SKEPTISK: LOs Julie Lødrup mener det er oppsiktsvekkende at Norske tog inngår avtale med Alstom, på tross av at FNs høykommissær for menneskerettigheter mener selskapet bidrar til opprettholdelse av de ulovlige israelske bosetningene i Øst-Jerusalem.
Jan-Erik Østlie
LO raser over togkontrakt:
Norske tog har inngått togavtale verdt 20 milliarder kroner med selskap som driver business i israelske bosettinger
Alstom som vant gigantkontrakten med statseide Norske tog, er ifølge FN med på å opprettholde ulovlige israelske bosettinger.
yngvil@lomedia.no
morten.hansen@lomedia.no
– En stor dag for togentusiaster, uttaler direktøren i Norske tog om kontraktinngåelsen.
Norske tog signerte mandag avtalen med franske Alstom om kjøp av 30 nye lokaltog. I avtalen ligger en mulighet for Alstom til å selge Norske tog ytterligere 170 tog. De 30 første togene skal trafikkere på Østfoldbanen fra 2025.
Historisk avtale: Norske tog undertegnet den største avtalen i norsk jernbanehistorie
LO syns det er flott at togpendlere i Oslo-regionen skal få nye lokaltog med bedre komfort, bedre kapasitet og bedre nettdekning, slik Norske tog lover.
LO mener imidlertid det er dypt problematisk at et statseid norsk selskap handler med selskaper som driver forretninger i israelske bosettinger, slik Alstom gjør.
FN har fastslått at de israelske bosettingene er i strid med folkeretten.
Folkeretten er reglene for hvordan en okkupasjonsmakt skal oppføre seg i det okkuperte området, i dette tilfellet Israel som okkuperer Øst-Jerusalem.
FriFagbevegelse har ikke lyktes med å få kommentarer fra Alstom til saken.
LO mener regjeringa er passiv i saken
– Det er oppsiktsvekkende at dette skjer på tross av at FNs høykommissær for menneskerettigheter mener selskapet bidrar til opprettholdelse av de ulovlige israelske bosetningene i Øst-Jerusalem, sier førstesekretær i LO, Julie Lødrup, til FriFagbevegelse.
– Hurdalsplattformen vektlegger sterk oppslutning om FN og folkeretten og beskyttelse av siviles rettigheter i krig og konflikt. Likevel forholder regjeringen seg passiv til at statseide Norske tog ikke brukte mulighetene i anskaffelseslovverket til å avvise leverandøren.
Jernbaneansatte reagerer
Heller ikke de som kommer til å jobbe om bord i togene er fornøyd med valget til Norske tog.
– Vi reagerer på at man velger selskaper som bryter folkeretten. Dette har vi gitt beskjed om til Norske tog, sier Rolf Ringdal, leder i Norsk Lokomotivmannsforbund (NLF).
NLF og Norsk Jernbaneforbund (NJF) har arbeidet mot at selskapene Alstom og CAF, som også er involvert i prosjekter på Vestbredden i Palestina, skal få delta i anbudskonkurransene på norsk jernbane.
Dilemma for tillitsvalgte
Begge selskapene er også prekvalifisert til anbudskonkurransen om fjerntogene som Norske tog skal kjøpe inn.
– Vi har varslet vårt syn, og vi og LO vil følge dette opp med Samferdselsdepartementet, sier Ringdal.
Samtidig som NLF og NJF er motstander av alt samarbeid med disse selskapene, er tillitsvalgte med i prosessene som fører fram til kontraktinngåelse. Ringdal erkjenner at det er et dilemma.
– De ansatte skal selvfølgelig også være involvert i arbeidet med hvordan deres arbeidshverdag skal være. Det innebærer også involvering i hvilke selskaper som skal levere materiell. Vi legger ikke skjul på at vi er mot at CAF og Alstom får være med i konkurransen, men vi klarer å skille mellom det og arbeidet med hvordan arbeidsplassen vår skal være, sier Ringdal.
Tillit fra samferdselsministeren
Samferdselsdepartementet eier Norske tog. Samferdselsminister Jon-Ivar Nygård uttrykte full tillit til vurderingene til Norske togs ledelse da han svarte SV på et skriftlig spørsmål i Stortinget før jul.
– Prinsippene i den nye åpenhetsloven krever ikke bare åpenhet og aktsomhet, men reell handling. Det betyr at norske, statlige selskaper ikke skal handle med selskaper som bryter internasjonal lov. Det gjør Alstom, sier Julie Lødrup i LO.
Bakgrunn: Selskaper som tjener penger på israelske bosettinger må siles ut av norske toganbud, krever SV
Avtale verdt 20 milliarder
Rammeavtalen har en estimert totalverdi på over 20 milliarder kroner. Beløpet er inkludert den første bestillingen på 30 lokaltog med tilhørende kostnader oppimot 3,8 milliarder kroner. Innkjøpet er det største i norsk jernbanehistorie, ifølge Norske tog.
Alstom, som er en av verdens største togprodusenter, vant konkurransen om nye lokaltog etter en totalvurdering av kvalitet og pris, skriver Norske tog i en pressemelding.
Mest lest
Nav må omfordele en stadig større andel av skattepengene til sine brukere i framtida.
Colourbox
Titusener vil havne på uføretrygd med nye pensjonsregler
– Jeg har gått i tre-fire år nå og vært nesten syk fordi jeg har vært usikker på hvordan det skulle bli med AFP. Jeg har tenkt så mye på det, forteller regnskapsfører Rita Kolstad. Hun hadde hele tida et håp om AFP-ordningen skulle endres. Det skjedde ikke.
Yngvil Mortensen
Samboerne Rita og Morten mister tilleggspensjonen AFP: – Dette er så bittert
– Ikke LOs jobb å støtte en forverring av arbeidstakernes kår. Det provoserer meg skikkelig, sier Jan Lange.
Jan-Erik Østlie
Vil stanse ny pensjon: – Forkastelig at LO stiller seg bak et sånt forslag
Grete Refslund Helleren (f.v.), Elise Randen og Celin Stordahl synes lønnsløftet er fortjent. Det kompenserer for mye ansvar og press på jobb, mener de.
Simen Aker Grimsrud
Her får ansatte lønnshopp på 100.000 kroner
LØFTER JERN: Selv om de har verktøy og hjelpemidler som hjør arbeidshverdagen lettere, må Tom Karlsen (f.v.), Tom Rune Riis og Odd Vidar Tenold ved hjul og boggi-avdelingen på Grorud fortsatt løfte ofte og mye. I løpet av en dag blir mange deler, som denne foringen på 28 kilo, båret og flyttet på.
Morten Hansen
Her går nesten alle av med tidligpensjon: – Kroppen blir utslitt
Fagkoordinator og vernepleier, Kine Holm Johnsen (i midten) og verneombud og vernepleier Silje Gjevestad (bakerst) synes arbeidshvedagen er helt annerledes nå enn for bare et år siden - og det til det positive. I front går avdelingsleder Anne Lene Halvorsli.
Hanna Skotheim
Her var alltid minst én ansatt syk. Fem grep tok knekken på sykefraværet
Ap-leder og statsminister Jonas Gahr Støre har grunn til å være bekymret for partiets lave oppslutning.
Jan-Erik Østlie
Ap nær historisk svakt resultat: – Det siste partiet trenger nå
Underverksmester Lene Brosché (36) og verksmester Vegard Stranden (46), Hustad fengsel.
Eirik Dahl Viggen
Slik gikk Lene og Vegard opp til sammen 120.000 kroner i lønn
– Universitetet må tenke på hva studentene sitter igjen med og hvilken samfunnsnytte kunnskapen har. Hver person som ikke blir skadet, lemlestet eller dør på jobb er en stor gevinst i seg selv, sier Helge Rushfeldt.
Privat
Helge frykter liv vil gå tapt om faget han underviser i blir lagt ned
LO ønsker å gjøre tilpasninger i arbeidslivet før de nye pensjonsreglene trer i kraft.
Terje Pedersen / NTB
LO sier ikke ja til pensjonsalder på 70 år. Dette har de gått med på
Grethe Nygaard
Ektemannens lønn irriterer Hanne: – Jeg fortjener like mye
Erlend Angelo
Hva betyr pensjonsforliket for deg? Her får du detaljene
Kommentar
Et nødvendig grep for å gjøre færre til minstepensjonister, er å øke innbetalingen til pensjonssparing fra arbeidsgiver. Minstekravet til tjenestepensjoner bør dobles, skriver Tore Ryssdalsnes, ansvarlig redaktør i FriFagbevegelse og LO-Aktuelt.
Anna Granqvist
Dette er et av de virkelige klasseskillene i pensjonssystemet
FANEMARKERING: Pensjonsforliket tar Norge i feil retning, var beskjeden fra nær 200 klubber og avdelinger i fagbevegelsen på dagens fanemarkering.
Jan-Erik Østlie
Pensjonsprotest: – Sju partier har valgt å kaste hele det arbeidende folk under bussen
Purser Bente Arnesen er tillitsvalgt for et klassisk kvinnedominert lavtlønnsyrke: Kabinansatte i luftfarten. Hun mener det må en skikkelig opprydning til i flybransjen for å sikre de ansatte bedre lønn, bedre arbeidstid og bedre medvirkning.
Privat
På jobb i lufta: Trusler, vold og seksuell trakassering
Høyesterett har konkludert med at oljearbeideren ikke får rett til fritak fra nattarbeid. (Illustrasjonsfoto).
NTB
61-åring nektes fritak fra nattarbeid etter hjerteinfarkt
Kommentar
Frp-ledelsen er ikke ferdig med Amundsen-saken. Det som har skjedd vil nå bli tema i partiets organisasjonskomité, skriver Kjell Werner.
Leif Martin Kirknes
Facebook, sprit og Frp er en dårlig miks
Kommentar
Etter flere magre år, krever LO og Peggy Hessen Følsvik reallønnsøkning. Det er ikke sikkert norske bedrifter har råd, mener Ole Erik Almlid og NHO.
Tormod Ytrehus
Fyrverkeri for de rike og nulloppgjør for oss andre
Debatt
LO-sekretær Are Tomasgard (bildet) er «klin forbanna» og «i sjokk», men det er vanskelig å ta utspillene seriøst, skriver Morten Johansen.
Jan-Erik Østlie
LO-ledelsen er «klin forbanna», men det er vanskelig å ta seriøst
Alf Ragnar Olsen