Jernbane
Esa mener Norge bryter EUs jernbaneregler
Åpner sak etter at Vy fikk kontrakt på Sørlandsbanen.
Vy fikk midlertidig kontrakt til å kjøre tog på Sørlandsbanen, Jærbanen og Arendalsbanen fra 2027.
Kasper Holgersen
Saken oppsummert
morten@lomedia.no
I oktober i fjor tildelte Jernbanedirektoratet trafikken på Sørlandsbanen direkte til Vy.
Brudd på EU-reglene, mener EØS-tilsynet Esa. Derfor har de nå åpnet formell sak mot Norge.
Reglene krever nemlig konkurranse ved tildeling av kontrakter for passasjertog.
Det ble ikke gjort da Jernbanedirektoratet bestemte at togene på Sørlandsbanen, Jærbanen og Arendalsbanen skal kjøres av Vy fra desember 2027.
Nygård svarer
Strekningene drives i dag av Go-Ahead Norge, som vant den gjeldende kontrakten gjennom en konkurranse i 2018.
«Direkte tildeling uten konkurranse er kun tillatt i klart definerte unntakstilfeller. Slike unntak må begrunnes og oppfylle de vilkårene som følger av regelverket og rettspraksis.», skriver Esa i en pressemelding.
Et formelt åpningsbrev er det første skrittet i en overtredelsessak mot en EØS EFTA-stat. Norge har nå to måneder på seg til å uttale seg før Esa tar stilling til om saken skal tas videre.
Samferdselsminister Jon-Ivar Nygård skriver i en e-post til NJF-magasinet at departementet tidligere har redegjort for sitt syn og registrerer nå at Esa ikke er enige.
– Vi mener at vi er i tråd med det europeiske regelverket og vil svare ESA innen fristen. I denne saken direktetildelte vi fordi vi trenger å få sett flere trafikkpakker, som utløper i perioden 2027 til 2029.
Bidrar ikke til bedre jernbane
Forbundsleder i Norsk Jernbaneforbund (NJF), Torfinn Håverstad, sier han forventer ESA tar hensyn til at Norge er et bitte lite jernbaneland.
Han påpeker at 90 prosent av infrastrukturen er enkeltsporet. Forbundslederen mener ytterligere oppdeling av trafikkpakker, og videreføring av konkurranseutsetting, vil være ødeleggende for muligheten til å få norsk jernbane på skinner igjen.
– Norge må ha muligheten til å bruke både materiell og personell på tvers av strekninger for å få bedre driftsstabilitet. Det gjør vi ikke med EUs jernbanepolitikk. Skal vi få skikk på jernbanen er det eneste fornuftige er at jernbanesektoren får samlet kreftene, sier Håverstad.
Han mener jernbanereformen har vist at oppsplitting, konkurranseutsetting og privatisering ikke bidrar til en bedre jernbane.
– Tvert imot. I dag mangler vi tog, vi har et enormt vedlikeholdsetterslep og store utfordringer med både skinnegang, strømledninger og signalanlegg, som gir stengte strekninger, innstilte tog og forsinkelser. Dette merker både ansatte, passasjerer og godskunder på kroppen hver eneste dag, sier Håverstad.
Dette er en sak fra
Vi skriver om de ansatte i alle deler av jernbanen og busstransport.
Nå: 0 stillingsannonser

