JavaScript is disabled in your web browser or browser is too old to support JavaScript. Today almost all web pages contain JavaScript, a scripting programming language that runs on visitor's web browser. It makes web pages functional for specific purposes and if disabled for some reason, the content or the functionality of the web page can be limited or unavailable.
URIMELIG: Jan Audun Strand, leder for bilpersonalets landsråd, er ikke overrasket over lederlønningene i bussbransjen. Han mener det faller på sin egen urimelighet når sjåførene blir avspist med ører, mens lederne blir gitt høye lønninger og tillegg.

URIMELIG: Jan Audun Strand, leder for bilpersonalets landsråd, er ikke overrasket over lederlønningene i bussbransjen. Han mener det faller på sin egen urimelighet når sjåførene blir avspist med ører, mens lederne blir gitt høye lønninger og tillegg.

Ole Palmstrøm

Mens bussjåførene er avspist med småbeløp, har mange toppledere fått høye lønninger og tillegg

Toppsjefene i mange store busselskaper har hatt en betydelig lønnsvekst.


06.09.2018
13:24
21.08.2023 17:14

morten.hansen@lomedia.no

Bussjåførene i Norge fikk i år 1 krone og 30 øre mer å rutte med i timen. Til sammen blir det 2.535 kroner i året. Bussjåførene har, ifølge tall fra SSB, en årslønn på om lag 420.000 kroner – og er det 252. best betalte yrket.

2.535 kroner tilsvarer da en lønnsvekst på mellom 0,6 og 0,7 prosent.

Det er godt under gjennomsnittet for toppsjefer i norske busselskaper.

Busstreik avverget – resultat får blandet mottagelse blant sjåførene
Nettbussjåførene får reallønnsnedgang: – Skuffet over at det aldri blir vår tur

Urimelig

NJF-Magasinet har tatt en gjennomgang av årsregnskapene for 2017 til de største busselskapene i Norge; Boreal, Nettbuss, Nobina, Norgesbuss, Tinde, Torghatten og Unibuss.

For mens økonomi var det forhandlerne ble møtt med da de fikk 30 øre i de lokale forhandlingene i vår, viser regnskapene at det likevel var rom for betydelige lønnstillegg for ledelsen i enkelte busselskaper.

– Det faller på sin egen urimelighet når økonomi ble brukt for ikke å gi bussjåførene mer enn 30 øre lokalt – samtidig som ledelsen bevilges høye lønninger og lønnstillegg. Mange av selskapene går også bra. Nettbuss gikk for eksempel med 176 millioner kroner i overskudd i fjor, konstaterer Jan Audun Strand, leder av Bilpersonalets Landsråd i Norsk Jernbaneforbund.

Han rister på hodet over lønningene i de største busselskapene i Norge. Den lavest lønte direktøren i oversikten har drøyt 1,65 millioner kroner i året.

– Det er nå en gang sånn at ledere bevilger seg sånne typer lønnsvekst. Dette er veldig typisk for den utviklingen vi ser i Norge, der de som er på toppen har en høyere lønnsvekst enn en gjennomsnittlig ansatt. Argumentet er at bransjen skal være konkurransedyktige om lederne.

Strand mener en bør vurdere å innføre en grense som regulerer hvor stor forskjell det kan være på lønnen mellom en toppleder og en gjennomsnittlig ansatt.

– Ser vi på det store ansvaret en bussjåfør har til daglig, kan man ikke si det gjenspeiler forskjellen på lønnsnivået. Jeg mener det nok en gang er svært urimelig overfor de tusener av sjåfører som sliter fram overskuddene i selskapene gjennom sitt daglige virke, sier Strand.

Dette er lønna i over 300 yrker

Utbetalt pensjon

Desidert best betalt av topplederne, var Kjetil Førsvoll i Boreal Norge – som drifter både buss, trikker, ferger og hurtigbåter. Han fikk utbetalt drøyt 33 millioner kroner i lønn og godtgjørelse i 2017 et betydelig sprang fra de drøyt 3,3 millionene han fikk utbetalt i 2016.

Årsaken var avvikling av en individuell pensjonsavtale som trådte i kraft i 2001.

– Vurderingen som lå til grunn for styrets ønske om en avvikling var at utbetaling av et engangsbeløp ville gi besparelser for selskapet, samtidig som det ville forenkle regnskapsførselen ved at avsetning for fremtidige pensjonsforpliktelser falt bort. Engangsvederlaget gjenspeiler de opptjente og fremtidige pensjonsrettigheter som konsernleder ga avkall på, skriver Jon Kristian Fadnes, kommunikasjonsrådgiver i Boreal Norge, i en epost.

19,1 prosent mer

En annen godt betalt toppsjef er Roger R. Harkestad, konsernsjef i Tide. Han fikk utbetalt 2,8 millioner kroner i lønn og godtgjørelse i 2017. Det fikk han etter en solid lønnsvekst på 15 prosent. I kroner utgjør tillegget 365.000.

Det er likevel mindre enn tillegget til konsernsjef i Torghatten ASA, Brynjar Forsberg, Styret i selskapet var så fornøyd med innsatsen til sin øverste leder, at de slo til med en lønnsvekst på 426 000 kroner. Det utgjorde en vekst på 19,1 prosent, og sendte den totale lønnsutbetalingen opp til 2,65 millioner kroner.

Forsberg og Harkestads lønnsvekst i 2017 tilsvarer for øvrig lønnsveksten til 312 bussjåfører i årets oppgjør.

Bonus

Nettbuss byttet administrerende direktør i 2017. Ole Engebret Haugen var tidligere viseadministrerende direktør, men rykket opp til sjefsstillingen i august. Han hadde en samlet lønn på drøyt to millioner. Det er ikke mulig å beregne reell lønnsvekst for den nye administrerende direktøren, men ser man på gamle årsrapporter, tyder mye på at Nettbuss er rause med lønnsveksten til toppsjefen. Selskapets forrige administrerende direktør, Arne Veggeland, hadde en lønnsvekst fra 2015 til 2016 på 4,3 – fra snaut 2,4 millioner kroner til snaut 2,5 millioner kroner. Dette var inklusiv en bonus på drøyt 400 000 begge årene.

Per Hansen, daglig leder i Boreal Buss, ble ansatt mot slutten av 2016. Det er heller ikke mulig å beregne hans lønnsutvikling. Han fikk i 2017 utbetalt drøyt 1,8 millioner kroner i lønn.

Gikk ned i lønn

Ikke alle administrerende direktører har gått mye opp i lønn. I Norgesbuss, som er eid av Torghatten, har toppsjefen Atle Rønning fått mindre å rutte med. I 2016 hadde han drøyt 1,8 millioner kroner i samlet lønn. I fjor var lønna gått ned til 1,65 millioner kroner.

Heller ikke Øystein Svendsen, toppsjef i Unibuss – som indirekte eies av Oslo kommune, har hatt en voldsom lønnsvekst. Selv om han med sine drøye 2,1 millioner kroner i lønnsutbetaling i 2017, er godt betalt, økte han lønna med 2,1 prosent. Det var omtrent den samme lønnsveksten som resten av arbeidsstokken i Norge i fjor.

Det må også legges til at ikke alle busselskapene i Norge gir sine daglige ledere lønninger i millionklassen. I mange av de mindre selskapene har topplederne mer moderate lønninger.

Lederlønn er styrets ansvar

Jon H. Stordrange, administrerende direktør i bransje- og arbeidsgiverforeningen NHO Transport, understreker at de ikke involverer seg i busselskapenes lederlønninger.

– Dette er helt og holdent styrene i selskapene sitt ansvar, og i disse består også av ansatte representanter, skriver Stordrange i en e-post.

Han forklarer at bussbransjeavtalen er en avtale som ikke gir rom for lokale forhandlinger.

– Bussjåførene fikk et forholdsvis moderat oppgjør i 2018. Dette skyldes at LO ønsket et samordnet oppgjør, noe NHO aksepterte. Bussjåførene hadde så høy lønn i forkant av oppgjøret at de ikke fikk lavlønnstillegget på kroner 2,50.

Sjåførmangel

Rekruttering av gode ledere brukes ofte som en forsvar for høye lønninger, bonuser og lønnstillegg. I en rapport fra januar i fjor, sier NHO Transport at det trengs 1000 nye sjåfører årlig. Stordrange understreker at årsaken til at bransjen mangler bussjåfører er naturlig avgang.

– Mange nærmer seg nå pensjonsalder, etter å ha vært lojale sjåfører i mange år. I tillegg økes behovet fordi antall ruter og avganger økes for å bedre kollektivtilbudet, og nivået på antall nyutdannede har vært for lavt i en del år, sier Stordrange.

Han poengterer at NHO Transport har vært pådriver for flere tiltak som skal bøte på sjåførmangelen. Blant annet at man kan starte som bussjåfør når man er 18 år hvis man har gjennomført VK 1 og VK 2 og har lærlingeplass i et busselskap og finansiering av bussjåførutdanningen via lånekassen fra og med i høst. Han mener lav lønn ikke er et stort problem for rekrutteringen.

– Bussjåførene har hatt en bra lønnsutvikling siden Bussbransjeavtalen ble etablert i 2007, så vi oppfatter ikke at lønnsnivået er noe sentralt problem. Det er i stedet om å gjøre å «snakke opp» yrket. Det er et variert yrke, og man møter mange hyggelig og dyktige kollegaer. Vi håper at arbeidstakerorganisasjonene vil bidra til at disse aspektene kommer bedre frem, skriver Stordrange.

06.09.2018
13:24
21.08.2023 17:14



Mest lest

TRENGER FOLK: På den spanske ambassaden på Frogner i Oslo er det tre ledige stillinger, med en årslønn på rundt 250.000 kroner.

TRENGER FOLK: På den spanske ambassaden på Frogner i Oslo er det tre ledige stillinger, med en årslønn på rundt 250.000 kroner.

Kai Hovden

Reagerer på ambassadelønn: – Sjokkerende lavt

Brian Cliff Olguin

Butikkansatte får ny lønn

BITTERT: Per Olav Truberg har jobba mange år i matindustrien. Takken var oppsigelse da han havna i operasjonskø med et trøble kne.

BITTERT: Per Olav Truberg har jobba mange år i matindustrien. Takken var oppsigelse da han havna i operasjonskø med et trøble kne.

Erlend Angelo

Per Olav mistet jobben i operasjonskø: – Det er veldig sårt

BELASTENDE YRKE: Frisør og tillitsvalgt Kaja Aga Gaarder tar smertestillende for å klare arbeidsdagen. Etter en bilulykke har hun daglige smerter. Men hun tok smertestillende på jobb også før ulykken. Her fikser hun håret til Victoria Gjone.

BELASTENDE YRKE: Frisør og tillitsvalgt Kaja Aga Gaarder tar smertestillende for å klare arbeidsdagen. Etter en bilulykke har hun daglige smerter. Men hun tok smertestillende på jobb også før ulykken. Her fikser hun håret til Victoria Gjone.

Jan-Erik Østlie

Bruken av smertestillende øker: Kaja starter alltid arbeidsdagen med en Paracet

Unni tar gjerne på seg ekstra vakter. Hun elsker å gjøre en forskjell.

Unni tar gjerne på seg ekstra vakter. Hun elsker å gjøre en forskjell.

Eirik Dahl Viggen

Unni (65) var lei av livet som pensjonist. Da gjorde hun et uvanlig valg

Roy Ervin Solstad

Han er blant dem som har kommet med fete lønnskrav

OPPGJØR: Årets lønnsoppgjør står for døren og elektrikerne starter sine forhandlinger 22. april. Her er en Bravida-montør i sving med akkordarbeid på Drammen sykehus tidligere i år.

OPPGJØR: Årets lønnsoppgjør står for døren og elektrikerne starter sine forhandlinger 22. april. Her er en Bravida-montør i sving med akkordarbeid på Drammen sykehus tidligere i år.

Leif Martin Kirknes

Når får du ny lønn? Disse datoene må du merke deg

Håndverkere oppgir en høyere bruk av narkotika enn gjennomsnittet. Elektrobransjen frykter det kan føre til flere farlige situasjoner og ulykker på arbeidsplassene.

Håndverkere oppgir en høyere bruk av narkotika enn gjennomsnittet. Elektrobransjen frykter det kan føre til flere farlige situasjoner og ulykker på arbeidsplassene.

Leif Martin Kirknes

Økt kokainbruk blant unge elektrikere

Martine Lie satser på at et par måneder med permittering går greit.

Martine Lie satser på at et par måneder med permittering går greit.

Erlend Angelo

Potetmangel gir permitteringer i Bama

FLEST KVINNER: I rapporten kommer det fram at det ofte er unge kvinnelige ansatte, både med norsk og utenlandsk opprinnelse, som er skadelidende.

FLEST KVINNER: I rapporten kommer det fram at det ofte er unge kvinnelige ansatte, både med norsk og utenlandsk opprinnelse, som er skadelidende.

Colourbox.com

Renholdere trues med at de mister jobben om de er syke

Mats Ruland har allerede fire oppgjør på sitt bord, og skal i gang med mekling uka etter påske.

Mats Ruland har allerede fire oppgjør på sitt bord, og skal i gang med mekling uka etter påske.

Leif Martin Kirknes

Lønnsoppgjøret: Brudd i tre nye oppgjør

Renovatørene Markus Michalsen Helmundsen (t.v.) og Svein Øyvind Syse Johansen er godt kledd i gule refleksjakker, arbeidsbukser og vernesko. De får dekket alt arbeidstøy av jobben. Det får ikke barnehageansatt Alexander Filiberto (i midten).

Renovatørene Markus Michalsen Helmundsen (t.v.) og Svein Øyvind Syse Johansen er godt kledd i gule refleksjakker, arbeidsbukser og vernesko. De får dekket alt arbeidstøy av jobben. Det får ikke barnehageansatt Alexander Filiberto (i midten).

Jan-Erik Østlie

Alle tre jobber i kommunen, men bare to får dekket alt arbeidstøy

HENTER I BARNEHAGEN: Fengselsbetjent Jørgen Myrvold samler overtid for å ha et hjem til barna. Han er helt avhengig av et godt lønnsoppgjør for å fortsette i fengsel.

HENTER I BARNEHAGEN: Fengselsbetjent Jørgen Myrvold samler overtid for å ha et hjem til barna. Han er helt avhengig av et godt lønnsoppgjør for å fortsette i fengsel.

Eirik Dahl Viggen

Jørgen (29) overlever på overtidstimer

Heiko Junge / NTB

Vær obs på dette hvis du må jobbe i påska

NÆRMERE INDUSTRIEN: Arbeidsgivere og arbeidstakere har signert på at bussbransjen må nærme seg gjennomsnittlig industriarbeiderlønn, men NHO Transport vil likevel holde seg innenfor rammene til den konkurranseutsatte industriens lønnsoppgjør.

NÆRMERE INDUSTRIEN: Arbeidsgivere og arbeidstakere har signert på at bussbransjen må nærme seg gjennomsnittlig industriarbeiderlønn, men NHO Transport vil likevel holde seg innenfor rammene til den konkurranseutsatte industriens lønnsoppgjør.

Rodrigo Freitas / NTB

Uansett hva industriarbeiderne får i lønnstillegg, krever bussjåførene mer

Høyres Henrik Asheim er glad for å ha fått pensjonsforliket gjennom - og håper endringen er på plass allerede neste år.

Høyres Henrik Asheim er glad for å ha fått pensjonsforliket gjennom - og håper endringen er på plass allerede neste år.

Jonas Fagereng Jacobsen

Høyre vil ha superrask behandling av nye pensjonsregler

BLITT BEDRE: Etter at de fikk tariffavtale, syns tillitsvalgt Benjamin Jacobsen at samarbeidet med ledelsen har blitt bedre.

BLITT BEDRE: Etter at de fikk tariffavtale, syns tillitsvalgt Benjamin Jacobsen at samarbeidet med ledelsen har blitt bedre.

Herman Bjørnson Hagen

Sjefen mente de ansatte sluntra unna. Da begynte ballen å rulle

MÅLRETTA: Butikkansatt Ali Rahimi forteller arbeidsminister Tonje Brenna hvor hardt han har jobba for å lære seg norsk og få et normalt liv etter flukten fra Afghanistan.

MÅLRETTA: Butikkansatt Ali Rahimi forteller arbeidsminister Tonje Brenna hvor hardt han har jobba for å lære seg norsk og få et normalt liv etter flukten fra Afghanistan.

Brian Cliff Olguin

Ali kom fra Afghanistan som 17-åring. Han lærte seg norsk gjennom butikkjobben

Knut Viggen

Tidligere LO-leder blir korrupsjonsjeger

Debatt

Felles for mange som deltar i debatten, er at de ikke er unge lenger. De fikk barn i en litt annen verden, skriver Helle Cecilie Palmer.

Felles for mange som deltar i debatten, er at de ikke er unge lenger. De fikk barn i en litt annen verden, skriver Helle Cecilie Palmer.

Agenda Magasin

Ikke mas om at jeg skal føde flere barn for å sikre din alderdom


Flere saker