Luftfartsutvalget:
Fly må holdes på bakken hvis flyselskapene bryter arbeidsmiljøloven, mener regjeringens ekspertgruppe
Det regjeringsoppnevnte Luftfartsutvalget foreslår at flyselskapene kan nektes å fly dersom arbeidsmiljøloven brytes.
ETTERLENGTET: Denne uken kom utredningen endelig fra Luftfartsutvalget. Forbundsleder i Norsk Flygerforbund, Yngve Carlsen, sammen med 1. nestleder i LO, Peggy Hessen Følsvik, og Samferdselsminister Jon Georg Dale (FrP), som mottok rapporten fra utvalgsleder Sverre Quale til høyre.
Ida Bing
ida.bing@lomedia.no
I dag er flyselskapenes driftstillatelse knyttet til både tekniske og sikkerhetsmessige krav, samt kapital og eierskap. Et samlet utvalg mener at også arbeidsrettslige regler bør være en betingelse for å få fly.
– De arbeidsrettslige forholdene er en del av flysikkerheten. For oss på arbeidstakersiden er det viktig å ha tiltak som er treffsikre, sier Yngve Carlsen, Forbundsleder i Norsk Flygerforbund.
Forbundet er en del av LO Luftfart. Carlsen har representert LO i Luftfartsutvalget, som denne uken overleverte en offentlig utredning om utfordringer i norsk luftfart til samferdselsminister Jon Georg Dale (FrP).
Kontroversielt forslag
Sammen med Norsk Flygerforbund har LO lenge bedt om klare retningslinjer for norsk luftfart. Allerede våren 2016 var de på ballen og etterlyste tiltak. Forbundene mener den norske luftfarten har stått uten en felles strategi, og har tidligere vært kritisk til at både konkurranseutsetting og privatisering har preget næringen.
Forslaget som nå kommer er kontroversielt.
– Vi kommer med konkrete anbefalinger for å sikre arbeidstakernes rettigheter og like konkurransevilkår. Det mest kontroversielle tiltaket er å knytte arbeidsrettslige regler mot en betingelse for å få og opprettholde driftslisensen, såkalt AOC, sier Carlsen til FriFagbevegelse.
Luftfartsutvalgets innstilling kommer på tirsdag: – Det er en velkjent sak at vi ønsker å komme jukset til livs
Han trekker fram at deregulering av den europeiske luftfarten har ført til organisasjons- og ansettelsesmodeller vi ikke kjenner til i Norge. Ansettelsesmodellene er særlig preget av selvstendig næringsdrivende og bemanningsbyråer, noe som gjør at hele bransjen blir dratt ned mot samme lave og ikke akseptable nivå.
– Luftfarten trenger rammer. Markedet alene kan ikke kontrollere utviklingen i bransjen. Det er uklarheter i lovvalget, og da er det enkelte store aktører, spesielt i lavprisklassen, som utnytter dette til å skaffe seg konkurransefordeler, påpeker Carlsen.
– Så brudd på for eksempel arbeidsmiljøloven betyr at selskapene kan miste tillatelsen for en periode?
– Ja, det er hva utvalget anbefaler, og som kan være et meget treffsikkert tiltak, sier Carlsen.
Bred enighet
Luftfartsutvalget ble oppnevnt av Samferdselsdepartementet i fjor høst, og har hatt mandat til å utrede konsekvenser for arbeidstakere, flysikkerhet og miljø i en luftfart som er stadig mer globalisert, og som møter på økt konkurranse.
Arbeidstakernes rettigheter og like konkurransevilkår har vært sentrale tema i rapporten. Det er et samlet utvalg som mener disse rettighetene kan ivaretas bedre ved å inndra driftslisensen dersom flyselskapene skulle komme til å bryte arbeidsrettslige bestemmelser.
Per i dag beholder nemlig selskapene denne lisensen, understrekte leder av utvalget, Sverre Quale, da han la fram rapporten.
Å fly er ikke noe å skamme seg over, mener samferdselsminister Jon Georg Dale (Frp)
Etterlyser internasjonale bestemmelser
Første nestleder i LO, Peggy Hessen Følsvik, har tidligere kommet med sterk kritikk mot regjeringens privatisering og konkurranseutsetting av luftfarten.
Hun mener prioriteringene har gått på bekostning av både sikkerhet og beredskap på flyplassene, samt den enkelte arbeidstakers pensjons- og lønnsvilkår.
– Vi har vært opptatt av at vi må ha et regelverk som gjør at vi stiller på lik linje. Skal vi få til det i en næring som er såpass internasjonal, så må vi ha internasjonale bestemmelser, sier Følsvik.
Hun understreker viktigheten av at utvalget er enstemmige på dette punktet.
– Det betyr at politikerne må ta dette med seg videre. Og det hadde vært bra om Norge kunne fronte et slikt standpunkt.
Regjeringens sparetiltak overfor Avinor går på sikkerheten løs, mener LO. – Ubegrunnet kritikk, svarer samferdselsministeren
Skal opp i Stortinget
Luftfartsutvalget mener videre det er behov for kartlegging av regelverket i Europa. Slik kan myndighetene vurdere om bruk av enkelte ansettelsesmodeller, som for eksempel selvstendig næringsdrivende og innleide, ikke bør være tillat i Norge. Det kan også gjelde for underleverandørkontrakter som isolert sett ikke er underlagt norsk rett, ifølge rapporten.
– Dette er et viktig dokument som jeg ikke vil konkludere med i dag, men ta med på høring i Stortinget, og som er med i beslutningsgrunnlaget som departementet nå skal jobbe med i månedene fremover, sa samferdselsminister Jon Georg Dale, da har fikk overrakt rapporten.
Dale viser til en ekstremt konkurranseutsatt luftfart.
– På den ene siden har vi heldigvis et sterkt vern av arbeidstakers rettigheter i dette landet, på den andre siden er luftfarten i sin natur i en internasjonal konkurranse, sier Dale til FriFagbevegelse.
LO og Norsk Flygerforbund er positive til at signalene fra ministeren.
– Luftfarten er en viktig næring som fortjener en grundig politisk behandling. Det er derfor en gledens dag at vi har fått en offentlig utredning på luftfart. Utvalget er helt entydig på at det må lages en helhetlig nasjonal luftfartsstrategi. Nå forventer vi at en slik strategi utarbeides og legges fram for Stortinget, sier forbundsleder og LO-representant Yngve Carlsen i Norsk Flygerforbund.
Forventer at regjeringen følger opp
Øystein Langholm Hansen, som sitter i transportkomiteen på Stortinget for Arbeiderpartiet, reagerer positivt på forslaget fra Luftfartsutvalget.
POSITIV: Øystein Langholm Hansen (Ap) i Transport- og kommunikasjonskomiteen.
Stortinget
– Det er et veldig bra signal fra dette utvalget. En av de største utfordringene vi har i luftfarten er nedadgående lønnsspiraler og kunstig innleie av ansatte, sier Hansen og refererer til ansettelsesformer som også Flygerforbundet har kritisert.
Hansen håper forslaget kommer inn under nasjonale lovgivinger for luftfart.
– Den norske regjeringen har ikke jobbet noe særlig for å ordne opp i utfordringene i luftfarten. Utvalget er bredt sammensatt, og allikevel ser vi en enstemmighet på dette punktet, sier Hansen.
Hansen understreker at Arbeiderpartiet er spente på høringsinnspillene, og forventer at regjeringen følger opp utredningen.
– Nå får vi håpe det gjelder, for vi er tilhengere av at det skal utarbeides en nasjonal luftfartstrategi.
Les rapporten fra utvalget i sin helhet her.