JavaScript is disabled in your web browser or browser is too old to support JavaScript. Today almost all web pages contain JavaScript, a scripting programming language that runs on visitor's web browser. It makes web pages functional for specific purposes and if disabled for some reason, the content or the functionality of the web page can be limited or unavailable.

Jernbane

September var en dårlig måned å være togpendler

Bare 84,7 prosent av persontogene var punktlige. Det er et godt stykke unna målet om at ni av ti tog skal komme når det skal.
En mager trøst er at det andre land har det verre enn Norge på togfronten.

En mager trøst er at det andre land har det verre enn Norge på togfronten.

Annika Byrde / NTB

Saken oppsummert

morten@lomedia.no

Verst gikk det ut over de som reiste i rushtiden i Oslo. Der var det bare drøyt sju av ti tog som var i rute. 

Sjef for punktlighet i Bane NOR, Roger Wold, sier til P4-nyhetene at september-tallene var historisk svake.

– Det er ikke annet å gjøre enn å beklage. Vi ønsker like mye som andre at togene skal gå i rute. Og så er det en aldrende infrastruktur med sine utfordringer, sier Wold.

– Lys i tunnelen

Et persontog regnes som punktlig hvis det er mindre enn fire minutter forsinket ved endestasjonen. For langdistansetog er grensen under fem minutter. 

Bane Nor har som mål at ni av ti tog skal være punktlige.

Wold lover det skal bli bedre. Han påpeker blant annet at det kommer nye tog neste år.

– På litt sikt er det flere lys i tunnelen. Men for at ting skal bli bedre må vi gjennom en periode som er litt tøffere, sier Wold.

Godstog

De eneste togene som viste forbedringer i september, var godstogene. Både tog ut fra godsterminalen på Alnabru og andre godstog viste en forbedring fra må.

Så langt i år er persontogene 87,6 prosent i rute. Det er halvannen prosent bedre enn det som ble resultatet i fjor. Også rushtidsavgangene er noe bedre enn fjoråret.

Godstogene ligge hittil i år på linje med fjoråret, mens togene som går ut fra Alnabru er betraktelig mer i rute enn fjoråret.

Lavere målsetting

En mager trøst er at det andre har det verre.

I den siste europeiske undersøkelsen over punktlighet, PRIME-rapporten, er de fleste landene dårligere. 

Det må legges til at det ikke bare er europeiske tog som går tregere en ønsket. Rapporten som kom tidligere i år opererer med tall fra 2023.

I denne undersøkelsen har Norge oppfylt målet om 90 prosents punktlighet. Riktignok er målsetningen lavere – det holder å være mindre enn fem og et halvt minutt forsinket. 

Bare Nederland, Frankrike, Finland, Sveits, Latvia og Estland har mere presise tog enn Norge. 

Warning
Dette er en sak fra

Vi skriver om de ansatte i alle deler av jernbanen og busstransport.

Les mer fra oss