Ingen permitteres på Ikea selv om varehuset er stengt:
Her triller Ikea-ansatte Mona varene ut til kunden: – Heller dette enn permitteringer
Ikeas drive-in-tjeneste, med vareutlevering på parkeringsplassen, er nyvinninga som sikrer at de ansatte har mer enn nok å gjøre – også nå som butikken er stengt.
TRILLEKLAR: Mona Helen Vereecke er vant til å jobbe på forskjellige avdelinger på Ikea Furuset, men nå trives hun med å trille varer ut til kundene ute på parkeringsplassen.
Erlend Angelo
erlend@lomedia.no
Det er stille inne i det 20.000 kvadratmeter store varehuset på Furuset på østsiden av Oslo. Kvadrameterne er vesentlige; under 4.000 og man får holde åpent. Da regjeringen kom med sin definisjon om hva et varehus er, tenkte de ansatte på Ikea at denne reguleringa kom på grunn av nettopp dem. Og de forstår det godt; for er det en plass mennesker samles, så er det på Ikea.
Klikk og hent
Så, «i disse dager», er det nesten helt stille inne i varehuset Ikea Furuset.
Varehuset har vært stengt i en uke – den første nedstengninga under koronaen. Borte er familiene på jakt etter nytt kjøkken, studentene på jakt etter billige ølglass. Den eneste lyden innendørs er ventilasjonsanlegget. Men HK-Nytt spotter en og annen ansatt rundt omkring. For, det har ikke vært permitteringer hos Ikea siden korona kom til landet. Denne perioden, med Nordre Follo-utbruddets begrensninger, er intet unntak.
Det er mer enn nok å gjøre, av varepåfyll, varetelling, rydding, endre på utstillinger, vareplukking til vanlig netthandel – og ikke minst til deres ferske nyvinning, klikk og hent med drive in.
Der kan kundene bestille varene på nett og få dem levert ved bagasjerommet på parkeringsplassen.
Jobbsøking: Hvordan skriver jeg en god jobbsøknad og CV?
NYTT LASS KLART: Bilene/kundene har fått nøye angitt tid de skal hente varene. Så fort de er på plass triller Mona Vereecke og kollegene ut varene til dem.
Erlend Angelo
– Det er litt rart, men samtidig oppfriskende og ikke minst fint å få jobbe. Heller dette enn permitteringer. Det blir jo en annerledes hverdag, og jeg får jobbet med litt andre folk enn til vanlig, sier Mona Helen Vereecke.
Omstillingsdyktige ansatte
Klubbleder Tormod Aarum roser både arbeidsgiver, men ikke minst sine kolleger for at de så raskt hiver seg rundt, lærer nye ting og utfører nye arbeidsoppgaver.
– Kapasiteten er allerede sprengt. 300 ordrer per dag og det er fullt i alle kasseområdene. Varene må jo mellomlagres et sted, og vi hadde for lite plass her allerede i utgangspunktet, sier Aarum.
FORNØYD TRIO: Butikken er stengt, men de ansatte står på hardt allikevel. Fra venstre klubbleder Tormod Aarum, nestleder og verneombud Dalwinder Singh og hovedverneombud Christian L. Kaborg.
Erlend Angelo
– Vi er veldig glad for at vi slipper permitteringer, men mener jo samtidig at det er ingenting som tilsier at det skal skje, det er mer enn nok å gjøre her. Særlig nå som vi gjør kjøpene på vegne av kundene, sier Aarum.
Christian L. Kaborg, hovedverneombud i Ikea Norge og på Furuset-varehuset, er helt enig i akkurat det.
– Permitteringsspøkelset må tilbake i skapet. Det er jo en balanse mellom det driftsmessige behovet og hva de ansatte har rett på, men vi tjener som aldri før, så her er det ingen behov for å snakke så mye om permitteringer, mener Kaborg.
HMS i førersetet
Hovedverneombudet har hatt det travelt helt siden koronaviruset stengte Norge ned 12. mars i fjor. Og det ble ikke mindre å holde på med etter utbruddet av den engelske virusvarianten i Nordre Follo.
Det er ikke bare-bare å omstille varehuset fra handel til ren utleveringsbutikk. Særlig ikke på en koronavennlig måte. Men hovedverneombud Kaborg er på ballen. To meters avstand skal holdes, munnbind skal brukes, hender skal sprites. Og så videre ...
Sist, men ikke minst: Det skal være minst mulig, helst ingen, kundekontakt ute på parkeringsplassen.
– Vi har vel opplevd at bedriften har skjønt verdien av fristilte verneombud under denne pandemien. De lytter, og de stoler på at vi tar gode avgjørelser. Det er vi som er på gulvet, og vi har kompetansen som trengs, sier Kaborg.
Også Dalwinder Singh, nestleder i klubben og ferskt verneombud, sier arbeidsgiveren stoler på vernetjenesten.
– Vi måtte ikke ringe varehussjefen hvis vi mente at dørene måtte lukkes om det var for mange kunder inne samtidig. Vi er mye rundt for at de ansatte skal føle seg trygge, sier Singh.
Bedre rustet for framtida
Nå handler det meste om å tilrettelegge for en tryggest mulig klikk og hent-løsning. Som er midlertidig i dagens form, men som kanskje kan fortsette i en litt annen form.
Den største bonusen med nedstengt varehus er uansett noe de ansatte kan ta med seg videre: De lærer mye nytt. Kokkene kan plutselig plukke varer. Da blir det lettere å være både ansatt og arbeidsgiver framover.
– Opplæring kan jo være vanskelig å finne tid til i det daglige, men nå har mange fått mer kunnskap og vi kan få til mye mer rotasjon for de ansatte. Rent slitasjemessig er det fint å kunne jobbe flere steder, sier klubbleder Aarum.