- Dette er et glimrende eksempel på at denne regjeringen tar fra arbeidsfolk for å finansiere skatteletter til de rikeste, sier bransjerådsleder for buss i Transportarbeiderforbundet, Per Ole Melgård.
Roy Ervin Solstad
Bussjåfører får ekstraskatt: «Dette her gjør meg ikke bare irritert. Det gjør meg forbanna»
Rett før jul varslet regjeringen at frikort for ansatte i kollektivselskaper skulle skattlegges allerede fra nyttår. Det får bransjerådsleder for buss i Transportarbeiderforbundet, Per Ole Melgård, til å se rødt.
res@lomedia.no
– Dette er enda et glimrende eksempel på hvordan regjeringen og skattleggingsministeren fra Fremskrittspartiet tar fra vanlige folk for å finansiere de rikes skattelettelser, tordner han.
• Bussjåfør Kjell Arne og familien hans risikerer 30.000 kroner i ekstraskatt
Fribeløp på 7.000 kroner
Det var rett før jul at regjeringen kom med nyheten om at ansatte i kollektivselskaper som tidligere har vært unntatt regelen om fordelsbeskatning for frikort for seg selv, ektefelle/samboer og barn, fra nyttår får lagt til verdien av frikortet til inntekten. Dermed får blant annet bussjåfører en real skatteskjerpelse ved å ta ut frikort.
Melgård viser til at i Oslo og Akershus er verdien på et frikort drøyt 18.700 kroner i året for voksne. I den nye forskriften fra finansdepartementet står det at det er et fribeløp på 7.000 kroner for rabatter man får gjennom jobben, dersom rabatten er på under 50 prosent av markedsverdien.
– Dette blir mange hundre kroner i ekstra skatt hver måned. Vennlig hilsen Siv, sier han oppgitt.
Utidig innblanding
Melgård reagerer også sterkt på at denne endringen kom så brått på.
– I håndboka fra skattemyndighetene for 2019 står et at fritaket skal videreføres, så dette har kommet så sent at ikke en gang veilederen til lokale ligningsmyndigheter har fått det med seg. Resultatet vil bli at mange vil se seg nødt til å si fra seg frikortet og i stedet benytte privatbil framfor kollektivtransport, og det er vel ikke det man ønsker, spør han retorisk.
Å hente inn inntektstapet som skattleggingen medfører i neste tariffoppgjør, tror han heller ikke vil bli enkelt.
– Siden det blir dyrere å ha frikort og flere vil si fra seg den fordelen, så vil det bli vanskeligere å «bytte inn» frikortet i økt lønn i tariffoppgjøret. Derfor er dette utidig politisk innblanding i tariffestede rettigheter. Dette her gjør meg ikke bare irritert. Det gjør meg forbanna. Denne regjeringen faller arbeidsfolk i ryggen, noe jeg håper folk husker ved neste valg, understreker Melgård.
Dyrere og dyrere
I utgangspunktet var frikortet helt gratis for bussjåfører, men siden innføringen av bussbransjeavtalen i 2008 har frikortet kostet de ansatte stadig mer. Det begynte med 80 kroner i egenandel i 2008. I tariffoppgjøret for snart tre år siden ble det endret til en årlig egenandel på 500 kroner for den ansatte og den ansattes barn, mens egenandel for frikort for samboer eller ektefelle ble satt til 1.000 kroner i året. Da fikk også pensjonister egenandel på frikortene sine, begrenset oppad til 1.500 kroner i året.
For bussjåførene selv, er det imidlertid å reise gratis, dersom de reiser i uniform.
– Jeg vil ikke utelukke at det blir flere reisende i uniformer fremover, men det går jo ikke for resten av familien, sier Per Ole Melgård.
Klarere regler
Til FriFagbevegelse sier kommunikasjonsrådgiver Kristina Storeng i Finansdepartementet at hensikten med endringene om personalrabatter er å gi klarere regler for hvor store fordeler som kan gis skattefritt.
– I tillegg er det mye som tyder på at det i en del bransjer har vært gitt rabatter som går langt utover det reglene var ment for, uten at dette har vært skattlagt, sier Kristina Storeng.
Mest lest
LO og NHO har sammen utredet en «reformert AFP», og LO ønsker at denne skal bli del av et samordnet tariffoppgjør til våren. Men innad i LO har det vært svært ulike syn på forslagene som er lagt fram - og nå begynner tiden å renne ut.
Tormod Ytrehus
Pensjonsordning kan snart forsvinne: Dette handler AFP-striden om
Seks dekk fra en Boeing 737 var stablet på en pall og veltet da Roy Grindstrand skadet seg på jobben.
Jonas Fagereng Jacobsen
Navs klagefrist ble for kort for Roy. Nå kan den bli enda kortere
Martin Guttormsen Slørdal
Ny pensjon kan svekke Norges sikkerhet: Fire av ti i Forsvaret vil slutte
Det er kun 1.200 meter mellom bebyggelsen og den nærmeste vindmølla i Havøysund. Likevel har det vært lite protester mot vindparken.
Håvard Sæbø
Oppgitt ordfører: – Man kan jo lure hva staten har tenkt å bruke Finnmark til
– Nå kommer vi med vårt krav, der vi ivaretar våre medlemmers utfordringer og muligheter, sier forbundsleder Jørn Eggum.
Håvard Sæbø
AFP har skapt storkonflikt mellom LO-forbund. Her er Fellesforbundets løsning
Merethe Solberg er bekymret for at flere ikke vil klare seg gjennom alle krisene med pandemi, dyrtid og rentehevinger.
Erlend Angelo
Renta øker igjen: – Folk går fra den ene krisa til den andre
– Om jeg noen gang klarer å slippe tankene: «Gir jeg barna det de trenger? Er det bra nok?». Det tviler jeg dessverre på, sier småbarnsmoren. Fortvilet forsøker hun å skaffe det helt nødvendige av mat og klær til sine fire barn.
Tomm Pentz Pedersen
«Silje» (42): – Jeg bruker strøm kun i ukene barna er hos meg
Jørn Teigen har jakt som sin hobby. Uten ekstrajobben hadde det ikke blitt like mange opplevelser i naturen.
Privat
Jørn var lei av å ha dårlig råd. Nå jobber han ekstra og jakter egen mat
Erlend Angelo
Tordis gleder seg fortsatt til å gå på jobb etter 47 år. Her er hemmeligheten
Køen ble lang for å sikre seg en pose mat.
Tom Vestreng, Dagsavisen
Krisa øker ved Fattighuset: – Rundt 100 må gå tomhendt hjem
Sjåførene frykter det betyr at de må utføre samme jobb, på dårligere betingelser og lavere lønn. (Illustrasjonsfoto)
Alf Ragnar Olsen
Sjåførene i Posten frykter dårligere betingelser og lavere lønn
Nav må ta utgangspunkt i at mottakeren ikke kjenner reglene og heller ikke enkelt kan forstå juridiske tekster, mener sivilombud Hanne Harlem.
Hanna Skotheim
Nav begrunner avslag for dårlig, mener Sivilombudet
Jan-Erik Østlie
Ap-topp: – Vanlige folk har også to biler, hus og gode liv. Det er ikke alle som strever
GOD STEMNING: ... på kokeriet. Der det visstnok ikke jobba så mange damer, men Marit Lovise Hanekam (til venstre) og Renate Øvstetun Tungen smilte i alle fall bredt!
Erlend Angelo
Den tradisjonsrike norske familiebedriften skal lære amerikanerne å drikke saft
Richard Storevik i Fellesforbundet krever at bankene – i de vanskelige tidene som er nå – ikke øker utlånsrenten ytterligere etter Norges Banks siste renteheving.
Roy Ervin Solstad
Fagforeningsleder åpner for bankboikott etter renteheving
Jøran Grønstad
Erling Braut Haaland er første fotballspiller på lista over Norges rikeste
Sina Hennig og Robin Bull Kulseth studerer sosialt arbeid og har fått boka «Vi fattigfolk» av Anna-Sabina Soggiu. På torsdag var de på bokbad med forfatteren.
Jonas Fagereng Jacobsen
Kan Robin fra Oslos vestkant forstå fattigdom?
Det tok lang tid før Hilde Abigael Bergersen aksepterte at hun var døv, men selvtilliten blir stadig bedre. Arbeidsplassen hennes får mye av fortjenesten for det.
Hanna Skotheim
Da døve Hilde ble ansatt, var flere skeptiske
FORSVARSVERK: På hver side av buret settes et gjerde av aluminiumsrør ned i Skallelva. Rørene står løst slik at de kan gli ned og tette åpninger som oppstår når pukkellaks og vannstrømmer graver i steinbunnen.
Kolbjørn Rushfeldt
Fengselsbur fra Vadsø fengsel fanget 40.000 pukkellaks
Kronikk
Det som virkelig kjennetegner en god tillitsvalgt, er evnen til å gjøre andre gode, skriver Ole Roger Berg.
Leif Martin Kirknes