JavaScript is disabled in your web browser or browser is too old to support JavaScript. Today almost all web pages contain JavaScript, a scripting programming language that runs on visitor's web browser. It makes web pages functional for specific purposes and if disabled for some reason, the content or the functionality of the web page can be limited or unavailable.

Ny veileder fra Skatteetaten:

Skatten på fribilletten blir verre enn jernbaneansatte fryktet

Et snaut halvår etter at Stortinget vedtok at ansatte i transportsektoren måtte skatte av fribillettene sine, har Skatteetaten kommet med en veiledning. For ansatte i selskaper som Bane Nor og Baneservice er reglene blitt skjerpet i forhold til utgangspunktet.
NJF-tillitsvalgt Rune Dahlen mener de nye skattereglene skaper problemer, økte utgifter og økt byråkrati. – Både de ansatte og selskapene blir skadelidende, fastslår Dahlen.

NJF-tillitsvalgt Rune Dahlen mener de nye skattereglene skaper problemer, økte utgifter og økt byråkrati. – Både de ansatte og selskapene blir skadelidende, fastslår Dahlen.

Morten Hansen

morten.hansen@lomedia.no

– Dette er fullstendig kaos. Ser man bort fra ironien i at skatteskjerpelsene kommer fra et Frp-styrt finansdepartement, er dette helsvart, sier Rune Dahlen, leder av Landsrådet for trafikk, teknikk og administrasjon i Norsk Jernbaneforbund (NJF).

Han er tillitsvalgt for de som jobber innen trafikkstyring, teknikk og administrasjon i Bane Nor.

ph

Da statsbudsjettet ble vedtatt av Stortinget i desember, ble det klart at fordelen ansatte i transportselskaper har hatt – gratis reiser med selskapet de jobber i – ville bli beskattet.

Hvordan skatten skulle beregnes, har det helt siden da vært uklart. Men nylig kom Skatteetaten med veiledningen til de nye reglene. Her slås det fast at det er den reelle verdien som er utgangspunktet for beskatningen, minus en rabatt på 8000 kroner.

Men i tillegg med spesifiseringene av de nye reglene, kom Skatteetaten med en overraskelse.

Vedtatt av Stortinget

Ansatte i selskaper som ikke driver med persontransport, men som har en ordning med fribillett, får ingen skatterabatt. Dette rammer ansatte i blant annet selskaper som vedlikeholder jernbanen og togmateriell, som blant annet Mantena, Bane Nor og Baneservice.

– Det er helt håpløst. De innfører en skatteskjerpelse, så å si over natta, uten at man har mulighet til å gjøre noe med det. Det er det vi reagerer mest på. En ting er at de fører en politikk man er uenig i, men man må få tid til å områ seg og finne løsninger. For dette får økonomiske konsekvenser. Og det er utgifter man ikke har mulighet til å velge bort, sier Dahlen.

ph

Han påpeker at fribillettrettigheten i sin tid ble vedtatt av Stortinget, og senere blitt sementert gjennom forhandlinger.

– Det kan hende at folk får billetten, selv om de ikke har bruk for den. Det er framforhandlet og står også i Riksmeklerens møtebok. Da er det ikke bare å endre dette i løpet av en måneds tid, sier Dahlen.

Mer byråkrati og økte utgifter

Han påpeker at reglene og skaper problemer, byråkrati og økte utgifter for Bane Nor.

– På den ene siden får Bane Nor økte utgifter i form av merarbeid. Men det skaper en rekke praktske problemer, sier Dahlen.

Han forteller at ansatte bruker billetten til å transportere seg mellom oppmøtested og arbeidssted. I tillegg har denne billetten også vært brukt i forbindelse med omorganiseringer.

ph

– Vi har ansatte som tidligere jobbet i Oslo, men som nå jobber på Hamar. Siden vi har hatt billetten har det ikke vært behov for omstillingsmidler. Og på Nordlandsbanen er det veldig vanlig at trafikkstyrere bruker toget for å komme seg til forskjellige arbeidssteder etter omlagt tjeneste fra arbeidsgiver. Hva gjør man nå med disse ansatte, spør Dahlen.

Skattes av ulemper

Landsrådlederen mener Finansdepartementet har lagd et regelverk som er håpløst å forholde seg til.

– Hvordan skal denne fordelen beregnes? Det er noe grunnleggende urettferdig i at jeg som arbeidstaker skal skattlegges av den reelle verdien, når vi vet at frilbilletten har en annen pris for Bane Nor enn markedsverdi. Og hva hvis jeg må begynne å jobbe på Hamar. Da vil den reelle verdien av fribilletten bli dobbelt så stor. Skal jeg virkelig skattes av en ulempe jeg får? spør Dahlen.

p

All rabatt skattepliktig

Skatteetaten poengterer at de nye reglene om beskatning av naturalytelser vil få virkning fra og med 1. juli for hele transportbransjen. Dette for å legge til rette for en eventuell omlegging. Lene Ringså, seksjonssjef i juridisk avdeling i Skatteetaten, fastslår at det ikke gis skatterabatt for selskaper som ikke driver med persontransport.

– Ansatte i selskaper som ikke driver persontransport vil bli skattepliktige for all rabatt de eventuelt mottar på reisekort, årskort og fribilletter. Ved verdsettelsen må det tas utgangspunkt i omsetningsverdien, sier Ringså.

Dette er en sak fra

Vi skriver om de ansatte i alle deler av jernbanen og busstransport.

Les mer fra oss

Annonse
Annonse