Katharina Dale Håkonsen" />

Politikerne om lønna i staten:

Statsansatte Caroline håper på en annen tariffpolitikk etter valget: – Lokale lønnsforhandlinger gir skjevfordeling

Mens staten under borgerlig styre vil at all lønnsvekst skal fordeles lokalt, vil LO Stat det motsatte. Her svarer partiene om fordelingen av lønnstilleggene i staten.
ØNSKER ENDRING: Caroline Hals (f.v.) og Morten Hjorth-Jensen vil ha sentrale lønnsoppgjør. – De som ikke gjør det lille ekstra, skal ikke straffes for det. Vi har hatt tilfeller hvor folk ikke har gått opp i lønn på mange, mange år, sier Hals.

ØNSKER ENDRING: Caroline Hals (f.v.) og Morten Hjorth-Jensen vil ha sentrale lønnsoppgjør. – De som ikke gjør det lille ekstra, skal ikke straffes for det. Vi har hatt tilfeller hvor folk ikke har gått opp i lønn på mange, mange år, sier Hals.

Eirik Dahl Viggen

katharina@lomedia.no

På Frederikkeplassen ved Universitetet i Oslo (UiO) vrimler det av studenter. Etter halvannet år med digital undervisning, har lesesalene og auditoriene åpnet igjen. Studentene er forventningsfulle. Det er også de ansatte. For høsten er startskuddet for de lokale lønnsforhandlingene.

I år skal oppunder 60 millioner kroner fordeles mellom ansatte ved UiO. Caroline Hals (39) synes det er en svimlende høy sum.

– Lokale lønnsforhandlinger fører til skjevfordeling. De som gjør mest ut av seg, får enda mer. Ansatte som gjør jobben sin og kanskje ikke har så mange utviklingsmuligheter, får mindre, sier seniorkonsulenten og tillitsvalgt ved Det samfunnsvitenskapelige fakultet.

Fikk du med deg denne? Mens lønna til Raj (63) blir stadig mindre verdt, har andre i etaten fått doblet kjøpekrafta

HVA SIER PARTIENE OM TARIFFPOLITIKKEN? SE LENGER NEDE I SAKEN

Forventninger til valget

Det årlige lønnsoppgjøret kalles ofte vårens vakreste eventyr. Arbeidsgiver, i dette tilfelle staten, og hovedsammenslutningene LO Stat, YS Stat, Unio og Akademikerne forhandler dag og natt, så å si alltid på overtid.

De siste årene har staten gått høyt ut og sagt at all lønnsvekst skal fordeles lokalt i tråd med regjeringsplattformen. LO Stat, som forhandler på vegne av Norsk Tjenestemannslag (NTL), vil det motsatte, fordele alle pengene sentralt. I år ble de enige på midten: halvparten sentralt og halvparten lokalt.

– Jeg er innforstått med at ved hovedoppgjørene må litt av potten ut lokalt. Men de siste årene, med dagens regjering, har det blitt mer og mer penger til lokale forhandlinger i mellomoppgjørene, sier Hals.

Seniorkonsulenten har klare forventninger dersom de rødgrønne partiene vinner valget 13. september.

– Da håper jeg de vil fordele mer sentralt og at en ikke har disse gigantiske lokale pottene som bidrar til mer ulikhet, sier hun.

Klima, utenforskap og boligpolitikk: Dette ønsker Martin (33) i NTL Ung seg av en ny regjering

A- og B-lag lønnsmessig

Professor Morten Hjorth-Jensen (60) ved Det matematiske fakultet kaller det en solidarisk lønnspolitikk.

– Vi må sørge for at alle har en lønn de føler står i forhold til kompetansen de har og jobben de gjør. God lønn betyr også at du føler verdighet, sier Hjorth-Jensen.

Professoren er oppgitt over at UiO har privatisert deler av driften. Ved Det matematiske fakultet er alt renhold satt ut på anbud.

– At det er rent på toalettene, er en like viktig jobb som det en professor gjør. Jeg håper en ny rødgrønn regjering stopper og reverserer privatiseringen av offentlig sektor.

Universitet må være en rollemodell, mener han.

– Ut over det å videreføre kunnskap og tilføre samfunnet arbeidskraft av høy kvalitet med riktig kunnskap, må vi utdanne studenter med gode holdninger. Hvis vi som institusjon har et A- og B-lag lønnsmessig, sender vi ikke ut de riktige signalene, sier Hjorth-Jensen.

Fra «imponert» til «passe fornøyd»: 7 tillitsvalgte om resultatet av lønnsoppgjøret i staten

Konkurranse om studentene

Både Hals og Hjorth-Jensen etterlyser rettferdige og gjennomsiktige regler for å lønne medarbeidere.

– Hvis du ikke får lønnsopprykk over flere år, kan du sitte igjen med en følelse av at sjefen ikke liker deg. Da er det viktig at arbeidsgiver har lønnssamtaler med ansatte, sier Hals.

Ikke bare varierer lønnen mellom UiO-ansatte, men også sammenlignet med andre universitet og høgskoler og med privat sektor. Professoren underviser i fysikk og beregningsorientert naturvitenskap, etterspurt kunnskap i arbeidslivet.

– Studentene mine tilbys ofte jobb et år før de er ferdig med mastergraden. De går ut i veldig godt betalte og faglig spennende jobber. Vi kommer til å merke et press fra vitenskapelig side om å øke lønningene for å minske gapet mellom offentlig og privat sektor, sier han.

Dette mener partiene om lokale eller sentrale ­lønns­tillegg i staten:

Erlend Wiborg: – Frp sier ja, takk, begge deler. Overordnet mener vi at folk der ute, de som har skoen på, skal få bestemme. Men vi ønsker også at en del av lønnstillegg fordeles sentralt.

Høyre vil arbeide for at mer av lønnsdannelsen i offentlig sektor kan skje gjennom lokale forhandlinger.

Solveig Schytz (V): – Venstre har ikke gjort egne vedtak om hvordan lønnstillegg skal fordeles mellom lokale og sentrale forhandlinger. Vi setter organisasjonsfriheten høyt og vil verne om den.

Per Olaf Lundteigen (Sp): – Senter­partiet er sterk tilhenger av landsomfattende tariffavtaler og vil at mesteparten av lønnstilleggene skal forhandles sentralt, i kombinasjon med lokal forhandlingsrett.

Rigmor Aasrud (Ap): – Arbeiderpartiet er klar på at sentrale oppgjør er en grunnleggende viktig del av den norske modellen, og det er derfor en selvsagt del av vår politikk.

SV mener suksessen til den norske økonomien bygger på den norske modellen, med høy grad av fagorganisering, kollektiv lønnsdannelse med landsomfattende tariffavtaler, sentrale lønnsoppgjør og høy produktivitet. Dette må vi bygge videre på.

Bjørnar Moxnes (Rødt): – Rødt mener det kan være lurt at lønnsdannelsen i hovedsak forhandles sentralt, da dette ofte gir en bedre og mer rettferdig fordeling av lønn.

Fordeling av lønn i staten:

2012 Sentralt 86 prosent. Lokalt 14 prosent

2013 Sentralt 100 prosent. Lokalt 0 prosent

2014 Sentralt 64 prosent . Lokalt 36 prosent

2015 Sentralt 100 prosent. Lokalt 0 prosent

2016 Sentralt 51 prosent. Lokalt 49 prosent

2017 Sentralt 36,5 prosent. Lokalt 63,5 prosent

2018 Sentralt 50 prosent. Lokalt 50 prosent

2019 Sentralt 59 prosent. Lokalt 41 prosent

2020 Ingen lokale forhandlinger grunnet pandemien

2021 Sentralt 51 prosent. Lokalt 49 prosent

Kilde: LO Stat

Warning
Dette er en sak fra

Vi skriver om de ansatte i staten og virksomheter med statlig tilknytning.

Les mer fra oss

Annonse
Annonse

Dette mener partiene om lokale eller sentrale ­lønns­tillegg i staten:

Erlend Wiborg: – Frp sier ja, takk, begge deler. Overordnet mener vi at folk der ute, de som har skoen på, skal få bestemme. Men vi ønsker også at en del av lønnstillegg fordeles sentralt.

Høyre vil arbeide for at mer av lønnsdannelsen i offentlig sektor kan skje gjennom lokale forhandlinger.

Solveig Schytz (V): – Venstre har ikke gjort egne vedtak om hvordan lønnstillegg skal fordeles mellom lokale og sentrale forhandlinger. Vi setter organisasjonsfriheten høyt og vil verne om den.

Per Olaf Lundteigen (Sp): – Senter­partiet er sterk tilhenger av landsomfattende tariffavtaler og vil at mesteparten av lønnstilleggene skal forhandles sentralt, i kombinasjon med lokal forhandlingsrett.

Rigmor Aasrud (Ap): – Arbeiderpartiet er klar på at sentrale oppgjør er en grunnleggende viktig del av den norske modellen, og det er derfor en selvsagt del av vår politikk.

SV mener suksessen til den norske økonomien bygger på den norske modellen, med høy grad av fagorganisering, kollektiv lønnsdannelse med landsomfattende tariffavtaler, sentrale lønnsoppgjør og høy produktivitet. Dette må vi bygge videre på.

Bjørnar Moxnes (Rødt): – Rødt mener det kan være lurt at lønnsdannelsen i hovedsak forhandles sentralt, da dette ofte gir en bedre og mer rettferdig fordeling av lønn.

Fordeling av lønn i staten:

2012 Sentralt 86 prosent. Lokalt 14 prosent

2013 Sentralt 100 prosent. Lokalt 0 prosent

2014 Sentralt 64 prosent . Lokalt 36 prosent

2015 Sentralt 100 prosent. Lokalt 0 prosent

2016 Sentralt 51 prosent. Lokalt 49 prosent

2017 Sentralt 36,5 prosent. Lokalt 63,5 prosent

2018 Sentralt 50 prosent. Lokalt 50 prosent

2019 Sentralt 59 prosent. Lokalt 41 prosent

2020 Ingen lokale forhandlinger grunnet pandemien

2021 Sentralt 51 prosent. Lokalt 49 prosent

Kilde: LO Stat