LO raser over togkontrakt:
Norske tog har inngått togavtale verdt 20 milliarder kroner med selskap som driver business i israelske bosettinger
Alstom som vant gigantkontrakten med statseide Norske tog, er ifølge FN med på å opprettholde ulovlige israelske bosettinger.
SKEPTISK: LOs Julie Lødrup mener det er oppsiktsvekkende at Norske tog inngår avtale med Alstom, på tross av at FNs høykommissær for menneskerettigheter mener selskapet bidrar til opprettholdelse av de ulovlige israelske bosetningene i Øst-Jerusalem.
Jan-Erik Østlie
yngvil@lomedia.no
morten.hansen@lomedia.no
– En stor dag for togentusiaster, uttaler direktøren i Norske tog om kontraktinngåelsen.
Norske tog signerte mandag avtalen med franske Alstom om kjøp av 30 nye lokaltog. I avtalen ligger en mulighet for Alstom til å selge Norske tog ytterligere 170 tog. De 30 første togene skal trafikkere på Østfoldbanen fra 2025.
Historisk avtale: Norske tog undertegnet den største avtalen i norsk jernbanehistorie
LO syns det er flott at togpendlere i Oslo-regionen skal få nye lokaltog med bedre komfort, bedre kapasitet og bedre nettdekning, slik Norske tog lover.
LO mener imidlertid det er dypt problematisk at et statseid norsk selskap handler med selskaper som driver forretninger i israelske bosettinger, slik Alstom gjør.
FN har fastslått at de israelske bosettingene er i strid med folkeretten.
Folkeretten er reglene for hvordan en okkupasjonsmakt skal oppføre seg i det okkuperte området, i dette tilfellet Israel som okkuperer Øst-Jerusalem.
FriFagbevegelse har ikke lyktes med å få kommentarer fra Alstom til saken.
LO mener regjeringa er passiv i saken
– Det er oppsiktsvekkende at dette skjer på tross av at FNs høykommissær for menneskerettigheter mener selskapet bidrar til opprettholdelse av de ulovlige israelske bosetningene i Øst-Jerusalem, sier førstesekretær i LO, Julie Lødrup, til FriFagbevegelse.
– Hurdalsplattformen vektlegger sterk oppslutning om FN og folkeretten og beskyttelse av siviles rettigheter i krig og konflikt. Likevel forholder regjeringen seg passiv til at statseide Norske tog ikke brukte mulighetene i anskaffelseslovverket til å avvise leverandøren.
Jernbaneansatte reagerer
Heller ikke de som kommer til å jobbe om bord i togene er fornøyd med valget til Norske tog.
– Vi reagerer på at man velger selskaper som bryter folkeretten. Dette har vi gitt beskjed om til Norske tog, sier Rolf Ringdal, leder i Norsk Lokomotivmannsforbund (NLF).
NLF og Norsk Jernbaneforbund (NJF) har arbeidet mot at selskapene Alstom og CAF, som også er involvert i prosjekter på Vestbredden i Palestina, skal få delta i anbudskonkurransene på norsk jernbane.
Dilemma for tillitsvalgte
Begge selskapene er også prekvalifisert til anbudskonkurransen om fjerntogene som Norske tog skal kjøpe inn.
– Vi har varslet vårt syn, og vi og LO vil følge dette opp med Samferdselsdepartementet, sier Ringdal.
Samtidig som NLF og NJF er motstander av alt samarbeid med disse selskapene, er tillitsvalgte med i prosessene som fører fram til kontraktinngåelse. Ringdal erkjenner at det er et dilemma.
– De ansatte skal selvfølgelig også være involvert i arbeidet med hvordan deres arbeidshverdag skal være. Det innebærer også involvering i hvilke selskaper som skal levere materiell. Vi legger ikke skjul på at vi er mot at CAF og Alstom får være med i konkurransen, men vi klarer å skille mellom det og arbeidet med hvordan arbeidsplassen vår skal være, sier Ringdal.
Tillit fra samferdselsministeren
Samferdselsdepartementet eier Norske tog. Samferdselsminister Jon-Ivar Nygård uttrykte full tillit til vurderingene til Norske togs ledelse da han svarte SV på et skriftlig spørsmål i Stortinget før jul.
– Prinsippene i den nye åpenhetsloven krever ikke bare åpenhet og aktsomhet, men reell handling. Det betyr at norske, statlige selskaper ikke skal handle med selskaper som bryter internasjonal lov. Det gjør Alstom, sier Julie Lødrup i LO.
Bakgrunn: Selskaper som tjener penger på israelske bosettinger må siles ut av norske toganbud, krever SV
Avtale verdt 20 milliarder
Rammeavtalen har en estimert totalverdi på over 20 milliarder kroner. Beløpet er inkludert den første bestillingen på 30 lokaltog med tilhørende kostnader oppimot 3,8 milliarder kroner. Innkjøpet er det største i norsk jernbanehistorie, ifølge Norske tog.
Alstom, som er en av verdens største togprodusenter, vant konkurransen om nye lokaltog etter en totalvurdering av kvalitet og pris, skriver Norske tog i en pressemelding.
Dette er en sak fra
Vi skriver om de ansatte i alle deler av jernbanen og busstransport.