JavaScript is disabled in your web browser or browser is too old to support JavaScript. Today almost all web pages contain JavaScript, a scripting programming language that runs on visitor's web browser. It makes web pages functional for specific purposes and if disabled for some reason, the content or the functionality of the web page can be limited or unavailable.

Helse Nord-styreleders habilitet ble aldri vurdert

Luftambulansetjenesten sjekket ikke Helse Nord-styreleder Marianne Telles habilitet. – Dette er virkelig ille, sier Lufttransport.

Helse Nord og Øystein Eugene Hermstad / Luftambulansetjenesten (pressefoto)

Ifølge Dagens Næringsliv vurderte ikke Luftambulansetjenesten og Sykehusinnkjøp Telles habilitet da saken ble behandlet i fjor. Det får administrerende direktør Frank Wilhelmsen i Lufttransport til å reagere kraftig.

Han sier selskapet leverte inn en klage da Lufttransport tapte den offentlige kontrakten til Babcock SAA.

– Den eneste grunnen til at vi ikke forfulgte saken, var at vi trodde at habiliteten var vurdert, sier Wilhelmsen.

Styrelederen i Helse Nord leder selskap som tjener på anbudsovertagelse

– Ingen påvirkning

Telle er til daglig direktør i rekrutteringsselskapet Bedriftskompetanse, som har inngått en kontrakt om rekruttering av piloter med Babcock SAA. Hun er også styreleder i Helse Nord som har ansvaret for driften av seks av Lufttransports ni ambulansefly.

Telle avviser at hun som styreleder i Helse Nord hadde noen påvirkning på hvem som vant milliardkontrakten om ambulanseflyginger eller at hun kunne få vite detaljer om prosessen. Hun sier også det ble gjort habilitetsvurderinger.

Krav fra Rødt

Tirsdag kom SV med krav om at Telle trekker seg som følge av krisen i luftambulansetjenesten, ifølge NRK. Også Sp mener Telle bør fratre, om enn ikke permanent.

Samtidig kom både Ap, Sp og SV tirsdag med støtte til kravet fra Rødt om at luftambulansekontrakten brytes og at man heller forlenger avtalen med Lufttransport på ubestemt tid, ifølge VG. Først tirsdag om en uke vil det bli klart om KrF sikrer flertall for Rødts forslag om å annullere anbudet.

KrF åpner for å vrake anbudet om luftambulansen

Høie advarer

Helseminister Bent Høie (H) advarer opposisjonen mot å presse fram en oppsigelse av avtalen.

– Vil de virkelig tvinge helseforetakene til å si opp kontrakter med store juridiske og økonomiske konsekvenser, spør Høie gjennom VG.

– Problemet her er ikke den nye leverandøren, men at den nåværende leverandøren ikke leverer på den gjeldende avtalen. Bakgrunnen for det er vel kjent, og det er helsetjenestens ansvar å håndtere denne krevende situasjonen.

Høie skal tirsdag neste uke redegjøre for saken i Stortinget.

Kommentar: Varslet krise i luften

Ambulansefly på bakken – fylkeslegene i beredskap

Fakta om krisen i luftambulansetjenesten

• Ambulanseflyene frakter cirka 9.000 pasienter i året, og dagens driftskontrakt i ambulanseflytjenesten koster om lag 400 millioner kroner i året.

• Siden 1988 har luftambulansetjenesten vært organisert og fullfinansiert som en nasjonal statlig tjeneste. Norges fire helseforetak har ansvaret for den operative driften av denne tjenesten. I alt finnes det ni ambulansefly i Norge, stasjonert i Kirkenes, Alta (2), Tromsø, Bodø, Brønnøysund, Ålesund og Gardermoen (2).

• I juni 2017 ble det klart at det britiskeide selskapet Babcock Scandinavian Air Ambulance vant anbudskonkurransen om luftambulansetjenesten. Kontrakten starter 1. juli 2019 og går til 2025 med mulig forlengelse til 2030. Selskapet driver i tillegg luftambulansetjenesten i Sverige og Finland.

• Babcock SAAs anbud skal ha vært om lag 47 millioner kroner billigere i året enn tilbudet fra Lufttransport.

• De rundt 110 ansatte i Lufttransport FW har reagert på at Babcock SAA tilbyr færre piloter i turnus og færre reservefly, noe de mener truer jobbsikkerheten.

• Det ble heller ikke stilt krav til virksomhetsovertakelse i anbudet, noe som gjør at pilotene må søke på sin egen stilling når Babcock SAA tar over juli 2019.

• Forhandlingene mellom fagforeningen Norsk Flygerforbund og Babcock SAA om overføring av pilotene, brøt sammen i april i år. Etter det har ansatte i Lufttransport FW begynt å søke seg vekk i frykt for å skulle stå uten jobb.

• Terry Reid i eierselskapet Babcock International har også informert Lufttransport om at vedlikeholdet av ambulanseflyene flyttes fra Norge til Østersund i Sverige. Dermed mister 35 ansatte i Tromsø jobben.

Kilder: Lufttransport, NTB, NRK, Nordlys

(NTB)

Annonse
Annonse

Fakta om krisen i luftambulansetjenesten

• Ambulanseflyene frakter cirka 9.000 pasienter i året, og dagens driftskontrakt i ambulanseflytjenesten koster om lag 400 millioner kroner i året.

• Siden 1988 har luftambulansetjenesten vært organisert og fullfinansiert som en nasjonal statlig tjeneste. Norges fire helseforetak har ansvaret for den operative driften av denne tjenesten. I alt finnes det ni ambulansefly i Norge, stasjonert i Kirkenes, Alta (2), Tromsø, Bodø, Brønnøysund, Ålesund og Gardermoen (2).

• I juni 2017 ble det klart at det britiskeide selskapet Babcock Scandinavian Air Ambulance vant anbudskonkurransen om luftambulansetjenesten. Kontrakten starter 1. juli 2019 og går til 2025 med mulig forlengelse til 2030. Selskapet driver i tillegg luftambulansetjenesten i Sverige og Finland.

• Babcock SAAs anbud skal ha vært om lag 47 millioner kroner billigere i året enn tilbudet fra Lufttransport.

• De rundt 110 ansatte i Lufttransport FW har reagert på at Babcock SAA tilbyr færre piloter i turnus og færre reservefly, noe de mener truer jobbsikkerheten.

• Det ble heller ikke stilt krav til virksomhetsovertakelse i anbudet, noe som gjør at pilotene må søke på sin egen stilling når Babcock SAA tar over juli 2019.

• Forhandlingene mellom fagforeningen Norsk Flygerforbund og Babcock SAA om overføring av pilotene, brøt sammen i april i år. Etter det har ansatte i Lufttransport FW begynt å søke seg vekk i frykt for å skulle stå uten jobb.

• Terry Reid i eierselskapet Babcock International har også informert Lufttransport om at vedlikeholdet av ambulanseflyene flyttes fra Norge til Østersund i Sverige. Dermed mister 35 ansatte i Tromsø jobben.

Kilder: Lufttransport, NTB, NRK, Nordlys

(NTB)