JavaScript is disabled in your web browser or browser is too old to support JavaScript. Today almost all web pages contain JavaScript, a scripting programming language that runs on visitor's web browser. It makes web pages functional for specific purposes and if disabled for some reason, the content or the functionality of the web page can be limited or unavailable.

Yrkesfag

Europa mangler 400.000 lastebilsjåfører. Slik skal Norge unngå den samme krisen

Det er et skrikende behov for nye tungtransportsjåfører. Og da trenger du også lærere for å utdanne de.
Det settes nå inn hurtigtiltak for å unngå en storstilt mangel på yrkessjåfører i Norge. (Illustrasjonsfoto)

Det settes nå inn hurtigtiltak for å unngå en storstilt mangel på yrkessjåfører i Norge. (Illustrasjonsfoto)

Roy Ervin Solstad

helge@lomedia.no

– Skal du ha mat på bordet eller i butikken, trengs det mange sjåfører. Alle varene er på veien i dag, forteller Håkon Kjernlie.

Han er avdelingsleder for Vg3 Yrkessjåfør på Solør videregående skole i Innlandet. Det er 11 landslinjeskoler for tungtransport. Alle mangler lærere.

– Det utdannes rett og slett for få. Tidligere yrkessjåfører som får muligheten til å være lærer har mange års erfaring bak rattet. Men de får ikke undervise, sier Kjernlie.

– Det er også en økonomisk sak. Først må du ta utdannelse som lærer på lett kjøretøy, så må du dokumentere praksis på lastebil, før du kan slippe til på tungtransport. Hvis du kan ta en slik utdannelse gjennom fagbrev, kan du spare både tid og penger. Og du kan få flere erfarne sjåfører som blir lærere på tungtransport også, sier han.

– Det utdannes rett og slett for få, sier yrkessjåførlærer Håkon Kjernlie. 

– Det utdannes rett og slett for få, sier yrkessjåførlærer Håkon Kjernlie. 

Helge Rønning Birkelund

Mangler 400.000 sjåfører

Det skrikende behovet for nye tungtransportsjåfører har også politikerne fått med seg. Et flertall bestående av Ap, Sp og SV har nå vedtatt flere endringer (se lista nederst i saken).

– Vi har alle sett hvordan det er blitt i Europa. Vi må hindre at det skjer i Norge også, sier Elise Waagen, utdanningspolitisk talsperson for Ap.

I praksis betyr endringene at du kan starte på lærerutdanningen om du har fagbrev. En stor dag for yrkesfaget, mener transportpolitisk talsperson for Ap, Nils Kristen Sandtrøen.

Europa mangler 400.000 lastebilsjåfører. I den siste tiden har lønningene gått opp i Polen. Da kommer enda færre hit. Til og med NHO har ønsket økte lønninger for tungtransportsjåfører for å rekruttere flere, sier han.

Mye delt: Utenlandske sjåfører kjører varer i Norge for 25 kroner timen: – Bransjen er i en dødsspiral

– En krise som kan ramme hele landet

Maren Grøthe (Sp) har vært saksordfører for saken i Stortinget.

– Dette er veldig viktig, her gjør vi flere konkrete grep. Blant annet går vi inn for at erfarne sjåfører med fagbrev skal få lære opp nye sjåfører mens de tar sjåførlærerutdanning ved siden av. Slike hurtigtiltak er nødvendig for å unngå en storstilt mangel på yrkessjåfører, sier Grøthe.

– Samtidig har vi nå fått på plass 25 nye studieplasser for sjåførlærerutdanningen ved Nord Universitet i Stjørdal. I tillegg har universitetet åpnet for at personer som har erfaring, men som mangler studiekompetanse, kan søke om å utdanne seg til sjåførlærere. Dermed vil vi over tid få mange flere inn i bransjen, og unngå en krise som kunne rammet transport og varer over hele landet, legger hun til. 

Avsløring: Postnord-direktøren mener forfalskning av lønnsdokumentasjon er «typisk»

Her er tiltakene

* Trafikklærerutdanningen for tungbil legges om, slik at denne blir en egen integrert toårig utdanning i stedet for en påbygning på toppen av toårig trafikklærerutdanning for lett bil. Rask framdrift i arbeidet er nødvendig.

* Regjeringen må fortsette samordningen av regelverket slik at trafikkopplæringsforskriften gjør det mulig for erfarne sjåfører med fagbrev å undervise, samtidig som de tar nødvendig lærerutdanning. På denne måten blir tungbilfaget likestilt med andre yrkesfag.  

* Utredningen av ny utdanningsmodell bør vurdere muligheten for modulbaserte/samlingsbaserte tilbud som kan tilbys ved flere desentraliserte studiesteder på samme måte som annen etter- og videreutdanning. Da kan utdanningen lettere kombineres med å være yrkesaktiv og ivareta familieliv og omsorgsoppgaver på hjemstedet. 

Annonse

Flere saker

Annonse

Her er tiltakene

* Trafikklærerutdanningen for tungbil legges om, slik at denne blir en egen integrert toårig utdanning i stedet for en påbygning på toppen av toårig trafikklærerutdanning for lett bil. Rask framdrift i arbeidet er nødvendig.

* Regjeringen må fortsette samordningen av regelverket slik at trafikkopplæringsforskriften gjør det mulig for erfarne sjåfører med fagbrev å undervise, samtidig som de tar nødvendig lærerutdanning. På denne måten blir tungbilfaget likestilt med andre yrkesfag.  

* Utredningen av ny utdanningsmodell bør vurdere muligheten for modulbaserte/samlingsbaserte tilbud som kan tilbys ved flere desentraliserte studiesteder på samme måte som annen etter- og videreutdanning. Da kan utdanningen lettere kombineres med å være yrkesaktiv og ivareta familieliv og omsorgsoppgaver på hjemstedet.