JavaScript is disabled in your web browser or browser is too old to support JavaScript. Today almost all web pages contain JavaScript, a scripting programming language that runs on visitor's web browser. It makes web pages functional for specific purposes and if disabled for some reason, the content or the functionality of the web page can be limited or unavailable.
STÅR BAK VERNETJENESTEN: Ken-Arild Kristiansen og Tore Wilford, verneombud i henholdsvis Vy Buss i Fredrikstad og Vy Buss i Sarpsborg, bestemte tidligere i sommer at fremre bussdør skulle stenges. Det var et vedtak bussjåførene og deres tillitsvalgte hadde ventet på. Bak fra venstre: Leder av Bilpersonalets forening i NJF, Finn Arne Solberg, Freddy Kulblik, tillitsvalgt for NJF i Vy Buss Sarpsborg, Svein Jacobsen, tillitsvalgt i Fagforbundet i Fredrikstad, Ole Christiansen, leder avdeling Bilpersonalets forening Østfold i NJF.

STÅR BAK VERNETJENESTEN: Ken-Arild Kristiansen og Tore Wilford, verneombud i henholdsvis Vy Buss i Fredrikstad og Vy Buss i Sarpsborg, bestemte tidligere i sommer at fremre bussdør skulle stenges. Det var et vedtak bussjåførene og deres tillitsvalgte hadde ventet på. Bak fra venstre: Leder av Bilpersonalets forening i NJF, Finn Arne Solberg, Freddy Kulblik, tillitsvalgt for NJF i Vy Buss Sarpsborg, Svein Jacobsen, tillitsvalgt i Fagforbundet i Fredrikstad, Ole Christiansen, leder avdeling Bilpersonalets forening Østfold i NJF.

Morten Hansen

Bussjåførenes sikkerhet under korona:

Vy-sjåførene er provosert: mener ØKT-direktøren legger skylda på dem for inntektstapet under korona

Verneombudet i Vy Buss i Fredrikstad og Sarpsborg har krevd at fremre dør skal holdes lukket under pandemien. Direktør i Østfold kollektivtrafikk (ØKT) sier det kan bety færre ruter og ansatte. Det er en reaksjon som provoserer sjåførenes tillitsvalgte.



16.08.2021
11:07
16.08.2021 14:33

morten@lomedia.no

Verneombudene har krevde tidligere i sommer fremre bussdør lukket for å skjerme bussjåførene for koronasmitte. Det var en beslutning som ikke falt i god jord i det fylkeskommunale kollektivselskapet.

– Får vi ikke åpnet fremdøren på bussene kan konsekvensene bli færre ruter og færre ansatte, sier Børre Johnsen, direktør i Østfold kollektivtrafikk (ØKT), til Fredriksstad Blad.

Kraftig provosert

Det er en uttalelse gjør de tillitsvalgte i Norsk Jernbaneforbund (NJF) og Fagforbundet i Sarpsborg og Fredrikstad kraftig provosert. De påpeker at det ikke er bussjåførene og verneombudene som har ført til inntektstapet til ØKT – det er koronapandemien.

– Vi som er verneombud gjør det vi er satt til å gjøre – sikre et trygt arbeidsmiljø for bussjåførene, sier Ken-Arild Kristiansen, verneombud i Vy Buss Fredrikstad.

Det var han og Tore Wilford, selskapets verneombud i Sarpsborg, som sto bak stengingsvedtaket.

Forbannet

– At ØKT nå legger ansvaret for inntektstapet på oss sjåfører gjør oss forbannet, sier Freddy Kulblik, tillitsvalgt for NJF i Vy Buss Sarpsborg.

Han mener at Johnsen med sin uttalelse prøver å vaske hendene sine.

– Hvem er det som nå får merke trykket hvis passasjerene mister ruten sin? Det er vi som kjører bussen. Det ansvaret er det ØKT som selv har, fastslår Kulblik.

Fikk du med deg denne? Hotella har tapt pengar og halde stengt. Likevel fekk Thon-sjefen eit solid lønnshopp

Mange betalingsmuligheter

Sjåførenes tillitsvalgte og verneombud påpeker at det er fullt mulig å løse billett selv om den fremre døren er lukket.

– Nå er det ikke sånn at det mangler muligheter til å kjøpe billett – både app, internett og sms kan brukes. At kundene velger å ikke gjøre det kan ikke bussjåførene klandres for, påpeker Kristiansen.

Leder av Bilpersonalets forening i NJF, Finn Arne Solberg, understreker at de har etterlyst kontrollører på bussene.

– ØKT gikk ut i vinter og sa de skulle ha kontrollører, og det så vi fram til. Vi er klar over at det går ut over økonomien, og vi vil at passasjerene skal betale. Men når alt kommer til alt er det passasjerenes ansvar, sier Solberg.

Sjåførenes mange forslag

De tillitsvalgte påpeker at det fylkeskommunale selskapet ikke har satt i gang tiltak for å redusere inntektstapet. Sjåførene har selv spilt inn flere forslag – blant annet flytting av valideringsautomaten, mer vakthold og bedre informasjon.

– Vi kan ikke se at noe av dette er gjort. Det har vel bare vært to kontroller. Og informasjonen er dårlig. Jeg har snakket med kunder som har prøvd å komme i kontakt med kundesenteret – men de kommer ikke gjennom. Og kommer de gjennom blir de henvist til kontrollørene. Som ikke finnes, forteller Svein Jacobsen, tillitsvalgt i Fagforbundet i Fredrikstad.

Etterlyser kontroller

De tillitsvalgte understreker at de ikke har ansvar for å se til at passasjerene betaler, men bare kan oppfordre til at dette blir gjort. De viser til at sjåførene i blant annet i Oslo ikke har ansvar for billettsalg og validering.

– Det fungerer fordi det er hyppige kontroller og manglende billett får økonomiske konsekvenser for de reisende, sier Ole Christiansen, leder avdeling Bilpersonalets forening Østfold i NJF.

Det ironiske er at mens ØKT klager over at framdøra i bussene er stengt, av hensyn til sikkerheten til både sjåførene og passasjerene, så holder ØKT selv sine dører stengt på grunn av korona. Er helsen til sjåførene, som utsettes for potensiell smitte hele tiden, mindre viktig enn helsen til Børre Johnsen og de andre som sitter på kontoret til ØKT, spør Solberg.

Skuffet over Arbeidstilsynet

Arbeidstilsynet har i ettertid av oppslaget i Fredriksstad Blad opphevet verneombudets vedtak, og dermed må Vy Buss igjen åpne fremre bussdør. Tilsynet har i sitt vedtak lent seg på kommuneoverlegene i Sarpsborg og Fredrikstad og smittevernveilederen for kollektivtrafikken.

– Med tanke på den smitten som er i området er jeg skuffet over avgjørelsen til Arbeidstilsynet. Jeg synes ikke sikkerheten til våre sjåfører blir godt nok ivaretatt, sier Ken-Arild Kristiansen.

Han understreker at vernetjenesten har forholdt seg til arbeidsmiljøloven, som sier at det ikke skal iverksettes flere tiltak enn nødvendig for å unngå fare for liv og helse.

– Alle bussene går, og det er plass til like mange passasjerer. Det eneste som passasjerene ikke får gjort er å betale med et bankkort om bord i bussen. Da mener jeg vi er godt innenfor det loven sier, mener Kristiansen.

Slik svarer direktøren:

Direktør i Østfold kollektivtrafikk, Børre Johnsen, understreket at fallet i inntekter i verste konsekvens kan få følger for tilbudet.

– For å kalle «en spade for en spade» har vi da dessverre ikke annet å se på enn produksjonen med de konsekvenser det har, skriver Johnsen i en epost.

Han fastslår at om ØKT ikke får kompensert inntektsfrafall fra stat, fylke, kommuner eller billettinntekter, må produksjonen legges på et nivå det er penger til.

– Det er dessverre den reelle situasjonen, skriver han.

Må få opp inntektene

Han understreker at selskapet nå er inne i en ny fase og må fokusere på å få opp egne inntekter. Johnsen skriver at det å få kontroll på passasjerinngang har stor betydning for inntektene, og påpeker at konsekvensen av ikke å få nok inntekter fra billetter, kommune, og stat er at de må se på produksjonen.

ØKT-direktøren forteller at endring i plasseringen av validatorene har blitt prøvd uten at det har fungert.

– Våre nåværende billettmaskiner sliter med kapasiteten. Det er og satt inn det vi har hatt av mulighet vedrørende kontrollpersonell, skriver Johnsen.

ØKT har i tråd med statlige og fylkeskommunale føringer i størst mulig grad benyttet seg av hjemmekontor hele perioden. Blant annet for å ikke belaste kollektivtrafikken.

– Vårt kundesenter har på linje som før fungert via telefon og mail. ØKT har ikke noen åpne resepsjoner og fungerer som tidligere, skriver Johnsen.

Var dette interessant? Vil du dele den med noen andre?
16.08.2021
11:07
16.08.2021 14:33



Mest lest

Tre år er den vanlige maksperioden for arbeidsavklaringspenger den Høyre-ledede regjeringa innførte i 2018. (Illustrasjonsfoto)

Tre år er den vanlige maksperioden for arbeidsavklaringspenger den Høyre-ledede regjeringa innførte i 2018. (Illustrasjonsfoto)

Colourbox.com

Flere tusen kan miste AAP-støtten neste uke. Se hvem som rammes

 Vestøy Transport AS meldte nylig endring av forretningsadresse til denne privatboligen i Tana. Tidligere ble bedriften drevet gjennom en "virtuell adresse" hos regnskapsbyrået Norus Regnskap AS i Oslo.

Vestøy Transport AS meldte nylig endring av forretningsadresse til denne privatboligen i Tana. Tidligere ble bedriften drevet gjennom en "virtuell adresse" hos regnskapsbyrået Norus Regnskap AS i Oslo.

Privat

Dette er basen til en «norsk» transportbedrift med 20 ansatte

LIKT FOR ALLE: Terje Olsson, styreleder i LOfavør, krever at Elkjøp behandler sine ansatte likt, uavhengig om de er omfattet av tariffavtale eller ei. HK-leder Christopher Beckham (t.h.) er glad for støtten fra LO.

LIKT FOR ALLE: Terje Olsson, styreleder i LOfavør, krever at Elkjøp behandler sine ansatte likt, uavhengig om de er omfattet av tariffavtale eller ei. HK-leder Christopher Beckham (t.h.) er glad for støtten fra LO.

Brian Cliff Olguin

LO sier opp avtale med Elkjøp verdt 30 millioner: – De må endre holdning og bonusordning

Mannen kom seg ikke til Tromsø på grunn av dårlig vær. «Kågtind II» dro på fiske utem ham. Nå må rederiet Nergård Havfiske betale fiskeren for turen.

Mannen kom seg ikke til Tromsø på grunn av dårlig vær. «Kågtind II» dro på fiske utem ham. Nå må rederiet Nergård Havfiske betale fiskeren for turen.

Geir Vinnes/MarineTraffic.com

Fisker ble forlatt på kaia og mista 230.000 i lønn da flyet hans ble kansellert

KOMMENTERER SAKEN: Nav-direktør Hans Christian Holte beklager Navs språkbruk overfor syke Geir: – Slike formuleringer er noe av det som forteller meg at denne saken kunne vært håndtert annerledes.

KOMMENTERER SAKEN: Nav-direktør Hans Christian Holte beklager Navs språkbruk overfor syke Geir: – Slike formuleringer er noe av det som forteller meg at denne saken kunne vært håndtert annerledes.

Jan Richard Kjelstrup / ASD. Innfelt: Skjermdump av frifagbevegelse.no

Hva gikk galt da Geir ble mistrodd? Nå vil Nav-sjefen finne svar

BEVISST MISFORSTÅTT?: Abid Raja mener man her med vitende og vilje ønsker å misforstå ham. Den avtroppende likestillingsministeren mener det er leit at noen ønsker et debattklima hvor de som deltar må være pinlig nøyaktige i alle ordvalg i alle settinger.

BEVISST MISFORSTÅTT?: Abid Raja mener man her med vitende og vilje ønsker å misforstå ham. Den avtroppende likestillingsministeren mener det er leit at noen ønsker et debattklima hvor de som deltar må være pinlig nøyaktige i alle ordvalg i alle settinger.

Jan-Erik Østlie. Innfelt: privat

Rajas ordvalg skaper kraftige reaksjoner: – Helt hårreisende

VURDERES: Jysk har plassert ut iPader i butikkene for at kundens skal evaluere de ansatte. (Illustrasjonsfoto)

VURDERES: Jysk har plassert ut iPader i butikkene for at kundens skal evaluere de ansatte. (Illustrasjonsfoto)

pressefoto jysk

Jysk-ansatte føler seg presset til å skaffe kundevurderinger. Se hva ledelsen svarer

MER PRIVATISERING: EUs jernbanepakke fire innebærer blant annet obligatorisk bruk av konkurranse ved tildeling av kontrakter om persontransport med jernbane.

MER PRIVATISERING: EUs jernbanepakke fire innebærer blant annet obligatorisk bruk av konkurranse ved tildeling av kontrakter om persontransport med jernbane.

Tormod Ytrehus

I dag blir EUs jernbanepakke 4 en del av norsk lov: – Regjeringen gir blaffen i at de nettopp har tapt

Kroppen og arbeidslivet:

TILBUDENE BORTE: Etter 2014 har de aller fleste programmene for innsatte blitt kuttet. Ole Martin Aanensen mener det er dårlig økonomisk prioritering. Innsatte trenger hjelp til endring.

TILBUDENE BORTE: Etter 2014 har de aller fleste programmene for innsatte blitt kuttet. Ole Martin Aanensen mener det er dårlig økonomisk prioritering. Innsatte trenger hjelp til endring.

Sissel M. Rasmussen

Ole Martin kan aldri ta fri på vakt i fengselet: – Det er den konstante årvåkenheten som sliter mest

SÅRBARHET: – Vi møter mennesker i en sårbar livssituasjon og gjør så godt vi kan innenfor regelverket som politikerne har bestemt, sier Elisabeth Steen.

SÅRBARHET: – Vi møter mennesker i en sårbar livssituasjon og gjør så godt vi kan innenfor regelverket som politikerne har bestemt, sier Elisabeth Steen.

Merete Jansen

Nav-drapet rystet tillitsvalgte Elisabeth: Her er hennes melding til engstelige ansatte

Ansatte i pleie- og omsorgstjenesten har mer kvelds- og nattarbeid enn andre yrkesgrupper, ifølge arbeidslivsbarometeret til YS.

Ansatte i pleie- og omsorgstjenesten har mer kvelds- og nattarbeid enn andre yrkesgrupper, ifølge arbeidslivsbarometeret til YS.

Tri Nguyen Dinh

Vi jobber mer kveld, natt og helg enn før. Disse bransjene skiller seg ut

BEMANNINGSBYRÅ: – Bemanningsbyrået har ødelagt livet mitt, sier Rafal Janeczeks om tiden som ansatt i Kranfører AS. Han håper arbeidsinnvandrere skal slippe å oppleve det samme som ham.

BEMANNINGSBYRÅ: – Bemanningsbyrået har ødelagt livet mitt, sier Rafal Janeczeks om tiden som ansatt i Kranfører AS. Han håper arbeidsinnvandrere skal slippe å oppleve det samme som ham.

Håvard Sæbø

Kranfører Rafals historie ryster politikere. Dette vil de gjøre med bemanningsbyråene

Dabar galite skaityti „FriFagbevegelse“ straipsnius lietuvių, lenkų ir anglų kalbomis.

Dabar galite skaityti „FriFagbevegelse“ straipsnius lietuvių, lenkų ir anglų kalbomis.

Martin Guttormsen Slørdal

Nuo šiol naujienas apie darbuotojų gyvenimą Norvegijoje galite skaityti ir lietuviškai

Debatt

Ola Elvestuen konstruerer problemer som ikke fins, for deretter å påstå at EUs fjerde jernbanepakke kan «løse» dem for oss, skriver Grethe Thorsen.

Ola Elvestuen konstruerer problemer som ikke fins, for deretter å påstå at EUs fjerde jernbanepakke kan «løse» dem for oss, skriver Grethe Thorsen.

Leif Martin Kirknes

«Elvestuens grenseløse avsporingsforsøk»

Mannen var ansatt som boresjef på riggen Scarabeo 8 da han mistet beinet etter en motorsykkelulykke.

Mannen var ansatt som boresjef på riggen Scarabeo 8 da han mistet beinet etter en motorsykkelulykke.

Arkivfoto: Saipem

Etter at oljearbeideren fikk benprotese, startet konflikten. Nå får han 3,2 millioner i erstatning

Kroppen og arbeidslivet:

PÅ TUPPA: Er det trangt om plassen, må Andreas Tharaldsen løfte brettet høyt – på fingertuppene.

PÅ TUPPA: Er det trangt om plassen, må Andreas Tharaldsen løfte brettet høyt – på fingertuppene.

Sissel M. Rasmussen

Andreas er redd for å bli bitter og angre på yrkesvalget

Stine Blegeberg ble utsatt for fem alvorlige episoder da hun jobbet på barnevernsinstitusjon. Nå har Trygderetten godkjent at disse har gitt henne Posttraumatisk stresslidelse

Stine Blegeberg ble utsatt for fem alvorlige episoder da hun jobbet på barnevernsinstitusjon. Nå har Trygderetten godkjent at disse har gitt henne Posttraumatisk stresslidelse

Anne Myklebust Odland

Stine ble psykisk syk etter vold på jobben. Nå har hun vunnet en viktig seier i Trygderetten

SVENSKE ANER: Kanskje kan det svenske rallarblodet ha påvirket yrkesvalget til Krister Andersson. Det var harde tider den gangen rallarene regjerte, mens dagens industriarbeidere har arbeidsmiljøloven å støtte seg på.

SVENSKE ANER: Kanskje kan det svenske rallarblodet ha påvirket yrkesvalget til Krister Andersson. Det var harde tider den gangen rallarene regjerte, mens dagens industriarbeidere har arbeidsmiljøloven å støtte seg på.

Sissel M. Rasmussen

Krister (45) har vært industriarbeider i 27 år. Han er usikker på om han holder til pensjonsalder

Kommentar

Arkivfoto. Illustrasjonsfoto.

Arkivfoto. Illustrasjonsfoto.

Tormod Ytrehus

«Ingen skal måtte tåle å frykte for livet mens de gjør jobben sin»

LANG ERFARING: Svein B. Skarsbø har vært med på både kraftutbyggingen i Alta og Mongstadutbyggingen.

LANG ERFARING: Svein B. Skarsbø har vært med på både kraftutbyggingen i Alta og Mongstadutbyggingen.

Sissel M. Rasmussen

En gang fikk tunnelborer Svein 20 kilo stein i hodet: – Det har vært et hardt liv, men jeg har valgt det sjøl


Flere saker