Jernbaneforbundet om ny NTP:
Mindre til jernbane i regjeringens nye transportplan: – Hvor blir det grønne skiftet av?
Behovet for vedlikehold på jernbanen fortsetter å øke, og Inter-City-triangelet krymper. Norsk Jernbaneforbund mener satsingen på jernbanen og det grønne skiftet svekkes.
Jane B. Sæthre mener regjeringen svekker det grønne skiftet når de nå bevilger mindre penger til jernbanen.
Tri Nguyen Dinh
morten@lomedia.no
– Hvor blir det grønne skiftet av? Skal det løses av nye biler, spør Jane B. Sæthre, forbundsleder i Norsk Jernbaneforbund (NJF).
Hun mener regjeringens Nasjonal Transportplan (NTP), som legger føringen for samferdselsbudsjettene de kommende 12 årene, bryter med ambisjonene om et grønt transportskifte.
Les også: Nå kommer Ringeriksbanen – den skal bygges av Nye Veier
For mens regjeringen tidligere har sagt at mer av transporten skal over på bane, og vist det med større bevilgninger til jernbanen, går bevilgningene denne gangen ned. Mye tyder på at regjeringen setter sin lit til at teknologien skal gjøre veitransporten mer miljøvennlig:
– Selvkjørende og utslippsfrie biler, intelligente transportsystemer og hydrogenferjer er eksempler på teknologi som kan gi nye muligheter for en mer effektiv, sikker og miljøvennlig transport, sier Hareide i en pressemelding i forbindelse med lanseringen av NTP.
400 milliarder
Regjeringen vil bruke totalt 400 milliarder på jernbane i fram til 2033. Halvparten av dette skal gå til nyinvesteringer, blant annet 50 milliarder til InterCity-triangelet.
– 400 milliarder er mye, men det er ikke nok, sier Jane B. Sæthre, forbundsleder i Norsk Jernbaneforbund.
Hun konstaterer at regjeringen skrinlegger mye av dobbeltsporutbyggingen på Østlandet, og at de ambisiøse InterCity-planene har krympet – Lillehammer-Skien-Halden har blitt til Hamar-Tønsberg-Moss.
Hun og jernbaneforbundet etterlyser mer samordning, helhetstenkning og gjennomføringskraft
– For etterslepet på vedlikeholdet av jernbanen fortsetter å øke i de kommende 12 årene, påpeker Sæthre.
Les også: Frykter store samferdselsprosjekter vil gå til utenlandske entreprenører
Godssatsing
Men selv om Sæthre og NJF mener jernbanesatsingen ikke er god nok, er det lyspunkter. Blant annet berømmer Sæthre regjeringen for å videreføre målet om å overføre 30 prosent av godset fra vei til båt og bane. I første omgang vil det vises i forlenging og bygging av nye kryssingsspor på strekningene Oslo-Bergen, Oslo-Trondheim, Oslo-Kongsvinger-Narvik via Sverige og Trondheim-Bodø. Dette åpner for lengre godstog på disse strekningene.
En av vinnerne er Narvik. Allerede i dag er malmtrafikken mellom Kiruna og Narvik lønnsom
– Nå settes det av midler til stasjonen, godsterminalen og veitunnel i byen. Det vil komme en større del av næringslivet til gode. Både sjømatsatsingen og turistnæringen vil tjene på dette, sier Sætre.
Hun trekker også fram bygging av dobbeltspor på strekningen Arna-Stanghelle som vil redusere reisetida og øke kapasiteten for både person- og godstog.
Dette er en sak fra
Vi skriver om de ansatte i alle deler av jernbanen og busstransport.