JavaScript is disabled in your web browser or browser is too old to support JavaScript. Today almost all web pages contain JavaScript, a scripting programming language that runs on visitor's web browser. It makes web pages functional for specific purposes and if disabled for some reason, the content or the functionality of the web page can be limited or unavailable.

LO ringte samtlige styremedlemmer før møtet:

Enstemmig nei til eksklusivitet på havna i Bergen

Havnedirektøren ville ikke gi enkeltoperatører på havna i Bergen eksklusiv råderett over deler av kaia. Han fikk full støtte av et samlet havnestyre.
Ingen havneoperatører i Bergen får eksklusiv råderett over deler av kaia. Det har et enstemmig havnestyre bestemt.

Ingen havneoperatører i Bergen får eksklusiv råderett over deler av kaia. Det har et enstemmig havnestyre bestemt.

Roy Ervin Solstad

res@lomedia.no

Det sier en svært glad Tommy Skjærdal, leder for Bergen Losse- og Lastearbeiderforening til Transportarbeideren.

Siste med borgerlig flertall

Det vedtaket ble gjort av et havnestyre med borgerlig flertall.

– Dette var det siste styremøtet til det avtroppende havnestyret før det blir erstattet av det styret som det nye byrådet i Bergen har utnevnt, sier Skjærdal.

Tommy Skjærdal, leder i Bergen Losse- og lastearbeiderforening.

Tommy Skjærdal, leder i Bergen Losse- og lastearbeiderforening.

Privat

Arbeiderpartiet gjorde som kjent et brakvalg, mens særlig Høyre nær kollapset i vestlandsbyen under valget i fjor høst.

Det var uansett ingen vilje fra de borgerlige partiene til å gi eksklusivitet til enkeltaktører på havna før det nye havnestyret overtar.

– Havnedirektøren hadde innstilt på å si nei til eksklusivitet, og det kom ikke opp noen forslag om det motsatte. Dermed ble innstillingen om at det inntil videre ikke skulle gis eksklusiv råderett til enkeltaktører, enstemmig vedtatt, sier Skjærdal.

Frp sa nei til privatisering av havna i Kristiansand

Forsøk på utsettelse

Argumentasjonen under debatten gikk mye på at siden ingen av kaiavsnittene ble benyttet av en enkelt operatør alene, ville det være svært vanskelig å skulle gi eksklusiv råderett til enkeltaktører, og dermed gi dem mulighet til å bestemme hvem som kunne legge til ved "deres" kai.

– Aktørene i havna prøvde å få vedtaket utsatt ved å argumentere med at kompetansen på området var for liten i havnestyret, men styret valgte i stedet å følge sin egen fagetat havnevesenet, forteller Skjærdal.

NorLines blokkerte havna i Tromsø

Massiv støtte

Havnearbeiderlederen i Bergen tror at strategien som ble valgt, bidro til at vedtaket ble som det ble.

– Vi trengte ikke true med konflikter for at havnestyret skulle si nei til eksklusivitet. I stedet har vi innvolvert LO, Vestnorsk Transportarbeiderforening, Fagforbundet og andre LO-forbund. Vi har fått hundre prosent støtte fra alle rundt oss i distriktet, og Arne Jæger i LO i Bergen har ringt hvert eneste styremedlem i havnestyret før møtet. Vi var jo litt utrygge på de borgerlige politikerne, men strategien med å sette inn trøkket fra en samlet fagbevegelse virket, sier Skjærdal.

Ny Transport-leder vil trappe opp havnekonfliktene

130 år

Havnearbeiderne utgjør rundt 12-13 årsverk i Bergen, og losse- og lastearbeiderforeninga kunne i desember feire 130-årsjubileum. Vedtaket i havnestyret i Bergen, betyr høyst sannsynlig at det blir flere jubileer å feire i framtiden.

– Det var veldig positivt at styret tok den avgjørelsen, sier en Tommy Skjærdal.

Følg oss på Facebook

Annonse
Annonse