JavaScript is disabled in your web browser or browser is too old to support JavaScript. Today almost all web pages contain JavaScript, a scripting programming language that runs on visitor's web browser. It makes web pages functional for specific purposes and if disabled for some reason, the content or the functionality of the web page can be limited or unavailable.

Regjeringen vil fjerne krav om drosjeløyve:

– Regjeringens forslag er en gave til Uber, mener transportarbeiderne

– Vi håpet regjeringen ville bruke lovverket på å bekjempe Uber. Regjeringens forslag til nytt regelverk åpner i stedet for at det skal bli lovlig, sier Dag-Einar Sivertsen i Transportarbeiderforbundet.
Samferdselsminister Ketil Solvik-Olsen vil modernisere drosjenæringa gjennom endringer i yrkestransportlova, men Transportarbeiderforbundet mener forslagene er et skritt i feil retning.

Samferdselsminister Ketil Solvik-Olsen vil modernisere drosjenæringa gjennom endringer i yrkestransportlova, men Transportarbeiderforbundet mener forslagene er et skritt i feil retning.

Roy Ervin Solstad

res@lomedia.no

Fredag presenterte regjeringen sitt høringsforslag til nytt og friere drosjeregelverk. Det inkluderer at man ikke skal trenge drosjeløyve ved samkjøring dersom betalingen ikke overstiger kostnaden ved turen, at man opphever retten og plikten for dem som har drosjeløyve til å være tilnyttet en drosjesentral, og at den øvre aldersgrensa for å ha drosjeløyve økes fra 70 til 75 år.

– Drosjenæringen får med dette forslaget ett regelverk som er enklere og bedre tilpasset dagens behov og ny teknologi, sier samferdselsminister Ketil Solvik-Olsen i en pressemelding.

Høringsnotatet om endring av yrkestransportloven [PDF/ekstern link]

Kritisk til frislipp

Ifølge NTB, vil Uber Pop – som har fire rettskraftige dommer i Norge på at tjenesten er ulovlig – fremdeles være ulovlig under det nye regelverket, men Dag-Einar Sivertsen er ikke beroliget etter å ha sett litt på høringsforslaget.

– Vi er umiddelbart urolige for det som ligger i forslaget. Dette er et forslag til endring som er stikk i strid med politikken til forbundet. Nå føler vi at man i stedet for å ta opp kampen mot Uber for å bekjempe dem, åpner for at det skal bli lovlig, sier han, men tar samtidig forbehold om at han ikke har fått gått nøye gjennom hele høringsforslaget.

Dag-Einar Sivertsen, 2. nestleder i Norsk Transportarbeiderforbund.

Dag-Einar Sivertsen, 2. nestleder i Norsk Transportarbeiderforbund.

Roy Ervin Solstad

– Slik vi oppfatter det, så er det fritt frem å få løyve om man oppfyller vilkårene, og ingen behovsprøving av løyvene, slik at det ikke ligger noen begrensning i hvor mange som kan få løyve. Det skaper en type frislipp og liberalisering som vi ikke ønsker. Vi har sett konsekvensene av en slik politikk i Sverige, og det var ikke vellykket, påpeker han.

• For mange drosjer er en større trussel enn Uber

– Prisene vil øke

NTF har lenge forfektet at det ikke skal være flere løyver enn at det gir en inntekt som det er mulig å leve av.

– Inntektsmengden i drosjemarkedet vil ikke endre seg stort, så dersom det blir langt flere løyver vil flere måtte dele på den samme potten. Skal de som kjører ha et levebrød av kjøringen sin, så betyr det at prisene vil gå opp, ikke ned slik regjeringen virker å tro med flere som konkurrerer om kundene, sukker han oppgitt.

Sivertsen sier forbundet vil sette seg ned og gå nøye gjennom høringsnotatet fram til fristen 1. mars.

– Det er liten tvil om at vi kommer til å følge opp denne høringa. Når yrkestransportloven åpner for slikt frislipp, så er vi bekymret for at andre deler av transportbransjen vil følge etter, sier han.

• Vil omorganisere drosjenæringa

– Vanskelig å reversere

Transportarbeiderforbundet har lenge signalisert et ønske der drosjenæringa ble organisert som en bedriftsmodell hvor enkeltbedrifter satt på flere løyver, og der sjåførene var ansatt i selskapene med mange løyver. Det er nå gjort i Nidaros Taxi som Transportarbeideren skrev om tidligere i høst.

At regjeringen går i motsatt retning et snaut år før stortingsvalget, overrasker imidlertid ikke NTF-nestlederen.

– På oss virker det som om man gjør et forsøk på å klemme ut så mye av tuben at det blir umulig å få det tilbake igjen. De har nok sett at de må få gjennomført dette før stortingsvalget, siden det vil bli vanskelig å reversere en slik ordning, sier Dag-Einar Sivertsen.

Annonse
Annonse