Lars Semmerud er blind, og møter en rekke utfordringer og hindringer i hverdagen sin. De nye elsparkesyklene som ligger slengt rundt omrking på fortauet skaper derimot en helt ny og farlig situasjon.
Foto: ØRN E. BORGEN / NTB scanpix / privat
Elsparkesykler:
Blinde Lars (55) må gå ut i bilveien fordi elsparkesykler ligger slengt på fortauet
Nå er det mange tusen elektriske sparkesykler rundt omkring i hele Oslo. Mens politikerne krangler om hvordan de skal reguleres må blinde Lars ta bilveien til hjelp for å komme seg rundt i byen.
– Jeg kjenner følelsen av lettelse hver gang jeg kommer hjem etter å ha gått en tur. Lettelse over at jeg ikke blei skada i dag heller. Nå må noen ta grep, sier Lars Semmerud (55) til Dagsavisen.
Semmerud er blind og bor på Grünerløkka i Oslo. Han har førerhunden Enzo som hjelper han rundt i byen, og etter å ha vært blind i 30 år har han lært seg å ferdes i trafikken i Oslo sentrum. Han unngår med vilje steder som trikkeskinnene og gravearbeidene i Thorvald Meyers gate, og han har lært seg å håndtere hindringer som stillaser og bysykkelstativer.
• Les også: El-sparkesyklar ligg slengd i hovudstaden. Ramin og kollegaene må rydde opp
Tusenvis av sparkesykler
Men det siste drøye året har en ny stor og potensielt farlig utfordring dukket opp. Siden i fjor har det dukket opp tusenvis av nye elektriske sparkesykler i bybildet, minst 12.000 ifølge Aftenposten. Sparkesyklene står ofte parkert midt på fortauet, og ofte ligger de henslengt i store klynger og blokkerer hele fortauet for Semmerud og andre myke trafikanter.
– Det verste med dette er at når hunden min markerer at jeg ikke kan gå forbi et sted er den trent til å gå ned fra fortauet, ut i gata, og forbi hindringen. Jeg har ikke vært utsatt for noen ulykker, men det er ubehagelig når det kan komme lydløse elbiler eller syklister, sier Semmerud.
Når hunden Enzo stopper betyr det at noe står i veien på fortauet. Da kjenner 189 centimeter høye Semmerud etter med hendene hva som står i veien, om det for eksempel er et gjerde eller et stillas. Men dersom sparkesykkelen ligger slengt på bakken er det verre.
– Men selv om folk er flinke til å sette fra seg sparkesykkelen langs veggen hjelper det lite. Hvis jeg går forbi og tilfeldigvis kommer borti sykkelstyret som stikker ut kan sykkelen falle, for eksempel ned på hunden min, sier Semmerud.
• Fikk du med deg denne? Roald skjulte dysleksien for sjefen. Det gjorde også 30 andre kollegaer
Etterlyser parkering
Han har sågar opplevd at noen har parkert en sparkesykkel rett utenfor inngangsdøra til bygården der han bor.
– Jeg pleier å gå ut av porten før jeg tar sæle på hunden. Da holdt jeg på å ramle oppi sykkelen med fare for å slå meg ordentlig eller snuble ut i gata, sier Semmerud.
Han er tydelig på at han ikke ønsker å forby elsparkesyklene, men han ønsker seg faste steder de kan parkere, på samme måte som bysyklene. På den måten kan han være rimelig sikker på hvor hindringer er slik at han kan unngå dem.
Han etterlyser grep fra politikerne, enten det er fra byrådet, bystyret eller fra samferdselsministeren.
– Jeg vet ikke hvem det er som er blind, om det er meg eller politikerne som ikke ser på dette som et stort problem, sier han.
Politikerne krangler
Siden elsparkesyklene dukket opp i fjor har politikerne kranglet om hvorvidt syklene kan reguleres. I fjor kalte daværende samferdselsminister Jon Georg Dale Oslo kommunes forsøk på å regulere syklene for «skivebom». Nå sier statssekretær Ingelin Noresjø til nettstedet Shifter at det kan komme på plass nye regler om regulering av sparkesykler, for eksempel hvor de kan parkere, neste år.
Samtidig er både Trondheim og Bergen i åpen konflikt med leverandører av elektriske sparkesykler, og har hver sin rettsrunde med to selskaper som leier ut syklene for å finne ut hvilke fullmakter kommunene har til å regulere sparkesyklene.
Oslo kommune har så langt ikke tatt sparkesykkelselskapene til retten, men har gjentatte ganger etterlyst nye regler fra regjeringen for å kunne gjøre noe med sparkesykkelsituasjonen. I sommer gjennomfører kommunen et prøveprosjekt med egne parkeringssoner for syklene, uten at det ser ut til å være et særlig populært tilbud.
Samtidig som dette er et nytt opprør mot sparkesyklene i ferd med å danne seg i Oslo.
Bybetjentene i Oslo, som har ansvaret for fremkommeligheten i byen, fortviler over alle sparkesyklene.
– Å rydde sparkesykler tar nesten halve arbeidsdagen, sier bybetjentene.
Opprør mot sparkesyklene
Facebookgruppa «La oss ta fortauene tilbake» har i løpet av få dager fått 7.500 medlemmer. Gruppa protesterer mot at det står sparkesykler over alt på fortauene og blokkerer for myke trafikkanter. De vil provosere fram endringer ved å flytte syklene ut i bilveien i stedet.
Initiativtaker bak gruppa, Stein Leikanger, sier til TV 2 at han har brukt de siste to ukene på å rydde vekk elektriske sparkesykler fra fortauene.
– Vi har bilder som har blitt lagt ut i gruppa, som man skulle tro var arrangerte. Det ser forferdelig ut og det går ikke an å komme frem. Hvorfor skal vi leve med det? Fortauene må være fremkommelige, sier Leikanger.
Mest lest
TRENGER FOLK: På den spanske ambassaden på Frogner i Oslo er det tre ledige stillinger, med en årslønn på rundt 250.000 kroner.
Kai Hovden
Reagerer på ambassadelønn: – Sjokkerende lavt
Brian Cliff Olguin
Butikkansatte får ny lønn
BITTERT: Per Olav Truberg har jobba mange år i matindustrien. Takken var oppsigelse da han havna i operasjonskø med et trøble kne.
Erlend Angelo
Per Olav mistet jobben i operasjonskø: – Det er veldig sårt
BELASTENDE YRKE: Frisør og tillitsvalgt Kaja Aga Gaarder tar smertestillende for å klare arbeidsdagen. Etter en bilulykke har hun daglige smerter. Men hun tok smertestillende på jobb også før ulykken. Her fikser hun håret til Victoria Gjone.
Jan-Erik Østlie
Bruken av smertestillende øker: Kaja starter alltid arbeidsdagen med en Paracet
Unni tar gjerne på seg ekstra vakter. Hun elsker å gjøre en forskjell.
Eirik Dahl Viggen
Unni (65) var lei av livet som pensjonist. Da gjorde hun et uvanlig valg
Roy Ervin Solstad
Han er blant dem som har kommet med fete lønnskrav
OPPGJØR: Årets lønnsoppgjør står for døren og elektrikerne starter sine forhandlinger 22. april. Her er en Bravida-montør i sving med akkordarbeid på Drammen sykehus tidligere i år.
Leif Martin Kirknes
Når får du ny lønn? Disse datoene må du merke deg
Håndverkere oppgir en høyere bruk av narkotika enn gjennomsnittet. Elektrobransjen frykter det kan føre til flere farlige situasjoner og ulykker på arbeidsplassene.
Leif Martin Kirknes
Økt kokainbruk blant unge elektrikere
Martine Lie satser på at et par måneder med permittering går greit.
Erlend Angelo
Potetmangel gir permitteringer i Bama
FLEST KVINNER: I rapporten kommer det fram at det ofte er unge kvinnelige ansatte, både med norsk og utenlandsk opprinnelse, som er skadelidende.
Colourbox.com
Renholdere trues med at de mister jobben om de er syke
Mats Ruland har allerede fire oppgjør på sitt bord, og skal i gang med mekling uka etter påske.
Leif Martin Kirknes
Lønnsoppgjøret: Brudd i tre nye oppgjør
Renovatørene Markus Michalsen Helmundsen (t.v.) og Svein Øyvind Syse Johansen er godt kledd i gule refleksjakker, arbeidsbukser og vernesko. De får dekket alt arbeidstøy av jobben. Det får ikke barnehageansatt Alexander Filiberto (i midten).
Jan-Erik Østlie
Alle tre jobber i kommunen, men bare to får dekket alt arbeidstøy
HENTER I BARNEHAGEN: Fengselsbetjent Jørgen Myrvold samler overtid for å ha et hjem til barna. Han er helt avhengig av et godt lønnsoppgjør for å fortsette i fengsel.
Eirik Dahl Viggen
Jørgen (29) overlever på overtidstimer
Heiko Junge / NTB
Vær obs på dette hvis du må jobbe i påska
NÆRMERE INDUSTRIEN: Arbeidsgivere og arbeidstakere har signert på at bussbransjen må nærme seg gjennomsnittlig industriarbeiderlønn, men NHO Transport vil likevel holde seg innenfor rammene til den konkurranseutsatte industriens lønnsoppgjør.
Rodrigo Freitas / NTB
Uansett hva industriarbeiderne får i lønnstillegg, krever bussjåførene mer
Høyres Henrik Asheim er glad for å ha fått pensjonsforliket gjennom - og håper endringen er på plass allerede neste år.
Jonas Fagereng Jacobsen
Høyre vil ha superrask behandling av nye pensjonsregler
MÅLRETTA: Butikkansatt Ali Rahimi forteller arbeidsminister Tonje Brenna hvor hardt han har jobba for å lære seg norsk og få et normalt liv etter flukten fra Afghanistan.
Brian Cliff Olguin
Ali kom fra Afghanistan som 17-åring. Han lærte seg norsk gjennom butikkjobben
BLITT BEDRE: Etter at de fikk tariffavtale, syns tillitsvalgt Benjamin Jacobsen at samarbeidet med ledelsen har blitt bedre.
Herman Bjørnson Hagen
Sjefen mente de ansatte sluntra unna. Da begynte ballen å rulle
Knut Viggen
Tidligere LO-leder blir korrupsjonsjeger
Debatt
Felles for mange som deltar i debatten, er at de ikke er unge lenger. De fikk barn i en litt annen verden, skriver Helle Cecilie Palmer.
Agenda Magasin