SKEPTISK: LOs Julie Lødrup mener det er oppsiktsvekkende at Norske tog inngår avtale med Alstom, på tross av at FNs høykommissær for menneskerettigheter mener selskapet bidrar til opprettholdelse av de ulovlige israelske bosetningene i Øst-Jerusalem.
Jan-Erik Østlie
LO raser over togkontrakt:
Norske tog har inngått togavtale verdt 20 milliarder kroner med selskap som driver business i israelske bosettinger
Alstom som vant gigantkontrakten med statseide Norske tog, er ifølge FN med på å opprettholde ulovlige israelske bosettinger.
yngvil@lomedia.no
morten.hansen@lomedia.no
– En stor dag for togentusiaster, uttaler direktøren i Norske tog om kontraktinngåelsen.
Norske tog signerte mandag avtalen med franske Alstom om kjøp av 30 nye lokaltog. I avtalen ligger en mulighet for Alstom til å selge Norske tog ytterligere 170 tog. De 30 første togene skal trafikkere på Østfoldbanen fra 2025.
Historisk avtale: Norske tog undertegnet den største avtalen i norsk jernbanehistorie
LO syns det er flott at togpendlere i Oslo-regionen skal få nye lokaltog med bedre komfort, bedre kapasitet og bedre nettdekning, slik Norske tog lover.
LO mener imidlertid det er dypt problematisk at et statseid norsk selskap handler med selskaper som driver forretninger i israelske bosettinger, slik Alstom gjør.
FN har fastslått at de israelske bosettingene er i strid med folkeretten.
Folkeretten er reglene for hvordan en okkupasjonsmakt skal oppføre seg i det okkuperte området, i dette tilfellet Israel som okkuperer Øst-Jerusalem.
FriFagbevegelse har ikke lyktes med å få kommentarer fra Alstom til saken.
LO mener regjeringa er passiv i saken
– Det er oppsiktsvekkende at dette skjer på tross av at FNs høykommissær for menneskerettigheter mener selskapet bidrar til opprettholdelse av de ulovlige israelske bosetningene i Øst-Jerusalem, sier førstesekretær i LO, Julie Lødrup, til FriFagbevegelse.
– Hurdalsplattformen vektlegger sterk oppslutning om FN og folkeretten og beskyttelse av siviles rettigheter i krig og konflikt. Likevel forholder regjeringen seg passiv til at statseide Norske tog ikke brukte mulighetene i anskaffelseslovverket til å avvise leverandøren.
Jernbaneansatte reagerer
Heller ikke de som kommer til å jobbe om bord i togene er fornøyd med valget til Norske tog.
– Vi reagerer på at man velger selskaper som bryter folkeretten. Dette har vi gitt beskjed om til Norske tog, sier Rolf Ringdal, leder i Norsk Lokomotivmannsforbund (NLF).
NLF og Norsk Jernbaneforbund (NJF) har arbeidet mot at selskapene Alstom og CAF, som også er involvert i prosjekter på Vestbredden i Palestina, skal få delta i anbudskonkurransene på norsk jernbane.
Dilemma for tillitsvalgte
Begge selskapene er også prekvalifisert til anbudskonkurransen om fjerntogene som Norske tog skal kjøpe inn.
– Vi har varslet vårt syn, og vi og LO vil følge dette opp med Samferdselsdepartementet, sier Ringdal.
Samtidig som NLF og NJF er motstander av alt samarbeid med disse selskapene, er tillitsvalgte med i prosessene som fører fram til kontraktinngåelse. Ringdal erkjenner at det er et dilemma.
– De ansatte skal selvfølgelig også være involvert i arbeidet med hvordan deres arbeidshverdag skal være. Det innebærer også involvering i hvilke selskaper som skal levere materiell. Vi legger ikke skjul på at vi er mot at CAF og Alstom får være med i konkurransen, men vi klarer å skille mellom det og arbeidet med hvordan arbeidsplassen vår skal være, sier Ringdal.
Tillit fra samferdselsministeren
Samferdselsdepartementet eier Norske tog. Samferdselsminister Jon-Ivar Nygård uttrykte full tillit til vurderingene til Norske togs ledelse da han svarte SV på et skriftlig spørsmål i Stortinget før jul.
– Prinsippene i den nye åpenhetsloven krever ikke bare åpenhet og aktsomhet, men reell handling. Det betyr at norske, statlige selskaper ikke skal handle med selskaper som bryter internasjonal lov. Det gjør Alstom, sier Julie Lødrup i LO.
Bakgrunn: Selskaper som tjener penger på israelske bosettinger må siles ut av norske toganbud, krever SV
Avtale verdt 20 milliarder
Rammeavtalen har en estimert totalverdi på over 20 milliarder kroner. Beløpet er inkludert den første bestillingen på 30 lokaltog med tilhørende kostnader oppimot 3,8 milliarder kroner. Innkjøpet er det største i norsk jernbanehistorie, ifølge Norske tog.
Alstom, som er en av verdens største togprodusenter, vant konkurransen om nye lokaltog etter en totalvurdering av kvalitet og pris, skriver Norske tog i en pressemelding.
Mest lest
Sammenbrudd i de lokale lønnsforhandlingene utløste gå sakte-aksjon fra klubbleder Christoffer Heggholmen og bilmekanikere, bilpleiere og delelageransatte ved Bertel O. Steens tre personbilverksteder i Bergen. – Hvis ikke noe endrer seg nå, kan vi ikke jobbe i denne bransjen, sier Heggholmen.
Arne Ristesund
Christoffer og kollegaene har gått til et uvanlig skritt for å få høyere lønn
Direktør i Norsk Industri Stein Lier-Hansen mener Norge må innføre regler som pålegger kraftselskapene å begrense krafteksporten når det er lite vann i magasinene.
Jan-Erik Østlie
Industri-topp: Norge burde sagt nei til de siste utenlandskablene
– Illegal rusmisbruk vil ikke forsvinne uansett hvor hardt vi straffer det. Det ser vi i land med strenge straffer, sier sosionomen, sier sosionom Tore Mangseth.
CRYSTALWEED cannabis/Unslpash
– Vi har ført en krig mot narkotiske stoffer i 50 år. Nå må vi senke terskelen for å snakke om rus
Kommentar
Selv ikke oljepengene kan dekke over at vi nå er på vei inn i en helt ny økonomisk tid, en tid der de fleste av oss vil få dårligere råd, skriver Stein Sneve.
Brian Cliff Olguin
«Årets lønnsoppgjør var det beste på mange år. Nå er det snudd på hodet»
STRØMSTØTTE-INNSPILL: Fagfolk fra både regjering, LO og NHO skal nå komme med innspill på strømstøtte til bedriftene. LO-leder Peggy Hessen Følsvik er klar med LO sine krav.
Jan-Erik Østlie
Her er LOs fire krav til bedrifter som skal få strømstøtte
Colourbox
Familier taper flere tusen kroner i måneden på prisveksten. Se tallene
BEKYMRET: Ingeborg Kivle, leder for NFF region sør, krever at arbeidet intensiveres med å forebygge psykisk sykdom blant kriminalomsorgens ansatte.
Ole Palmstrøm
– Å se en kollega bli skadet på denne måten, er voldsomt og påvirker arbeidsmiljøet
Høyre-leder Erna Solberg kan glede seg over bunnsolid borgerlig flertall på Opinions siste partibarometer. Høyre har aldri vært så mye større enn Arbeiderpartiet som nå.
Jan-Erik Østlie
Nå er Høyre større enn Ap og Sp til sammen
Debatt
LO-leder Peggy Hessen Følsvik og Arbeiderpartiets leder Jonas Gahr Støre.
Sissel M. Rasmussen
«Hva gjør LO hvis ikke regjeringen øker strømstøtten?» spør LO-medlem Bjørn
Tre medlemmer i Skolenes Landsforbund ved Olsvik skole i Bergen ha vært i streik siden 8. juni. Nå får de følge av mange kolleger som slutter seg til streiken ved skolestart. Her er Joakim Haugen og Cathrine Govenius på streikevakt.
Privat
Lærerstreiken trappes opp fra neste uke
MEKLING: For ansatte i prosessindustrien kan det bli streik fra mandag morgen, dersom partene ikke blir enige hos Riksmekleren. Bildet er fra Alcoa Mosjøen, der er ingen tatt ut i første streikeuttak,
Arkivbilde: Petter Pettersen
Over 1.400 industriarbeidere gjør seg klar til å gå ut i streik
Vi merker konsekvensene av kutt i tiltaksplasser, forteller Steinar Halvorsen.
Simen Aker Grimsrud
Arbeidsledigheten er rekordlav, men Nav-tillitsvalgt Steinar vil ha mer penger til å få folk ut i arbeid
Siden 1994 har Nav ved behandlingen av saker om stønader til enslige forsørgere ment at disse stønadene faller utenfor trygdeforordningen.
Hanna Skotheim
Nav praktiserer nok en trygderegel feil, fastslår domstol
Matvareprisen skyter i været.
Heiko Junge / NTB
Sjokktall: Aldri før har prisene på matvarer økt raskere enn nå
Kari Nessa Nordtun, til daglig ordfører i Stavanger, skal lede utvalget som skal meisle ut Aps nye energipolitikk.
Jan Kåre Ness / NTB
Lederen i Aps energiutvalg vil utjevne strømprisene mellom nord og sør
Debatt
Norge bruker 50 ganger mer på strømstøtte enn på strømsparing. Da skyver Norge problemene foran seg, skriver Truls Gulowsen.
Leif Martin Kirknes
«Et alvorlig problem at det går 50 ganger mer til strømstøtte enn tiltak som får ned forbruket»
I dag er Stine butikkansvarlig i Kommunikasjon Voss og selger mobiltelefoner og annen elektronikk. Kundemøter er helt uproblematisk.
Ingerid Jordal
Å stå opp om morgenen for å gå på jobb, føltes til tider umulig for Stine. Så fikk hun hjelp
NY KRAFT: – Først og fremst må Norge få fortgang på utbygginga av ny, fornybar kraft. Og vi må få fart på energieffektivisering, sier forbundsleder Jan Olav Andersen.
Knut Viggen
Klima må gå foran strømpriskrise, mener EL og IT-lederen. Her er hans beskjed til politikerne
KONKURRANSEUTSATT: Dag-Arne Johansen sier de som rengjør og vedlikeholder togene er glemt i debatten om konkurranseutsettingen. – Vi er like mye konkurranseutsatt som før, sier han.
Morten Hansen
Debatt om regjeringens togpolitikk: – Vi som jobber med vedlikehold og renhold, er usynlige
Kommentar
Høyreleder Erna Solberg kan garantere at hun ville ha fått på plass strømstøtte til næringslivet. Men snakker mindre om hva annet hun vil gjøre med strømmen.
Ole Berg Rusten / NTB