JavaScript is disabled in your web browser or browser is too old to support JavaScript. Today almost all web pages contain JavaScript, a scripting programming language that runs on visitor's web browser. It makes web pages functional for specific purposes and if disabled for some reason, the content or the functionality of the web page can be limited or unavailable.

NSB skifter navn til Vy: – Det sier meg ingenting, sier konduktør Thor Thomassen

Konduktør Thor Thomassen er ikke overbevist om at Vy er et godt navn på NSB.
– Det vil gå lang tid før man tenker på buss og tog når man hører Vy, sier konduktør Thor Thomassen.

– Det vil gå lang tid før man tenker på buss og tog når man hører Vy, sier konduktør Thor Thomassen.

Morten Hansen

morten.hansen@lomedia.no

Vy skal uttrykke opplevelser, bilder og utsikter – et navn som viser at NSB er på vei inn i noe nytt. Det sier ledelsen om navneskiftet til selskapet som enn så lenge er oppført som Norges Statsbaner i de offentlige registrene.

Konduktør Thor Thomassen er ikke like sikker.

– Det sier meg ingenting. Det vil gå lang tid før man tenker på buss og tog når man hører Vy, sier Thomassen.

Han konstaterer at han ikke lenger kan svare NSB, når folk spør ham hvor han jobber.

– Hva? By? Nei, Vy. Jeg må nok si at jeg jobber på jernbanen. På tog, sier han.

NSB skifter navn. Her er prislappen

En bauta blir borte

Det er et 135 år gammelt navn som nå går inn i historiebøkene. Norges Statsbaner ble opprettet i 1883. I 1996 ble navnet Norges Statsbaner byttet ut med merkevaren NSB – selv om selskapet har beholdt navnet i juridisk sammenheng.

Thomassen synes det er spesielt at navnet nå går i historiebøkene.

– NSB er en bauta i norsk historie. Men jeg har likevel en forståelse for at de skifter navn. Vi er jo ikke statsbaner lenger. Men det blir en overgang å jobbe under nytt navn og nye farger, sier Thor Thomassen, som har vært konduktør siden 2007.

Her er de første reaksjonene på at NSB skifter navn: – Galskapen vil ingen ende ta

Grønne busser og tog

For det er ikke bare navnet som blir endret. Også de røde togene forsvinner. Nå skal Vy kjøre med tog og busser som er lakkert i en mørk grønnfarge. De ansatte får grønne uniformer.

De nye fargene får tommel opp fra konduktør Thomassen.

– Fargen er dritlekker. Den skiller seg helt ut fra den gamle. Og kanskje er det det som må til, nå som NSB blir borte, sier Thomassen.

Han ser ikke bare mørkt på de kommende endringene. For NSB er ikke bare tog. Konsernet eier også Nettbuss, som er Norges største busselskap. Det tror Thomassen nå kommer tydeligere fram.

– Nå vil NSB og Nettbuss få samme navn. Det tror jeg blir bra. Kanskje klarer vi å få til et enda bedre samarbeid. Det håper jeg, i alle fall, sier Thomassen.

Fortsatt CargoNet

Forslaget til nytt navn vil bli behandlet på ekstraordinær generalforsamling i NSB AS 22. mars. Når nytt navn er vedtatt, vil kundene til NSB og Nettbuss gradvis se et nytt utseende på tog, busser og bybiler, en felles nettside for tog og buss, og nye uniformer.

Godstogselskapet CargoNet, som er en del av NSB-konsernet, beholder sin merkevare.

Endringene er, ifølge NSB, beregnet til å koste mellom 220 og 280 millioner kroner over de neste tre-fire årene.

Språkrådet advarer mot navnebytte på Sørlandsbanen

Dette er en sak fra

Vi skriver om de ansatte i alle deler av jernbanen og busstransport.

Les mer fra oss

Annonse
Annonse