JavaScript is disabled in your web browser or browser is too old to support JavaScript. Today almost all web pages contain JavaScript, a scripting programming language that runs on visitor's web browser. It makes web pages functional for specific purposes and if disabled for some reason, the content or the functionality of the web page can be limited or unavailable.

Advarer mot at mannskap fra autoritære regimer svekker Norges beredskap

Norge risikerer bemanningsproblemer på skip i en krigssituasjon. Det svekker beredskapen, advarer Sjømannsforbundet og Sjøoffisersforbundet.
Det er viktig for Norges beredskap at mannskapet ikke er fra autoritære regimer, mener Norsk Sjømannsforbund.

Det er viktig for Norges beredskap at mannskapet ikke er fra autoritære regimer, mener Norsk Sjømannsforbund.

Tri Nguyen Dinh

tri@lomedia.no

Stortingets justiskomité hadde i forrige uke høringsrunde om regjeringens totalberedskapsmelding, som skal styrke den sivile motstandskraften.

Sjømannsforbundet påpeker at 85 prosent av varetransporten til og fra Norge skjer med skip, og at Forsvaret er helt avhengig av sivil skipsfart i en krise.

Likevel er over 90 prosent av mannskapet på NIS-fartøy utenlandsk.

Hva er NIS?

NIS er et norsk skipsregister (Norsk internasjonalt skipsregister).

Hensikten er å opprettholde norske skip under norske flagg, å oppnå bedre konkurransebetingelser for norske skip i utenriksfart. Og å motivere til ansettelse av norske sjøfolk på norske skip.

Skip i NIS er underlagt norsk jurisdiksjon og det norske lov- og forskriftsverk, med enkelte unntak og særregler.

Kilde: Store Norske Leksikon

Historiske erfaringer

Under andre verdenskrig var handelsflåten Norges viktigste bidrag til de alliertes seier, og nesten alle sjøfolk var nordmenn.

Nå frykter Sjømannsforbundet at mannskap fra autoritære regimer kan utgjøre en sikkerhetsrisiko.

– I 1940 fikk handelsflåten to ordrer – én fra Nygaardsvold-regjeringen om å gå til alliert havn, og én fra Quisling om å gå til en havn kontrollert av okkupantene. Alle valgte alliert havn fordi vi hadde nordmenn om bord, sier politisk talsmann i Sjømannsforbundet Stian Grøthe.

Videre påpeker han at etter Russlands angrep på Ukraina har Norge gitt over 400 dispensasjoner for utenlandske kapteiner.

Av disse er 112 russiske, 65 indiske og 20 kinesiske. PST har uttrykt bekymring for denne praksisen.

– Vi er enige i PSTs vurdering i at dette sannsynligvis utgjør en risiko, sier Grøthe.

Ønsker strengere regler

I november sa havminister Marianne Sivertsen Næss til FriFagbevegelse at det bør stilles krav om at besetningen ikke kommer fra land Norge ikke har et sikkerhetspolitisk samarbeid med.

Sjømannsforbundet støtter dette og ber regjeringen ta saken opp i Nato.

– Dette burde vært gjort for lenge siden, og det kan ikke gå fort nok, sier Grøthe.

FriFagbevegelse har siden høringen fant sted, torsdag i forrige uke, prøvd å få en uttalelse fra havminister Marianne Sivertsen Næss, men hun ønsker ikke å kommentere denne saken.

Nærings- og fiskeridepartementet skriver i en epost til Frifagbevegelse:

"Når det gjelder de foreslåtte endringene så er det en forutsetning at man i det videre arbeidet må balansere dette opp mot blant annet hensynet til sjøsikkerhet og bemanning".

- Tar ikke sikkerheten alvorlig

Norsk Sjøoffisersforbund vil også stoppe bruken av kapteiner fra autoritære regimer og mener regjeringen ikke tar sikkerhetsrisikoen alvorlig nok.

– Vi savner at meldingen anerkjenner farene denne praksisen utgjør, sier Endre Borgen Mæland i Sjøoffisersforbundet.

Selv om regjeringen har strammet inn reglene for russiske kapteiner, gjelder dette ikke for eksisterende tillatelser. Gitte tillatelser varer i fem år.

Trussel mot norsk sikkerhet

Stortingsmeldingen bekrefter at skjult etterretningsvirksomhet skjer langs norskekysten via sivile fartøy. Dette kan omfatte sabotasje, sanksjonsbrudd og infiltrasjon – noe også PST advarer mot i sin trusselvurdering for 2025.

 – Meldingen slår fast at hensynet til maritime transportmarkeder har betydning for nasjonal sikkerhet, men sier samtidig at vurderingen av tiltak for å forebygge sikkerhetstruende aktiviteter, skal avveies mot næringens behov. Her vil vi konstatere at næringens behov er og bør være det samme som behovet til det norske samfunnet for øvrig. 

For bedre beredskap vil Sjøoffisersforbundet også at myndighetene skal satse mer på norske sjøfolk og styrke maritime utdanninger.

– For å sikre trygg bemanning må myndighetene legge bedre til rette for bruk av norske sjøfolk. Norsk skipsfart må være en stabil og sikker del av totalberedskapen – både for Norge og våre allierte, sier Mæland.

Warning
Annonse
Annonse