JavaScript is disabled in your web browser or browser is too old to support JavaScript. Today almost all web pages contain JavaScript, a scripting programming language that runs on visitor's web browser. It makes web pages functional for specific purposes and if disabled for some reason, the content or the functionality of the web page can be limited or unavailable.
TOGRØVERI: Ina Brustuen og de togansatte i Norsk Jernbaneforbund og Norsk Lokomotivmannsforbund  kaller det togrøveri, når Regjeringen Støre deler opp togtrafikken på Østlandet i to pakker.

TOGRØVERI: Ina Brustuen og de togansatte i Norsk Jernbaneforbund og Norsk Lokomotivmannsforbund kaller det togrøveri, når Regjeringen Støre deler opp togtrafikken på Østlandet i to pakker.

Morten Hansen

Togstreik

Stoppet togene i to timer: – Nå har vi fått nok, sier konduktør Ina

De togansatte har fått nok av oppsplitting, anbud og forhandlinger. Tirsdag stoppet de togene i to timer.



14.06.2022
15:13
14.06.2022 15:27

morten@lomedia.no

Arbeiderpartiet og Senterpartiet lovte at de skulle stoppe oppsplittingen og konkurranseutsettingen på jernbanen.

Tidligere i år kom beskjeden om at regjeringen ville videreføre planene om å dele togtrafikken på Østlandet i to pakker. Da var tålmodigheten til medlemmene i Norsk Jernbaneforbund (NJF) og Norsk Lokomotivmannsforbund (NLF) over.

Tirsdag tok de to forbundene sine medlemmer i persontogtransporten på Østlandet ut i en to timer lang politisk streik.

– Nå har vi fått nok. Vi vil ha stans i oppsplittingen av jernbanen, sier Ina Brustuen, konduktør i Vy.

Både hun og kollegaene hennes reagerte med vantro da de fikk beskjed om at også denne regjeringen ville ha forhandlinger om to togpakker.

– Det var som et slag i magen. Da er vi tilbake til usikkerheten for de ansatte og uoversiktlig persontogtrafikken. Det vil vi ikke ha noe av. Derfor må vi si fra, sier Brustuen.

POLITISK STREIK: Tirsdag formiddag sto togene stille i to timer. De togansatte har fått nok av det de mener er løftebrudd fra regjeringen.

POLITISK STREIK: Tirsdag formiddag sto togene stille i to timer. De togansatte har fått nok av det de mener er løftebrudd fra regjeringen.

Morten Hansen

Les også: Full stans: Derfor streiker de togansatte

For lite tog

Leder i Norsk Lokomotivmannsforbund sier oppsplittingen vil føre til både dårligere jernbane og dårligere arbeidsplassen. Han mener det er en videreføring av jernbanereformen til forrige regjering, og et brudd med det den sittende regjeringen lovte før de tiltrådte.

– Det er et paradoks at vi må demonstrere mot regjeringen for å få dem til å føre deres egen politikk. 

Han sier den politikken som føres skaper mindre fleksibilitet, noe som vil føre til flere innstillinger.

– Det er for lite tog i Norge. Oppsplittingen av Østlandet gjør at vi ikke får utnyttet det materiellet vi har. Det liker ikke de reisende, og det liker ikke vi som jobber på togene, sier Ringdal.

Rolf Ringdal (t.v.), forbundsleder Norsk Lokomotivmannsforbund og Petter Trønnes, forbundssekretær Norsk Jernbaneforbund

Rolf Ringdal (t.v.), forbundsleder Norsk Lokomotivmannsforbund og Petter Trønnes, forbundssekretær Norsk Jernbaneforbund

Morten Hansen

Må samkjøres

Petter Trønnes, forbundssekretær i Norsk Jernbaneforbund, legger til at dårligere fleksibilitet også gjelder for de som jobber om bord i togene.

– Konduktører og lokomotivførere vil bli ansatt i to selskaper. Det betyr at er det er færre personer å ta av ved personellmangel, sier Trønnes.

Han påpeker at togproduksjonen i østlandsområdet er mye større og mer kompleks enn Sørlandsbanen, Bergensbanen, Dovrebanen og Nordlandsbanen, som allerede er konkurranseutsatt.

– Østlandsområdet er helt annerledes. Det reiser 80 000 personer til Oslo S hver dag. Det må samkjøres, ikke splittes opp. Du må ha en operatør som styrer hele produksjonen, eller så vil kundene merke det. Og det tror jeg ikke de vil, sier Trønnes.

Mest mulig for pengene

Johan Vasara, statssekretær i Samferdselsdepartementet, er ikke enig i premisset om at det er forrige regjerings jernbanepolitikk som videreføres. Han viser til at den åpne anbudskonkurransen på Østlandet er stoppet. Det samme gjelder konkurranseutsettingen av drift og vedlikehold.

– Det er gjort noen grep for bedre statlig styring for å oppnå bedre reisetilbud til de reisende og ikke minst ivareta de ansatte, sier Vasara.

Han sier oppdelingen av Østlandet er en vurdering som er gjort av direktoratet og departementet for å få mest mulig for pengene.

Johan Vasara, statssekretær i Samferdselsdepartementet.

Johan Vasara, statssekretær i Samferdselsdepartementet.

Morten Hansen

Statssekretæren sier samferdselsdepartementet ser poengene til forbundene, når de advarer mot mindre stordriftsfordeler.

– Vi har respekten for den nærheten forbundene har til driften. Dette er vurderinger Jernbanedirektoratet må gjøre, når de skal se på hva det er mulig å hente ut av stordriftsfordeler og ikke, sier Vasara. 

Mye lest: Ida Marie og samboeren jobber skift og ser hverandre kun i helgene

14.06.2022
15:13
14.06.2022 15:27



Mest lest

Sammenbrudd i de lokale lønnsforhandlingene utløste gå sakte-aksjon fra klubbleder Christoffer Heggholmen og bilmekanikere, bilpleiere og delelageransatte ved Bertel O. Steens tre personbilverksteder i Bergen.  – Hvis ikke noe endrer seg nå, kan vi ikke jobbe i denne bransjen, sier Heggholmen.

Sammenbrudd i de lokale lønnsforhandlingene utløste gå sakte-aksjon fra klubbleder Christoffer Heggholmen og bilmekanikere, bilpleiere og delelageransatte ved Bertel O. Steens tre personbilverksteder i Bergen. – Hvis ikke noe endrer seg nå, kan vi ikke jobbe i denne bransjen, sier Heggholmen.

Arne Ristesund

Christoffer og kollegaene har gått til et uvanlig skritt for å få høyere lønn

Direktør i Norsk Industri Stein Lier-Hansen mener Norge må innføre regler som pålegger kraftselskapene å begrense krafteksporten når det er lite vann i magasinene.

Direktør i Norsk Industri Stein Lier-Hansen mener Norge må innføre regler som pålegger kraftselskapene å begrense krafteksporten når det er lite vann i magasinene.

Jan-Erik Østlie

Industri-topp: Norge burde sagt nei til de siste utenlandskablene

– Illegal rusmisbruk vil ikke forsvinne uansett hvor hardt vi straffer det. Det ser vi i land med strenge straffer, sier sosionomen, sier sosionom Tore Mangseth.

– Illegal rusmisbruk vil ikke forsvinne uansett hvor hardt vi straffer det. Det ser vi i land med strenge straffer, sier sosionomen, sier sosionom Tore Mangseth.

CRYSTALWEED cannabis/Unslpash

– Vi har ført en krig mot narkotiske stoffer i 50 år. Nå må vi senke terskelen for å snakke om rus

Kommentar

Selv ikke oljepengene kan dekke over at vi nå er på vei inn i en helt ny økonomisk tid, en tid der de fleste av oss vil få dårligere råd, skriver Stein Sneve.

Selv ikke oljepengene kan dekke over at vi nå er på vei inn i en helt ny økonomisk tid, en tid der de fleste av oss vil få dårligere råd, skriver Stein Sneve.

Brian Cliff Olguin

«Årets lønnsoppgjør var det beste på mange år. Nå er det snudd på hodet»

STRØMSTØTTE-INNSPILL: Fagfolk fra både regjering, LO og NHO skal nå komme med innspill på strømstøtte til bedriftene. LO-leder Peggy Hessen Følsvik er klar med LO sine krav.

STRØMSTØTTE-INNSPILL: Fagfolk fra både regjering, LO og NHO skal nå komme med innspill på strømstøtte til bedriftene. LO-leder Peggy Hessen Følsvik er klar med LO sine krav.

Jan-Erik Østlie

Her er LOs fire krav til bedrifter som skal få strømstøtte

BEKYMRET: Ingeborg Kivle, leder for NFF region sør, krever at arbeidet intensiveres med å forebygge psykisk sykdom blant kriminalomsorgens ansatte.

BEKYMRET: Ingeborg Kivle, leder for NFF region sør, krever at arbeidet intensiveres med å forebygge psykisk sykdom blant kriminalomsorgens ansatte.

Ole Palmstrøm

– Å se en kollega bli skadet på denne måten, er voldsomt og påvirker arbeidsmiljøet

Colourbox

Familier taper flere tusen kroner i måneden på prisveksten. Se tallene

Høyre-leder Erna Solberg kan glede seg over bunnsolid borgerlig flertall på Opinions siste partibarometer. Høyre har aldri vært så mye større enn Arbeiderpartiet som nå.

Høyre-leder Erna Solberg kan glede seg over bunnsolid borgerlig flertall på Opinions siste partibarometer. Høyre har aldri vært så mye større enn Arbeiderpartiet som nå.

Jan-Erik Østlie

Nå er Høyre større enn Ap og Sp til sammen

Tre medlemmer i Skolenes Landsforbund ved Olsvik skole i Bergen ha vært i streik siden 8. juni. Nå får de følge av mange kolleger som slutter seg til streiken ved skolestart.  Her er Joakim Haugen og Cathrine Govenius på streikevakt.

Tre medlemmer i Skolenes Landsforbund ved Olsvik skole i Bergen ha vært i streik siden 8. juni. Nå får de følge av mange kolleger som slutter seg til streiken ved skolestart.  Her er Joakim Haugen og Cathrine Govenius på streikevakt.

Privat

Lærerstreiken trappes opp fra neste uke

Debatt

LO-leder Peggy Hessen Følsvik og Arbeiderpartiets leder Jonas Gahr Støre.

LO-leder Peggy Hessen Følsvik og Arbeiderpartiets leder Jonas Gahr Støre.

Sissel M. Rasmussen

«Hva gjør LO hvis ikke regjeringen øker strømstøtten?» spør LO-medlem Bjørn

Bjørn Viggo Arellano Navarro gikk til slutt opp ti lønnstrinn, men det skjedde ikke uten kamp.

Bjørn Viggo Arellano Navarro gikk til slutt opp ti lønnstrinn, men det skjedde ikke uten kamp.

Bjørn A. Grimstad

Bjørn Viggo gikk til slutt opp ti lønnstrinn, men det skjedde ikke uten kamp

MEKLING: For ansatte i prosessindustrien kan det bli streik fra mandag morgen, dersom partene ikke blir enige hos Riksmekleren. Bildet er fra Alcoa Mosjøen, der er ingen tatt ut i første streikeuttak,

MEKLING: For ansatte i prosessindustrien kan det bli streik fra mandag morgen, dersom partene ikke blir enige hos Riksmekleren. Bildet er fra Alcoa Mosjøen, der er ingen tatt ut i første streikeuttak,

Arkivbilde: Petter Pettersen

Over 1.400 industriarbeidere gjør seg klar til å gå ut i streik

Vi merker konsekvensene av kutt i tiltaksplasser, forteller Steinar Halvorsen.

Vi merker konsekvensene av kutt i tiltaksplasser, forteller Steinar Halvorsen.

Simen Aker Grimsrud

Arbeidsledigheten er rekordlav, men Nav-tillitsvalgt Steinar vil ha mer penger til å få folk ut i arbeid

SAS

SAS

Tormod Ytrehus

Det blir ikke ny SAS-streik. Flygerne har godkjent den nye tariffavtalen

Siden 1994 har Nav ved behandlingen av saker om stønader til enslige forsørgere ment at disse stønadene faller utenfor trygdeforordningen.

Siden 1994 har Nav ved behandlingen av saker om stønader til enslige forsørgere ment at disse stønadene faller utenfor trygdeforordningen.

Hanna Skotheim

Nav praktiserer nok en trygderegel feil, fastslår domstol

Matvareprisen skyter i været.

Matvareprisen skyter i været.

Heiko Junge / NTB

Sjokktall: Aldri før har prisene på matvarer økt raskere enn nå

Debatt

Norge bruker 50 ganger mer på strømstøtte enn på strømsparing. Da skyver Norge problemene foran seg, skriver Truls Gulowsen.

Norge bruker 50 ganger mer på strømstøtte enn på strømsparing. Da skyver Norge problemene foran seg, skriver Truls Gulowsen.

Leif Martin Kirknes

«Et alvorlig problem at det går 50 ganger mer til strømstøtte enn tiltak som får ned forbruket»

Kari Nessa Nordtun, til daglig ordfører i Stavanger, skal lede utvalget som skal meisle ut Aps nye energipolitikk.

Kari Nessa Nordtun, til daglig ordfører i Stavanger, skal lede utvalget som skal meisle ut Aps nye energipolitikk.

Jan Kåre Ness / NTB

Lederen i Aps energiutvalg vil utjevne strømprisene mellom nord og sør

I dag er Stine butikkansvarlig i Kommunikasjon Voss og selger mobiltelefoner og annen elektronikk. Kundemøter er helt uproblematisk.

I dag er Stine butikkansvarlig i Kommunikasjon Voss og selger mobiltelefoner og annen elektronikk. Kundemøter er helt uproblematisk.

Ingerid Jordal

Å stå opp om morgenen for å gå på jobb, føltes til tider umulig for Stine. Så fikk hun hjelp

KONKURRANSEUTSATT: Dag-Arne Johansen sier de som rengjør og vedlikeholder togene er glemt i debatten om konkurranseutsettingen. – Vi er like mye konkurranseutsatt som før, sier han.

KONKURRANSEUTSATT: Dag-Arne Johansen sier de som rengjør og vedlikeholder togene er glemt i debatten om konkurranseutsettingen. – Vi er like mye konkurranseutsatt som før, sier han.

Morten Hansen

Debatt om regjeringens togpolitikk: – Vi som jobber med vedlikehold og renhold, er usynlige


Flere saker