JavaScript is disabled in your web browser or browser is too old to support JavaScript. Today almost all web pages contain JavaScript, a scripting programming language that runs on visitor's web browser. It makes web pages functional for specific purposes and if disabled for some reason, the content or the functionality of the web page can be limited or unavailable.

Fra lærling til glad, faglært yrkessjåfør

Erlend (20) ble landets aller yngste bussjåfør som 18-åring

Erlend Berg fra Vikhammer i Trøndelag startet som lærling i Nettbuss da han var 18 år. Sist uke var han i Oslo for å dele av sine erfaringer med LO og Spekter.
GLAD: Erlend Berg var landets yngste busssjåfør da han begynte å kjøre som 18-åring. Han var glad han fikk mulighet til være lærling i Nettbuss

GLAD: Erlend Berg var landets yngste busssjåfør da han begynte å kjøre som 18-åring. Han var glad han fikk mulighet til være lærling i Nettbuss

Nina Hanssen

nina.hanssen@lomedia.no

– Jeg har aldri angret. Det har vært en super måte å komme inn i jobben på. Nå har jeg fast stilling og gleder meg nå til å gå på jobb hver eneste dag, sa Berg da han innledet på LO og Spekters konferanse om læreplasser denne uka.

LO og Spekter øker trykket for å skape flere læreplasser

Det var en uvanlig setting for Berg, som vanligvis sitter bak rattet, men da han ble spurt om å innlede på en stor konferanse om lærlinger i hovedstaden, tok han utfordringen på strak arm.

Sammen med HR-sjef Elisabeth Hannestad, snakket Berg om hvor viktig det er at unge mennesker har mulighet til å få yrkeserfaring gjennom lærlingeordninger.

Det var en stolt og ærlig Erlend Berg som møtte opp i Nettbuss-uniform og som delte sine erfaringer fra talestolen med henderne godt plassert i bukselomma.

Barndomsdrøm

Berg innrømmer at han allerede som barn begynte å drømme om å kjøre buss.

– Jeg var vel 7-8 år da jeg begynte å leke med tanken om å bli yrkessjåfør og det var utrolig fint da jeg fikk tilbudet av Nettbuss å begynne som lærling. Dette gav meg trygghet og jeg lærte masse av mine kolleger underveis, forteller han.

Berg var da den aller yngste bussjåføren i landet som 18-åring.

Derfor er Sør-Trøndelag best på lærlinger

Stort ansvar med barn i bussen

Berg innrømmer at han ble bråvoksen da han begynte i Nettbuss.

– Jeg skjønte fort at det var mye ansvar som fulgte med dette yrket. Det er veldig spesielt å kjøre en buss med mange skolebarn eller barnehagebarn og vite at du har ansvaret for alle sammen, erkjenner han.

De siste to årene har han kjørt både skolebusser og turbusser med pensjonister. Særlig liker han godt å kjøre eldre mennesker som også er nysgjerrig på hvem han er og snakker med han.

– Å møte ulike mennesker er en del av sjarmen. Men det er også tungt innimellom, når det er råglatt på veiene og jeg må legge kjetting på og har bussen full av barn eller kjører midt i bybilde med masse passasjerer inni og med mange travle fotgjengere i gatebilde, sier han.

Men han har aldri angret en eneste dag på sitt yrkesvalg.

Nina Hanssen

LO-medlemskap en selvfølge

Berg skryter av et godt arbeidsmiljø i Nettbuss. Nå er han også medlem i Norsk Jernbaneforbund.

– Jeg ble tidlig kontaktet av en LO-tillitsvalgt og meldte seg inn i Norsk Jernbaneforbund. Jeg oppfattet det at det var nærmest en selvfølge at jeg ble medlem av fagbevegelsen. Alle de andre var jo også det, sa han. Berg tror at fagforeningsmedlemskapet også hjalp han i prosessen med å få fast stilling.

Stolt yrkessjåfør

1. september i år fikk den unge mannen fast stilling på Flybussen.

– Jeg kjører daglig 3-4 ganger mellom Trondheim og Værnes. Arbeidstiden og lønna kunne selvsagt vært bedre, men jeg er strålende fornøyd akkurat nå, sier han.

Berg sier han har lært mye og blitt en annen person nå. Nå gleder han seg hver eneste dag våkner opp og gleder seg til en ny arbeidsdag.

– Ingen dag er lik og jeg møter mange ulike mennesker. Noen er blide og hilser mens andre ser ikke engang på meg, men jeg smiler og hilser alltid til hver eneste passasjer. Det er en del av jobben, sier han.

For han er det beste med jobben variasjonen i arbeidshverdagen.

– Det beste med å være busssjåfør er variasjonen. Jeg opplever utrolig mye i løpet av en dag. Alt fra krevende passasjerer til ulykker men også små og store fine øyeblikk. Det er dette jeg elsker med jobben min, sier han.

Oslo garanterer læreplass til byens egne lærlinger

Rørt HR sjef

HR-sjef Elisabeth Hannestad innrømmet at hun ble litt rørt over historien til Berg etterpå. Hun har selv ansvar for utvikling og opplæringsavdelingen i selskapet.

– Han er en flott ambassadør for oss i Nettbuss og jeg håper hans historie inspirerer andre ungdommer til å velge oss, sier hun.

For henne var det særlig flott å høre at han fortalte om en reise der han fikk lov til å prøve og feile og får en lojalitet til selskapet sånn at han får lyst til å fortsette.

– Jeg er så glad å høre at han sier han har lært mye og har lyst til å lære mer også etter at han har fått fast stilling og er i dag glad i yrket sitt og jobben i Nettbuss.

PARTSAMARBEID: Spesialrådgiver Benedikte Sterner i LO var med og laget konferansen om læreplassen og  synes det var flott at HR-sjef Elise H. Hannestad i Nettbuss og busssjåfør Erlend Berg delte sin historie.

PARTSAMARBEID: Spesialrådgiver Benedikte Sterner i LO var med og laget konferansen om læreplassen og synes det var flott at HR-sjef Elise H. Hannestad i Nettbuss og busssjåfør Erlend Berg delte sin historie.

Nina Hanssen

Bedrifter bør åpne opp

Hun sier at det er viktig at store bedrifter som Nettbuss er med å forme lærlinger inn mot et yrke som innebærer mye mer enn bare det å ha førerkort. Hannestad har laget en oppskrift for ledere om hvordan de bør ta imot unge lærlinger.

– Vi har sett at lokale ledere i grisgrendte strøk ofte trenger hjelp og støtte for å kunne ta inn lærlinger så da har vi utarbeidet en egen verktøykasse som en hjelp til ledere i Nettbuss slik at de lettere kan ta inn lærlinger, sa hun.

Nettbuss er et av de største busselskapene i Norden, med virksomhet i Norge og Sverige. Nettbuss er et heleid datterselskap i NSB-konsernet, og har historie tilbake til 1925 ved etableringen av Selburuta.

Tips for ledere

Ifølge HR-sjef Elise H. Hannestad i Nettbuss, kvier mange ledere seg for å ta imot lærlinger. Årsaker kan være en uoversiktlig struktur, mangel på lærlinger, ugunstig tidspunkt, midt i oppstart eller avslutning av anbud.

For å gjøre det lettere, har Nettbuss laget en egen verktøykasse for ledere. Her er noen av tipsene:

1. Ta kontakt med lokalt Opplæringskontor, be om møte
2. Søk om godkjenning som lærebedrift. Opplæringskontoret ordner dette for bedriften. Opplæringskontoret sørger også for kontakt med aktuelle søkere
3. Inviter søker på intervju eller foreslå utplassering mens de er elever på VGS
4. Gi tilbud om læreplass til den aktuelle kandidaten
5. Skriv lærekontrakt sammen med opplæringskontoret og faglig leder
6. Skriv arbeidsavtale med avdelingsleder (Forsikringsordninger for lærlinger gjelder som for øvrige ansatte)
7. Viktig å innarbeide gode rutiner det første halve året sammen med lærlinger

• (22.01.2016:) Regjeringen vil tvinge bedriftene til å ta inn flere lærlinger

Dette er en sak fra

Vi skriver om de ansatte i alle deler av jernbanen og busstransport.

Les mer fra oss

Annonse
Annonse