OMFATTENDE UKULTUR: Det handler om millioner av kroner i bestikkelser, fiktive fakturaer og skjulte regnskap i Oslo tingrett.
Ola Tømmerås
Ruter-anbud får buss-produsentene til å kaste seg rundt
Fem bybussjåfører drept på seks år: Nå kommer krav om sikkerhet for fører inn i Ruter-anbudene
Siden 2012 har fem bussjåfører omkommet i kollisjon med bybusser. Et ukjent antall er skadet, noen for livet. Først i år krever et anbud førerplass som tåler en kollisjon.
ola.tommeras@fagbladet.no
I anbud etter anbud er sikkerheten til førerne blitt ofret for billigst mulig bybusser. Men nå skjer det endelig noe.
Kun et par millimeter stål skiller sjåføren fra trafikken utenfor bybussene. Det har kostet både liv og helse.
Hittil har det likevel manglet politisk vilje til lovregulering av sikkerhet for førerne av bybussene. Det har heller ikke vært noe krav om det i anbudene.
Inntil denne sommeren. For første gang er nå et anbud ute med krav til førerplass som skal tåle en kollisjon uten å bli smadret. Det har fått produsenter til å kaste seg rundt.
Fatale konsekvenser
Bybusser er sjelden involvert i ulykker, men når det skjer, er det ofte med fatale konsekvenser for føreren. Den spinkle fronten på bybussene smadres selv ved sammenstøt i lave hastigheter. Fem bybussjåfører har mistet livet i busskollisjoner siden 2012. Senest i sommer mistet en fører livet i møte med personbil.
• Ulykken i Bergen skremmer: – Flere sjåfører vil dø dersom bussene ikke får bedre sikkerhetsutstyr
Viljen til å lovfeste tilsvarende sikkerhet i bybussene som for lastebiler og turbusser har foreløpig ikke vært der. Det til tross for at teknologien finnes.
Den er utprøvd, testet og standardisert, men for bybusser som skal kjøres i maksimalt 70 kilometer i timen er den altså ikke lovpålagt.
Saken fortsetter under bildet.
DEFORMERT: Selv etter kollisjon i lav hastighet er førerhytta fullstendig deformert.
Statens Vegvesen
Så kom anbudet
En buss med sikker førerplass blir noe dyrere. I kampen om billigst mulig kollektivtrafikk på anbud har det aldri blitt krevd før nå.
Ruter – bestillerselskapet for Oslo og Akershus – har Oslo Syd på anbud med tilbudsfrist 25. august. I anbudet krever selskapet samme minimumssikkerhet for førerhuset som er lovpålagt for turbusser og lastebiler. Juridisk betyr det at førerhuset må tilfredsstille kravene i den europeiske standarden UNECE R29.
Det har vakt oppsikt i Europa og fått produsentene til å kaste seg rundt.
For dyrt med trygghet
Da anbudet ble lagt ut på den offentlige anbudstjenesten Doffin i mai måned, fantes bare én produsent som kunne være med i konkurransen. Det var Mercedes-Benz, som har levert bybusser med sikrere førerhus i nesten ti år.
Fra først å motta kritikk for et anbud der tilsynelatende bare en produsent kunne delta, har det vist seg i løpet av sommeren at Ruter vil motta flere tilbud.
I begynnelsen av august bekrefter både Volvo og MAN overfor Fagbladet at de kommer til å levere bybusser som tilfredsstiller kravene i det nye anbudet. Dette vil bli standard på deres framtidige bybusser.
Flere vil kreve dette
Det måtte et slikt krav til for at en sikrere buss skulle være konkurransedyktig i anbudsrunden, ifølge markedsdirektør for Volvo buss Norge, Sven Åge Løkken.
– Det er et paradoks at dersom vi tilbyr en buss med sikrere løsninger, så blir den for dyr. Vi mister anbudet og bussen med sikrere førerhus blir ikke produsert, sier Løkken til Fagbladet.
Nå ser det annerledes ut, for nå må alle tilfredsstille R29 for å være med i konkurransen i Ruter-anbudet for Oslo Syd.
Volvo-direktøren bekrefter at fabrikken nå oppgraderer bybussene. Han bekrefter også at anbudet Oslo Syd er den direkte foranledningen til dette.
– Jeg har ikke full oversikt over hvilke tekniske løsninger som velges, men Volvo skal produsere en buss som imøtekommer kravene, garanterer Løkken.
Han tror det vil lønne seg på sikt.
– Det er svært relevant å forberede seg på at flere innkjøpere vil kreve tilsvarende, når det først er ett anbud ute med et slikt krav, sier han.
MAN blir sikrere
Endringen kommer også i produksjonen til den tyske storprodusenten MAN:
– R29 er påbudt for lastebiler, men er ennå ikke innført som krav for bybusser i EU. MAN har likevel besluttet at selskapet skal etterleve standarden R29 for de nye bussmodellene som leveres fra 2021. De nye bybussene lanseres samtidig som MAN starter å produsere elektriske busser. De skal alle tilpasses for å oppfylle kravene i standarden R29, skriver kommunikasjonsdirektør for MAN truck & Bus Norge, Katharina Fjeld i en e-post til Fagbladet.
Den lille elbilen på bildet smadret bussen: – Sjåførenes sikkerhet ofres for å vinne anbud
Verken MAN eller Volvo vil oppgi hva tilpasningen koster. Heller ikke Ruter.
– Dette gjelder en pågående anbudskonkurranse med tilbudsfrist 25. august. Ruter ønsker ikke gå nærmere inn på interne vurderinger som kan være av betydning for selve konkurransen, opplyser pressekontakt Cathrine Myhren i en e-post.
Kan koste 30.000 kroner
Standarden R29 beskriver hvor stor kraft førerhuset skal tåle i forskjellige retninger uten å bli komprimert, slik at det finnes overlevelsesrom for føreren i en kollisjon.
I bybussene er førerhuset annerledes enn i turbusser og lastebiler. Føreren sitter lavt og eksponert for trafikken, men har maksimal lovlig hastighet på 70 kilometer i timen.
En teknologi som er presentert, testet og sertifisert, er en rambukkløsning skjult i gulvet under føreren, med en kompresjonsinnretning bak førerplassen. Etter hva Fagbladet har fått opplyst, men ikke fått bekreftet, koster busser med dette rundt 30.000 kroner mer.
Jobbet for lovregulering
Det er det vel verdt, mener Harald Sehm, hovedverneombud i Vy buss, tidligere Nettbuss.
– 30.000 kroner er lite penger for å redde et liv, men hvis anbudet omfatter et par hundre busser, så blir det en stor nok totalsum til å tape anbudet dersom det ikke er et minstekrav for alle, sier Sehm.
Han mener det er på høy tid at et slikt krav kommer.
– Det stilles all verdens særkrav om sikkerhet i passasjerrommet, men ikke i førerhuset. Bussene leveres med blindsonealarmer for å trygge fotgjengere, men hittil har ingen krevd bedre førersikkerhet. Bussene skal gå i syv til ti år. Da er det ikke store summen, egentlig, sier Sehm.
– Teknologien finnes, og vi vet at produsentene kan levere bedre busser enn de har gjort hittil. Det har stått på vilje til enten lovregulering eller at det kreves i anbudene, sier han.
Saken fortsetter under bildet.
TIL MINISTEREN: Våren 2018, etter en vinter med to omkomne kolleger og flere skadet, gikk hoverombud Harald Sehm og daværene hovedtillitsvalgt i Nettbuss Ove-Andreas Solberg hos ministeren. Da kunne ikke Norge pålegge sikre førerplasser uten at Europa krevde bedre sikkerhet, og ingen ville kreve bedre sikkerhet i anbudene uten at det var pålagt.
Ola Tømmerås
Smadret i 30 kilometer i timen
Vinteren for to år siden mistet sjåførene i Nettbuss to kolleger, mens en mistet benet og ble kvestet for livet. Da startet Sehm og Fagforbundets tillitsvalgte i Nettbuss en iherdig kamp overfor Samferdselsdepartementet og politikere. De ønsket tilsvarende pålegg for sikkerhet i bybussene som turbusser.
Men de ble ikke hørt den gangen.
I april i fjor. Halvannet år etter ulykken mellom to busser fra Nettbuss på Ullensaker, la Statens vegvesen fram en omfattende rapport. Der fastslås det at farten bare var så vidt over 30 kilometer i timen. Førerhusene var likevel totalt smadret og en av førerne omkom. Sjåføren i den møtende bussen mistet benet.
Statens vegvesen retter i rapporten kritikk mot den lave sikkerheten for førerne i bybusser.
Finnes ingen unnskyldninger
Ole Roger Berg, leder av Buss og sporveisarbeidernes forening i Trondheim og Fagforbundets faggruppe for bussjåfører, blir glad over nyheten om at store produsenter kaster seg rundt etter Oslo Syd-anbudet.
– Dette er veldig bra. Nå finnes ingen unnskyldning for ikke å legge inn krav om R29 i alle anbud fremover, slik at sjåførene får sikrere arbeidsplass, sier han.
Han lover å følge opp saken videre.
– Vi skal sørge for at de politikere som unnlater å stille dette kravet når busser legges på anbud, ikke skal få dø i synden.
HØY KRAFT: For å tilfredsstille kravene i standard R29 må førerhuset blant annet bestå pendeltesten, der det meste skal være inntakt etter at en tung pendel treffer førerhuset med nøye utregnet kraft.
Dette er Standard UNECE R29
• Europeisk standard som beskriver hvor høy kraft førerhuset skal tåle i en kollisjon og fortsatt ha overlevelsesrom for føreren.
• Standarden er i utgangspunktet etablert for lastebiler, men kan også brukes på busser.
Nå finnes ikke lenger noen unnskyldning for ikke å kreve sikre førerhus. Det skal vi minne politikerne på.
Ole Roger Berg, leder av Buss og sporveisarbeidernes forening, Trondheim
Dette er Standard UNECE R29
• Europeisk standard som beskriver hvor høy kraft førerhuset skal tåle i en kollisjon og fortsatt ha overlevelsesrom for føreren.
• Standarden er i utgangspunktet etablert for lastebiler, men kan også brukes på busser.
Mest lest
Colourbox.com
Nye satser for pensjon og trygd
Hanna Skotheim
Nav-ordning tom for penger: – Kom som «lyn fra klar himmel»
Mennene vil jobbe for å minske frykt for barnevernet i det somaliske miljøet i Skien. F.v: Abdirahman Hasan, Siidali Omar og Abdirahman Hassan Adow.
Hanna Skotheim
– Det er sykt at somaliere reiser ut av Norge fordi de er redde
Nora Berntzen synes «quiet quitting» fortjener en bedre diskusjon i Norge.
Ida Bing
Nora er en «quiet quitter»: – Det har et ufortjent dårlig rykte
Magnus Hauge under en vinterøvelse.
Privat
Magnus klarte ikke å løpe - fikk ikke bli ingeniør
Elisabeth Thoresen leder AAP-aksjonen og deltar på flere arrangementer for å snakke om saken.
Hanna Skotheim
Kritiserer Nav: – Jeg forstår at folk kan føle seg dumme
Endringa kan tre i kraft fra 1. januar 2024.
Brian Cliff Olguin
Terskelen for opptjening av pensjon i staten senkes
– Det er mye nytt jeg må sette meg inn i. Men det er moro, sier Rolf Johan Johansen.
Alf Ragnar Olsen
Rolf Johan (28) gikk fra Posten til Tesla. Han har et råd til andre på jobbjakt
Hanna Skotheim
Da Wenche fikk kreft innså hun hvor lite hun skjønte av Nav-systemet
Julia Gałczyńska ble leid ut fra bemanningsbyrået FresWork til bøndene i bærbygda Fresvik i Sogn. Lønna var langt under det hun hadde krav på. Bo- og arbeidsforhold var kritikkverdige.
Privat. Innfelt: Sondre Dalaker/NRK
Julia vant i retten, men kan gå glipp av pengene fordi hun bor i Polen
Renathe Remes Øen, hovedtillitsvalgt i Bergen kommune, skjønner godt at fast ansatte er frustrerte over sommervikarenes bonuser.
Hanna Skotheim
Her tjener sommervikarene mer enn de fast ansatte
– Heldigvis var det noen som tok initiativ til slutt, sier Hanna Breden (25).
Martin Guttormsen Slørdal
Hanna fryktet at drømmejobben skulle glippe. Så skrev hun en Facebook-post
Klubbleder for Fellesforbundet på verftet Kimek i Kirkenes, Rainer Ingebrigtsen, forteller om tøffe uker etter at det ble satt bom stopp for arbeid på russiske fartøy den 12. mai.
Håvard Sæbø
Samtlige 84 på Kirkenes-verft kan bli oppsagt
Visegeneralsekretæren i ETUC, Claes-Mikael Stahl, er inspirert av at LO lyktes med å forhandle fram reallønnsvekst.
Herman Bjørnson Hagen
Hyller den norske storstreiken: – Det LO lyktes med i Norge, har jeg ikke sett noen andre klare
Kommentar
Pensjonistforbundets leder Jan Davidsen har grunn til å smile bredt, skriver Kjell Werner.
Ida Bing
Etter flere år med uro rundt trygdeoppgjøret, er det nå full enighet
USS Gerald R. Ford i Oslofjorden, drevet av to atomreaktorer.
Merete Jansen
Hva om det skjer en ulykke på et atomdrevet skip?
Morten Eitran (til høyre) har det fint. Arbeidsmandens journalist (til venstre) har det ikke så fint.
Martin Guttormsen Slørdal
Camilla har ikke kjørt på 10 år. Slik gikk det da hun kjørte opp på nytt
– Hvis Ikea vinner denne rettssaken, blir det jakt på tillitsvalgte i alle bedrifter der klubbledere hever stemmen og sier sin mening, sier HK-leder Christopher Beckham.
Leif Martin Kirknes
LO-topp: – Ikea er verst i klassen på fagforeningsknusing
Debatt
Politikere fra fjerne land har kommet til Norge for å studere modellen. Men den er en bløff, skriver Simen Tveitereid.
Brooks Rice / Unsplash
Vil seks timer på jobb gjøre hverdagen lettere? Ja, er svaret
HOTELLFØLELSEN: I toppetasjen til IT-bedriften Intility kan de ansatte spise lunsj fra «hotellbuffet» hver dag. Stian Aas er svært fornøyd med tilbudet.
Sissel M. Rasmussen