JavaScript is disabled in your web browser or browser is too old to support JavaScript. Today almost all web pages contain JavaScript, a scripting programming language that runs on visitor's web browser. It makes web pages functional for specific purposes and if disabled for some reason, the content or the functionality of the web page can be limited or unavailable.
Samferdselsminister Jon-Ivar Nygård sier han følger situasjonen i kollektivtrafikken tett. Her ved en buss i hjembyen Fredrikstad, der han hadde suksess med gratis tilbud i en måned.

Samferdselsminister Jon-Ivar Nygård sier han følger situasjonen i kollektivtrafikken tett. Her ved en buss i hjembyen Fredrikstad, der han hadde suksess med gratis tilbud i en måned.

Werner Juvik

Folk svikter buss, tog, trikk og bane etter koronaen

Da samferdselsministeren var ordfører, testet han ut gratis buss i byen sin

Kollektivselskapene taper millioner hver dag. – Vi vil følge situasjonen tett videre, sier samferdselsminister Jon-Ivar Nygård.



05.11.2021
11:36
05.11.2021 13:22

ola.tommeras@fagbladet.no

Fortsatt er det bare 80 prosent av passasjerene som har kommet tilbake til trikk, bane, tog eller buss etter korona-nedstenging.

Ruter sier de vil kutte ut deler av tilbudet, dersom ikke de reisende snart kommer tilbake. I tillegg vurderes å dekke tap med økte billettpriser.

– Akkurat nå hadde det heller vært en idé å teste ut gratis tilbud en periode, og friste folk tilbake, synes leder av Oslo Sporveiers arbeiderforening, Ola Floberg.

Både samferdselsbyråd i Oslo og samferdselsminister er avventende.

Kun sikret ut året

Mandag legger Støre-regjeringen fram sitt statsbudsjett, og kollektivselskapene og fylkene venter spent. De håper å få utvidet kompensasjonsordningen og sikre selskapene som sliter, slik at kutt unngås. Solberg-regjeringen sikret bare kollektivselskapene ut året i sitt budsjett.

– Kollektivselskapene trenger å få forlenget kompensasjonsordningen. Staten bør ikke straffe Ruter og andre kollektivselskap for å ha støttet lojalt opp om koronarådene og bedt folk om å la være å reise, sier byråd for miljø og samferdsel i Oslo, Sirin Hellvin Stav (MDG).

På spørsmål om en periode med gratis kollektivtransport kan være en idé, svarer Hellvin Stav følgende:

– Siste regnskap i et normalår (2019) viser fire milliarder i billettinntekter. Dersom kollektivtilbudet skulle vært gratis, ville dette kreve en tilsvarende økning i tilskuddet fra Oslo kommune og Viken fylkeskommune.

Mye lest: Hvis bussjåføren bommer med 14 sekunder på ruta, betyr det 7.000 kroner i gebyr

Taper millioner daglig

I forrige uke varslet Ruter, som er bestillerselskapet for hele Oslo og deler av Viken, at de må kutte ut ruter og heve billettpriser dersom ikke folk begynner å reise kollektivt igjen. De taper millioner hver eneste dag.

Nyeste tall (uke 42) viser at fortsatt har bare 80 prosent av passasjerene kommet tilbake etter nedstenging, sammenlignet med siste normalår, 2019.

I 2019 gikk det fire milliarder kroner inn i billettinntekter i Ruter. Nedgangen i antall reisende tilsvarer dermed mer enn to millioner kroner daglig.

Ruter har anslått neste års tap i billettinntekter til 1,2 milliarder dersom folk ikke begynner å kjøre kollektivt igjen.

Intens jobb for kollektivtransporten

– I halvannet år har vi bedt folk om ikke å reise kollektivt, og det tar tid for å omstille seg for den som har vent seg til å bruke bilen. Skulle staten likevel la kollektivselskapene i stikken, skal vi uansett snu hver stein for å ta vare på rutetilbudet. Det er viktig å unngå rutekutt som kan gjøre kollektivtransporten mindre attraktiv og føre til ytterligere bortfall av reisende, sier byråd Hellvin Stav.

Hun forteller at det jobbes intenst med å få folk tilbake til busser, baner og trikker.

– Ruter gjennomfører markedskampanjer og mobiliserer hele kollektivfamilien for å øke kollektivandelen. I tillegg gjøres det løpende arbeid med å få innsikt i reiser og behov etter gjenåpning. Det vil gi grunnlag for tilpasning av kollektivtransporten, sier hun.

Følger situasjonen tett

Samferdselsminister Jon-Ivar Nygård sier ikke noe om hvordan staten vil hjelpe kollektivselskapene videre over kneika, men hjelp er ventet.

– Vi vil følge situasjonen tett videre. Det er fylkeskommunene som har ansvaret for tilbudet, også med tanke på omstilling når etterspørselen endrer seg. Likevel har staten under pandemien bidratt til å sikre et nødvendig tilbud, svarer han i en epost til Fagbladet.

– Når kollektivtrafikken for fullt er tilbake i normalt gjenge, har vi ingen fasit på. Mange spår nye og endrede reisevaner, men hvordan fremtiden blir, er usikkert, skriver han.

– Perfekt tid for gratisprosjekt

Den nye samferdselsministeren var inntil nå ordfører i Fredrikstad. Han er en av to ordførere som har vært med på å gjennomføre et prøveprosjekt med gratis kollektivtransport i hele byen i en måned.

Nygård svarer ikke på om det kunne være aktuelt som samferdselsminister å stimulere til slike prosjekter som et virkemiddel til å få folk tilbake til busser, trikker, tog og bane. Leder av Oslo Sporveier arbeiderforening, Ola Floberg, er derimot ikke i tvil om at det ville vært perfekt nå.

– Det ville kostet mye, men jeg tror det ville vært verdt pengene. Jeg skulle gjerne sett at vi var med offensive, framfor å snakke ned kollektivtransporten og true med rutekutt og dyrere billetter. Hadde vi fått kjøre en periode gratis, kunne billettkontrollørene vært servicepersonell og assistert nye reisende. Vi kunne vist fram muligheten og rekruttert flere, sier han.

Var dette interessant? Vil du dele den med noen andre?
05.11.2021
11:36
05.11.2021 13:22



Mest lest

Leif Martin Kirknes

– Vi skal ikke plage kundene, sier kraftsjefen. Dette strømselskapet er ikke som alle andre

LO-sekretær

LO-sekretær

Jan-Erik Østlie

Strømsjokket: – Vi kan prise oss lykkelige over det statlige eierskapet, sier LO-sekretær

Tonje Paulsen Solem

Anna (59) kan miste jobben hvis Norgesplaster flagges ut til Spania: – Det var sjokk og fortvilelse

Girteka anmeldes regelmessig for brudd på kabotasjereglene i Norge. Nå går politiet til sak mot selskapet på bakgrunn av 11 forhold.

Girteka anmeldes regelmessig for brudd på kabotasjereglene i Norge. Nå går politiet til sak mot selskapet på bakgrunn av 11 forhold.

Stein Inge Stølen

Transportgigant har kjørt ulovlig i Norge, ifølge politiet. Nå må selskapet møte i retten

Kommentar

Jonas Gahr Støre var statsråd i Jens Stoltenbergs andre regjering.

Jonas Gahr Støre var statsråd i Jens Stoltenbergs andre regjering.

Håvard Sæbø

«Kameraderi i et lite land»

En handlingsplan mot sosial dumping i transportnæringen er nå på trappene. (Illustrasjonsfoto)

En handlingsplan mot sosial dumping i transportnæringen er nå på trappene. (Illustrasjonsfoto)

Stein Inge Stølen

Regjeringen til kamp mot sosial dumping: Nye regler kan berøre titusener av kjøretøy og eiere

BARNEVERN-JUS: - Barnevernet er ikke rettslig forpliktet til å finne et fosterhjem med samme kulturelle bakgrunn som barnets foreldre har, men må gjøre en innsats for å finne det, påpeker jus-professor Elisabeth Gording Stang.

BARNEVERN-JUS: - Barnevernet er ikke rettslig forpliktet til å finne et fosterhjem med samme kulturelle bakgrunn som barnets foreldre har, men må gjøre en innsats for å finne det, påpeker jus-professor Elisabeth Gording Stang.

Nadia Frantsen

Tvangsadoptert fra muslimsk til kristent hjem: Dette betyr dommen fra Strasbourg for barnevernet

SLITEN OG REDD: Kirsten Jakobsen jobber i en privat barnehage i Oslo. Hun har fått long covid og er livredd for ny smitterunde.

SLITEN OG REDD: Kirsten Jakobsen jobber i en privat barnehage i Oslo. Hun har fått long covid og er livredd for ny smitterunde.

Privat

Barnehagelærer Kirsten sliter med langvirkninger etter korona: – I helgene er jeg helt ødelagt

–  Strømsjokket vil gi lavere lønninger, advarer Hogne Hongset.

– Strømsjokket vil gi lavere lønninger, advarer Hogne Hongset.

Jan-Erik Østlie

Eksperten fikk rett da han advarte mot høye strømpriser. Nå advarer han om lavere lønninger

Kim André og Jøran Aleksandersen driver familiefirmaet Aleksandersen lyd og lys. De har vært uten oppdrag i over en måned.

Kim André og Jøran Aleksandersen driver familiefirmaet Aleksandersen lyd og lys. De har vært uten oppdrag i over en måned.

Helge Rønning Birkelund

Kim André og Jøran fikk 35 avlysninger på to dager i desember. Siden har de ikke hatt noe å gjøre

Bygningsarbeiderne i Oslo-orådet får støtte fra regjeringa i kravt om å forby bemanningsbransjen i Oslo-området.

Bygningsarbeiderne i Oslo-orådet får støtte fra regjeringa i kravt om å forby bemanningsbransjen i Oslo-området.

Leif Martin Kirknes

Nå kommer det et forbud mot bemanningsbransjen i Oslo-området

Ole Palmstrøm

100-dagersplanen punkt for punkt: Slik har det gått med løftene fra Ap

Jan-Erik Østlie

Arbeidstilsynet har sviktet ansatte i skoler og barnehager, mener Skolenes landsforbund

TOPRISSYSTEM: Strømmen folk trenger til å varme opp huset og koke kaffe, må koste mindre enn strøm til boblebad og annet «luksusforbruk», mener SV.

TOPRISSYSTEM: Strømmen folk trenger til å varme opp huset og koke kaffe, må koste mindre enn strøm til boblebad og annet «luksusforbruk», mener SV.

Håvard Sæbø

SV går inn for statlig strømselskap og toprissystem

Debatt

TIL SPANIA: Norgesplaster vurderer utflagging. Det får Rødts Mimir Kristjánsson til å reagere.

TIL SPANIA: Norgesplaster vurderer utflagging. Det får Rødts Mimir Kristjánsson til å reagere.

Tonje Paulsen Solem og Norgesplaster

«Skal vi ikke lage ting her i landet lenger?»

IKKE BESTEMT SEG: Peggy Hessen Følsvik har ikke avgjort om hun stiller til gjenvalg som LO-leder, dersom det er ønske om det.

IKKE BESTEMT SEG: Peggy Hessen Følsvik har ikke avgjort om hun stiller til gjenvalg som LO-leder, dersom det er ønske om det.

Leif Martin Kirknes

Hvem skal lede LO til 2025? I år skal valgkomiteen jobbe på en ny måte

– Gjennom hele desember og julen har jeg blitt kontaktet av tillitsvalgte som virkelig er blitt bekymret både for egen økonomi og for sin egen arbeidsplass. Bekymringene deler jeg, sier forbundsleder Jørn Eggum. (Arkivfoto)

– Gjennom hele desember og julen har jeg blitt kontaktet av tillitsvalgte som virkelig er blitt bekymret både for egen økonomi og for sin egen arbeidsplass. Bekymringene deler jeg, sier forbundsleder Jørn Eggum. (Arkivfoto)

Jan-Erik Østlie

Jørn Eggum er kampklar: – Når folk er livredde for å bruke strøm, går det på verdigheten løs

Nettselskapene skyldte norske strømkunder over 1,7 milliarder kroner ved utgangen av 2020

Nettselskapene skyldte norske strømkunder over 1,7 milliarder kroner ved utgangen av 2020

colourbox.com

Nettselskap har skyldt norske strømkunder penger i over ti år

KONKURRANSEVRIDNING: Hver vinter står dårlig skodde utenlandske lastebiler fast på norsk vinterføre. Mange av dem får heller ikke lovpålagt lønn, og konkurrerer dermed ut norsk transportbransje. Det håper norsk transportbransje skal bli bedre med en ny handlingsplan mot sosial dumping i transportsektoren.

KONKURRANSEVRIDNING: Hver vinter står dårlig skodde utenlandske lastebiler fast på norsk vinterføre. Mange av dem får heller ikke lovpålagt lønn, og konkurrerer dermed ut norsk transportbransje. Det håper norsk transportbransje skal bli bedre med en ny handlingsplan mot sosial dumping i transportsektoren.

Statens Vegvesen, Region Vest (illustrasjonsfoto)

Utenlandske sjåfører har lenge jobbet ulovlig på norske veier. Nå krever partene at regjeringen blir tøffere

– Mye av det jeg predikerer nå er basert på det jeg skulle ønske jeg hadde gjort annerledes den gangen jeg jobbet som mellomleder i en stor barnevernstjeneste, sier Svein Helland Sivertsen.

– Mye av det jeg predikerer nå er basert på det jeg skulle ønske jeg hadde gjort annerledes den gangen jeg jobbet som mellomleder i en stor barnevernstjeneste, sier Svein Helland Sivertsen.

Andreas Winter/KSK

Barnevernet trenger ikke flere ansatte, det trenger bedre ledere, mener tidligere leder


Flere saker