JavaScript is disabled in your web browser or browser is too old to support JavaScript. Today almost all web pages contain JavaScript, a scripting programming language that runs on visitor's web browser. It makes web pages functional for specific purposes and if disabled for some reason, the content or the functionality of the web page can be limited or unavailable.

SJ satser i Norge

Svensk togselskap skal konkurrere om norske strekninger

Statseide SJ skal konkurrere om persontrafikken i Norge. Rekrutteringen av medarbeidere er i gang.
SVENSKENE KOMMER! Dette SJ-toget går på strekningen mellom Stockholm og Oslo

SVENSKENE KOMMER! Dette SJ-toget går på strekningen mellom Stockholm og Oslo

Ole Palmstrøm

oystein.braathen@lomedia.no

SJ oppretter et norsk datterselskap som skal delta på anbud om togtrafikken i Norge.

Foreløpig er Berit Kjøll på plass som styreleder i SJ Norge AS. Hun er tidligere administrerende direktør i Flytoget.

– Vi ønsker at selskapet skal ha norske ansatte, norsk direktør og norsk styre.

SJ har kjørt til Norge siden 1902. Dette er første forsøk på å vinne anbud innenlands, sier administrerende direktør Crister Fritzson i SJ AB.

Dette er det nye Jernbane-Norge

KLARE: Styreleder Berit Kjøll og adm.dir. i SJ, Crister Fritzson vil vinne kontrakter på persontrafikk med tog.

KLARE: Styreleder Berit Kjøll og adm.dir. i SJ, Crister Fritzson vil vinne kontrakter på persontrafikk med tog.

Øystein Bråthen

Størst

Fritzson leder Nordens største togoperatør som daglig har 130 000 reisende. I august 2015 forbedret de tilbudet mellom Oslo og Stockholm med flere avganger og raskere tog. Siden har antall passasjerer økt med 28 prosent. Målet er å hente kunder fra flytrafikken og ta 30 prosent av markedet.

– Norge er første steg i en videre europeisk ekspansjon. Å etablere oss her styrker vårt skandinaviske nett, sier Fritzson.

Med forbindelse til København er alle tre skandinaviske hovedsteder inne på ruteplanen. Selskapet kjører også nattog Stockholm-Narvik.

Hongkong, et canadisk pensjonsfond og svensker snuser på norsk jernbane

Egne tilbud

Konkurransegrunnlaget er ikke kjent ennå, etter at utlysningen måtte utsettes. Et forslag har vært sendt på begrenset høring. Fritzson mener vinneren av en kontrakt må ha mulighet til å utvikle tilbudene overfor kundene. Selv om NSBs materiell er overtatt av et statlig selskap som så skal leie det ut, må det åpnes for å benytte egne vogner.

SJ skal kjøpe nye hurtigtog og modernisere eldre materiell for til sammen ni milliarder kroner. Disse skal kunne trafikkere hele Skandinavia.

NSB sender togdeler til Ungarn for vedlikehold - med trailer

Ønsker kontrakten

– SJ ønsker å vinne Sørlandsbanen, men er samtidig langsiktige. Vinner vi ikke første trafikkpakke så satser vi på neste, sier styreleder Berit Kjøll.

Hun mener det er viktig å holde oppe tempoet framover.

– Nå er vi opptatt av at det holdes fart i reformen. Konkurranseutsettingen kommer til å gi flere og langt mer fornøyde kunder. Nasjonal transportplan ser også ut til å bli det løftet norsk jernbane trenger, mener Kjøll.

Erfaring med anbud

Det svenske markedet ble åpnet for konkurranse i 1989. I 2011 la myndighetene all kommersiell togtrafikk ut på anbud.

I løpet av 25 år har SJ fått en dobling i antall reisende. Selskapet har vunnet tre av fire siste anbudsrundene de har deltatt i. Effektivisering har gitt kutt i kostnadene samtidig med en stor økning i billettsalget gjennom såkalt dynamisk prissetting.

– Vi forsøker å fylle alle tog. Passasjerer som har mulighet til å være fleksible kan velge bort de travleste avgangene, mot en lavere pris, opplyser Fritzson.

Sterkere bransje

I en undersøkelse de har fått gjennomført som viser hva de reisende legger vekt på, sier 80 prosent at prisen betyr mye. Også punktlighet er viktig.

– Selv om konkurranse betyr flere selskaper på sporene har vi beholdt punktligheten, som nå ligger på 90 prosent. Målet er 95 prosent i 2020, sier Crister Fritzson, som mener flere selskaper på skinnene styrker bransjen.

Les mer

Toglederne får utfordringer med flere aktører på skinnene
Går ned i lønn med ny arbeidsgiver

Avregulert marked

• SJ AB er heleid av staten. Driver persontrafikk.
• Ble etablert etter oppsplittingen av Statens Järnvägar 2001.
• Kjører lokale og regionale passasjertog, intercity og høyhastighetstrafikk, inkludert nattog.
• Frakter daglig 130 000 reisende på 1100 avganger fra 275 stasjoner.
• Har 4 500 ansatte. Omsetning: Cirka 7,5 milliarder svenske kroner.
• Innenriks er markedet i Sverige avregulert. Et tjuetall selskaper trafikkerer.
• Fjerntogene er fullt ut kommersielle, mens noe region- og lokaltrafikk får støtte gjennom offentlig kjøp.
• Styreleder i SJ Norge AS: Berit Kjøll.
• Aksjekapital: 1 030 000 kroner.

– Nå er vi opptatt av at det holdes fart i reformen.

Styreleder Berit Kjøll

Annonse
Annonse

Avregulert marked

• SJ AB er heleid av staten. Driver persontrafikk.
• Ble etablert etter oppsplittingen av Statens Järnvägar 2001.
• Kjører lokale og regionale passasjertog, intercity og høyhastighetstrafikk, inkludert nattog.
• Frakter daglig 130 000 reisende på 1100 avganger fra 275 stasjoner.
• Har 4 500 ansatte. Omsetning: Cirka 7,5 milliarder svenske kroner.
• Innenriks er markedet i Sverige avregulert. Et tjuetall selskaper trafikkerer.
• Fjerntogene er fullt ut kommersielle, mens noe region- og lokaltrafikk får støtte gjennom offentlig kjøp.
• Styreleder i SJ Norge AS: Berit Kjøll.
• Aksjekapital: 1 030 000 kroner.