JavaScript is disabled in your web browser or browser is too old to support JavaScript. Today almost all web pages contain JavaScript, a scripting programming language that runs on visitor's web browser. It makes web pages functional for specific purposes and if disabled for some reason, the content or the functionality of the web page can be limited or unavailable.

Tog

100 millioner ekstra til godstransport på jernbane

Regjeringen vil frakte mer gods på skinner. I revidert nasjonalbudsjett foreslår de 100 millioner kroner mer til godstogoperatører.

Rune Fossum/Jernbaneverket

Saken oppsummert

– Det har vært krevende for godstogoperatørene de siste årene, særlig på grunn av mange forsinkelser og innstillinger, sier samferdselsminister Jon-Ivar Nygård (Ap).

I revidert nasjonalbudsjett, som legges fram torsdag, foreslår regjeringen 100 millioner kroner mer til godstransporten i 2025.

Mesteparten av pengene, 70 millioner kroner, går til en ny kompensasjonsordning for godstogselskaper etter at Dovrebanen har vært stengt i vinter.

Taper inntekter

Banen stengt for trafikk i over to måneder på grunn av et umiddelbart behov for reparasjonstiltak på Otta jernbanebru.

Det satte en stopper for godstransporten mellom Oslo og Midt-Norge og videre til Bodø.

– Når godstogene ikke kjører, blir godset fraktet på vei. Da sitter togselskapene igjen med de faste kostnadene og mister inntektene, opplyser Samferdselsdepartementet.

På grunn av statsstøtteregelverk må kompensasjonsordningen bli godkjent av Eftas overvåkingsorgan (Esa) før utbetalingene kan starte.

Tilskuddsordning

Resten av pengene, 30 millioner kroner, går til tilskuddsordningen for å overføre gods fra vei til jernbane.

I årets budsjett er det allerede bevilget 104,8 millioner kroner til dette. Med økningen i revidert, blir summen totalt på 134,8 millioner kroner.

– Vi jobber for at enda mer gods skal transporteres grønt på jernbanen, samtidig som konkurransekraften og lønnsomheten til godstogoperatørene blir bedre, sier Nygård.

– For at vareeierne skal velge godstransport på bane, må de kunne stole på at varene kommer fram i tide. Da må vi få ned tallet på forsinkelser og innstillinger i togtrafikken.

Han sier at det er en hovedprioritering for regjeringen å få togene til å følge rutetabellene.

– Derfor er vår viktigste satsing å øke innsatsen innen vedlikehold og fornyelse av infrastrukturen.

Warning