Anbud på jernbanen
Verkstedarbeidere i politisk streik: Krever at vedlikeholdet av tog skjer i Norge
Ikke bare risikerer de å miste jobbene. De er minst like bekymret for at Norge svekker beredskapsevnen når vedlikeholdet av tog sendes ut av landet.
Onsdag gikk verkstedarbeiderne ut i en tre timer lang politisk streik. De møtte opp for å kreve svar av politikerne på hvordan Norge skal bevare kompetanse på vedlikehold av tog.
Anders Hauge-Eltvik
morten@lomedia.no
anders@lomedia.no
I sommer ble det klart at Vy, som fikk direktetildelt all togtrafikk på Østlandet, valgte Stadler til å vedlikeholde togene.
Mantena, som er eid av staten, tapte anbudskonkurransen.
Kritiske komponenter
Onsdag gikk verkstedarbeiderne ut i en tre timer lang politisk streik.
De er ikke bare bekymret for arbeidsplassene sine. De mener anbudstapet også vil svekke den norske sikkerhets- og beredskapsevnen.
– Vy har nå tildelt et utenlandsk selskap jobben med å vedlikeholde togene som går på Østlandet, uten at det foreligger krav om at kritiske komponenter skal vedlikeholdes i Norge, sier Glenn Noss, tillitsvalg for verkstedarbeiderne i Mantena på Grorud i Oslo.
Glenn Noss.
Anders Hauge-Eltvik
Sendes til lavkostland
Han påpeker at vedlikeholdskontrakten som gikk til sveitsiske Stadler kan medføre at togenes understell blir sendt til lavkostnadsland. Stadler har blant annet et stort verksted i Ungarn som vedlikeholder toghjul.
– I en krisesituasjon vil store deler av togene våre befinne seg tusenvis av kilometer unna. Dette vil svekke Norges beredskapsevne betraktelig, sier Noss.
Trenger volum i Norge
Hovedtillitsvalgt for verkstedarbeiderne i Mantena, Dag-Arne Johansen, sier konkurransen på togvedlikehold er nå så hard, det er omtrent umulig å tjene penger på de kontraktene som inngås. I sin appell under streikemarkeringen utenfor Stortinget understreket han at Mantena er avhengig av et visst volum for å kunne fortsette med tyngre vedlikehold i Norge.
– Hvis et så viktig volum som i trafikkpakke Østlandet går utenlands, risikerer vi at alt tungt vedlikehold forsvinner ut av landet, sa Johansen.
Dag-Arne Johansen.
Anders Hauge-Eltvik
Etterlyser regjeringen
Han mener den harde anbudskonkurransen er en av konsekvensene av jernbanereformen.
– Regjeringas manglende handling på å få jernbanen på rett kjøl igjen, er tydelig. Og sterkt beklagelig.
Verkstedarbeiderne i Mantena krever derfor at det settes krav til styrende myndigheter om at tyngre komponentvedlikehold fortsatt skal utføres i Norge.
– Dette for å sikre jernbaneberedskapen, for å sikre norske arbeidsplasser, og for å sikre fortsatt statlig togvedlikehold i Norge. Regjeringa må komme på banen, og vise handlekraft – nå, sa Johansen i sin appell.
Han advarer mot at 100 arbeidsplasser i Mantena kan forsvinne dersom ikke tyngre vedlikehold i Norge sikres.
SV varsler forslag
På markeringen utenfor Stortinget var også SV, MDG og Rødt på plass. SVs Freddy André Øvstegård takket de oppmøtte for å reise saken.
– Jernbanereformen har til nå bare skapt kaos, og den største regninga er det dere som jobber her som får. Og nå har det begynt å gå utover beredskapen på alvor, sier han.
Han sier det er gode grunner til å ha vedlikeholdskompetansen i Norge, og viser til krig og urolige tider, og nylig stengte grenser under pandemien.
– SV skal fremme et eget forslag om å stanse tildelinga av vedlikeholdskontrakten. Da må Stortinget ta aktivt stilling, og jeg håper sikkerhet trumfer markedsliberalistiske eksperimenter, sa han.
Freddy André Øvstegård.
Anders Hauge-Eltvik
Janne Håkonsen, leder i Lokomotivpersonalets Forening Oslo, er ikke i tvil om hva hun synes:
– Regjeringa bør skaffe seg en jernbanepolitikk. Dere har sett dere nødt til å gå til politisk streik for beredskapen på vegne av hele sektoren og befolkninga ellers. Det skulle faen ikke være nødvendig, tordnet hun.
Janne Håkonsen.
Anders Hauge-Eltvik
Verkstedarbeiderne i Mantena frykter for arbeidsplassene om anbudstildelinga ikke stoppes.
Anders Hauge-Eltvik
Dette er en sak fra
Vi skriver om de ansatte i alle deler av jernbanen og busstransport.