JavaScript is disabled in your web browser or browser is too old to support JavaScript. Today almost all web pages contain JavaScript, a scripting programming language that runs on visitor's web browser. It makes web pages functional for specific purposes and if disabled for some reason, the content or the functionality of the web page can be limited or unavailable.
SKEPTISK: LOs Julie Lødrup mener det er oppsiktsvekkende at Norske tog inngår avtale med Alstom, på tross av at FNs høykommissær for menneskerettigheter mener selskapet bidrar til opprettholdelse av de ulovlige israelske bosetningene i Øst-Jerusalem.

SKEPTISK: LOs Julie Lødrup mener det er oppsiktsvekkende at Norske tog inngår avtale med Alstom, på tross av at FNs høykommissær for menneskerettigheter mener selskapet bidrar til opprettholdelse av de ulovlige israelske bosetningene i Øst-Jerusalem.

Jan-Erik Østlie

LO raser over togkontrakt:

Norske tog har inngått togavtale verdt 20 milliarder kroner med selskap som driver business i israelske bosettinger

Alstom som vant gigantkontrakten med statseide Norske tog, er ifølge FN med på å opprettholde ulovlige israelske bosettinger.



11.01.2022
15:37
12.01.2022 14:41

yngvil@lomedia.no

morten.hansen@lomedia.no

– En stor dag for togentusiaster, uttaler direktøren i Norske tog om kontraktinngåelsen.

Norske tog signerte mandag avtalen med franske Alstom om kjøp av 30 nye lokaltog. I avtalen ligger en mulighet for Alstom til å selge Norske tog ytterligere 170 tog. De 30 første togene skal trafikkere på Østfoldbanen fra 2025.

Historisk avtale: Norske tog undertegnet den største avtalen i norsk jernbanehistorie

LO syns det er flott at togpendlere i Oslo-regionen skal få nye lokaltog med bedre komfort, bedre kapasitet og bedre nettdekning, slik Norske tog lover.

LO mener imidlertid det er dypt problematisk at et statseid norsk selskap handler med selskaper som driver forretninger i israelske bosettinger, slik Alstom gjør.

FN har fastslått at de israelske bosettingene er i strid med folkeretten.

Folkeretten er reglene for hvordan en okkupasjonsmakt skal oppføre seg i det okkuperte området, i dette tilfellet Israel som okkuperer Øst-Jerusalem.

FriFagbevegelse har ikke lyktes med å få kommentarer fra Alstom til saken.

LO mener regjeringa er passiv i saken

– Det er oppsiktsvekkende at dette skjer på tross av at FNs høykommissær for menneskerettigheter mener selskapet bidrar til opprettholdelse av de ulovlige israelske bosetningene i Øst-Jerusalem, sier førstesekretær i LO, Julie Lødrup, til FriFagbevegelse.

– Hurdalsplattformen vektlegger sterk oppslutning om FN og folkeretten og beskyttelse av siviles rettigheter i krig og konflikt. Likevel forholder regjeringen seg passiv til at statseide Norske tog ikke brukte mulighetene i anskaffelseslovverket til å avvise leverandøren.

Jernbaneansatte reagerer

Heller ikke de som kommer til å jobbe om bord i togene er fornøyd med valget til Norske tog.

– Vi reagerer på at man velger selskaper som bryter folkeretten. Dette har vi gitt beskjed om til Norske tog, sier Rolf Ringdal, leder i Norsk Lokomotivmannsforbund (NLF).

NLF og Norsk Jernbaneforbund (NJF) har arbeidet mot at selskapene Alstom og CAF, som også er involvert i prosjekter på Vestbredden i Palestina, skal få delta i anbudskonkurransene på norsk jernbane.

Dilemma for tillitsvalgte

Begge selskapene er også prekvalifisert til anbudskonkurransen om fjerntogene som Norske tog skal kjøpe inn.

– Vi har varslet vårt syn, og vi og LO vil følge dette opp med Samferdselsdepartementet, sier Ringdal.

Samtidig som NLF og NJF er motstander av alt samarbeid med disse selskapene, er tillitsvalgte med i prosessene som fører fram til kontraktinngåelse. Ringdal erkjenner at det er et dilemma.

– De ansatte skal selvfølgelig også være involvert i arbeidet med hvordan deres arbeidshverdag skal være. Det innebærer også involvering i hvilke selskaper som skal levere materiell. Vi legger ikke skjul på at vi er mot at CAF og Alstom får være med i konkurransen, men vi klarer å skille mellom det og arbeidet med hvordan arbeidsplassen vår skal være, sier Ringdal.

Tillit fra samferdselsministeren

Samferdselsdepartementet eier Norske tog. Samferdselsminister Jon-Ivar Nygård uttrykte full tillit til vurderingene til Norske togs ledelse da han svarte SV på et skriftlig spørsmål i Stortinget før jul.

– Prinsippene i den nye åpenhetsloven krever ikke bare åpenhet og aktsomhet, men reell handling. Det betyr at norske, statlige selskaper ikke skal handle med selskaper som bryter internasjonal lov. Det gjør Alstom, sier Julie Lødrup i LO.

Bakgrunn: Selskaper som tjener penger på israelske bosettinger må siles ut av norske toganbud, krever SV

Avtale verdt 20 milliarder

Rammeavtalen har en estimert totalverdi på over 20 milliarder kroner. Beløpet er inkludert den første bestillingen på 30 lokaltog med tilhørende kostnader oppimot 3,8 milliarder kroner. Innkjøpet er det største i norsk jernbanehistorie, ifølge Norske tog.

Alstom, som er en av verdens største togprodusenter, vant konkurransen om nye lokaltog etter en totalvurdering av kvalitet og pris, skriver Norske tog i en pressemelding.

Var dette interessant? Vil du dele den med noen andre?
11.01.2022
15:37
12.01.2022 14:41



Mest lest

Yngvil Mortensen

Ingrid (32) måtte kjempe i seks år for å overbevise Nav

LO-sekretær

LO-sekretær

Jan-Erik Østlie

Strømsjokket: – Vi kan prise oss lykkelige over det statlige eierskapet, sier LO-sekretær

Tonje Paulsen Solem

Anna (59) kan miste jobben hvis Norgesplaster flagges ut til Spania: – Det var sjokk og fortvilelse

Girteka anmeldes regelmessig for brudd på kabotasjereglene i Norge. Nå går politiet til sak mot selskapet på bakgrunn av 11 forhold.

Girteka anmeldes regelmessig for brudd på kabotasjereglene i Norge. Nå går politiet til sak mot selskapet på bakgrunn av 11 forhold.

Stein Inge Stølen

Transportgigant har kjørt ulovlig i Norge, ifølge politiet. Nå må selskapet møte i retten

BARNEVERN-JUS: - Barnevernet er ikke rettslig forpliktet til å finne et fosterhjem med samme kulturelle bakgrunn som barnets foreldre har, men må gjøre en innsats for å finne det, påpeker jus-professor Elisabeth Gording Stang.

BARNEVERN-JUS: - Barnevernet er ikke rettslig forpliktet til å finne et fosterhjem med samme kulturelle bakgrunn som barnets foreldre har, men må gjøre en innsats for å finne det, påpeker jus-professor Elisabeth Gording Stang.

Nadia Frantsen

Tvangsadoptert fra muslimsk til kristent hjem: Dette betyr dommen fra Strasbourg for barnevernet

–  Strømsjokket vil gi lavere lønninger, advarer Hogne Hongset.

– Strømsjokket vil gi lavere lønninger, advarer Hogne Hongset.

Jan-Erik Østlie

Eksperten fikk rett da han advarte mot høye strømpriser. Nå advarer han om lavere lønninger

Leif Martin Kirknes

Innfører forbud mot bemanningsbransjen i Oslo-området

Colourbox.com

Rekordhøye bonuser i 2021, samtidig som Norge var i krise

Helge Rønning Birkelund

Kim André og Jøran fikk 35 avlysninger på to dager i desember. Siden har de ikke hatt noe å gjøre

Ole Palmstrøm

100-dagersplanen punkt for punkt: Slik har det gått med løftene fra Ap

Ole Palmstrøm

Oskar (86) blir fulltids pensjonist: – Jeg kan jo ikke jobbe til jeg er 100

Jan-Erik Østlie

De skyhøye strømprisene har gjort noe med Jørn Eggum

Jan-Erik Østlie

Arbeidstilsynet har sviktet ansatte i skoler og barnehager, mener Skolenes landsforbund

TOPRISSYSTEM: Strømmen folk trenger til å varme opp huset og koke kaffe, må koste mindre enn strøm til boblebad og annet «luksusforbruk», mener SV.

TOPRISSYSTEM: Strømmen folk trenger til å varme opp huset og koke kaffe, må koste mindre enn strøm til boblebad og annet «luksusforbruk», mener SV.

Håvard Sæbø

SV går inn for statlig strømselskap og toprissystem

Glen Musk

Per Einar har åpnet senteret etter femte nedstengning: – Det er både urettferdig og uforutsigbart

Debatt

TIL SPANIA: Norgesplaster vurderer utflagging. Det får Rødts Mimir Kristjánsson til å reagere.

TIL SPANIA: Norgesplaster vurderer utflagging. Det får Rødts Mimir Kristjánsson til å reagere.

Tonje Paulsen Solem og Norgesplaster

«Skal vi ikke lage ting her i landet lenger?»

– Vi krever rett og slett nasjonal politisk kontroll over strømprisene. Det er handlingskraft for det i dag, sier Remy Penev.

– Vi krever rett og slett nasjonal politisk kontroll over strømprisene. Det er handlingskraft for det i dag, sier Remy Penev.

Petter Pettersen

Hvis strømkrisa fortsetter, vil konsekvensene ramme hele samfunnet, mener aksjonsleder

Oppdatert versjon:

LO jobber på en ny måte for å finne dem som skal være i ledelsen de neste tre årene. Her fra kongressen i 2017.

LO jobber på en ny måte for å finne dem som skal være i ledelsen de neste tre årene. Her fra kongressen i 2017.

Håvard Sæbø

Hvem skal lede LO til 2025? Slik foregår valget til ny ledelse for de neste tre årene

Kommentar

Det gjenstår å se om Erna Solberg virkelig har som ambisjon å ta tilbake statsministerjobben etter Jonas Gahr Støre ved neste korsvei.

Det gjenstår å se om Erna Solberg virkelig har som ambisjon å ta tilbake statsministerjobben etter Jonas Gahr Støre ved neste korsvei.

Håvard Sæbø

«Ernas mulige vei tilbake»

Nettselskapene skyldte norske strømkunder over 1,7 milliarder kroner ved utgangen av 2020

Nettselskapene skyldte norske strømkunder over 1,7 milliarder kroner ved utgangen av 2020

colourbox.com

Nettselskap har skyldt norske strømkunder penger i over ti år