JavaScript is disabled in your web browser or browser is too old to support JavaScript. Today almost all web pages contain JavaScript, a scripting programming language that runs on visitor's web browser. It makes web pages functional for specific purposes and if disabled for some reason, the content or the functionality of the web page can be limited or unavailable.

Kollektivtransport

Pengemangel gir store kutt i busstilbudet

Flere fylkeskommuner kutter for å spare penger. Dette går ut over både sjåfører og passasjerer – og miljøet.
Per Morten Gjemble (t.v.), Harald Brennsæter og Cecilie Brennsæter mener kutt i bussrutene vil ramme de reisende som ikke har andre alternativer hardest.

Per Morten Gjemble (t.v.), Harald Brennsæter og Cecilie Brennsæter mener kutt i bussrutene vil ramme de reisende som ikke har andre alternativer hardest.

Morten Hansen

morten@lomedia.no

I Buskerud skal fylkes­kommunen spare 45 millioner kroner, og det er foreslått større og mindre kutt i busstilbudet i hele fylket. Mens det i Østfold legges opp til kutt i lokalbusstilbudet i helgene og på kveldstid. 

Avtroppende direktør i Østfold Kollektivtrafikk (ØKT), Børre Johnsen, sier til Moss Avis at de må skjære ned kollektivtilbudet utenom skoleskyss med mellom 20 og 30 prosent.

Og legger til: «Det eneste jeg kan love, er at busstilbudet blir dårligere».

Færre hele stillinger

– Det sjåførene er mest redde for, er at stillingsprosenten skal gå ned. Vi vet ikke hvordan det vil se ut. Foreløpig ser det ut til at det går unngå de store kuttene. Men det kan bli flere prosentstillinger, og det ønsker vi ikke, sier Per Morten Gjemble, nestleder i Norsk Jernbaneforbund (NJF) Buss. 

Han slår fast at politikerne handler stikk i strid med det de ønsker; at flere skal reise kollektivt.

– Alle snakker om det grønne skiftet og at biler skal erstattes med buss og tog. Da er ikke rutekutt rett medisin, fastslår Gjemble. 

Ikke tilpasset behovet

Han får støtte av Cecilie og Harald Brennsæter. Ekteparet kjører buss på Ringerike og i Drammen. De konstaterer at pris og antall avganger er avgjørende for at folk skal la bilen stå.

Cecilie mener dagens busstilbud ikke er tilpasset det folk ønsker og har behov for. 

– Sånn det er nå kan det for enkelte være greit å komme seg på jobb med buss. Men når de skal hjem igjen må de kanskje bruke veldig lang tid, vente på bussbytte, eller rett og slett ikke komme seg helt hjem. Da skjønner alle at det er lett å velge egen bil. Det er ikke noe poeng å bare tilby buss en vei, sier Cecilie. 

Mye delt: Oppvask etter busskaoset i vinter: Bussjåførene er uenige

Rammer de svakeste

Hun påpeker at med de foreslåtte rutekuttene vil det bli verre. Og hardest vil det gå ut over de som ikke har noe alternativ; blant annet ungdom og eldre. 

Harald Brennsæter bruker ungdom i distriktet som eksempel. Flere går på skole og bor på hybel i Drammen, og bruker buss til hjemreisen i helgene.

– Søndagsbussen de bruker for å komme seg til hybelen er en av rutene som ligger an til å ryke. Hva skal disse gjøre. Det er ikke alle som har foreldre som har mulighet til å kjøre dem, sier Harald. 

Et annet tilbud som vil rammes på grunn av rutekuttene er den lokale ungdomsklubben.  

– Noen av ungdommene vil miste muligheten til å møtes på grunn av at bussruten blir lagt ned. Det er ikke mange personer som blir rammet, hvis man ser stort på det. Men for den enkelte er det et kutt som rammer hardt, fortsetter han.

Samfunnsøkonomi

Begge mener det legges for stor vekt på økonomi og for lite hensyn til de reisende. De påpeker at bussdrift i distriktene er en budsjettpost som aldri vil bli lønnsom. 

– Vi opplever det som at man bare har sett på hvilke ruter som det er lite folk på. Så enkelt er det ikke. For de som reiser hjem med en buss med lite folk har kanskje vært med på den stappfulle morgenbussen. Og hva med samfunnsøkonomien i det hele? Hvor mye koster de ekstra bilene som vil komme på veiene? Koster det samfunnet noe at ungdom mister fritidstilbudet sitt? Jeg synes disse spørsmålene blir borte i diskusjonen om innsparing, sier Cecilie.

Debatt: Nå er tog-kluss en del av hverdagen. Jeg begynner å bli lei

Grå hår

I tillegg etterlyser de at noen vurderer sjåførenes arbeidssituasjon når det skal kuttes. Både Cecilie og Harald mener dagens kutt går ut over rekrutteringen av morgendagens sjåfører. 

– Vi er allerede mange sjåfører som er blitt grå i håret. I framtida trengs det mange nye sjåfører. De foreslåtte kuttene betyr mer av det vi ikke ønsker; Lange dager med delte dagsverk. Det er krise for rekrutteringen. Resultatet kan fort bli at det blir vanskelig å få sjåfører til å kjøre de bussrutene som er igjen, sier Harald Brennsæter.

Warning
Dette er en sak fra

Vi skriver om de ansatte i alle deler av jernbanen og busstransport.

Les mer fra oss

Annonse
Annonse