JavaScript is disabled in your web browser or browser is too old to support JavaScript. Today almost all web pages contain JavaScript, a scripting programming language that runs on visitor's web browser. It makes web pages functional for specific purposes and if disabled for some reason, the content or the functionality of the web page can be limited or unavailable.

Nettbussjåførene sa ja til forhandlingsresultatet, tross reallønnsnedgang

Selv om de ansatte i Nettbuss fikk dårlig økonomisk uttelling i årets tariffoppgjør, stemte de ja til forhandlingsresultatet i uravstemningen.
Nettbussjåførene har fått samme løsning som i privat sektor både på lønn, AFP og slitertillegg.

Nettbussjåførene har fått samme løsning som i privat sektor både på lønn, AFP og slitertillegg.

Anders Hauge-Eltvik

morten.hansen@lomedia.no

71,2 prosent av de organiserte ansatte i Nettbuss stemte ja, mens 28,2 prosent stemte nei. Før uravstemningen var det murring på sosiale medier blant medlemmene de forskjellige forbundene om det økonomiske resultatet. 1,30 kroner mer i timen er ikke mye krone, og det ga mange uttrykk for.

Det var derfor en frykt for at medlemmene i Nettbuss kunne stemme nei, og dermed sette hele bussbransjeavtalen i fare.

– Skuffet over at det aldri blir vår tur

Kan hende mange, i frykt for å velte en felles bransjeavtale, valgte å vise sin misnøyen ved å ikke avgi sin stemme. Bare halvparten av medlemmene – 50,2 prosent – deltok i uravstemningen.

– Vi vil fortsatt ha en likelydende bussbransjeavtale i Spekter og NHO-området. Jeg er fornøyd med at oppgjøret i Nettbuss er over og at vi fulgte oppgjøret mellom LO og NHO, sier forhandlingsleder Øystein Gudbrands i LO Stat.

Avverget busstreik i Nettbuss

Også i Norsk Transportarbeiderforbund (NTF) har man vært opptatt av å beholde like lønns- og arbeidsbetingelser, uansett hvilket tariffområde busselskapene tilhører. Dag-Einar Sivertsen, 2. nestleder i NTF, er tilfreds med at det fortsatt er to like bussbransjeavtaler.

– Dette har hele tiden vært hovedintensjonen med parallelliteten mellom Spekter og NHO området, at vi skulle ha tilnærmet likelydende bussavtaler. Det har vi fortsatt, sier Dag-Einar Sivertsen.

Spekter-forhandlingene: Nybrottsarbeid for sliterne

Dette er en sak fra

Vi skriver om de ansatte i alle deler av jernbanen og busstransport.

Les mer fra oss

Annonse
Annonse