Det settes nå inn hurtigtiltak for å unngå en storstilt mangel på yrkessjåfører i Norge. (Illustrasjonsfoto)
Roy Ervin Solstad
Yrkesfag
Europa mangler 400.000 lastebilsjåfører. Slik skal Norge unngå den samme krisen
Det er et skrikende behov for nye tungtransportsjåfører. Og da trenger du også lærere for å utdanne de.
helge@lomedia.no
– Skal du ha mat på bordet eller i butikken, trengs det mange sjåfører. Alle varene er på veien i dag, forteller Håkon Kjernlie.
Han er avdelingsleder for Vg3 Yrkessjåfør på Solør videregående skole i Innlandet. Det er 11 landslinjeskoler for tungtransport. Alle mangler lærere.
– Det utdannes rett og slett for få. Tidligere yrkessjåfører som får muligheten til å være lærer har mange års erfaring bak rattet. Men de får ikke undervise, sier Kjernlie.
– Det er også en økonomisk sak. Først må du ta utdannelse som lærer på lett kjøretøy, så må du dokumentere praksis på lastebil, før du kan slippe til på tungtransport. Hvis du kan ta en slik utdannelse gjennom fagbrev, kan du spare både tid og penger. Og du kan få flere erfarne sjåfører som blir lærere på tungtransport også, sier han.
– Det utdannes rett og slett for få, sier yrkessjåførlærer Håkon Kjernlie.
Helge Rønning Birkelund
Mangler 400.000 sjåfører
Det skrikende behovet for nye tungtransportsjåfører har også politikerne fått med seg. Et flertall bestående av Ap, Sp og SV har nå vedtatt flere endringer (se lista nederst i saken).
– Vi har alle sett hvordan det er blitt i Europa. Vi må hindre at det skjer i Norge også, sier Elise Waagen, utdanningspolitisk talsperson for Ap.
I praksis betyr endringene at du kan starte på lærerutdanningen om du har fagbrev. En stor dag for yrkesfaget, mener transportpolitisk talsperson for Ap, Nils Kristen Sandtrøen.
– Europa mangler 400.000 lastebilsjåfører. I den siste tiden har lønningene gått opp i Polen. Da kommer enda færre hit. Til og med NHO har ønsket økte lønninger for tungtransportsjåfører for å rekruttere flere, sier han.
Mye delt: Utenlandske sjåfører kjører varer i Norge for 25 kroner timen: – Bransjen er i en dødsspiral
– En krise som kan ramme hele landet
Maren Grøthe (Sp) har vært saksordfører for saken i Stortinget.
– Dette er veldig viktig, her gjør vi flere konkrete grep. Blant annet går vi inn for at erfarne sjåfører med fagbrev skal få lære opp nye sjåfører mens de tar sjåførlærerutdanning ved siden av. Slike hurtigtiltak er nødvendig for å unngå en storstilt mangel på yrkessjåfører, sier Grøthe.
– Samtidig har vi nå fått på plass 25 nye studieplasser for sjåførlærerutdanningen ved Nord Universitet i Stjørdal. I tillegg har universitetet åpnet for at personer som har erfaring, men som mangler studiekompetanse, kan søke om å utdanne seg til sjåførlærere. Dermed vil vi over tid få mange flere inn i bransjen, og unngå en krise som kunne rammet transport og varer over hele landet, legger hun til.
Avsløring: Postnord-direktøren mener forfalskning av lønnsdokumentasjon er «typisk»
Her er tiltakene
* Trafikklærerutdanningen for tungbil legges om, slik at denne blir en egen integrert toårig utdanning i stedet for en påbygning på toppen av toårig trafikklærerutdanning for lett bil. Rask framdrift i arbeidet er nødvendig.
* Regjeringen må fortsette samordningen av regelverket slik at trafikkopplæringsforskriften gjør det mulig for erfarne sjåfører med fagbrev å undervise, samtidig som de tar nødvendig lærerutdanning. På denne måten blir tungbilfaget likestilt med andre yrkesfag.
* Utredningen av ny utdanningsmodell bør vurdere muligheten for modulbaserte/samlingsbaserte tilbud som kan tilbys ved flere desentraliserte studiesteder på samme måte som annen etter- og videreutdanning. Da kan utdanningen lettere kombineres med å være yrkesaktiv og ivareta familieliv og omsorgsoppgaver på hjemstedet.
Her er tiltakene
* Trafikklærerutdanningen for tungbil legges om, slik at denne blir en egen integrert toårig utdanning i stedet for en påbygning på toppen av toårig trafikklærerutdanning for lett bil. Rask framdrift i arbeidet er nødvendig.
* Regjeringen må fortsette samordningen av regelverket slik at trafikkopplæringsforskriften gjør det mulig for erfarne sjåfører med fagbrev å undervise, samtidig som de tar nødvendig lærerutdanning. På denne måten blir tungbilfaget likestilt med andre yrkesfag.
* Utredningen av ny utdanningsmodell bør vurdere muligheten for modulbaserte/samlingsbaserte tilbud som kan tilbys ved flere desentraliserte studiesteder på samme måte som annen etter- og videreutdanning. Da kan utdanningen lettere kombineres med å være yrkesaktiv og ivareta familieliv og omsorgsoppgaver på hjemstedet.
Mest lest
Nav må omfordele en stadig større andel av skattepengene til sine brukere i framtida.
Colourbox
Titusener vil havne på uføretrygd med nye pensjonsregler
– Ikke LOs jobb å støtte en forverring av arbeidstakernes kår. Det provoserer meg skikkelig, sier Jan Lange.
Jan-Erik Østlie
Vil stanse ny pensjon: – Forkastelig at LO stiller seg bak et sånt forslag
Grete Refslund Helleren (f.v.), Elise Randen og Celin Stordahl synes lønnsløftet er fortjent. Det kompenserer for mye ansvar og press på jobb, mener de.
Simen Aker Grimsrud
Her får ansatte lønnshopp på 100.000 kroner
Ap-leder og statsminister Jonas Gahr Støre har grunn til å være bekymret for partiets lave oppslutning.
Jan-Erik Østlie
Ap nær historisk svakt resultat: – Det siste partiet trenger nå
LØFTER JERN: Selv om de har verktøy og hjelpemidler som hjør arbeidshverdagen lettere, må Tom Karlsen (f.v.), Tom Rune Riis og Odd Vidar Tenold ved hjul og boggi-avdelingen på Grorud fortsatt løfte ofte og mye. I løpet av en dag blir mange deler, som denne foringen på 28 kilo, båret og flyttet på.
Morten Hansen
Her går nesten alle av med tidligpensjon: – Kroppen blir utslitt
Fagkoordinator og vernepleier, Kine Holm Johnsen (i midten) og verneombud og vernepleier Silje Gjevestad (bakerst) synes arbeidshvedagen er helt annerledes nå enn for bare et år siden - og det til det positive. I front går avdelingsleder Anne Lene Halvorsli.
Hanna Skotheim
Her var alltid minst én ansatt syk. Fem grep tok knekken på sykefraværet
– Jeg har gått i tre-fire år nå og vært nesten syk fordi jeg har vært usikker på hvordan det skulle bli med AFP. Jeg har tenkt så mye på det, forteller regnskapsfører Rita Kolstad. Hun hadde hele tida et håp om AFP-ordningen skulle endres. Det skjedde ikke.
Yngvil Mortensen
Samboerne Rita og Morten mister tilleggspensjonen AFP: – Dette er så bittert
– Universitetet må tenke på hva studentene sitter igjen med og hvilken samfunnsnytte kunnskapen har. Hver person som ikke blir skadet, lemlestet eller dør på jobb er en stor gevinst i seg selv, sier Helge Rushfeldt.
Privat
Helge frykter liv vil gå tapt om faget han underviser i blir lagt ned
Underverksmester Lene Brosché (36) og verksmester Vegard Stranden (46), Hustad fengsel.
Eirik Dahl Viggen
Slik gikk Lene og Vegard opp til sammen 120.000 kroner i lønn
LO ønsker å gjøre tilpasninger i arbeidslivet før de nye pensjonsreglene trer i kraft.
Terje Pedersen / NTB
LO sier ikke ja til pensjonsalder på 70 år. Dette har de gått med på
Erlend Angelo
Hva betyr pensjonsforliket for deg? Her får du detaljene
Grethe Nygaard
Ektemannens lønn irriterer Hanne: – Jeg fortjener like mye
Kommentar
Et nødvendig grep for å gjøre færre til minstepensjonister, er å øke innbetalingen til pensjonssparing fra arbeidsgiver. Minstekravet til tjenestepensjoner bør dobles, skriver Tore Ryssdalsnes, ansvarlig redaktør i FriFagbevegelse og LO-Aktuelt.
Anna Granqvist
Dette er et av de virkelige klasseskillene i pensjonssystemet
FANEMARKERING: Pensjonsforliket tar Norge i feil retning, var beskjeden fra nær 200 klubber og avdelinger i fagbevegelsen på dagens fanemarkering.
Jan-Erik Østlie
Pensjonsprotest: – Sju partier har valgt å kaste hele det arbeidende folk under bussen
Purser Bente Arnesen er tillitsvalgt for et klassisk kvinnedominert lavtlønnsyrke: Kabinansatte i luftfarten. Hun mener det må en skikkelig opprydning til i flybransjen for å sikre de ansatte bedre lønn, bedre arbeidstid og bedre medvirkning.
Privat
På jobb i lufta: Trusler, vold og seksuell trakassering
Høyesterett har konkludert med at oljearbeideren ikke får rett til fritak fra nattarbeid. (Illustrasjonsfoto).
NTB
61-åring nektes fritak fra nattarbeid etter hjerteinfarkt
Kommentar
Frp-ledelsen er ikke ferdig med Amundsen-saken. Det som har skjedd vil nå bli tema i partiets organisasjonskomité, skriver Kjell Werner.
Leif Martin Kirknes
Facebook, sprit og Frp er en dårlig miks
Kommentar
Etter flere magre år, krever LO og Peggy Hessen Følsvik reallønnsøkning. Det er ikke sikkert norske bedrifter har råd, mener Ole Erik Almlid og NHO.
Tormod Ytrehus
Fyrverkeri for de rike og nulloppgjør for oss andre
Debatt
LO-sekretær Are Tomasgard (bildet) er «klin forbanna» og «i sjokk», men det er vanskelig å ta utspillene seriøst, skriver Morten Johansen.
Jan-Erik Østlie
LO-ledelsen er «klin forbanna», men det er vanskelig å ta seriøst
Peggy Hessen Følsvik tar selvkritikk for hele LO-familien for valgkampen.
Jan-Erik Østlie