JavaScript is disabled in your web browser or browser is too old to support JavaScript. Today almost all web pages contain JavaScript, a scripting programming language that runs on visitor's web browser. It makes web pages functional for specific purposes and if disabled for some reason, the content or the functionality of the web page can be limited or unavailable.

Ny tariffavtale for ansatte i Bane Nor

I over et år har Tove, Line og Torbjørn jobbet uten en skikkelig avtale. Nå er de lettet over at det endelig ble en løsning i Bane Nor

For trafikkstyrerne i Trondheim har det siste drøye året etter at Bane Nor tok over driften, vært preget av uvisshet.
LETTELSE: Togstyrerne i Trondheim var lettet etter at meklingen førte til en løsning i Bane Nor. Foran: Tove Oksås. Bak: Line Karlsen og Torbjørn Greaker

LETTELSE: Togstyrerne i Trondheim var lettet etter at meklingen førte til en løsning i Bane Nor. Foran: Tove Oksås. Bak: Line Karlsen og Torbjørn Greaker

Jan Are Hansen

– Vi har jobbet uten en skikkelig avtale siden 1. januar i fjor. Det tar på å ikke vite om arbeidstidsvilkårene vi har hatt tidligere ville bli videreført under Bane Nor, sier Tove Oksås foran en vegg med skjermer inne i kontrollrommet på Trondheim sentralbanestasjon.

Herfra styres brorparten av all togtrafikken til og fra hjertet av Norge.

Oksås har jobbet som trafikkstyrer i Trøndelag i over 30 år.

Jeg har følelsen av at Bane Nor har trenert forhandlingene hele veien, legger hun til.

En frustrerende prosess

Trondheim unngikk sent på tirsdag en storstilt togstreik etter en durabelig maratonmekling mellom LO Stat på vegne av Norsk Jernbaneforbund/Norsk Lokomotivmannsforbund og Bane Nor.

7000 kroner etterbetalt til alle ansatte i Bane Nor

Hele 50 av i alt 68 medlemmer i Norsk Jernbaneforbund (NJF) som var planlagt tatt ut i streik, kom nemlig fra Trondheim. Noe som ville ha rammet både gods- og persontogtrafikken i Trøndelag langt hardere enn resten av landet.

– Jeg må innrømme at jeg ikke hadde noe tro på at partene ville komme til enighet, sier Line Karlsen som har arbeidet som trafikkstyrer siden 2010.

– Hva tenker dere om avtalen som det ble enighet om på tirsdag?

– Det er jo positivt, men hvor mange møter hadde partene før de endelig ble enige? 30-40 eller noe sånt? Det har vært en voldsomt lang prosess der Bane Nor har vist lite velvillighet etter min mening, sier Oksås.

NJF og Bane Nor har hatt 37 møter uten å bli enige

Karlsen er enig.

– Det har vært frustrerende. For å si det mildt. Jeg har ikke finlest den ferdigforhandlede avtaleteksten ennå, men det virker som arbeidstidsvilkårene vi har hatt tidligere heldigvis blir videreført nå. Avtalen skal opp til uravstemning om ikke så lenge, legger Karlsen til.

Trenger forutsigbarhet

Utenfor vinduene i kontrollrommet på Trondheim S, henger sprengkulda over togsporene. 16 minusgrader er ikke til å spøke med.

– Det fører til noen ekstra utfordringer, men vi har kontroll, smiler Torbjørn Greaker.

Med kun seks år som trafikkstyrer er han skårungen på jobb i dag.

I motsetning til Karlsen og Oksås som er medlemmer i Norsk Jernbaneforbund (NJF), er han organisert gjennom Delta.

– Vi kom vel til enighet med Bane Nor noen timer før NJF, men vi har kjent på den samme usikkerheten det siste drøye året vi også, påpeker han.

Alle tre mener uforutsigbarheten når det gjelder arbeidstid og fritid tærer på kreftene.

– Når man ikke kan planlegge særlig mer enn 2-3 uker fram i tid, så merker man det etter en stund. Det er slitsomt, rett og slett, sier Karlsen.

Oksås nikker.

– Vi trafikkstyrere er fullstendig klar over at vi må jobbe både kveld, natt og helg. Når det er sagt så trenger vi i likhet med andre yrkesgrupper en viss forutsigbarhet vi også. Det håper jeg vi får nå, understreker hun.

NSB-sjefen: – Effektiviseringen har vært for ambisiøs

Sammensveiset arbeidsmiljø

– Flytt den tuben med skinkeost når han skal ta bilde da, smiler Karlsen.

Latteren sitter løst hos kollegene.

– Det er viktig å få med at vi har et fantastisk godt og sammensveiset arbeidsmiljø. Det kan bli lange dager og netter, men jeg tror alle her gleder seg til å komme på jobb, påpeker Oksås.

Mens det i hovedsak har dreid seg om arbeidstid, fritid og arbeidsgivers bruk av styringsretten denne gangen, er det på'n igjen om knappe måneder. Da er det nye runder med tariffavtaler og lønnsforhandlinger som står i fokus.

– Dere står på krava?

– Alltid, avslutter de tre trafikkstyrerne i Trondheim.

NSB-sjef innrømmer: Har sagt opp så mange at tog må innstilles

Lurer du på noe under tariffoppgjøret? Sjekk tariffleksikonet vårt her

Dette er det nye Jernbane-Norge

Les flere saker om fagbevegelsen, arbeidsliv og politikk på vår forside

Dette er en sak fra

Vi skriver om de ansatte i alle deler av jernbanen og busstransport.

Les mer fra oss

Annonse

Flere saker

Annonse