JavaScript is disabled in your web browser or browser is too old to support JavaScript. Today almost all web pages contain JavaScript, a scripting programming language that runs on visitor's web browser. It makes web pages functional for specific purposes and if disabled for some reason, the content or the functionality of the web page can be limited or unavailable.

Jernbanenett, Bane Nor, konkurranseutsette:

Drift og vedlikehold av jernbanenettet settes ut på anbud. Her er planene

Drift og vedlikehold av jernbanenettet i Norge skal konkurranseutsettes. Bane Nor har delt nettet i ti områder som alle skal være konkurranseutsatt innen 2027.
Illustrasjonsfoto.

Illustrasjonsfoto.

Ole Palmstrøm

Sørlandsbanen mellom Neslandsvatn og Stavanger blir det første sporet som konkurranseutsettes.

– Prekvalifisering for Sørlandsbanen vil etter planen starte 1. juli 2021 med kontraktsignering 1. mars 2022. Prekvalifisering på kontraktsområde Vestlandet, som er nummer to, skal gjennomføres i andre kvartal 2022 med planlagt kontraktsignering 1. januar 2023. Alle kontraktsområdene skal etter planen være konkurranseutsatt innen 1. januar 2027, sier konsernsjef Gorm Frimannslund i Bane Nor.

Det er i dag omtrent 1.000 ansatte som jobber med drift og vedlikehold av det norske jernbanenettet.

Privatiseringen av jernbanen: Dette er det nye Jernbane-Norge

Oslo til sist

Oslo regnes som det mest komplekse området og legges ut til slutt (se oversikt nederst i artikkelen).

– Bane Nor vil fortsatt ha full kontroll over infrastrukturen selv om det blir flere leverandører som utfører drift og vedlikehold, sier Frimannslund videre.

Stortinget vedtok i 2015 jernbanereformen som forutsatte at Bane Nor konkurranseutsetter drift og vedlikehold så snart forholdene ligger til rette for det.

Drifts- og vedlikeholdskontraktene vil få en lengde på fem år med opsjon på ytterligere to år.

SV reagerer på konkurranseutsettinga

Sosialistisk Venstreparti kaller konkurranseutsettingen «et alvorlig feilgrep».

– Ansvaret for vedlikehold og sikkerhet pulveriseres. Vi risikerer at ulike instanser vil peke på hverandre, og at ingen virkelig klarer å ta ansvar for helheten. Det kan bli farlig, sier samferdselspolitisk talsperson Arne Nævra i SV.

Bane Nor skiller ut drift og vedlikehold. 1000 ansatte overføres til nytt selskap

Slik ser tidsplanen for konkurranseutsettinga ut.

Slik ser tidsplanen for konkurranseutsettinga ut.

Bane Nor

Warning
Dette er en sak fra

Vi skriver om de ansatte i alle deler av jernbanen og busstransport.

Les mer fra oss

Annonse
Annonse