Fyller tida med kurs og opplæring:
Vy kjører færre togavganger – men uten at ansatte blir permittert
I en periode vil Vy redusere antall avganger på Bergensbanen og på Østlandet. Men det gjøres uten at ansatte blir permittert.
GODT SAMARBEID: Ove Sindre Lund, leder av Konduktørenes landsråd i Norsk Jernbaneforbund (NJF) roser Vy-ledelsen.
Morten Hansen
morten.hansen@lomedia.no
Sammenlignet med tidligere år er det rundt 70 prosent færre reisende med togene til Vy. Jernbanedirektoratet har bedt Vy se på hvordan de kan ha et togtilbud som er tilpasset nåværende antall reisende, samtidig som viktige smitteverntiltak ivaretas, skriver Vy i en pressemelding.
Les også: Professor refser Ap og LO for manglende alternativ krisepolitikk
Unngår permitteringer
Selv om blant annet nattogene til Bergen innstilles og de ekstra rushtidsavgangene om morgenen mellom Kolbotn og Oslo S slutter å gå, skjer dette uten at ansatte om bord blir rammet.
– Vi er glade for at vi sammen med foreninger og ansatte i denne omgang har funnet løsninger som gjør at vi unngår permitteringer i persontogvirksomheten vår. Det er en utfordrende situasjon der korona påvirker antall reisende, inntekter og nå også rutetilbudet vårt. Vi følger hele tiden med på utviklingen og reiserådene med tanke på justeringer av tilbudet. Per nå er det ikke planlagt ytterligere endringer, skriver Gina Scholz, kommunikasjonssjef i Vy, i en epost.
Innstillingene på Østlandet er planlagt å vare fram til utgangen av februar, mens på Bergensbanen vil det gå færre tog fram til utgangen av april.
Fikk du med deg denne? Vy-sjåførene Ruben og Morten har dårligere sykelønnsordning enn kollegaene: – Dette er klassekamp
Konstruktiv ledelse
Ove Sindre Lund, leder av Konduktørenes landsråd i Norsk Jernbaneforbund (NJF), sier at samarbeidet mellom de tillitsvalgte og ledelsen i Vy har vært godt. Da det ble klart at selskapet måtte innstille tog, fryktet de ansatte at det ville bli permitteringer.
– Det blir naturlig nok dagsverk til overs når det innstilles tog. Men ledelsen har vært konstruktive og kommet med forslag som har gjort at vi unngår det. Istedenfor permitteringer brukes den ledige kapasiteten til kurs og opplæring, sier Lund.
Koronaassistanse
Denne løsningen er man blitt enige om å bruke på ansatte som jobber på togene på Østlandet og Bergensbanen. Selv om den reduserte produksjonen på sistnevnte strekker seg over en lengre tidsperiode.
– I tillegg bruker vi noe av de ledige ressursene på koronaassistanse – å sette inn ekstra bemanning på enkelte avganger. Dette gjelder avganger hvor det er mange reisende og hvor det trengs litt mer innsats for å opprettholde smittevernsinnsatsen, sier Lund.
Mye lest: Dette er snittlønna i over 350 yrker
Godt samarbeid
Han mener ledelse og tillitsvalgte i Vy så langt har klart å ha et godt samarbeid i løpet av det siste året – på tross av de utfordringene koronapandemien har ført med seg.
– Den første tiden av pandemien, da vi måtte permittere ansatte, følte vi nok ikke at vi var helt på bølgelengde. Men etter hvert har det gått seg til, sier Lund.
Han understreker at myndighetenes kjøp av togreiser har gjort situasjonen enklere, men han er forberedt på at det på tross av økt vaksinering fortsatt er mye som er usikkert.
– Når togselskapene er nødt til å ta mer av tapet selv, har man vært nødt til å kutte i produksjonen. Vi håper selvfølgelig at vi kan begynne å kjøre som normalt når det nærmer seg sommeren, men jeg er innstilt på at det kan ta lengre tid, sier Lund.
Dette er en sak fra
Vi skriver om de ansatte i alle deler av jernbanen og busstransport.