledelsen fra 10 til 11?

– Nei, dette er en direktørstilling på lavere nivå, svarer Skarpen.

Han tilføyer at han ikke vet hva slags lønn vedkommende som blir ansatt, vil kunne få. Det framgår heller ikke av utslysningsteksten. Men det står der at den nye direktøren skal samle all aktivitet som i dag utføres i fire ulike divisjoner, for å «bygge et fremtidsrettet, effektivt og resultatorientert miljø for å sikre mest mulig tog for pengene».

Flere opposisjonspolitikere tror ikke at skattebetalerne nå får mest mulig tog for pengene. SV-leder Audun Lysbakken er blant dem.

– Mer effektiv ressursbruk har vært regjeringens argument for jernbanereformen. I stedet har vi fått flere direktører med skamløst høye lønninger, uttalte han til Dagsavisen 16. juni.

Flere tar toget mellom Norge og Sverige. Men det kan ikke NSB ta æren for

Dette er en sak fra

Vi skriver om de ansatte i alle deler av jernbanen og busstransport.

Les mer fra oss

Annonse
Annonse