JavaScript is disabled in your web browser or browser is too old to support JavaScript. Today almost all web pages contain JavaScript, a scripting programming language that runs on visitor's web browser. It makes web pages functional for specific purposes and if disabled for some reason, the content or the functionality of the web page can be limited or unavailable.
INTERNASJONAL KAMPANJE: Audun Sør-Reime sitter i arbeidsgruppen i ITF, som er ansvarlig for den pågående kampanjen for en tryggere og bedre jernbane.

INTERNASJONAL KAMPANJE: Audun Sør-Reime sitter i arbeidsgruppen i ITF, som er ansvarlig for den pågående kampanjen for en tryggere og bedre jernbane.

Roy Ervin Solstad

Jernbane, klima og ulikheter:

Audun og europeiske kollegaer skal vise oss hvor viktig jernbanen er

En sikker jernbane gir bedre samfunnsøkonomi og er en av løsningene på klimakrisen, mener Audun Sør-Reime, forbundssekretær i Norsk Jernbaneforbund (NJF).


31.01.2022
10:37
21.08.2023 17:00

morten.hansen@lomedia.no

– Jernbanen utligner sosial ulikhet, skaper jobber og kutter klimautslippene. For eksempel viser undersøkelser at for hver krone som investeres i jernbanen, genererer det også investeringer i resten av økonomien, sier Audun Sør-Reime i NJF.

Han sitter i forbundsstyret i forbundet, og er visepresident i jernbaneseksjonen i den europeiske grenen av internasjonale transportarbeiderføderasjonen (ITF), ETF.

Sør-Reime og ITF mener jernbanen er en viktig del av løsningen på de økonomiske, klimatiske og sosiale krisene vi står overfor i dag.

Offentlig jernbane

Derfor har ITF nå en kampanje for en sikker og bærekraftig jernbane.

Ett av kravene i kampanjen er blant annet derfor at jernbanen er offentlig eid og finansiert.

– Når jernbanen er så samfunnsnyttig som den er, kan det ikke være profitten som skal bestemme hvor og hvordan den skal drives. Vi mener det er til det beste for samfunnet at jernbanen ikke er eid av det private, sier Sør-Reime.

Fikk du med deg denne? Enorme prisforskjeller i toganbud: – Desperate etter å vinne

Store forskjeller

Han poengterer at selv om utfordringene er veldig forskjellige rundt om i verden, er mange av de kravene som kommer fram i denne kampanjen også i høy grad gjeldende for Norge og Norden.

– Når jeg snakker med jernbanearbeidere fra andre deler av verden, tar jeg meg selv i å tenke at vi har det veldig bra i Norge. Det gjelder både arbeidsvilkår og sikkerhet. Men vi har likevel mye å lære – og ikke minst mye vi må være oppmerksomme på.

Han påpeker at man ikke skal lenger enn til nabolandet Sverige for å se forskjeller.

I Stockholm er det kommet forslag om å fjerne konduktørene i lokaltogene.

– Vi er på alerten og er forberedt på at lignende forslag kan komme her hjemme, sier Sør-Reime.

Lokaltogene i Stockholm: Vil kaste konduktørene ut av toget. Frykter lovløse tilstander

Styrke sikkerheten

Han mener det er et forslag som vil gå ut over sikkerheten – ett av de viktigste punktene i kampanjen fra ITF.

– En sikker jernbane er en av forutsetningene for at jernbanen skal fungere. Jeg tror mange tenker at når alt blir digitalisert, trenger man ikke folk lenger. Men ny teknologi er ikke nødvendigvis sikrere eller mer effektiv. De sjekker ikke bare om folk har billett.

Han viser blant annet til at både passasjerene og de som jobber om bord i togene kan utsettes for vold og trakassering. Lav bemanning øker denne risikoen.

– Dette rammer spesielt kvinner, poengterer han.

Viktig internasjonalt samarbeid

Sør-Reime mener det internasjonale faglige samarbeidet er viktig. Han understreker at det er mange forhold som de jernbaneansatte i Norge slipper.

– Men det å møte andre, og dele informasjon og erfaring, er verdifullt. Og så er det viktig å kunne være med å påvirke utviklingen både blant opinionen, politisk ledelse og ledelsen i selskapene.

Han forteller at den europeiske grenen av ITF blant annet bruker mye tid på samtaler med politikere i EU-parlamentet.

– Lobbyvirksomhet er nødvendig. Vi prøver å påvirke så tidlig som mulig, selv om det opplagt er vanskelig å komme gjennom med sine synspunkter, sier han.

Den 27. mars blir kampanjen markert over hele verden.

– Det er vanskelig å vite hvordan vi skal markere dagen på grunn av koronaen. Men målet er å fortelle de som bestemmer over jernbaner og de som bruker den, hvor viktig togene og jernbanen er for samfunnet.

ITFs åtte krav for jernbanesikkerhet

1. Full bemanning på tog, stasjoner og all gods- og passasjertransport. Nei til førerløse tog.

2. Organisasjonsfrihet, kollektive forhandlinger og respekt for alle ILO-konvensjoner.

3. Respekt for grunnleggende arbeidsmiljøstandarder, tilgang til sanitæranlegg og forhandlinger og respekt for hvile- og permisjonssystemer.

4. HMS-komiteer og tillitsvalgte på alle arbeidsplasser, med full arbeidsgivers anerkjennelse og representasjon av kvinnelige arbeidstakere.

5. Trepartsundersøkelser av HMS-svikt og jernbaneulykker

6. Beskytte arbeidere mot vold og trakassering på jobben, gjennom ratifisering og håndheving av ILO-konvensjon 190.

7. Slutt på kjønnsbasert yrkessegregering.

8. Lik lønn og vilkår for arbeid av lik verdi for alle jernbanearbeidere.

31.01.2022
10:37
21.08.2023 17:00

ITFs åtte krav for jernbanesikkerhet

1. Full bemanning på tog, stasjoner og all gods- og passasjertransport. Nei til førerløse tog.

2. Organisasjonsfrihet, kollektive forhandlinger og respekt for alle ILO-konvensjoner.

3. Respekt for grunnleggende arbeidsmiljøstandarder, tilgang til sanitæranlegg og forhandlinger og respekt for hvile- og permisjonssystemer.

4. HMS-komiteer og tillitsvalgte på alle arbeidsplasser, med full arbeidsgivers anerkjennelse og representasjon av kvinnelige arbeidstakere.

5. Trepartsundersøkelser av HMS-svikt og jernbaneulykker

6. Beskytte arbeidere mot vold og trakassering på jobben, gjennom ratifisering og håndheving av ILO-konvensjon 190.

7. Slutt på kjønnsbasert yrkessegregering.

8. Lik lønn og vilkår for arbeid av lik verdi for alle jernbanearbeidere.




Mest lest

BITTERT: Per Olav Truberg har jobba mange år i matindustrien. Takken var oppsigelse da han havna i operasjonskø med et trøble kne.

BITTERT: Per Olav Truberg har jobba mange år i matindustrien. Takken var oppsigelse da han havna i operasjonskø med et trøble kne.

Erlend Angelo

Per Olav mistet jobben i operasjonskø: – Det er veldig sårt

BELASTENDE YRKE: Frisør og tillitsvalgt Kaja Aga Gaarder tar smertestillende for å klare arbeidsdagen. Etter en bilulykke har hun daglige smerter. Men hun tok smertestillende på jobb også før ulykken. Her fikser hun håret til Victoria Gjone.

BELASTENDE YRKE: Frisør og tillitsvalgt Kaja Aga Gaarder tar smertestillende for å klare arbeidsdagen. Etter en bilulykke har hun daglige smerter. Men hun tok smertestillende på jobb også før ulykken. Her fikser hun håret til Victoria Gjone.

Jan-Erik Østlie

Bruken av smertestillende øker: Kaja starter alltid arbeidsdagen med en Paracet

Unni tar gjerne på seg ekstra vakter. Hun elsker å gjøre en forskjell.

Unni tar gjerne på seg ekstra vakter. Hun elsker å gjøre en forskjell.

Eirik Dahl Viggen

Unni (65) var lei av livet som pensjonist. Da gjorde hun et uvanlig valg

Roy Ervin Solstad

Han er blant dem som har kommet med fete lønnskrav

OPPGJØR: Årets lønnsoppgjør står for døren og elektrikerne starter sine forhandlinger 22. april. Her er en Bravida-montør i sving med akkordarbeid på Drammen sykehus tidligere i år.

OPPGJØR: Årets lønnsoppgjør står for døren og elektrikerne starter sine forhandlinger 22. april. Her er en Bravida-montør i sving med akkordarbeid på Drammen sykehus tidligere i år.

Leif Martin Kirknes

Når får du ny lønn? Disse datoene må du merke deg

Håndverkere oppgir en høyere bruk av narkotika enn gjennomsnittet. Elektrobransjen frykter det kan føre til flere farlige situasjoner og ulykker på arbeidsplassene.

Håndverkere oppgir en høyere bruk av narkotika enn gjennomsnittet. Elektrobransjen frykter det kan føre til flere farlige situasjoner og ulykker på arbeidsplassene.

Leif Martin Kirknes

Økt kokainbruk blant unge elektrikere

Martine Lie satser på at et par måneder med permittering går greit.

Martine Lie satser på at et par måneder med permittering går greit.

Erlend Angelo

Potetmangel gir permitteringer i Bama

FLEST KVINNER: I rapporten kommer det fram at det ofte er unge kvinnelige ansatte, både med norsk og utenlandsk opprinnelse, som er skadelidende.

FLEST KVINNER: I rapporten kommer det fram at det ofte er unge kvinnelige ansatte, både med norsk og utenlandsk opprinnelse, som er skadelidende.

Colourbox.com

Renholdere trues med at de mister jobben om de er syke

HENTER I BARNEHAGEN: Fengselsbetjent Jørgen Myrvold samler overtid for å ha et hjem til barna. Han er helt avhengig av et godt lønnsoppgjør for å fortsette i fengsel.

HENTER I BARNEHAGEN: Fengselsbetjent Jørgen Myrvold samler overtid for å ha et hjem til barna. Han er helt avhengig av et godt lønnsoppgjør for å fortsette i fengsel.

Eirik Dahl Viggen

Jørgen (29) overlever på overtidstimer

Høyres Henrik Asheim er glad for å ha fått pensjonsforliket gjennom - og håper endringen er på plass allerede neste år.

Høyres Henrik Asheim er glad for å ha fått pensjonsforliket gjennom - og håper endringen er på plass allerede neste år.

Jonas Fagereng Jacobsen

Høyre vil ha superrask behandling av nye pensjonsregler

BLITT BEDRE: Etter at de fikk tariffavtale, syns tillitsvalgt Benjamin Jacobsen at samarbeidet med ledelsen har blitt bedre.

BLITT BEDRE: Etter at de fikk tariffavtale, syns tillitsvalgt Benjamin Jacobsen at samarbeidet med ledelsen har blitt bedre.

Herman Bjørnson Hagen

Sjefen mente de ansatte sluntra unna. Da begynte ballen å rulle

MÅLRETTA: Butikkansatt Ali Rahimi forteller arbeidsminister Tonje Brenna hvor hardt han har jobba for å lære seg norsk og få et normalt liv etter flukten fra Afghanistan.

MÅLRETTA: Butikkansatt Ali Rahimi forteller arbeidsminister Tonje Brenna hvor hardt han har jobba for å lære seg norsk og få et normalt liv etter flukten fra Afghanistan.

Brian Cliff Olguin

Ali kom fra Afghanistan som 17-åring. Han lærte seg norsk gjennom butikkjobben

Knut Viggen

Tidligere LO-leder blir korrupsjonsjeger

Etter en tøff runde med sensorer som skjelte henne ut under fagprøven, har Anny-Elise både skaffet seg fagbrev og fast jobb i forpleininga på sokkelen. Her fra hennes nyligste tur ut på Heidrun-plattformen.

Etter en tøff runde med sensorer som skjelte henne ut under fagprøven, har Anny-Elise både skaffet seg fagbrev og fast jobb i forpleininga på sokkelen. Her fra hennes nyligste tur ut på Heidrun-plattformen.

Privat

Anny-Elise ble skjelt ut av sensor. Nå har hun fått drømmejobben

Brian Cliff Olguin

Et orakel og en slags urmoder. Slik beskrives Berit (67) av kollegene

LANGE STREKK: Etter to års dragkamp, er Bergen fengsel omsider i mål med en avtale om 12-timersvakter i helgene.

LANGE STREKK: Etter to års dragkamp, er Bergen fengsel omsider i mål med en avtale om 12-timersvakter i helgene.

Eirik Dahl Viggen

Ansatte i Bergen fengsel får 12-timersvakter i helgene

Håvard Sæbø

Høyesteretts ankeutvalg: Sak om innleie må behandles på nytt

Per Backer

Fikk stoppet søndagsåpen butikk i Vinje

Kathrine Geard

Yngve sier sjelden hva han jobber med: – Da må jeg forklare resten av kvelden

Næringsminister Jan Christian Vestre er svært fornøyd med den nye handelsavtalen som EFTA-landene har forhandlet fram med India.

Næringsminister Jan Christian Vestre er svært fornøyd med den nye handelsavtalen som EFTA-landene har forhandlet fram med India.

Erlend Angelo

Nå skal norsk laks erobre India: – En «game changer»


Flere saker